Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ÄTSTÖRNINGAR OCH VEGANSK KOST

smoothie-bowl-raw

Ida, jag är lite nyfiken på det här raw till 4 och high carb som du håller på med… känner du inte att du tappar andra nyttiga näringsämnen och att du bara får i dig massa fruktsocker? Själv känner jag mig aldrig mätt om jag äter frukt, kan liksom äta hur mycket som helst och fortfarande vara hungrig. Jag vet att alla är olika, men tänkte bara eftersom du ändå har så mycket kunskap inom kost och näringslära… Det är ju inte såhär det är rekommenderat att äta.

Inget påhopp, mest nyfiken! Hade gärna velat gå över till en vegansk kost själv men är lite rädd att det ska gå åt skogen då jag haft ätstörningar förut. Kram

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar. Att äta Raw till 4 och HCLF (High carb low fat) är inget jag medvetet gjort utan jag har lyssnat på min kropp vad den gillar och mår bra av och sedan har det bara slutat upp med just den här kosten. Det jag först och främst fokuserar på är min maghälsa och vilken mat den har lätt för att smälta utan att bli uppblåst. Frukt, bär, ris, rotfrukter, glutenfri pasta, havre, bovete, amaranth mm. funkar verkligen toppen för mig och det baserar jag min kost på. Sedan lägger jag till en liten mängd av nyttigt fett som avokado och frön + protein som bönor, linser, tofu, vegetariskt proteinpulver, frön, bovete, havre mm. Vissa dagar känner jag att jag behöver mer fett och protein och då lägger jag till det.

Jag mäter eller följer egentligen inte HCLF utan jag äter det jag känner för helt enkelt. Jag vet att min kropp inte mår bra av fet mat och därför har jag dragit ner på det då jag blir seg och tappar energi. Men sedan finns det de som är tvärt om så som du säger måste man känna efter.

Jag kommer heller inte äta efter Raw till 4 utan testade det under en vecka nu på sommaren. Varma dagar passar det mig utmärkt men det är inget jag kommer köra året om utan bara köra efter när jag känner för det. Varför jag bestämde mig för att testa var för jag hade haft en stressig period med många måltider ute som kanske inte varit så hälsosamma och min mage kändes trög och inte i form. Men efter en vecka med Raw till 4 kändes magen bättre och nu äter jag min vanliga veganska kost. Vissa dagar känner jag för att äta raw till frukost och lunch och vissa inte.

Det jag vill säga är att jag har inga regler. Att äta veganskt för mig är inte jobbigt och jag har den mest avslappnande attityden till mat någonsin. Jag kan äta hur mycket jag vill av den kosten jag älskar mest och jag njuter av varje måltid. Jag har också tidigare haft ätstörningar och då undvek jag kolhydrater. Det var mycket jobbigare då jag älskar frukt, pasta, bröd mm. men efter att ha lyssnat på ”kostrådgivare” som bannlyste allt vad kolhydrater hette så var jag livrädd för dem. Så att äta efter en vegansk kost baserad på kolhydrater kändes väldigt konstigt i början men nu känns det helt fantastiskt!

Men återigen så får man gå tillbaka till sig själv. Har man haft ätstörningar så måste man vara extra försiktig. Vill du äta vegansk kost så gör research och ät det inte enbart för att du ska vara nyttig eller komma i form utan även för djuren och naturens skull. Den veganska kosten är inte en diet som man väljer för att gå ner i vikt utan en diet som värnar om djur och natur så flytta ditt fokus dit istället. Sedan ta det steg för steg och känn efter. Inför mer vegnsk kost i din nuvarande kost. När du äter veganskt måste du äta mer och en större mängd för att bli mätt. Du säger att du inte blir mätt på frukt men då har du helt enkelt inte ätit tillräckligt för vad din kropp behöver.

Till frukost idag åt jag ex. en smoothie på 250g mango, 5 bananer, 65g spenat, 100g havtorn och toppade med pumpafrön. Tog även MSM, spirulina, chlorella och B12. (Reklamlänkar) Det håller jag mig mätt på fram tills lunch. Ibland behöver jag mer och ibland mindre så känn efter.

Lite flummigt svar men mitt budskap är i alla fall att inte sätta upp några förbud och regler utan bara njuta av den fantastiska växtbaserade kosten och lyssna på din kropp.

Kram Ida

Laddade upp den här bilden på min snapchat här om dagen från boken Miljödieten. Över 350 print screenade den vilket verkligen glädjer mig. Lägger även upp mina måltider där som en matdagbok så vill ni ha mer kost så följ mig på snapchat: idawarg

IMG_1814-0.png

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
21kommentarer
  • Alltså det är skillnad på att ha ätstörningar och att gå på en diet och tex undvika kolhydrater och träna mycket. Det kan iof också vara en ätstörning men grejen med ätstörningar är att det blir som ett beroende, självskadebeteende och/eller tvång. Man får ångest om man försöker äta och kan hamna i det där att ”imorgon ska jag äta en macka” och dagen efter blir samma visa igen. Man sitter fast och KAN INTE sluta. Om det som för dig bara var att börja äta igen, så var det ingen ätstörning. Det var en dålig diet som spårade ut och när du insåg det kunde du ändra på dina vanor.

    Så less på folk som använder ätstörningar som ett sätt att få uppmärksamhet när det egentligen är en dödlig sjukdom som orsakar så mycket lidande, både för den som är sjuk och anhöriga. Ätstörningar är så mycket mer än diet!

    Lara 2016-10-11 18:28:19
    Svara
  • Hej, jag är lite sugen på att testa matcha te!
    Skulle inte du kunna visa i en vlogg/video hur du tillagar ditt te, vad för märke du använder osv.? Snälla ❤️❤️

    Julia Vestin 2016-07-24 12:12:50
    Svara
  • Min näringsterapeut rekommenderar inte vegansk kost om man försöker tillfriskna från ätstörningar(anorexi främst)för vegansk kost är så strixt och begränsat. När man i anorexi annars också har extrem kontrollbehov triggar veganism det ännu mer. Är själv pescovegetarian äter 1-2ggr i månaden fisk, är flexibel och tex. sushi älskar jag. Äter också ägg och keso men inte varje dag. Tycker man inte kan vara vegan vid extrem undervikt(bmi under16)utan först sedan när kroppen fungerar.

    Ninna 2016-07-24 07:07:44
    Svara
  • Hej!
    Jag har börjat äta mer vegetarisk/ vegansk kost det senaste, mest för djur och natur och att jag inte tycker att det är lika gott med kött längre.. Men jag är allergisk mot alla baljväxter och nötter. Det är väldigt synd eftersom det är mycket vegetarisk/vegansk mat som innehåller till exempel linser eller bönor (speciellt om man äter ute). Jag undrar om du har några bra tips på andra bra veganska proteinkällor eller några recept utan baljväxter?
    Tack för en grym blogg!

    Elaine 2016-07-20 18:01:51
    Svara
  • Jag håller med om att det är svårt att hålla sig mätt på frukt.
    Men vet då som jag körde på banandetoxen i 3 dagars tid. Så var det endast en av dagarna jag fick i mig 25 bananer. Annars blev jag äckligt mätt redan vid 15 bananer. Jag fick verkligen tvinga i mig för att nå över 15 bananer haha!

    Men har väl med det som du sagt förut om vegetariskt/vegansk kost. Nämligen att man bör äta ungefär dubbelt så mycket jämtemot en köttätare, för att få i sig alla näringsämnen.

    Men nu förstår jag att man inte äter bara frukt. Förstår att man äter mycket potatis, bönor och nötter och liknade 😉
    Men nu tog jag banandetoxen som exempel. Då man måste äta större mängder, än vid en vanlig ”köttkost”.

    Caroline 2016-07-20 10:32:04 http://blackmary.blogg.se
    Svara
  • Hej, Ida!

    Jag har under en period funderat på att börja äta mer vegetariskt/veganskt då jag egentligen äter kött ”för att man alltid har gjort det” även om jag såklart ibland kan tycka att det är gott. Min fundering/oro för tillfället är att jag är rädd att det ska ställa till med problem socialt.

    Nu i helgen t. ex. var jag ute o åt med min kille o hans föräldrar, vi beställde in en fantastisk avsmakningsmeny, och det jag funderar på då är hur ”tråkigt” det skulle vara att inte äta samma som dem. Enligt mig håller restaurangerna inte alls samma kvalité eller variation på den vegetariska kosten som vanliga menyerna. Jämför man då en avsmakningsmeny med en vegetarisk rätt känns det helt plötsligt som att man inte kommer kunna va på några sociala tillställningar utan att känna sig väldigt utanför sitt sällskap? Hur går dina tankar kring ett sånt scenario? Supertacksam för svar <3

    Hanna 2016-07-19 21:01:25
    Svara
  • Hej Ida!

    Tack för den bästa bloggen!

    Jag har tränat på gym i lite mer än ett år nu och vad som fick mig att börja var spinningen, tyckte och tycker fortfarande att det är så himla roligt och det är det ända pass som jag riktigt får svettas ut på! Instruktörerna säger alltid att man jobbar mycket mage, och jag som vill bränna fett där och få en mer tonad mage, har inte uppfattat som att spinning gör något för min mage.. Vad jag förstått så jobbar man kondition, ben och hjärta – vilket är super 🙂

    Har kanske under de senaste månaderna tagit upp mer core pass och styrka i gymmet för att få mer resultat och jobba mig till det målet och kroppen som jag vill ha. Äter också väldigt rent (men är inte vegan)

    Nu har jag flummat på lite så till min fråga: Vad förbränner bäst fett från magen? (vet att man inte kan punkt-träna men man kan ju lägga fokus på något som bränner bäst. Styrka och bygga muskler förstår jag mig på (i långsam fart) men att bränna fett går i snigelfart… :/
    Älskar spinning och kommer att fortsätta med det, men vad är det egentligen bra för? Tycker DU det är en bra träningsform?

    Kram!! <3

    Melinda 2016-07-19 20:11:03 http://nouw.com/melindaforsberg
    Svara
  • Jag tycker det är märkligt att säga att man inte ska se vegansk kost som något man gör för sig själv utan för djur och miljö. Både ny och gammal forskning visar att vegetarisk och vegansk kost är mest hälsosam för våra kroppar och kan hjälpa oss motverka kroniska sjukdomar. Djur och miljö är absolut en stor fördel i livsstilen men den egna hälsan är även den en stor fördel. Se gärna ”Food matters” och ”Forks over knives” på netflix för en väldigt bra inblick 🙂

    Jenni 2016-07-19 16:34:31
    Svara
    • Svar på Jennis kommentar.

      Ja men absolut jag håller helt med men jag menar att fokuset ska vara miljö och natur. Många väljer den veganska livsstilen enbart för att gå ner i vikt och i och med att det är vissa livsmedel som ska uteslutas ur kosten kan dedt sätta griller i huvudet på personer och speciellt om man tidigare har haft en ätstörning. Att den veganska kosten sedan är den absolut bästa och mest hälsosamma är som en bonus och jag håller helt med. Kommer man från en annan bakgrund där man kanske är överviktig, då kan absolut även hälsan ligga i fokus.

      idawarg 2016-07-19 19:07:04
      Svara
  • Hejsan fina Ida 🙂 jag har lite funderingar kring spirulina. Jag har hört att man kan få i sig metaller som är dåliga för kroppen genom ta spirulina. Ska man tänka på vilket märke man köper? Undrar oxå om man kan överdosera? Vet att du tar många tabletter om dagen. Vad är rekommenderat antal tabletter?

    Malin 2016-07-19 15:05:26
    Svara
    • Svar på Malins kommentar.

      Hej Malin! Man ska absolut hålla koll på vilket märke och vart spirulinan är odlad. Se till att den är ekologisk. Jag tar alltid från Holistic: http://welloteket.se/produkt/spirulina/ eller Superfruit: http://welloteket.se/produkt/spirulina-powder-200g/ då jag vet att de alltid håller en hög kvalité.

      Spirulina är som mat och jag har en tjejkompis som äter spirulina på allt och hon mår toppen 🙂 I början är det dock viktigt att börja med 1 tablett/1krm för att trappa upp då man kan få utrensningssymptom. Jag tar 6-12 tabletter dagligen enligt rekommendation som står på paketet 🙂

      idawarg 2016-07-19 15:18:58
      Svara
  • Tack snälla Ida för svaret!
    Jag vill inte heller äta vegansk kost för att gå ner i vikt, utan för att jag bryr mig om djuren. Jag är vegetarian och äter fisk och ägg, men har haft väldigt svårt att känna mig mätt utan det. Ska prova lägga in mer av den andra maten.

    Tack än en gång!

    Sofia

    www.thegfbible.com

    Sofia 2016-07-19 14:32:23
    Svara
  • Hej Ida!
    Jag behöver hjälp! Vet du några bra tabletter från welloteket som rensar ut tarmarna och hindrar uppblåshet? Har haft extra mycket problem och därför undviker jag laktos och gluten. Behöver något/några som hindrar den här uppblåsheten. Jag hade blivit så glad om du hade länkat eller bara skrivit ut vilka som verkligen fungerar.
    Kram!

    Michelle 2016-07-19 10:05:50
    Svara
    • Svar på Michelles kommentar.

      Hej Michelle! Det kan vara individuellt men för mig har verkligen MSM: http://welloteket.se/produkt/holistic-msm/ och Chlorella: http://welloteket.se/produkt/holistic-chlorella/ funkat. De båda är väldigt utrensande och får igång magen ordentligt. Dock bör du kombinera det här med ren kost. Var även noga med att trappa upp dosen då man lätt kan få utrensningsymptom som huvudvärk, magproblem, dålig hy mm. Men det är inget farligt och går över efter någon v så man måste hålla ut. Nu tar jag båda dem dagligen och mår så bra på dem. Kram Ida

      idawarg 2016-07-19 10:35:55
      Svara
  • Hej Ida. Jag är själv nu halv vegetarian, äter inte rött kött, men skall bli hel vegetarian/pescadian. Jag funderar även lite på vegankosten, jag är rätt så ung så tänker inte bli vegan ännu men kanske när jag flyttar hemifrån. Men i varje fall, till frågan: du och många andra veganer säger att de är veganer eftersom det är bättre för miljön. Men för några dagar sedan läste jag i en tidning att soja & risproduktionen är väldigt dålig för miljön. Att man i sydamerika hugger ner stora områden skog för att få plats med soja odlingar och att sojan sedan exporteras långa avstånd. Ris odlingar släpper även ut en del avgaser då man odlar dom i en massa vatten. Många veganer äter ju mycket sojaprodukter och dricker tex rismjölk. Så nu till min fråga: är detta sant jag skrev ovan? Är mjölk och ägg ändå större miljöbovar än soja & ris? Har du undersökt detta? Kan jag vara vegan/äta mer veganskt utan att behöva äta/dricka sojaprodukter, finns det liksom några andra produkter?
    Massa kramar, du är så inspirerande och rolig!

    Karin 2016-07-19 09:09:33 http://nouw.com/karinagnes
    Svara
    • Svar på Karins kommentar.

      Ett kilo kött producerar inte sig själv. Djuren matas ofta med soja, och det går åt mycket mer soja för att producera kött än om du skulle äta det själv (ca 10 kg soja/växter per kg nötkött exempelvis). Så oavsett hur skadlig sojan är för miljön så är det bättre att välja den än köttet, ur miljösynpunkt, annars äter du sojan indirekt.

      FIT by Emma Hå 2016-07-20 21:07:19 http://fitbyemmaha.com
      Svara
    • Svar på Karins kommentar.

      Jag misstänker att den miljödåliga soja och risproduktionen är den som odlas för att bli mat till boskap; föda till djur som ska slaktas. Soja och risprodukter som produceras till människor är inte lika miljöfarligt och transporteras inte så långa sträckor. 🙂

      Bunny 2016-07-19 13:45:53 http://bunnydrugz.blogg.se
      Svara
      • Svar på Bunnys kommentar.

        Odlas riset och sojan närmare människorna och behöver det transporteras längre när djuren ska matas? Produceras det på ett mer miljövänligt sätt när människor ska äta? Vill gärna läsa mer om det. Dock borde man ju utan problem kunna äta svenskt kött där kor fått äta mat som producerats här i Sverige och där korna också får gräsbete på sommarhalvåret. Det låter väl ganska rimligt och lär knappast vara det som förstör vår miljö. Bra att svenska bönder gynnas också, eftersom vår djurhållning i många fall är bättre än andra länders. Fint också med öppna svenska landskap.

        Lina 2016-07-20 12:33:22
        Svara
    • Svar på Karins kommentar.

      Hej Karin! Svarar på din kommentar i ett inlägg inom kort. Kramis

      idawarg 2016-07-19 10:36:17
      Svara
  • Jag blir inte heller mätt/ nöjd efter att ha ätit en stor måltid av frukt t ex. 7 bananer och 250 gram bär till. Blir aldrig nöjd… Det beror troligtvis på att frukt bryts ner snabbt och ger upphov till en relativ snabb blodsockerhöjning under en kortare period jämfört med en stärkelserik måltid. Därför äter jag inte raw till 4 eller smoothies.

    Hanna 2016-07-19 08:36:41
    Svara
    • Svar på Hannas kommentar.

      Ja frukt bryts ner snabbt. Testa lägg till frön eller nötter. Det gör jag de dagar jag är extra hungrig 🙂 Kramis

      idawarg 2016-07-19 10:37:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Petra Tungården
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind
Mode
Fanny Ekstrand