Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

MÅSTE JAG GE UPP MJÖLK HELT?

nyttig-frukost-2-ida-warg

Har har vi en tallrik havregurt toppat med skivat äpple, pumpafrön, gojibär, linfrön och valnötter. Finns bra växtbaserade drycker och yoghurtar att välja på.

Hej Ida! Känner av lite samma sak med magen men vill inte riktigt inse faktum då jag älskar kvarg och yoghurt och liknande! Dock märker jag skillnad om jag äter produkter som innehåller lite mjölksocker och som är laktosfria. Måste fråga om det är någon skillnad enligt dig att äta produtker som är laktosfria vs. inte? Jag funderar på att sluta med laktosprodukter helt men ändå äta laktosfria produkter såsom keso, kvarg etc. Känner att om jag skulle ge upp mjölkprodukter helt så skulle livet bli väldigt mycket mer begränsat för mig. Tacksam för svar!

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar! Jag förstår dig precis då jag förträngde tanken länge då jag verkligen älskade mjölkprodukter som yoghurt, kvarg och kvarg. Jag blev helt knäckt när min zonterapeut sa till mig att jag måste sluta, men som jag sagt tidigare så var det det bästa beslutet ever. Jag åt inte några mjölkprodukter på 3 år (inte laktosfria heller) och kände hur min mage mådde så bra av det. Visst kanske det hade blivit lite lindrigare om man börjat äta laktosfritt men stora mängder mjölkprodukter, varken det är vanliga eller laktosfria, är inte bra för en människokropp. Kan du inte äta den vanliga mjölken så ska du nog inte äta den alls och skulle rekommendera dig att hitta andra alternativ istället för laktosfritt. Mjölkprotein är tungt för en människokropp att bryta ner och kan ge inflammationer mm i kroppen.

Jag själv klarar nu av att äta mjölkprodukter någon gång då och då om jag tex är på hotellfrukost, men finns det annat växtbaserat alternativ så väljer jag alltid det framför. Tycker du ska känna av lite själv hur  din kropp reagerar. Testa ta bort mjölkprodukter helt i några månader och tillsätt dem sedan och se hur kroppen reagerar. Kanske funkar det 1 gång om dagen, en gång i veckan eller inte alls. Är du bortbjuden eller på ex hotellfrukost så välj då laktosfritt om det känns bättre. Lite flummigt svar men det finns inget svart eller vitt svar men hoppas du fick lite tips. Kramis

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
20kommentarer
  • Hej Ida!
    Jag behöver råd angående yoghurt. Jag kan inte äta det då jag blir så otroligt uppblåst, men jag kan äta glass, kvarg, dricka mjölk och ha grädde i maten utan problem. I vanliga fall äter jag mjölkprodukter bara någon gång i veckan. Men till frågan, jag tycker verkligen om yoghurt och det är en god frukost och har testat soyghurt, men blir lika gasig och får magput av den som av vanlig. Varför?
    Finns det något annat du kan rekommendera att man äter till frukost? Jag åt i en månad smoothies på havredryck, banan, spenat, jordgubbar, mango och hallon, men det blev för omständigt och lite dyrt. Har ätit havregrynsgröt men konsistensen och smaken gör att jag klarar det en vecka innan jag måste äta nått annat ett tag.
    Hälsningar
    Rebecca

    Rebecca 2016-05-23 12:38:08
    Svara
  • Säger bara ett tips till tjejen som skrev detta.. BLI VEGAN! Det kommer både göra dit och djurens liv till det bättre. ❤

    Emmy 2016-05-21 18:30:55
    Svara
  • Hej Ida!
    Det är såhär att jag är 18 år gammal och har pojkvän sedan ett par månader tillbaka. Den enda preventivmetod vi använder i nuläget är kondom eftersom jag är extremt emot att stoppa i mig hormoner! Vill verkligen inte göra det!! Att använda kondom är dock inte alltid jätteroligt hehe, så jag bara undrar vad du tycker om natural cycles? Vet att du gjorde en video i höstas när du berättade om det och hur bra du tyckte det var! Om jag förstod det rätt så hade du precis börjat med det då, så jag bara undrar vad du tycker nu efter att ha använt det ett tag? Eller använder du fortfarande det? Snälla svara ärligt på vad du tycker och hur säkert du tror att det är! <3 Tycker att idén verkar väldigt bra men vet inte om jag vågar förlita mig på det!
    Många kramar
    Emma<3

    Emma 2016-05-21 09:21:33
    Svara
  • Åh detta ser ju himla smaskigt ut! 😀 MUMS!!

    www.fbyelin.se
    www.fbyelin.se
    Ta en kik på insta vettja: @fbyelin

    Elin Hansson 2016-05-20 22:01:41 http://www.fbyelin.se
    Svara
  • Men om man inte har problem med varken gluten eller mjölk kan de fortfarande vara nyttigt att utesluta det?

    Erika, sambo, New York liv! 2016-05-20 14:21:04 http://erikalindgren.com/
    Svara
  • Hej Ida! Här har jag en utmanade fråga till dig: vad tusan ska man göra med alla dessa nyttiga pulver och alger, om man försöker att dra ner på frukten pga sockret? Då försvinner nämligen smoothie-alternativet. Finns det något annat än juice och smoothies (dvs helst något utan socker) som man kan äta med de här bär- och växtpulvrena? Kanske någon soppa? Gryta? Spirulina-panerat…? Har du något kreativt på lager? 🙂

    FIT by Emma Hå 2016-05-20 13:50:01 http://fitbyemmaha.com
    Svara
    • Svar på FIT by Emma Hås kommentar.

      Hoppar också in och svarar här 🙂 hehe!
      Brukar mixa frysta hallon (kokade & omfrysta OM ej svenska) med fet kokosmjölk ifrån Kung Markatta. Blir en supergod sorbé. I den kan man definitivt skyffla i ex Acaípulver 🙂 att mixa fryst avokado med ex några frysta skivor banan (för sötman, men ändå ca 1/3 – 1/4 banan för att dra ner på sockret) & ha i ex raw kakao blir supergod glass med minimalt socker. Att ha i lite eco vaniljpulver där kan vara gott med! Så jag skulle säga smoothies på fryst avokado, fryst spenat, frysta bär & sen lite härliga pulver i det 🙂 Inget spektakulärt tips men har precis samma problem som dig så jag inte ska äta mer än ca 0,5-1 frukt per dag pga stressade binjurar & irriterade tarmar. Även sett recept på nötbaserade bars med olika pulver i! Kan tänka mig att det är supergott med acaí, maca eller dylikt i dem om man tål nötter eller fröer vs 🙂

      ida 2016-05-21 17:07:13
      Svara
  • Hej Ida! Jag har en fråga som inte har med magen att göra utan är jättenyfiken på hur din matekonomi ser ut? Dvs. hur mycket spenderar du på mat/månad och även på tillskott/månad? (Gör ett arbete om detta i skolan)

    Tacksam för svar! (:

    Hanna 2016-05-20 12:53:17
    Svara
  • Hej Ida,

    Jag har IBS som många andra tyvärr verkar ha. Jag har sedan två månader tillbaka plockat bort bröd (äter dock frö-knäcke fortfarande) samt mjölk och yoghurt. Jag använder nu istället havremjölk och ska även börja med havregurt istället för laktosfri yoghurt som jag har använt. Jag äter en hel del vegetariskt och försöker välja bönpasta m.m. men ibland är jag lat och äter vad sambon lagar, d.v.s. kött och vanlig pasta typ. Jag har börjat med en del tillskott och annat från Welloteket. Nu till min fråga…

    Jag vill förändra mer för magen är fortfarande orolig. Vad ska jag satsa på?
    Att helt plocka bort mjölkprodukter (strunta i sambons matlagning), att helt plocka bort kött eller att helt plocka bort gluten? Jag har gjort flera tester men tror inte att magen reagerar på något speciellt utan snarare allt + stress. Jag känner att det blir för mycket att bli helt vegan på en dag 🙂

    Ska även köpa MSM nu 🙂

    Hälsningar,
    Lina

    Lina 2016-05-20 12:04:41
    Svara
    • Svar på Linas kommentar.

      Testat fodmap dieten?

      Johanna 2016-05-21 00:32:18
      Svara
    • Svar på Linas kommentar.

      Hej Lina! Jag har också IBS och testade för ca två år sedan att utesluta gluten helt och hållet under flera månader. För mig blev det absolut ingen skillnad. Idag äter jag gluten men inte lika mycket som tidigare då ex. Bröd och pasta kan reta upp magen för mig (dock samma med glutenfritt bröd och pasta) men har istället bytt ut en del mjölk mot mjölkfria produkter. Äter alltså mjölk om det typ finns tillsatt i maten, men skulle aldrig äta filmjölk, ha mjölk till gröten etc. Då blir det för mycket! Precis som du tror jag inte att min mage reagerar på nåt speciellt utan bara är lite överkänslig mot i princip allt, så att utesluta olika livsmedel helt känns bara onödigt. Däremot mjölken har verkligen gjort skillnad för mig, men det är ju också olika från person till person. Hoppas verkligen det blir bättre för dig och att du försöker dra ner på stressen! 🙂

      Mirjam 2016-05-20 20:01:08
      Svara
    • Svar på Linas kommentar.

      Om det är så att du har problem med gluten så kan det ofta ta flera månader (upp till ett halvår) innan tarmarna har återställt sig. Ge inte upp för snabbt 🙂

      Bunny 2016-05-20 14:18:47 http://bunnydrugz.blogg.se
      Svara
    • Svar på Linas kommentar.

      Sluta helt m gluten 😉

      Anna 2016-05-20 12:51:02
      Svara
  • Hej finaste Ida!
    Kan du tipsa om vad jag ska göra med mitt Macapulver (förutom att ha det i smooothies)? Har det som visas i länken nedan. Jag har för mig att du skrev ett inlägg om att du ersatt din morgon kaffekopp med en shot, men det kanske inte var just maca i shotten? Allmänt nyfiken på vad jag kan hitta på med detta for mig nya pulver 🙂

    Om någon annan har något bra recept (typ rawballs, proteinbars) med maca så tar jag gärna förslag!

    http://welloteket.se/produkt/maca-powder-200g-eu-eko/

    Massa kramar till dig Ida!

    smoothiesandsquatss @insta 2016-05-20 10:18:45
    Svara
  • Ville bara säga att jag åt mjölkfritt 100% förut och har nu börjat introducera lite då och då. Tänk på att inte dra på för stort när du börjar igen. Då får du garanterat ont i magen! Utan att du för den sakens skull egentligen har problem med mjölkprotein.

    Johanna 2016-05-20 09:46:48
    Svara
  • Sen är mjölfria ”mejeri” produkter också ofta väldigt goda 🙂 Planti och Alpro har ”kvarg” och yoghurt som smakar fantastiskt!

    Michelle 2016-05-20 08:58:37
    Svara
  • Elsa on May 17th, 2016 – 7:41am
    Hej! En fråga skild från din banandetox; jag har en obalans i ryggmuskelaturen. Men vänstra lats är mindre än min högra och min högra kapmuskel är mindre än den vänstra. Min vänstra kapmuskel och bröstmuskel har varit överaktiva därför är Latsen mindre. Har du några bra övningar för att jämna ut obalansen?
    Kör hårt med din banandetox! Låter både gott och lite galet? Kram

    Elsa 2016-05-20 07:40:47
    Svara
  • Men åt inte du typ fetaost och liknande? Har för mig att du åt det tidigare iaf. Inte meningen å leta fel, men märker också att min mage ej funkar så bra med ko-produkter, dock just produkter från mindre djur som getter osv så känns det inte lika jobbigt. Därav att jag äter fetaost nu också, utöver min veganska kost.

    Anna 2016-05-20 07:25:28
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      Jag åt förut fetost och halloumi men inget gjort på komjölk utan såg alltid till att osten var get och eller får. Det funkar oftast bättre för en människa att bryta ner 🙂

      idawarg 2016-05-20 11:21:38
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Ida Warg
Mode
Pamela Bellafesta
Home
34 kvadrat
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger