Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ÄTA SOM VEGAN OM MAN INTE TÅL BÖNOR & NÖTTER?

raw-sallad recept-vegan-pasta-1 vegan-pizza-recept

Fruktsallad, Pasta & Pizza.

LÄSARFRÅGA: Hej! Jag undrar lite om detta med veganmat. Känns som man behöver äta så tokigt mycket för att komma upp i det man behöver varje dag? Jag har varit svårt sjuk i anorexi i flera år. Är nu normalviktig men slarvar jag med maten säger kroppen lätt ifrån. Min hy blir torr och rynkig, håret blir livlöst och jag blir trött o seg.

Jag är dessutom allergisk mot en hel del man behöver i vegankost. Linser, bönor, ärtor, nötter. Är det ens möjligt för mig att bli vegan? Kommer ju få leva på sallad o avokado typ. Känns ju fräscht men tror inte min kropp skulle må så bra.

Vet ärligt inte i dagsläget vad jag ska ge min kropp för att orka. Just nu e jag seg o trött hela tiden så uppenbarligen gör jag nått fel.

SVAR: Hej och tack för din fråga. Jag trodde samma sak som du i början då min mage heller inte klarar av bönor, nötter, linser eller ärtor. Nu har den börjat vänja sig mer och en liten mängd går bra men en hel gryta är big NO. Men man behöver inte alls äta något av det utan man klarar sig bra ändå. Att leva enbart på sallad och avokado är heller ingen bra ide. Sallad och avokado är bra men jag ser det bara som tillbehör till måltid. Jag brukar äta 4 gånger om dagen och då är alla 4 mål ganska stora.  och en dag skulle kunna se ut så här:

Frukost: Smoothie på 3-4 bananer, 250g mango, spenat, spirulina och mynta. Toppat sedan med granola eller pumpafrön.

Lunch: Tofu och kokosgryta med ris och sallad.

Middag: Ångkokade rotfrukter med avokado och en tahinidressing. 

Kvällsmat: Stor portion havregrynsgröt med bär och havremjölk. 

Så jag bruka alltid ha rotfrukter, potatis, sötpotatis, pasta, ris, quinoa, havregryn, bovete eller något annat liknande som grund och sedan ha grönsaker till. Äter jag en måltid av frukt brukar jag alltid ha banan eller mango som grund. Tål man dadlar är det också en bra grund.

När det kommer till protein så funkar tofu toppen för mig även fast jag är känslig mot bönor. Några andra favoriter är pumpafrön, bovete, quinoa, havregryn, tahini, groddar, hampafrön, sesamfrön mm. Sedan finns det protein i det mesta och äter du tillräckligt så kommer du få i dig.

♥ Alla länkar nedan är reklamlänkar till Welloteket ♥

Om jag har tränat hårt en period och känner behov av mer protein så boostar jag mina smoothies med proteinpulver som Inflamino och Hampaprotein. Även Spirulina och Chlorella är fulla med protein/aminosyror som är bra att ta för alla även om man är vegan eller ej då de är otroligt näringsrika.

Eftersom du kommer från en bakgrund med ätstörningar så ta det lugnt och ha inga förbud. Vill du äta vegansk kost tycker jag verkligen du ska testa men var inte så svart eller vit. Börja med några veganska mål i veckan och känn efter och trappa upp. Känner du att det blir för lite kalorier men att du inte orkar äta större volymer så är det lättaste att öka mängden fett i form av frön, avokado, tahini, kokosolja, olivolja osv.

Äter man en vegansk kost så blir det oftast totalt mindre kalorier och då krävs det att man äter större portioner för att få i sig det man behöver. Så superviktigt att inte ha några förbud och att du vågar äta stora portioner.

Hoppas att du fick lite tips och kolla in min kategori RECEPT för lite mer inspiration på vad du kan laga 🙂 Kram Ida

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
15kommentarer
  • Stort tack för svar Ida! Ska ta till mig detta och se om veganism är något för mig:)

    Alex 2017-02-05 23:20:16
    Svara
  • Varför äter du inte corn och sojafärs osv …? kan du berätta lite om det?:)

    sofia 2017-02-04 12:28:22
    Svara
  • Hej finaste Ida!
    Älskar din blogg och Youtubekanal ? Jag är också väldigt känslig mot bönor men skulle hemskt gärna smaka tofu. Vet du hur det kommer sig att du kan äta tofu men inte bönor som det är gjort av?

    Kram!

    Ellen 2017-02-03 06:16:54
    Svara
    • Svar på Ellens kommentar.

      Jag vet inte. Tror det är behandlat på ett visst sett så de tagit bort det proteinet som man ofta är känslig mot. Bästa är att testa sig fram Kramis

      idawarg 2017-02-03 12:31:44
      Svara
  • Hej, jag har en ganska stor fråga till dig. Jag undrar lite mer om hur man äter en vegan kost om man inte tål bönder och soja produkter. Det som även blir ett problem är att jag är laktosintolerant och gluten allergiker.
    Just nu så äter jag efter IBS kosten eftersom att jag har haft stora problem med min mage. Har du några tips på hur jag kan äta vegan kost men ändå avstå från många saker som tillhör kosten.

    Rebecca 2017-02-01 13:34:27
    Svara
  • Vill tillägga till min fråga att anledningen till att jag vill ha tips är för att jag har inte lyckats hitta något som känns lika effektivt som löpband än. Tycker inte att jag blir lika svettig av crosstrainern och cykeln.

    Emma 2017-02-01 01:29:14
    Svara
    • Svar på Emmas kommentar.

      Hej Emma! Jag förstår och vad har du då haft för motstånd på Croostrainern? Själv tycker jag den är mycket jobbigare än löpbandet 🙂 Så testa att ta upp motståndet på Croostrainern för den är riktigt bra och skonsam 🙂 Kram Ida

      idawarg 2017-02-01 08:45:47
      Svara
  • Hej Ida!
    Jag har en fråga angående träning. När jag är på gymmet så tycker jag om att träna mycket cardio men eftersom att jag har väldigt mycket problem med ryggen så är det inge bra för mig att springa på löpband som har så hård och platt grund. Därför tänkte jag fråga dig vad som enligt dig är den bästa cardio som du kan köra på gym som är mest effektivast? (t.es. cykel, crosstrainer eller annat)!

    Tar gärna emot tips från alla! 😀

    Mvh Emma

    Emma 2017-02-01 01:26:52
    Svara
  • Bra tips! Jag har börjat äta ännu mer frukter och grönsaker nu olika kombinationer. Än så tycker jag för mycket om kött för att kunna sluta helt. Men jag är sugen på att bli vegetarian. Det finns ju så mycket bra man kan äta. 🙂

    Hanna 2017-01-31 20:47:22 http://hannafialotta.blogg.se
    Svara
  • tror du att 30 mg progesteron om dagen är för mycket? Blev lite orolig nu

    Milla 2017-01-31 12:19:52
    Svara
  • Hej Ida. nu är det dryga jag igen men jag började med min progesteonkräm idag! Precis faktiskt. Hur mycket tar du i krämen? Jag tar 30 mg, kanskeför mycket? och tog du exakt varje månad ifrån ägglossning till mens?

    Milla 2017-01-31 12:12:51
    Svara
    • Svar på Millas kommentar.

      Jag mäter inte så noga utan tar typ som en kikärta varje dag. Blir besvären värre så kan det vara att man tar för lite så bättre att öka. Jag var inte så exakt då jag kan ha lite oregelbunden mens men börjar 14 dagar ester jag fått min mens och tar den i 14 dagar.

      idawarg 2017-01-31 13:19:19
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        och så kom den en fråga till.. Hur menar du med att din mens är oregelbunden? Jag drack Agnus castus /vitex droppar för det problemet och för första gången fick jag min mens, nu är den bara 6 dagar sen, nästan regelbunden. Men menar du att din mens kommer någon dag sent eller hoppar över en månad? 🙂

        Milla 2017-01-31 16:16:56
        Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Tack snälla för du svarar! 🙂

        Milla 2017-01-31 16:12:20
        Svara
  • Också undrat detta länge! Har samma bakgrund och samma problem. Bra inlägg! Äter du inget mellanmål? Ibland kan jag bli uppsvälld, tror det kan bero på vatten? Att man dricker för mycket? Typ om man har vatten i smoothie och sen dricker vatten till osv. Finns det någon anledning till att du använder färska och inte frysta bananer i din smoothie? Kram

    Linnea 2017-01-31 08:47:36
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Home
Andrea Brodin
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
34 kvadrat
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Sanne Alexandra
Lifestyle
Dasha Girine
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind
Man
Viktor Frisk
Man
Marcus Schuterman