Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

TIPS PÅ VIKTNEDGÅNG?

IMG_8221.JPG

Boosta dina smoothies med proteinpulver så håller du dig mätt längre.

Detta måste vara din mest vanliga fråga du får men, tips på viktnedgång? Jag väger runt 68 mot mina 165cm, jag som alltid som ung varit väldigt naturligt smal och liten börjar känna mig.. Obekväm och klumpig. Inte roligt. Jag älskar mat. Gärna nyttig, gärna vego men jag gillar också att unna mig godare rätter. Gillar inte desserter o fika så mycket så de typiska småätandet finns inte; blir ofta frukt eller lite fil med egengjord müsli. Gillar att LAGA MAT. Jag ogillar tråkig träning. Mycket. Jag tror att jag är rätt lat, då jag tidigare i livet inte behövt röra på mig pga vikten (men som tonåring höll jag ändå på med 3 sporter samtidigt). Träning som jag gillar är främst Box och bodypump, men jag försöker göra mer cardio även om jag tycker det är så tråkigt. Jag kan ibland träna 3-4 gånger på en vecka och tycka det är kul men sen blir jag ALLTID sjuk och efter det tar det alltid flera veckor innan jag ger det ett försök igen.
Ingen kontinuerlig träning och ibland slarv med maten. Vad ska man göra, tips på motivation? Bör man ta något kosttillskott? 

Skulle egentligen bara vilja bli av med några bekvämlighetskilon och känna att jag har en stark och energisk kropp! Sen vet jag att jag blir så mycket piggare i huvudet och klarar mer i skolan.

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar! Jag förstår och eftersom jag inte vet exakt hur du äter är det svårt att ge dig specifika kostråd men kan köra lite allmänna. Försök att basera din kost på så mycket bra råvaror som möjligt som ex rotfrukter, grönsaker, frukt, bönor, linser, frön mm. och undvik snabbmat, halvfabrikat, raffinerat socker så mycket som det går. Ät regelbundet tills du är mätt men inte övermätt. Försök äta i lugn och ro och inte slänga i dig maten utan så du hinner känna efter när du faktisk är mätt.

Fortsätt att träna (gärna 3 gånger i veckan) och satsa även på mycket vardagsmotion som att gå till jobb/skola, mataffären, ta en promenad på lunchen mm. Vardagsmotion är grymt och underskattat! Förstår att det kännas motigt om man varje gång blir sjuk när man drar igång med träningen men det är så viktigt då att man sköter kosten. Träning bryter ner kroppen och behöver vila och näring för att byggas upp. Får den inte det så sjunker immunförsvaret och man har större chans att bli sjuk. Så viktigast är att sköta återhämtningen i form av sömn och kost.

Sedan kan man alltid boosta immunförsvaret med extra vitaminer och mineraler. Mina absoluta favoriter är –> spirulina och –> chlorella. Det är gröna alger som innehåller enormt mycket vitaminer, mineraler, aminosyror mm som bygger upp kroppen och dess försvar. De fungerar också väldigt utrensande så se till att trappa upp dosen.

Under vinterhalvåret kan det även vara bra att ta –> D-vitamin som vi annars får i oss via solen och tyvärr har vi inte så mycket sådan mellan oktober och mars.

Sedan an det vara en bra grej att testa ta något slags –> proteinpulver direkt efter träningen då kroppen är väldigt mottaglig mot baciller och behöver få i sig energi för att byggas upp. Var också noga med att tvätta händerna och inte ta i dina ögon eller mun efter träningen med händerna och åk gärna inte kommunalt om det går.

Hoppas du fick lite tips och inspiration. Kramar, I

(Länkarna är reklam)

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Tips på viktuppgång??

    Anna 2016-05-30 08:57:07
    Svara
  • Ett tips kan faktiskt vara att föra matdagbok i ca en månad och se om man verkligen är så ”duktig” som man tror. För du skriver att du äter nyttig hemlagad mat, inte gillar att småäta och inte äter fika/godis och tränar 3-4 gånger i veckan. Det låter efter den beskrivningen rätt osannolikt att du skulle behöva gå ner i vikt. Stor chans är att du kanske ”tror” att du lever en viss livsstil fast du i själva verket kanske småäter eller äter onyttigare än du tror? Så testa att skriva ner ALLT du äter och se sen över allt när månaden är slut? 🙂

    Tyra 2016-05-29 21:25:57
    Svara
  • Perfect morning start!!

    www.lacaleya.com

    La Caleya 2016-05-28 10:11:02 http://lacaleya.com
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger