Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

JODBRIST & TILLSKOTT

Veckans fråga.

FRÅGA: Du berättade i en blogg att du börjat ta tillskott av jod. Kan du inte berätta hur det går? Känner du någon skillnad?

SVAR: Jag berättade det lite snabbt i en vlogg att jag börjat ta tillskott av jod. Började förra året byta ut vanligt salt mot örtsalt då jag tycker det är godare och av ren lathet. Har jag örtsalt så behöver jag bara 1 krydda 😀 haha. Men något jag inte tänkte på var att örtsalt inte innehåller jod så min källa till jod är i stort sett obefintlig och har varit ett bra tag.

Det var först nu i sommar då jag la in vår nya produkt Jodikelp som poletten trillade ner. När jag lägger in produkter i systemet så lär jag mig väldigt mycket och just jod tyckte jag var väldigt intressant så läste vidare och började kolla massa Youtubeklipp. Började läsa om symptom på jodbrist och insåg då att jag kunde klicka i i stort sett alla symtom. Har nu ätit Jodikelp i 4 veckor och jag säger bara WOW vilken skillnad det gjort på mig. Har sedan i våras känt mig ganska trött, svag, humörsvängningar och haft svårt att sova.

Vet även sedan tidigare tester jag gjort att jag har lågproduktion i sköldkörtel och låg ämnesomsättning. Vet inte om det är joden men efter att ha börjat med den har det blivit så mycket bättre. En sak som jag också märker är att jag känner mig mycket starkare i gymmet på styrketräningen. Matsmältningen och framförallt nedbrytningen av fett upplever jag också blivit bättre. Nu säger jag inte att jag är 100% säker på att det är joden som gjort skillnaden men jodtillskottet är det enda jag gjort annorlunda. Som sagt det här är mina egna erfarenheter och eftersom jag vet att jag hade brist på jod så har den hjälpt mig.

Har du problem med trötthet, fusenhet, nedstämdhet, viktuppgång, torr hud, håravfall, förstoppning eller hormonrelaterade problem så tycker jag det kan vara värt att göra ett test på om du kan ha brist på jod. Ett enkelt test man kan göra själv är att droppa jod på sin hud. Jod blir gult på huden och är du fortfarande gul efter 24 timmar så har du inte jodbrist. Är den borta så har du antagligen brist. Eller gå till läkaren och kolla om hen kan göra ett test.

(Länken är reklamlänk till min webbshop Welloteket)
Efter lite research på vilken källa som är bäst på jod så säger de flesta att alger är bäst och då speciellt Kelp. Därför började jag ta Helhetshälsas JodiKelp som ni kan läsa mer om här.

Har ni någon bra fråga till nästa vecka så ställ den nedan? 🙂

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
8kommentarer
  • Spännande :). Kanske borde testa detta 🙂

    ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ 2017-09-02 22:40:25 http://www.saramadeleine.se
    Svara
  • Är inte Clorella och Spirulina alger? Vad jag kan få ut av Google (som kanske inte är den mest tillförlitliga källan – I know) så är just alger där man hittar Jod främst naturligt??

    Johanna 2017-09-02 21:59:29 http://www.johannaxostlund.blogg.se
    Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Jo både Spirulina, Chlorella och Kelp är alger men just Kelp som är i JodiKelp är bästa källan till jod. 🙂

      idawarg 2017-09-03 09:47:36
      Svara
  • Hej Ida!
    Jag undrar om du tar något kosttillskott för omega 3? Jag har vart vegetarian i ca 2 år nu, och min mamma är fortfarande orolig över att jag inte får i mig tillräckligt med omega 3 eftersom att jag inte äter fisk. Har du något tips på bra omega 3 kosttillskott? Eller är det ens så viktigt att få i sig det? Isåfall har du nåt bra argument som bevisar det?
    Super tacksam för svar! Kram

    La 2017-09-02 18:48:53
    Svara
  • Hej
    Jag misstänker att jag har läckande tarm och eventuellt candida också. Har magproblem, ofta blåsor i munnen, extremt trött, får ofta svamp där nere, huvudvärk, illamående osv.
    Jag undrar om du har tips hur ja ska lägga om kosten och eventuellt vilka kosttillskott som kan vara bra? Är väldigt taggad på att må bra men är osäker på hur man egentligen ska äta. Vissa säger att lchf är bra medan andra säger att man visst ska äta mycket fruktsocker i frukt men inte mjölkprodukter alls. Vad anser du :)?
    Tack på förhand

    J 2017-09-02 11:33:09
    Svara
  • Jag har säkerligen Jodbrist. Jag har inte alla symtomen, men är framförallt lättfrusen. Har i stort sett alltid varit åt det frusna hållet, om det nu inte är 25 plus grader ute. Måste ofta sova med strumpor t.ex….
    Annars så när jag själva kollade (googlade) upp detta så såg jag då samband med just nedsatt sköldkörtelfunktion kombinerat med JODBRIST.
    Andra symtom som jag annars anser stämmer in på mig själv är just frusenhet, ”yrrningar” (så lätta svimningskänslor när jag reser mig upp snabbt), är ofta slö och ibland orkeslös, men ibland är jag väldigt pigg men blir snabbt trött redan vid 16.00 tiden, men blir sedan piggare igen efter 18.00 tiden igen, ÄVEN om jag inte alltid intar koffien/uppiggande då.
    Något annat är ju problem med sömnen, vilket kanske har med att jag blir ”piggare” mot kvällen igen. Vilket gör att jag har både svårt för att somna, och att får tillräcklig och inte känna sig tillräckligt utvilad på morgonen.

    Sedan jag har FÖRR haft mycket problem med trög mage. Är mycket bättre nu. Då är jag vet ungefär vad det är som gör mig trög och ”laxerad”/normal.

    Men vet även när det kommer till kosten, eller snarare KRYDDORNA. Tvärtemot dig så är jag inte alls så glad i salt. Kan tom tycka att all mat smakar allt för allt, när jag är hos andra t.ex. Enda gångerna jag gillar salt är i potatisrätter…
    Istället kan jag vara då DUM och vilja ta fram en massa starka kryddor, så som cayennepeppar (som jag älskar! Älskar allt som är starkt!)
    Men ja, istället för salt så tar jag då mycket chili och ofta vitlök istället. För det anser jag ger smak istället.
    Men det är säkert pga mina KRYDDVAL, som gör att jag får jodbrist också. Jag har endast salt i mina blandkryddor, som säkert inte heller innehåller Jod.

    Men ja, jag köpte först själv KELPPULVER… aldrig mera igen. Det var 10 gånger värre än spirulina, smakade endast hav på ett väldigt hemskt sätt! Haha
    Sedan testade jag på Kelptabletter. Det fick jag i alla fall ned. Men vet dock inte om jag blev bättre, men jag avslutade med dessa tabletter direkt efter jag gjort slut på burken med.

    Men funderar just på att testa på att köpa kelptabletter igen. Och även äta mera potatis, samt köpa JODsalt… för och se om det blir bättre! 😉

    Caroline 2017-09-02 10:15:07 http://blackmary.blogg.se
    Svara
    • Svar på Carolines kommentar.

      Ja de problemen du beskriver är exakt samma problem jag har/har haft. Sover alltid med strumpor och speciellt på vintern. Kan verkligen rekommendera att testa Jod eller Nybalans (den innehåller jod men även andra saker som balanserar hormonerna). Kramis

      idawarg 2017-09-02 10:39:50
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Foodjunkie
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind
Mode
Fanny Ekstrand