Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

BRA I MAGEN MEN YR AV VEGANSK KOST

träning

Boosta din smoothie med Spirulina och hampaprotein för extra näring.

Hej Ida! Jag har gått över till att bli vegan nu och har varit det i snart 1 månad. Jag har IBS och har följt fodmap i ungefär 2 år men inte blivit bra. det har hjälpt men inte blivit helt bra men nu den här månaden med vegankost har jag blivit helt bra skulle jag faktiskt vilja säga 🙂 Men jag har lite funderingar, vad bör man ta för tillskott när man är vegan? jag äter spirulina, vetegräs och msm varje dag (nästan varje dag) men känner väl att det egentligen är mer jag borde få i mig? Jag äter väldigt lite och känner mig yr ganska ofta men jag får inte i mig så mycket mat då jag alltid blir så illamående när jag äter. har du några tips?

Vilka tillskott bör man äta vid en vegansk kost?
Har du några tips på att bli mindre illamående, så jag får i mig mer mat och inte är så yr hela tiden?

Kram/kajsa 

SVAR: Hej Kajsa och tack för din kommentar! Vad kul att du blivit vegan och GRATTIS till en välfungerande mage. Vegankost är verkligen en fantastisk kosthållning som kan vara till bra hjälp för mycket! Det att du blir yr är antagligen för att du äter för lite och när man är vegan/vegetarian är det extra viktigt att man äter mycket så man får i sig allt man behöver. Det är svårt att råda dig vad du ska äta för att inte bli illamående då det kan vara så olika från person till person.

Jag personligen föredrar en kost på mer kolhydrater och mindre fett då jag kan bli illamående av mycket fett. För mig funkar frukt, vissa grönsaker, rotfrukter, glutenfria gryn, glutenfri pasta bröd och en mindre mängd av avokado och frön bäst med magen. Testa dig fram och känn efter vad din mage funkar bäst med.

Sedan är ett bra tips att äta flera mål fast mindre mål om du tycker det är jobbigt att äta mycket mat åt gången. Testa att äta 6 lagom stora måltider under dagen istället.

När det kommer till kosttillskott så tycker jag att de du tar (Spirulina, Vetegräs och MSM) är toppen. Det du kan lägga till som veganer kan få brist på är:

Sedan kan det vara en bra ide att lägga till något proteinpulver som:

Inflamino är verkligen grymt bra och väldigt läkande för magen då det innehåller örter, vitaminer, mineraler och aminosyrer som hjälper till att läka tarmen.

Hoppas du fick tips som kan vara till hjälp. Lycka till! Kram Ida

(Alla länkarna är reklamlänkar till min egen webshop Welloteket.se)

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
13kommentarer
  • MSM, vad gör det för kroppen och varför behövs det?

    linda 2016-07-06 06:47:09
    Svara
  • min blogg heter http://nouw.com/teller där skriver jag om ungomslivet i stockholm, danderyd och täby

    v 2016-07-04 01:05:10 http://nouw.com/teller
    Svara
  • Älskade detta inlägget men något jag alltid har undrat hur negativt påverkar alkohol kroppen när man tränar och försker bygga muskler? Jag har nyss börjat blogga om ungdomslivet jag lever i och har alltid undrat det.

    v 2016-07-04 01:03:14 http://nouw.com/teller
    Svara
    • Svar på vs kommentar.

      Alkohol bryter ner kroppen och är ingen bra kombination med träning och speciellt inte om du tränar på hög nivå. Kram Ida

      idawarg 2016-07-04 21:26:38
      Svara
  • Bra svar Ida! Lycka till i fortsättningen Kajsa! 🙂

    Lovisa 2016-07-03 21:46:11 http://nouw.com/hedlundlovisa
    Svara
  • Hej Ida!

    Jag följer dig på Instagram, bloggen Youtube och Snapchat. 🙂 Du är väldigt inspirerande!

    Jag är också vegetarian/vegan och jag äter en ganska bra kost. Dock är jag ett godismonster. Jag har alltid cravings för sött och fet mat, även om jag äter bra mat i övrigt. Som idag, åt en stor frukost på ca 600-700 kalorier (smoothie på frukt, grönt och nötter), sen åkte jag och tränade. Efter träningen kunde jag inte motstå ett 200 grams choklad. Fick så klart ångest över detta. Jag behöver gå ner ett par kilo i vikt för att vara normalviktig, men det är så svårt. Vikten är egentligen sekundärt, det är mer mitt psyke som tar stryk när jag inte kan stå emot skitmat. Jag vet att du inte är dietist, men du är vettig och kunnig, så jag frågar dig, har du något råd till mig? Har du träffat någon med samma problem?

    Kram från Lisa

    Lisa 2016-07-03 16:43:35
    Svara
    • Svar på Lisas kommentar.

      Hej Lisa! Jag förstår. Svarar på din fråga i ett inlägg inom kort så håll utkik. Kramis

      idawarg 2016-07-04 21:25:33
      Svara
  • Tack så hemskt mycket för svar Ida! Uppskattar det väldigt mycket 🙂 tar åt mig av det du säger och ska testa och se hur kroppen reagerar 🙂
    /Kajsa

    Kajsa 2016-07-03 13:38:29
    Svara
    • Svar på Kajsas kommentar.

      Så lite så. Lycka till! Kramis

      idawarg 2016-07-04 21:12:05
      Svara
    • Svar på Kajsas kommentar.

      Hej Kajsa! Vill bara tipsa om att inflamino innehåller inulin som är det värsta kostfibret för personer med ibs. Köpte en sån inflamino som är rätt dyr märkte jag blev riktigt kass o så såg jag inulin i innehållet. Samma kostfiber som finns i tex lök. Ville bara säga det:) lycka till fortsatt med kosten! Kram

      Johanna 2016-07-03 21:22:48
      Svara
      • Svar på Johannas kommentar.

        Väldigt konstigt då jag och många andra fått väldigt bra hjälp av Inflamino. Ett av väldigt få produkter över huvud taget jag kunde äta när det var som värst för mig så det är nog väldigt individuellt.

        idawarg 2016-07-04 21:13:51
        Svara
        • Svar på idawargs kommentar.

          Hej!

          Ja det är nog väldigt individuellt! Så det bästa är att man prova sig fram. Jag har ibs och extremt känslig för såna kolhydrater som jäser i tarmen.(fodmap) Har du ibs? Om inte så är det kanske därför du klarar av att äta inulin. Men även ibs är ju sjukt individuellt så man får prova sig fram. ! Tack för en bra blogg ! Kramis

          Johanna 2016-07-04 21:23:00
          Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Petra Tungården
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Ida Warg
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger