Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

PROTEIN SOM VEGAN?

smoothie-bowl-recept-vegan

Recept på denna proteinsmoothie bowl hittar ni HÄR!

Hej! Kul att lägger upp så många bra veganrecept!! Uppskattas då man brukar fastna i samma rätter hela tiden hehe. Jag har en fråga till dig ? Hur betydelsefullt är egentligen protein för att bygga muskler. Mitt mål med träningen är just det, vill bli starkare, ha en hälsosam vegankropp och sluta vara liten och spinkig haha. Jag tränar mycket och äter mycket mat, veganmat då. Jag har IBS och har därför svårt med bönor o vissa linser då det får min mage att gå bananas. Jag inser att jag egentligen skulle må bäst av att äta så “ren” mat som du gör men är rädd för att lägga av med alla fejkkött just för att jag “behöver” proteinet för att bygga muskler. Det känns som om jag inte gör något annat än att jaga protein och det är så otroligt tröttsamt när allt man vill är att bara äta god o naturlig mat. Kan man bygga muskler på en kolhydratsrik och “ren” vegankost, dvs med så lite processerad mat som möjligt? Älskar din blogg Ida, du är en fantastisk förebild! Kramar!

SVAR: Tack snälla vad kul att höra <3 Ja många fastnar på det där med protein och det gjorde jag också i början. Var så orolig över att inte få i mig tillräckligt med protein. Innan jag blev vegan åt jag en högprotein och fettkost med lite kolhydrater. Jag tränade styrketräning ganska tungt 3-5 gånger i veckan. Jag fick resultat men inte så mycket som jag borde.

Nu äter jag hög kolhydratskost med lite protein och fett, tränar 2-4 gånger i veckan lättare styrketräning och tycker mig få bättre resultat än innan. Jag vet inte om det är för att min kropp har lättare att ta upp växtbaserat protein än animaliskt eller om det kanske är för att jag nu får i mig mer kalorier än innan eller om det är att magen funkar bättre med vegansk kost vilket leder till ett bättre upptag. Men i vilket fall som helst så går det absolut att träna och få resultat på den kosten jag äter. Det gäller bara att äta mer av allt 🙂

Kroppen behöver inte så mycket protein som vi tror. Protein är byggstenar till muskler mm. medan kolhydrater och fett är energi. Kroppen gör av med en viss mängd energi på en dag ex. jag har gjort åt 2500kcal + att jag behöver 250kcal protein till uppbyggnad av muskler mm. på en dag. 2500kcal bör då vara energi i form av kolhydrater och fett. Byter vi ut kolhydrater och fett mot mer protein ex jag äter enbart 1500kcal kolhydrater och fett och 1250kcal protein så kan inte proteinet användas till enbart byggstenar utan måste omvandlas till energi vilket nästan halva kalorimängden försvinner i omvandling till energi. Det gör att det hade varit bättre att fylla på med kolhydrater och fett upp till 2500kcal för att kroppen ska kunna använda proteinet till byggstenar istället för energi. Hänger du med?

(Siffror mm i exemplet ovan är helt påhittat så bry er inte om dem)

Protein får du i mer/mindre mängd i nästan allt du äter ex nötter, frön, grönsaker, frukt, havregryn, rotfrukter, linser, spannmål mm. Så äter du tillräckligt och varierat så har du fått ihop till en bra proteinprofil + att du även täckt ditt kaloribehov på en dag så kroppen kan använda proteinerna du ätit till byggstenar istället för att använda dem som energi vilket är onödigt och slöseri på kalorier egentligen. Så sluta fokusera på protein och ät det du och din kropp gillar och ät mycket av det. Visst kan du äta fakekött ibland men jag tror på att äta en mer ren kost utan för mycket halvfabrikat.

(Länkarna nedan är reklamlänkar till min webshop Welloteket)

Är du osäker på om du får i dig alla essentiella aminosyror genom kosten kan det alltid vara bra att boosta med någon superfoods som Spirulina, chlorella, korngräs eller maca så täcker det många eller alla  av de essentiella aminosyrorna. De dagar jag tränat och känner att jag inte fått i mig tillräckligt med protein brukar jag lägga i en skopa hampaprotein eller risprotein i min smoothie för att komplettera.

Hoppas du fick svar och lite tips. Kramis

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
10kommentarer
  • Hej Ida,
    Jag har alltid alltid alltid haft problem med magen. Nu när jag flyttade hemifrån blev det lättare att helt utesluta kött vilket är det enda jag inte har provat utesluta. Så jag äter inte kött och jag reagerar väldigt starkt på mjölk och gluten och linser

    Så man kan säga att jag äter veganskt och ingen gluten/linser. Jag har börjat märka att min kropp fattas grejer även fast jag äter så varierat och rent jag kan. När jag klickade mig in på welloteket skrek jag rakt ut. Det är ju exakt det jag letar efter! Problemet är att jag vill täcka mina behov men inte äta för mycket? Kan man använda både spirulina och maca på en dag liksom? är det onödigt? Blir det för mycket? Vad skulle du säga är ger en bra balans ifall man tränar, äter veganskt men försöker utesluta quorn och soja men annars äter varierat?

    Ellinor 2016-10-16 13:12:42
    Svara
  • Du har ju knappt några muskler alls längre jämfört med tidigare, så jag vet inte vad du menar med att du får bättre resultat?

    Lina 2016-10-14 18:27:44
    Svara
    • Svar på Linas kommentar.

      Hej Lina! Vad baserar du det på? Varför är du anonym? Vill du trycka ner mig? Göra mig ledsen?

      idawarg 2016-10-14 19:03:13
      Svara
  • Du gjorde ju en banan-detox (banana island) tidigare i år, kan du inte snälla prova en någon ny detox och vlogga om den? Vore verkligen jättekul att följa!

    Ida 2016-10-13 22:34:37
    Svara
  • Jag har verkligen tänkt på samma sak då jag överväger gå från köttätare till vego. Skönt att läsa det här! Som man nojar i onödan 🙂

    MIKAELA - Mitt livs resa mot viktnedgång 2016-10-13 21:57:19 http://mikaelaandersson.com
    Svara
  • Jag gjorde ett litet räkneexempel:

    Om man behöver 2500 kcal om dagen (vilket är rimligt om man tränar) och äter alla dessa kcal i potatis så får man fortfarande i sig 52 g protein. Äter man sina kcal i quinoa så får man i sig 78 gram. Och detta är alltså inte ens så kallade proteinrika livsmedel.

    Med en bra blandning av gryn, rotfrukter, nötter och gröna blad och OBS VIKTIGT tillräckligt mycket kalorier, så får man automatiskt i sig det protein man behöver, även om man inte ens äter baljväxter.

    FIT by Emma Hå 2016-10-13 20:30:06 http://fitbyemmaha.com
    Svara
  • Hej Ida! Har länge gått till en kiropraktor på Ängelbrekts kiropraktik men är inte helt nöjd tyvärr.. så tänkte höra vem du går till? Har idrottsskador i ryggen och skulle verkligen behöva träffa en duktigt kiropraktor så snart som möjligt! 🙂

    Charlotte 2016-10-13 15:43:30
    Svara
    • Svar på Charlottes kommentar.

      Jag går till Kjersti som är grym. Nämn mitt namn så har du 15% rabatt hela okt 🙂 Du hittar henne här http://kjersti.se 🙂

      idawarg 2016-10-13 22:22:02
      Svara
  • It looks yummy!!!

    www.lacaleya.com

    La Caleya 2016-10-13 10:20:20 http://lacaleya.com
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand