Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

MINA BÄSTA SMOOTHIETIPS

IMG_0951

 

Något som jag bara gillar mer och mer ä smoothies. I början var jag inget stort fan av dem och fattade inte hur man kunde bli mätt och saknade att tugga på något. Det senaste halvåret har i stort sett alla mina frukostar bestått av smoothies och jag kan inte få nog. Har även börjat köra smoothielunch nu också. Det är så perfekt de dagar man känner sig stressad eftersom att en smoothie inte kräver så mycket energi för kroppen att bryta ner.

Hemligheten för att bli mätt är att ha i tillräckligt mycket ingredienser och kalorier. Här kommer några av mina bästa tips för att göra en smoothie man håller sig mätt på länge.

MINA BÄSTA SMOOTHIETIPS:

• Häll i 1-2 msk –> chiafrön. Då får du en härlig och lite tjockare konsistens + att du får i dig massa bra fett och protein som håller dig mätt längre. Går även att variera med –> pumpafrön, —> linfrö eller –> hampafrön.

• Häll i en skopa –> protein. Jag brukar alltid ha 1 skopa –> hampaprotein eller –> risprotein. Det gör att man håller sig mätt längre och att det känns som en hel måltid.

• Snåla inte med frukten. I min morgonsmoothie har jag i antingen 500g mango + 2 bananer eller 4-6 bananer. Mango och banan tycker jag är den bästa grunden och frukt man håller sig mätt på. En grund på bara bär blir alldeles för kalorifattig för mig och inget jag håller mig mätt på.

• Lägg ner gröna blad. Det är ett lätt sätt att få i sig sin dagliga dos av grönsaker. Att addera spenat eller grönkål kanske inte låter så gott men det är faktiskt ganska smaklöst och smälter in bra i smoothien. 

• Boosta med superfoods som –> spirulina, –> chlorella, –> vetegräs och/eller –> korngräs för att få i dig alla näringsämnen, känna dig nöjd och även få hjälp att avgifta kroppen.

• Sista tipset är att äta din smoothie i en bowl. Även om du dricker den så se till att tugga din smoothie då nedbrytningen av maten börjar när du tuggar + att det kan ge en mättnadskänsla. Jag brukar ofta (speciellt om det är till lunch) toppa min smoothie med skivad frukt, bär, frön eller/och musli. Det ger en bättre mättnadskänsla.

Så hoppas att ni fick lite smoothietips och inspiration. Själv ska jag gå och göra mig en smoothiebowl till mellis nu. Puss, I

(Alla länkar är eklamlänkar till min webshop Welloteket.se)

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
16kommentarer
  • Hej Ida!
    Jag vet att du har varit och tagit blodprov hos en naturläkare för att ta reda på eventuella intoleranser, så jag undrar bara om tkr det är värt det? Det är trots allt 2,5 tusen och jag är lite av en pank student. Tkr också att jag äter ”bra” saker, dvs håller mig undan ifrån ex. Laktos o gluten men ändå bli är mageb uppsvälld efter måltid osv. Vad tkr du?
    Tacksam för svar.

    Kram Olivia

    Olivia 2016-06-22 23:56:59
    Svara
  • bra tips 😀 Jag har testat att lägga chiafrön i mina smoothies och de får en mycket tjockare konsistens som du säger 🙂

    Kram<3

    http://camillaesi.se

    CAMILLAESI 2016-06-22 23:54:03 http://www.camillaesi.se
    Svara
  • Bra tips! Blir kanske en smoothie som en del av frukosten imorn då 😀

    Kram

    (sofiahager på instagram)

    Sofia 2016-06-22 21:15:11 http://sofiahager.wordpress.com
    Svara
  • Eller ”skål”? Jag antar att det funkar lika bra som en ”bowl”? Eller är det någon särskild slags skål, och var köper man den i så fall? Tacksam för tips om var jag kan hitta en ”bowl”.

    Lina 2016-06-22 20:59:07
    Svara
    • Svar på Linas kommentar.

      Ja bowl är skål. Det är bara att man säger smoothie bowl men det betyder smoothie skål 🙂

      idawarg 2016-06-22 22:16:18
      Svara
  • Ja smoothie är gott men endast som mellanmål för min del. Jag håller fortfarande fast vid min råggröt på morgonen.

    Klara 2016-06-22 20:29:13
    Svara
  • Jag är också ett stort smoothiefan och har ett Instagramkonto, @ensmoothieomdagen, där jag lägger upp recept varje dag. Kika gärna in där!

    Anna Lindberg 2016-06-22 16:24:23
    Svara
  • Så bra tips!
    Och smoothies är så gott, gärna med massa banan 🙂
    Och den där bilden såg inte alls dum ut!

    Caroline 2016-06-22 16:09:29 http://blackmary.blogg.se/
    Svara
  • jag har ingen mixer, so sad för alla smoothies ser ju SÅ goda ut 😉 haha.

    ISA 2016-06-22 16:06:04 http://isabyl.devote.se
    Svara
  • Jag har en fråga om veganskt proteinpulver. Jag äter någon form av bönor/linser till varje måltid, spirulina till min morgongröt och en hel del spenat. Jag styrketränar typ 4-5 gånger i veckan. Behöver jag tillsätta proteinpulver i min smoothie (dricker oftast en på eftermiddagen) eller får jag i mig tillräckligt med protein ändå?

    Tacksam för svar!
    /nybliven vegan

    Nessco 2016-06-22 15:10:40 http://www.nesscos.com
    Svara
    • Svar på Nesscos kommentar.

      Hej! Det är svårt att säga då jag inte vet hur mycket du äter eller hur mycket du gör av med. Hur känner du dig? Känner du dig bra så får du säkert i dig. Känner du dig lite trött, seg eller inte lika stark så testa boosta med lite proteinpulver. Skadar aldrig att tillsätta det 🙂 Kramis

      idawarg 2016-06-22 15:30:01
      Svara
  • Dricker minst en smoothie om dagen, men oftast två! 😀 Bästa starten på dagen tycker jag!

    Bunny 2016-06-22 14:54:37 http://bunnydrugz.blogg.se
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger