Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

KOMMER JAG GÅ NER I VIKT TILL BEACH 2017?

miami eden roc

Vill ni ha tips på recept så hittar ni mina HÄR!

FRÅGA: Om jag har ett BMR på 1400 kcal och äter för 1500 kcal per dag samtidigt som jag kör cirkelpass 4 ggr/vecka. Tror du att det kan vara lagom för att gå ner i vikt? Jag vill så gärna gå ner 5 kg tills det är dags för bikinin igen.

SVAR: Hej och tack för din kommentar! Jag tar upp denna frågan då det är en av de vanligaste frågorna jag får både på bloggen och i mailen. Det är omöjligt för mig att svara på om man går ner eller får resultat då allt beror på vad du äter, hur du tränar och vad du har för utgångspunkt. Många som mailar har inte en övervikt men vill ändå gå ner och det gör mig ledsen. Det är helt ok att ha ett viktmål och har man en övervikt som man inte trivs med är det möjligt och kan gynna hälsan. Men har man en normalvikt så kommer man antagligen inte gå ner 5 kg och det är antagligen inte hälsosamt heller.

Jag tycker att det låter som ett väldigt lågt kaloriintag till den träningsmängden och jag förespråkar inte att man ska räkna kalorier. Min rekommendation är att du håller dig till bra hälsosam kost som består av mycket frukt, grönsaker, rotfrukter, frön, nötter, fullkorn, gryn och baljväxter. Ät regelbundet och tills du är mätt av den bra maten så du inte faller dit för sötsaker. Fortsätt träna som du gör och vardagsmotionera. Då kommer du att få en hälsosam kropp utan att stressa över kalorier eller att skada kroppen. Sedan låt det ta den tid det tar och stressa inget för det är oftast inte hållbart.

Det som jag skriver ovan kanske låter löjligt och mesigt men jag lovar er att det är sant. Visst kan man köpa ett kostschema eller boka en PT som sätter en på en svältdiet och ett sjukt träningsprogram och gå ner 10 kg på 5 veckor men hur hållbart är det i längden?

Till alla er som vill gå ner så är mina rekommendationer alltid att hitta en hälsosam kosthållning som är hållbar och låta det ta längre tid. Att gå ner i vikt snabbt inför festen eller inför beachen klingar inte bra i mina öron. Börja jobba på självkänslan och lägg upp en plan över en hållbar kosthållning som ger dig en stark, frisk och hälsosam kropp för resten av livet.

Känner ni att ni under en längre tid (6-12mån) ätit bra och motionerat men inte får något resultat. Då rekommenderar jag att kolla över stressnivån i livet då den kan ställa till obalanser som gör att man inte kan gå ner i vikt. Ett annat tips är också att kolla upp hur hormonbalansen ser ut då den också kan sätta käppar i hjulet.

Har ni frågor på det så ställ dem nedan? 🙂

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
16kommentarer
  • Vilken fin och hälsosam inställning du har till kost och träning! Behövde läsa detta! Jag äter någorlunda hälsosamt men självklart slinker det ner för mycket stekt mat och godis ett par gånger i veckan och mindre motion (pga långtidsförkylning) så inte konstigt inget händer med min kropp. Jag har aldrig haft en skev syn på min kropp, och kan inte tänka mig att börja räkna kalorier, skulle aldrig falla mig i. Men jag vill få en slimmade kropp, bli av med dubbelhakan och magen men din inställning får mig att tänka på att njuta av maten och tänka mer på vad jag stoppar i mig istället för att utesluta, för mat och näring ÄR viktigt!

    Karolina 2017-03-30 10:24:46 http://karolinamarija.blogg.se
    Svara
  • Du har toppenbra inställning vilket är superhärligt att se! Du är en förebild för många (både unga och äldre tjejer/kvinnor) så det är viktigt att du visar den här bilden.
    Jag har en fråga ang. hormonbalans osv. Skulle du kunna skriva ett inlägg om vilka effekter som hormon-obalans och vitaminbrist man kan få. Så att man kanske kan upptäcka vad det är man ev. saknar och behöver få i sig mhja kost?

    Keep up the good work

    marie 2017-03-20 08:55:49
    Svara
  • Du är super,grymma vloggar och grymma blogg inlägg.

    Jag hatar att räkna / tänka på kalorier hela tiden men kan inte släppa det. Tillexmepel förut älskade jag att käka ”banan glass” frysta bananer som jag mixar med kakao. Men nu tycker jag att banan innehåller för mycket kalorier och har nästan slutat att käka banan även fast att jag vet att jag älskar det. Och om jag äter banan ”får” jag Max äta en. Hatar att tänka såhär….. jag vet att jag äter en hälsosamkost från grunden bara att jag ska börja äta mer och slut räkna / tänka på kalorier.

    Alva 2017-03-18 20:10:37
    Svara
  • Mycket bra svar!

    Hanna 2017-03-17 12:07:42 http://hannafialotta.blogg.se
    Svara
  • Hej Ida! Jag pluggar just nu i USA och ska åka till Miami över Spring break. Vet att du var där för inte så länge sedan och tänkte höra om du vill dela med dig av några tips? Billig och bra shopping och favoritställen av alla dess slag uppskattas 🙂 Ha det fint! Kram!

    Jenny 2017-03-17 04:23:07
    Svara
  • Tack Ida för din syn på sånt här! Så bra svar! Stress leder ingenvart <3

    Bunny 2017-03-16 12:39:34 http://bunnydrugz.blogg.se
    Svara
  • Så bra skriver Ida! Du tar verkligen ett stort och bra ansvar för ungas välmående och synen på deras maten och träning! Kram

    Louise 2017-03-16 10:46:20
    Svara
  • Tycker bara man ska tänka att allt med kaloriintag är ytterst personligt. Man kan inte säga till en person vad som är rimligt att äta.
    Jag är själv 1.76 och väger 57 kilo. Jag äter inga kolhydrater och har inte gjort på 7-8 år, jag gillar inte choklad, hatar kakor och är inte glad för något
    som smakar sött. Jag kör 1 spinningspass och springer 2-3 mil i veckan, jag ligger på 1300 kalorier per dag och för mig är det bra, lagom!
    Jag är aldrig hungrig, äter en stor frukost och en middag, thats it! Jag är inte underviktig eller sjuk på ngt sätt. jag trivs såhär och för mig är detta bra.
    Min bästa vän är 1,60 och väger ungefär samma, hon kan för sitt liv inte begripa hur man överlever. Överlever? Jag är mer än nöjd! Min vän och jag har jämfört vad vi stoppar i oss en dag och jag vet inte ens när jag skulle ha tiden till att äta allt det där. Så åter igen! Det är bara personligt! Sen förstår jag att det finns rekommenderade kalorieintag.. men måste man följa det, nej!

    emma 2017-03-16 10:42:54
    Svara
    • Svar på emmas kommentar.

      Har du gjort en ordentlig hälsoundersökning nyligen? 1300 kalorier är tyvärr för lite för alla om man inte är extremt överviktig. Kroppens organ behöver mer än så för att fungera normalt.

      Jenny 2017-03-19 01:41:50
      Svara
    • Svar på emmas kommentar.

      Allt du beskriver är tyvärr ganska ohälsosamt, från ditt vikt/längdförhållande till ditt kaloriintag. Visst finns det inget universellt kaloribehov som gäller alla, men nog finns det vissa faktorer som är allmängiltiga. Ex. är det ingen vuxen människa utan ämnesomsättningsproblem som har ett kaloribehov på så lågt som 1300 kcal. Klarar du dig på detta, utan att gå ner i vikt, så låter det som att det är någon eller flera funktioner i din kropp som mer eller mindre har lagt av och det kan i så fall vara värt att kontrollera hos läkare. Hoppas att du kommer fram till var problemet ligger och att du snart får in bättre vanor <3

      Anna 2017-03-17 17:42:00
      Svara
  • Kloka ord :). jag har hypotyreos och har en del mediciner som jag går upp i vikt av. Dessutom har jag jättesvårt att gå ner i vikt. Trivs inte i min vikt men ger upp när jag inte går ner i vikt…

    Carola 2017-03-16 10:16:22
    Svara
  • Jag blir så inspirerad av dig som skriver sånt här :), det är jättebra att du peppar människor till en sund livsstil utan att svälta sig :).

    ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ 2017-03-16 08:48:05 http://www.saramadeleine.se
    Svara
  • Hej Ida!
    Jag har jätte stora problem att gå upp i vikt? Jag har alltid varit underviktig för att jag har mått dåligt osv. Jag är 12 år och väger ca 30kg och min skolsköterska säger att man man ska ligga runt 44kg. Min fråga är har du något tips jag kan göra för att gå upp i vikt snabbare?

    Filippa 2017-03-16 07:53:04
    Svara
  • Tack snälla du för dina kloka och fina ord! 🙂 Det låter som ett bra upplägg, och en bättre inställning. Jag skall försöka köra på den. Tack! 🙂

    Johanna 2017-03-16 07:48:32
    Svara
  • Grymt bra inlägg! Håller med till fullo och försöker sprida samma bild till min omgivning. Tror inte ett dugg på quick-fixes. Är så glad också då jag fått min sambo att gå ifrån ”diet” tänk och nu vill ändra i sin livsstil och äta bättre över tid. I hans fall innebär det att inte äta den tredje-fjärde-femte bullen när han fikar, välja en matig macka istället för kladdkaka på café när han egentligen är hungrig, köpa 100 g choklad istället för 400g.. Om söta saker är det godaste man vet så tycker jag att det är okej att äta, men att göra det med måtta. Lever man ett aktivt liv med träning nästan varje dag så ligger förbränningen högt och så länge det äts mycket och bra mat så tkr jag att lite sött ibland inte gör något. (och man behöver så klart inte träna så ofta, men menar i min sambos fall) Och som i min sambos fall så kommer han successivt gå ner de kg han vill nu enbart genom att äta lite mer rimliga mängder sött istället för massor. Det kommer heller inte vara så svårt att hålla i månad efter månad utan bli en vana =)

    Amanda 2017-03-16 07:26:04
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind