Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR KAN JAG ÄTA SÅ MYCKET UTAN ATT GÅ UPP I VIKT?

smoothie-bowl-recept-vegan

Jag undrar bara lite hur det går ihop att du äter så mkt som 2500 kcal/dag (och då mest kolhydrater) och inte tränar mer än 2-4ggr/v, och inte går upp i vikt?

SVAR: Hej! Vi alla är olika och enligt mig så är inte alla kalorier samma sak. Nu äter jag 2500kcal på mestadels bra mat med mycket frukt, grönsaker, frön, rotfrukter och gryn men även pasta, ris, potatis  och bröd. Jag håller mig pigg och frisk på det här och kan äta stora mängder utan att det påverkar min kropp och vikt för jag känner att hela systemet funkar på den här kosten. Magen är fin, allergier försvinner och jag mår bra.

Innan så åt jag kanske 1800kcal – 2000kcal, tränade mer än dubbelt så mycket men kosten bestod av mer fett och protein. Jag var ofta trött, svullen och på dåligt humör. Jag hade även massa allergier och sov sämre. Jag hade även lättare för att gå upp i vikt.

Alla människor är olika men för mig så passar den här veganska kosten bättre. Jag älskar att äta och behöver äta en större mängd för att bli mätt, jag tycker allt jag äter är supergott och jag mår bättre. Jag tror även att många skulle göra det på den veganska livsstilen om de bara gav den en chans och åt tillräckligt mycket. Det kan vara jobbigt i början och det kan få vissa symtom vid omställningen men i längden så tror jag att den här kosten skulle gynna de flesta människorna och samtidigt natur och djur.

Jag vet att många säger olika och jag har inte själv forskat på området men jag är säker på att i dedt långa loppet så har det visst betydelse på vilka slags kalorier/energi vi stoppar i oss. Hade jag bytt ut samma kalorier jag äter idag mot samma mängd kalorier i ex chokladkaka eller kött och grädde så hade jag gått upp i vikt utan tvekan. Det som är det fina med den kosten jag äter idag är att jag inte behöver bry mig. jag kan äta hur mycket jag vill, när jag vill och bara njuta och jag känner mig så fräsch.

Jag trodde verkligen inte att det här med vegansk kost var för mig. Jag trodde jag skulle bli svag, gå upp i vikt och bli sjuk, men oj så fel jag hade. Jag älskar det och efter över ett år med veggokost mår jag bättre än någonsin. Så är man intresserad att testa så tycker jag att man ska ge det en chans på minst 3 månader 🙂

Nu blev det ett långt och flummigt svar men jag hoppas du fick lite klarhet.  Kram Ida

Vill även säga att allt ovan skriver jag efter min egen erfarenhet.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
29kommentarer
  • Ida, du behövs <3 !!! Sverige behöver släppa kolhydratsskräcken nu. Det handlar inte om att äta bröd, pasta pizza och kakor, vi ska äta frukt och grönt. Mineraler och vitaminer behövs. Mera raw food åt folket.

    Cecilia 2016-09-09 13:57:48
    Svara
  • Jag blir så inspirerad och glad av att läsa detta, och av dig i generellt. Du är en sån inspiration och dina ”vad jag äter idag…”-videos får det börja vattna i munnen. Jag är själv vegan och har varit i ca 1/2 år. Vegan power! Kram ?⭐️

    Lisa 2016-09-08 19:15:59
    Svara
  • Jätteintressant att du berättar om att du märkte en skillnad gällande just allergier. Jag själv har fastnat i ett jättejobbigt läge där jag bara kan äta nötkött (fast jag inte vill), ris, olika sorters gröna sallader (inte alla dock) och melon. (plus socker, salt, svart thé och o´chocos glutenfria kakor i mindre mängd från märket Lovemore (bra tips för den som är superallergisk, de är utan mjölk, gluten, soja m.m) kakorna har tyvärr blivit min räddare i nöden även om jag vet att det inte är bra med socker..) Det är sjukt jobbigt… 🙁 Till saken hör också att jag reagerar allergiskt på vitaminer, vilket gör det hela som ett moment 22 känns det som. Det jag gör nu för att försöka få i mig näring genom att färskpressa sallad som jag sedan dricker, ca 1/2 liter per dag. Så jag tänkte höra hur dina tankar går just kring allergin, tror du att det är just köttet som kan ”ställa till” det så mycket? Kram!

    Camilla 2016-09-07 03:29:58
    Svara
  • Hej Ida! Så härligt det måste vara att ha hittat den perfekta kosten för dig. Jag tror definitivt som du säger att det är väldigt individuellt. Själv känner jag mig svullen av kolhydrater så hade aldrig kunnat äta massa pasta tex så din kost hade inte funkat för mig. Testar glutenfritt ibland för att se om det funkar bättre. Även mjölkprodukter mår jag bättre av att undvika (som du också gör tror jag?). Även bönor har jag svårt att smälta. Proteinpulver gör mig EXTREMT svullen tyvärr. I övrigt äter jag mest kyckling, kalkon och fisk – nästan aldrig rött kött, det känns så tungt. Äter mycket broccoli, avokado, ägg, kikärtor, osaltade naturliga cashewnötter osv. Tycker det är svårt med fantasin att hitta på god mat som även är mättande när det är så mycket man mår dåligt av att äta men man gör sitt bästa! Om du har tips så vore det roligt att läsa 🙂

    Helena 2016-09-07 02:03:05
    Svara
  • Hej ida! Älskar både din blogg och din youtube-kanal, följer dom varje dag!:) Jag har en fråga, hur började du med din yoga hemma? Alltså vilka övningar började du med och hur utvecklade du sen osv? Har som mål nu till hösten att yoga en stund varje dag, och behöver lite inspo på övningar! Tack på förhand, du är bäst!! Kram

    Emelie 2016-09-06 21:32:18
    Svara
  • Hej! Finns det något tillskott du rekommenderar för viktnedgång?

    Frida 2016-09-06 19:25:51
    Svara
  • Jag tror att det viktigaste är att man äter saker som är bra för tarmsystemet. Vilket gör att magen fungerar som den ska. Men för lite kalorier (mat) så blir väl magen mer eller mindre rubbad?

    Sedan såklart så som du säger också, som jag också tycket är bra av dig att ta upp! Att det är skillnad på kalorier och kalorier.
    Men även där… dricker man 2 liter komjölk om dagen, trycker i sig 100 gram mjölkchoklad och äter fryspizza, så arbetar magen långsammare och mera ”kaotisk”
    Men äter man mycket havregrynsgröt, äter fiberrika frukt och grönsaker, och dricker en massa vatten. Så kan magen jobba mera effektivt, fungera som den ska och må bra i magen och kroppen över huvud taget…
    Det är så jag uppfattat det i alla fall 🙂

    Sedan… jag testade att göra ditt bananbröd igår, och snart äte upp det haha! Var väldans gott du! 🙂
    Dock så hade jag inte exakt samma ingredienser enligt ditt recept, men kanske har det någon annan gång 🙂

    Svara
  • Hej Ida 🙂 Det var väldigt intressant att höra sist i din senaste vlogg om du någon gång hade svullen mage och vad du är överkänslig mot. Jag känner igen mig helt i det du beskriver. Men jag undrar, du sa att du kunde bli uppblåst om du t.ex åt för mycket bröd. Jag är ingen brödälskare precis men tycker det är gott ibland (äter glutenfritt). Hur ofta äter du bröd och samtidigt håller det på en balanserad nivå för din mages skull? Tack för all inspiration och pepp som du ger till mig varje dag och säkert många andra också. Du är guld värd <3 Ha det bra ! 😀 Kramis.

    Louise 2016-09-06 17:12:49
    Svara
  • Hej Ida! Jag har fibromyalgi vilket gör att jag orkar väldigt lite pga smärta och trötthet och har inte tränat och rört på mig på några år och ätit vad jag vill, bland annat massa onyttigt!! Till saken, jag har gått upp kanske 7 kg och fått en liten mage(kula) som jag verkligen vill ha bort, jag vet att man inte kan punkt träna kroppen, vill träna bort lite lår också, men jag har ju noll ork och kraft, finns det något sätt jag kan träna på som inte är för tungt men som ändå kommer ta på det fett som lagt sig på min kropp? är 167 och väger 57 kg, mvh denice!

    denice 2016-09-06 15:32:37
    Svara
    • Svar på denices kommentar.

      Hej! Jag är inte Ida men powerwalks/promenader bränner mer fett än vad man tror. Du kanske kan börja där? 🙂 kram!

      Mathilda 2016-09-14 12:08:15
      Svara
  • Vet inte varför jag blir provocerad av att någon kallar 2500kcal för ”mycket” och träning 3-4dagar/v för ”lite”. Folk måste förstå att kroppen behöver mycket bara för att gå runt!! Vet såklart att det är olika men själv äter jag säkert (räknar inte längre men) 2500-3000kcal/dag och tränar INGET förutom promenader. Jag ska gå upp i vikt iofs men det är verkligen inte så att jag ruuusar upp och blir tjock. Många ätstörningar grundar sig tyvärr i väldigt skeva bilder av hur kroppen funkar samt jämförelse!! bra att du tar upp detta iallfall <3

    ISA 2016-09-06 13:53:45 http://isabyl.devote.se
    Svara
  • riktigt bra skrivet. Det är helt klart skillnad på kalorier och kalorier. Jag går jätte lätt upp i vikt, går upp i vikt om jag äter 2000 (av den mat jag äter nu alla fall) så tror jag måste ställa om kosten lite, hmm :/

    FRÖKENTV 2016-09-06 12:39:02 http://frokentv.se
    Svara
  • Hej Ida!
    jag har under senaste året haft problem med min mage, har nyligen fått ganska bra ordning på den. (Genom bla msm)
    jag undrar hur du gör när du reser, hur tänker du kring kost då? Tar du med dig alla kosttillskott, hur fungerar det, känns känsligt att komma in i vissa länder med pulver och tabletter? Önskar höra din funderingar runt detta. Tack för bra läsning!

    Jessica 2016-09-06 11:22:07
    Svara
  • Hej jag ska träna rygg och mage idag på gymmet, två grupper jag säääällan tränar för att jag har så dålig inspo till just de grupperna. Skulle du vilja tipsa om ett grymt och effektivt rygg- och magpass? 🙂

    KRAMIS!

    Sabina 2016-09-06 11:14:53
    Svara
  • Hej Ida, jätte bra inlägg!! Jag har en fråga om det här med kosttillskott och msm. Jag är 15 år och brukar ta Spirulina, Clhorella och hampaprotein och även vitaminer ( inte allt varje dag utan jag varierar) men jag är väldigt svullen i min undermage och blev sugen att prova msm. Problemet är att mamma säger att det är farligt att ta för mycket kosttillskott osv i min ålder. Vad tror du? Är jag för ung för att ta msm, Spirulina osv? Kramis❤️

    Linn 2016-09-06 10:03:31
    Svara
  • Hej Ida! JAg sitter här och funderar på att köpa hem lite ”supermat”, jag vill stärka upp mitt immunförsvar och få en bättre hälsa helt enkelt. Tänkte köpa acai-pulver. Men finns det andra produkter du rekommenderar? Tänker använda de mest i frukost, lunch & mellanmål. Vill att de ska vara lätta att använda så de inte bara står i skåpen och skräpar 🙂
    Hälsningar Linda!

    Linda 2016-09-06 09:25:58
    Svara
  • Jag gjorde din veganska granola igår – supergod! Hur länge håller den? Behöver den stå i kylskåp? 🙂

    Jag är alltid jättetrött, och går nästan hela dagen som i en oändlig matkoma. Har börjat med Chlorella för snart en månad sen, men märker ingen effekt direkt (uppe i 8 tabletter nu). Även beställt MSM och hoppas märka nån skillnad. Har tagit bort laktosen för 2-3 dagar sen och börja känna att magen fungerar bättre, men fortfarande oändligt trött.

    Therese 2016-09-06 09:22:56
    Svara
    • Svar på Thereses kommentar.

      Hej Therese, jag är ingen hälsoexpert på något som helst sätt, men du kanske ska kolla dina vitaminer? Kan ju vara något ämne som ligger lågt som är bra att känna till. Mitt tips är att göra ett bredare blodprov (inkl. blodgaser) Kraam

      Camilla 2016-09-07 03:20:56
      Svara
      • Svar på Camillas kommentar.

        Tack, men jag har precis varit och gjort ett jättestort test som inte visade nånting. Jag hade hoppats det skulle göra det, men icke. 🙁 Nu har jag börjat utesluta laktos för att se om det gör nån skillnad. Magen börjar kännas bättre, men tröttheten är densamma.

        Therese 2016-09-07 08:23:02
        Svara
        • Svar på Thereses kommentar.

          Har du kollat upp sköldkörteln?
          Kan kanske vara underfunktion av den :/

          http://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos–brist-pa-skoldkortelhormon/

          Mikaela 2016-09-07 09:11:04
          Svara
          • Svar på Mikaelas kommentar.

            Yes, den kollades med. Värderna var normala, ingen brist på B-vitamin, inget fel på lever, glutenintolerans, sköldkörtel eller blodvärde. Järnvärdet låg liiiite i underkant, men inte nämnvärt. Känns hopplöst, men ska testa lite olika – får hem MSM imorn som jag hoppas hjälper något.

            Therese 2016-09-07 10:55:11
            Svara
    • Svar på Thereses kommentar.

      Hej du kanske har järn- eller magnesiumbrist. Kramar

      Julia 2016-09-06 13:30:53
      Svara
      • Svar på Julias kommentar.

        Jag var inne och kollade mina värden för en vecka sen, och allt såg bra ut. 🙁 Hade hoppats de skulle hitta något, men de testade allt; inkl blodvärde och gluten.

        Therese 2016-09-06 15:20:08
        Svara
  • Så du har inte gått up några kg alls sedan du blev vegan (ökade dina kcal och minskade träningen)? 🙂 har sin krop förändrats på pgot sätt såsom mer fett/mindre muskler osv.. Massa kramar<3

    Maja 2016-09-06 08:27:44
    Svara
    • Svar på Majas kommentar.

      Nej jag har inte gått upp alls. Kanske minskat i muskelmassa men det är enbart för att jag inte styrketränat utan jag bytte ut all styrketräning mot löpning inför midnattsloppet. Kramar

      idawarg 2016-09-06 08:43:51
      Svara
  • Hej Ida!! Riktigt grymt inlägg.. You go girle!!!

    Jag har en liten fråga angående mat så tänkte att jag ställer den i detta inlägg,
    Jag undrar hur mycket pasta du brukar räkna som en måltid/ portion när du gör dina olika pastor. Dom ser så goda ut med har ganska svårt att avgöra vad som räknas som en portion. Hur mycket brukar du köra på innan kokning?
    Samt gäller dina recept för en person? två eller brukar det variera mellan vika recept du lägger ut?
    kramisar!

    Jennifer 2016-09-06 07:51:20
    Svara
    • Svar på Jennifers kommentar.

      hej fina och tack snälla <3 Jag mäter aldrig haha utan häller bara i utefter hur hungrig jag känner mig. Men skulle man mäta den kan jag garantera att det minst är 2 portioner enligt förpackningen.Mina portioner är oftast bara för en person. Kramis

      idawarg 2016-09-06 08:45:17
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger