Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR SKA JAG ÄTA TRÄNA FÖR ATT BLI AV MED FETT?

IMG_3893.JPG

(Inlägg i samarbete med Welloteket)

Hej Ida! Försöker att gå ner 5-10 kg, försöker följa en diet ”förbränningsdieten” och dra ner på allt socker. Går oftast rakt ner i diket för mig efter ca 3 diet dagar för jag tänker bara på mat och är ständigt hungrig. Även fast jag är mätt så har jag mina sjuka cravings. Vill bli av med mitt sjuka mathetsande, har du tips på diet/ kosttillskott / annat som skulle kunna hjälpa mig? Antagligen minska sug efter socker.

Sen tänker jag på träning vad borde jag lägga energi på om jag helst bara vill bränna fett? Mest av mitt fett ligger på rumpan/ låren. Men också runt magen. Gäller det att köra styrka även fast man bara vill fettförbränna? Hoppas du har tiden och kan svara. Ha en fortsatt bra dag, älskar verkligen dig och din blogg och Youtube kanal. Uppskattar dina redigeringar och man ser att du verkligen lägger ner tid!

SVAR: Hej fina du och tack snälla vad glad jag blir! Det låter inte som någon hållbar diet och varför den inte funkar mer än 3 dagar + att du blir sötsugen är nog antagligen för att du ligger på ett underskott och inte får i dig den energi/näring du behöver. Sedan kan det vara så att du kanske har ett sockerberoende? Det är bra att utesluta rent socker men se till att äta bra kolhydrater som rotfrukter, grönsaker, gryn, ris, quinoa, linser, bönor mm så din kropp känner sig nöjd. Se även till att få i dig protein och bra fetter som ex. avokado, nötter, frön, kokosolja mm. Försök att satsa på att hitta en kosthållning som du kan hålla resten av livet. Börja kör efter den så kommer din kropp att hitta sin hälsosamma vikt. Det kanske tar längre tid att gå ner i vikt men det kommer vara så värt det för den kommer vara hållbar.

Kosttillskott som hjälper tycker jag är proteinpulver då det ger en mättnadskänsla som håller länge. Du kan välja på:

Vassleprotein – Baserat på mjölk men är 99% laktosfritt. Går att blanda i smoothies eller bara dricka med vatten och mjölk. Finns i olika smaker.
Hampaprotein – Veganskt naturellt protein som passar perfekt att blanda i smoothies eller juice. Innehåller alla essentiella (livsnödvändiga) aminosyror  + 12 icke essentiella.
Risprotein – Veganskt protein som funkar bra att blanda i smoothies, använda i bakning mm. Finns  naturell och chokladsmak. Innehåller även det alla essentiella (livsnödvändiga) aminosyror.

Ett kosttillskott som sägs minska sötsuget är –> Krom. Krom är en mineral som har betydelse för kroppens förbränning och samverkar med insulin. Det är populärt som tillskott för att motverka sötsug.

  • Behövs för att hormonet insulin ska fungera optimalt.
  • Kan ta bort sötsuget.
  • Kan vara till hjälp mot övervikt.

Sedan rekommenderar jag även att ta något grönt som ex. –> Spirulina. Det innehåller så mycket bra och hjälper till att detoxa kroppen.

När det kommer till träningen är det viktigaste bara att du tränar regelbundet och egentligen inte vad du tränar. Men gillar du det så är cirkelträning där du blandar olika styrkeövningar och pulshöjande övningar grymt bra och effektivt. Jag har massa sådana pass på min youtubekanal i kategorin –> Träningsprogram.

Så hoppas du fick lite bra tips. Kramis

(Inlägg i samarbete med Welloteket)

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Bra tips förutom att du rekommenderar vassle. Dels är det ju inte etiskt hållbart eftersom mjölkindustrin är vidrig, men om man bortser från det så är mjölkproteiner, och i synnerhet snabba och insulinhöjande proteiner som vassle, verkligen inte bra om man försöker bli av med ett sockerberoende/sötsug. Och framförallt inte om de dessutom är sötade. Allt som smakar sött underhåller ett sockerberoende. Håller dock med om att man måste våga äta mycket fett, grönt och i stort sett FLER kalorier.

    FIT by Emma Hå 2016-03-21 12:17:36 http://fitbyemmaha.com
    Svara
  • Hej Ida! Har följt din blogg ett tag och tycker att den är superbra, fått mycket inspiration 🙂

    Jag har en fråga ang kosttillskott. Det senaste året har jag ätit en kombination av Holistic MultiVitamin och MultiMineral, men är sugen på att testa spirulinatabletterna som du nämner i detta inlägg. Men då jag är student och har begränsad budget så måste jag i så fall vlja bort MultiMineral/-Vitamin. Hur skulle du göra? Fortsätta som jag gör idag eller byta ut dem mot att enbart ta spriulinatabletterna?

    Tack på förhand!

    Josefin 2016-03-21 09:12:19
    Svara
  • Hej 🙂 jag har en fråga till dig som jag hoppas du kan svara på. Jag tycker inte om att dela upp musklerna vid träningspassen , en dag armar, en dag ben osv. Jag tycker om att dra igenom hela kroppen ca 5 dagar i veckan . Kan jag de eller ”förstör” de musklerna som vissa säger ? Jag tycker de är roligare att köra både armar, rygg, mage, ben och rumpa samtidigt ! Hoppas du finner tid att svara!

    Sandra 2016-03-20 05:44:11
    Svara
  • Hej Ida! Måste börja med att säga WOW vilken bra blogg du driver och vilken förebild du är. Du är en av anledningarna till att jag (som alltid har varit jättekräsen när det kommer till mat och grönsaker) har vågat börja prova fler nya saker och börjat äta mer vegetariskt/veganskt och jag älskar det. Mår så himla mycket bättre. Har dock en fråga, jag äter väldigt mycket bönor och som du säkert vet så är de inte särskilt snälla mot magen (haha), har du något tips på hur man kan undvika dessa problem?

    Jennifer 2016-03-19 22:42:17
    Svara
  • Jag började just ta kromtabletter och det har fungerat över förväntan mot mitt sötsug! Har alltid varit världen sockerråtta. även fast jag äter bra, men med krom försvann det där lilla sista. Märker så fort jag glömt ta tabletterna i några dagar att sötsuget kommer tillbaka. Rekommenderar verkligen!

    THE GIRLFRIEND BIBLE 2016-03-19 17:04:33 http://thegfbible.com
    Svara
  • Super bra tips 🙂

    http://erikalindgren.com/

    Erika, sambo, New York liv! 2016-03-19 16:53:31 http://erikalindgren.com/
    Svara
  • Kan inte du skriva ett inlägg med lite bilder om vilka tillskott du tar varje dag (eller har du någon video om det)?

    Vet om att du pratat om ‘Holistic MSM’ men har sett att du tar fler, och skulle gärna vilja veta varför/vad de gör. Vill ge min kropp allt den behöver och är själv vegan och äter plantbaserat sedan ca 1,5år så tycker det är viktigt att jag får i mig allt 😀

    Ellen M 2016-03-19 11:55:29 http://www.nouw.com/ellentyra
    Svara
  • Hej! Nu tänkte jag kolla lite här med dig angående mål som är realistiska och de som är orealistiska. Jag är en tjej på snart 20 år och jag tränar och drömmer om en kropp som egentligen inte liknar min alls. Jag är relativt smal på överkroppen men har hemska lår, saddlebags och vader. För något år sen eller två inledde jag en träningsperiod då jag bara blev smalare på överkroppen, blev av med brösten och underkroppen blev nästan bara värre. Utan media idag hade jag nog aldrig lagt ner en sekund på mina ben. Genom sex and the city serien så blev jag påverkad av min favorit Charlotte som hatar sina lår. Jag tittade ner på mina och såg att jag hade lika stora och fick på så sätt också komplex. Vadkomplexet kom efter att jag läst skaller-rubriker och allmänt hört tjejer klaga på sina egna vader eller lår när mina är dubbelt så stora. Också alla jäkla tumblr bilder på thigh-gap och tränings motivation med raka tjejer som säger ”wan’t it? do it!” typ.
    Nu när jag tränar är jag helt inne på kondition av en anledning, få smalare ben. Min mamma ser ju likadan ut som jag gör så det är ju aningen genetiskt betingat. Man kan ju inte punktförbränna men kan man uppnå smalare ben? Vad krävs då? För jag måste bli av med det här problemet. Har till och med på senaste tiden börjat kolla på plastikkirurgi. För det hela har blivit som ett monster för mig. Är låg varje jäkla dag över de.

    Amanda 2016-03-19 10:27:10
    Svara
    • Svar på Amandas kommentar.

      Hej! Jag har exakt samma problem som dig fast mitt största komplex är magen men även mina ben är väldigt stora. Jag har det också genetiskt och det är jävligt svårt att få bort! Jag hade en period då jag tränade hård styrketräning nästan varje dag i 1 år och det tog extreeeemt lång tid innan det började lossna men tillslut så, man måste bara fortsätta och inte ge upp så kommer det visa resultat… Dock kommer det där extrema tighgapet inte gå att få för det är inte fysiskt eller genetiskt möjligt. Men att få bort såpass mycket att man inte får skavsår mellan låren är möjligt men det kommer inte gå över en dag. Mycket är också att jobba med det mentala och lära sig att acceptera de förutsättningar man har och sätta upp realistiska tidsramar och mål. Massa kärlek❤️

      Moa 2016-03-20 03:29:26
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Paulina Forsberg