HUR FÅR JAG I MIG PROTEIN?

7:01 | June 30, 2016 | Uncategorized

grön smoothie

Hej Ida! Jag har en fråga, i dina blogginlägg ser det ut som att en stor del av din mat består av frukt och inte så mycket baljväxter och nötter frön etc. Jag undrar hur du gör för att få i dig alla essentiella proteiner? Tar du tillskott? Mvh Camilla

SVAR: Hej Camilla och tack för din kommentar. Det stämmer men jag äter även mycket bovete, havre, amaranth, pumpafrön, sesamfrön, hampafrön och lite linser, tofu, groddar, ärtor och kikärtor. Alla dessa livsmedel innehåller bra med proteiner som egentligen räcker.

Men jag boostar ibland mina smoothies med hampaprotein eller risprotein, speciellt när jag tränat för att få extra byggstenar till mina muskler. Båda de innehåller alla essentiella aminosyror och är ett lätt sätt att få i sig mer protein och jag brukar växla mellan dem. Så är man orolig så kan jag verkligen tipsa om att använda veganskt proteinpulver. Mina favoriter är:

Inflamino är ett risprotein som innehåller massa vitaminer, mineraler, örter och aminosyror som läker tarmarna. Superbra om man har känslig mage. Det är inget som är ett måste men jag tycker att proteinpulver underlättar. Speciellt när man är ute och reser och har stressiga dagar. Är man stressad så kör en smoothie med proteinpulver. Går snabbt, man kan ta med sig och är lätt för kroppen att ta upp.

Sedan tar jag även Chlorella och spirulina dagligen vilka båda innehåller alla essentiella aminosyror. De här 2 är verkligen superfoods som jag rekommenderar alla att ta vilket man är vegan eller ej då de har så otroligt många bra egenskaper för hälsan.

Hoppas du fick svar på din fråga 🙂 Kram Ida

(Alla länkar är reklamlänkar till min egen webshop)

 

LÖPTRÄNING MED PT

12:01 | June 29, 2016 | STADIUM,TRÄNING
löpträningloptraning-1

.

Igår hade jag mitt första riktiga löptekniksträningspass ever med grymma löpcoachen Lisa. Shit vad mycket nytt jag lärde mig! Jag har ju aldrig löptränat på riktigt och löpning har aldrig varit något jag gillat, men nu så!

I slutet av sommaren ska jag springa ett stort lopp och ni kommer få hänga med på min resa dit då jag nu på söndag kommer släppa första löpinspirerande videon. Ni kommer få lära er massa teknik, övningar, vilka skor, kläder mm. ni ska använda + massa tips. Så stay tuned!

I alla fall var gårdagens pass riktigt kul och lärorikt och tydligen har jag lite talang för det där med löpning. I alla fall vad det gäller tekniken, konditionen är en annan historia 😀 haha.

Någon av er som ska springa något lopp snart?

PROTEIN SMOOTHIE BOWL – RECEPT

7:01 | June 29, 2016 | FRUKOST,MELLANMÅL,RECEPT,WELLOTEKET
smoothie-bowlsmoothie-bowl-1hampaprotein

Boosta din smoothie med extra protein –> HAMPAPROTEIN

God morgon mina hjärtan! Startar dagen med den här underbara smoothie bowlen fylld med näring. Älskar att äta mina smoothies då det både är bättre, godare och mer mättande än at dricka dem. Det är nämligen så att när man tuggar så aktiveras ett enzym som bryter ner maten så att toppa smoothien med lite musli, bär, frukt eller annat är toppen!

För att få byggstenar till musklerna och för att få en bättre mättnadskänsla så är det verkligen grymt bra att boosta smoothien med proteinpulver. Ett av mina favoriter är det här hampaproteinet. Hampaprotein är helt naturligt utan tillsatser, innehåller alla essentiella aminosyror och även bra fetter som Omega 3. Hampa smakar inte så mycket och tycker det flyter in bra i de flesta smoothies.

RECEPT PROTEINSMOOTHIE BOWL

Ingredienser:
2 bananer
1 skopa –> hampaprotein
massa babyspenat
1-2 dl havtorn
En skvätt vatten

Amaranthpuffar
–> Ekologiska gojibär

Gör så här: Mixa ihop och toppa med amaranthpuffar och gojibär (var noga med att de är ekologiska då goji annars är väldigt besprutade).

(Länkarna i inlägget är reklmlänkar till min egen webshop)

Läs också:
Fruktsallad
Chiapudding choklad

HITTA KONTAKT MED RYGGMUSKLERNA

11:52 | June 28, 2016 | TRÄNING
sittande-rodd-ida-wargsittande-rodd-2-ida-wargsitande-rodd-1-ida-warg

(Reklamlänkar)
Topp – HÄR // Skor – HÄR // Short (liknande)HÄR

Hej mina vänner! En övning som är riktigt bra för ryggen är sittande rodd. Jag vet att många kanske kör den här övningen men frågan är bara, tar den i ryggen eller armarna? Många av de klienter jag mött eller kompisar säger oftast att det tar mest i armarna och det beror på att de glömmer den viktigaste rörelsen i övningen, nämligen skulderrörelsen.

Innan man böjer armarna och ska dra vikterna mot sig så ska man pressa ihop skulderbladen med hjälp av ryggens muskulatur. Viktigt här är också att skuldrorna är sänkta under hela tiden och att man har en stolt hållning och spänd core. Om man kör 2 och 2 är ett bra tips att den som inte kör sätter sin hand mellan skulderblanden på den andra och ber den mosa handen med hjälp av skulderbladen. Får man inte kontakt så kan man även picka lite på ryggmusklerna mellan skulderbladen. Med hjälp av beröring kan det vara lättare att aktivera musklerna.

Får man inte till det så testa att sänka vikterna, då jag tror många har alldeles för tungt på denna övning så man istället måste ta till armmusklerna för att orka dra vikterna mot sig. Hoppas ni fick lite tips! Puss, I

MSM VID CANDIDA

8:20 | June 28, 2016 | WELLOTEKET

msm-holistic

(Reklamlänk)
MSM – HÄR

Hej Ida. Har tidigare varit på gymmet ca 3-4 ggr i veckan och åt relativt bra kost. Mina mål är att bli starkare och må bra i kroppen främst för min mages skull som av och till inte fungerar. Jag födde barn för ett år sedan så jag har tappat massa muskler och blivit väldigt mjuk mot innan då man rörde sig hela dagarna på jobbet. Jag fick dock magsjuka för 3 månder sedan och tappade helt tränings motivationen. Nu har kroppen halvt lagt av då min mage inte fungerar och jag har fått andra problem i kroppen som kan relateras till att jag fortfarande ammar. Har läst lite på internet och ofta nämns MSM mot candida infektioner och hård mage. Du förespråkar MSN också så har blivit nyfiken om det kan vara nått för mig när jag fått igång träningen igen och när jag slutat amma. Vad tror du? Kan vem som helst äta MSM eller finns det biverkningar? Ska ta tag i träningen nu för detta fungerar inte!
Kram!

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar! Som ni säkert vid det här laget vet så gillar jag verkligen MSM och har fått väldigt positiv feedback av andra som testat det ett tag. Jag tycker verkligen man ska ge det ett försök om man har problem med magen, leder, candida, hyn, trötthet mm. då det har hjälpt mig och många andra.

Dock så ska man ej börja med varken MSM, Spirulina, Chlorella eller andra utrensande produkter när man ammar. När man gör det börjar kroppen rensa och det kan komma ut i bröstmjölken. Så vänta tills du ammat klart.

Alla kan ta MSM men det kan förekomma biverkningar. Jag själv fick ont i huvudet, sämre hy och orolig mage de 2 första veckorna men sedan gick det över. Men jag var så knäpp att jag inte trappade upp utan körde på full dos med en gång. Rekommenderar att man trappar upp dosen om man vill undvika biverkningar. Får du biverkningar så håll ut i någon vecka så kommer det gå över och bli bättre. Lycka till! Kram, Ida