Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

MINA BÄSTA TIPS FÖR EN GOD MAGHÄLSA

MagPaketet_Welloteket

Hej Ida! Jag har följt dig länge och som du nämner så tar du kosttillskott. Det är så att jag tänkte hjälpa min mamma att hitta något för hennes mage, hon har colon irritabile (känslig tarm) vilket begränsar henne mycket. Hon äter laktosfritt och har börjat äta mer havrebaserade produkter istället. Men vad tycker du hon bör prova?  tacksam för svar! Tycker förövrigt du är en grym inspiration!

SVAR: Hej fina du och tack snälla! Jag förstår och det är svårt att säga exakt vad just din mamma ska äta då vi alla är olika, men jag kan ge lite tips vad som har funkat för mig.

TIPS:
• Först och främst skulle jag rekommendera att skriva en matdagbok där hon skriver vad hon har ätit och hur hon mår efter. På så vi kanske man kan komma fram till livsmedel som bör undvikas. Några livsmedel som kan vara väldigt tuffa för en känslig tarm och som hon bör hålla extra koll på är gluten, mjölk (även laktosfri mjölk), nötter (väldigt tuffa att bryta ner) och ägg. De här livsmedlen gömmer sig i många produkter och maträtter.

• Testa att äta tillagad mat och undvik för mycket råa grönsaker. Min mage klarar ej av råa morötter, rödbetor, olika kålsorter mm men i tillagad form så går det toppen.

• Undvik lök och vitlök. Det kan vara väldigt tufft för magen!

• Ät mycket grytor, soppor och smoothies då det är lätt för kroppen att ta upp och bryta ner.

TILLSKOTT:
Cellenzym – Det är enzymer som hjälper till att bryta ner maten och som gör att man inte blir lika svullen efter måltid. När jag hade magproblem tog jag alltid 2st innan måltid och nu tar jag med dem när jag reser eller ska äta borta och jag vet att jag kanske blir serverad at som jag är överkänslig mot.

Lactovitalis – Innehåller massa goda magbakterier som hjälper till att hålla en god stämning i tarmen. Ta 1-2 st varje morgon. De här är även bra att ta med sig utomlands för att minska risken att åka på otrevliga magbakterier.

Glutamin – Har man skadade tarmar så är Glutamin ren magi. Det är en aminosyra som hjälper till att bygga upp och reparera tarmen. Blanda som en shot med vatten eller blanda ner i smoothien.

Aloe Vera – Har man en känslig/skadad tarm så kan det vara bra att dricka Aloe Vera ett tag då den är väldigt läkande. Jag gör det de perioder min mage är känslig och även efter att ha fått matförgiftning eller magsjuka. Det hjälper till att läka tarmslemhinnorna.

Chlorella – Den här magiska algen hjälper till att rensa kroppen på gifter och få igång magen. Dock bör man ha tålamod då de 2 första veckorna kan vara lite jobbiga då man kan få utrensningsymtom. men se till att trappa upp dosen så ska det gå bra. Jag tar den här regelbundet.

Inflamino – Ett magiskt proteinpulver på ris, aminosyror, örter, vitaminer och mineraler som är läkande för tarmarna. Jag älskar det här proteinpulvret och brukar ofta boosta mina smoothies med det.

TIPS! Vi har på Welloteket ett –> MAGPAKET som innehåller Cellenzym, Lactovitalis och Glutamin till ett reducerat paketpris.

Det här är som sagt tips på kosttillskott. Bäst är om man själv går in på de olika tillskotten och läser mer om dem och ser vilet/vilka som passar bäst för just ens egna problem. Jag har som sagt haft stor hjälp av alla tillskotten ovan och det gäller att ha tålamod med magen för den läker inte på en dag. Kosttillskotten kommer hjälpa till men det är också viktigt att sköta kosten och försöka (under läkningsprocessen) att undvika saker man är överkänslig mot då de kan skada tarmarna.

Så det var mina bästa tips för en god maghälsa! Kram, I

(Inlägg i samarbete med Welloteket)

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
11kommentarer
  • Hej Ida! Jag har haft uppblåst och gasig mage hela mitt liv och har på senare tid upptäckt att det kanske inte behöver vara så. Jag har börjat med att äta en tablett probimage varje morgon. Men när jag nu läste det här inlägget blir jag sugen på att testa allt du tipsar om. Men min fråga till dig är då, är det farligt att ta alla dessa kosttillskotten om man inte fått någon diagnos på IBS eller liknande? Kan det ge motsatt effekt eller vara skadligt? Eller gynnar det helt enkelt bara?
    Bästa hälsningar,
    Annie

    Annie 2016-03-16 09:21:57
    Svara
    • Svar på Annies kommentar.

      Hen Annie! Nej absolut behöver du inte gå runt med uppblåst mage men det kräver lite tålamod och jobb för att hitta sin egen maghälsa. Det är inte farligt att ta tillskotten även fast du inte har någon diagnos. Alla tillskott är naturliga. Har du testat dem under ett tag men du märker att ded inte hjälper så sluta bara. Ingen skada skedd. Kramis

      idawarg 2016-03-16 09:25:02
      Svara
  • Hej Ida!

    Vad är skillnaden mellan glutamin och BCAA? Vilken rekommenderar du?Har båda två från Holistic och är osäker när de ska användas; kan jag äta det även när jag inte tränar? Jag har problem med min mage och dåligt immunförsvar.
    Tacksam för hjälp 🙂

    Maria 2016-03-15 13:18:45
    Svara
  • Kan man få motsatt effekt av Chlorella? Att den fortfarande verkar utrensande, men samtidigt kan ge trög mage/förstoppning? Vet det innehåller järn och att för mycket järn kan ju ge hård mage.

    Men det kan ha med mycket saker runtomkring förstår jag, stress och annat i kosten. Äter mycket choklad och har äte mera ägg under senaste 2 månaderna. Antar att ägg är dum för magen?

    Annars så använder jag denna chlorellan http://www.bodystore.com/colormaris-chlorella-1400-tabletter

    Caroline 2016-03-15 11:44:50 http://blackmary.blogg.se/
    Svara
    • Svar på Carolines kommentar.

      Hej Caroline! Ja du kan få trög mage av Chlorella i början. jag fick det när jag började med den men sedan har den gjort så magen fungerar kalas. Hur länge har du hållt på? Hur stor dos tar du? Vet du om du har mycket gift i kroppen som behöver rensas ut?

      Ägg gjorde min mage hård och förstoppad. Hade ingen aning om att jag var överkänslig mot ägg då min reaktion kom 2-3 dagar efter jag ätit det så testa att utesluta det ett tag och se om det blir bättre.

      Kram

      idawarg 2016-03-15 11:55:03
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Har hållt på till och från med chlorella både tabletter och pulver.
        Senast hade jag pulver (Renée Voltaire) och kanske haft uppehåll på det i ca 2 månader tid. Sedan påbörjade jag denna burk. Började på lägsta dosen och trappat upp. Nu varvar jag med 10 till 15 tabletter per dag. Beroende på hur nyttig/onyttig jag varit dagen innan.

        Men i mitt fall tror det även kan bero på mat som ägg, nötter och falafel (äter/bönor) som varit dum mot min mage. Det är ”nyttiga” saker jag äter mer av på senaste tiden, så kan mycket väl vara det.

        Men vet jag haft fått hård mage i samband av just Chlorella (tabletter som pulver) innan. Då åt jag även mera kött än vad jag gör idag. Försöker trappa ned på köttet.

        Caroline 2016-03-15 13:29:38 http://blackmary.blogg.se/
        Svara
  • Ida, jag är så duktig med att stretcha (minst 6 dagar per vecka) och jag gör framsteg. MEN, när jag stretchar min split så får jag mer ont i insida knän än i jumskarna. Det känns inte bra i benen och det stoppar mig. Du är den jag känner att jag vill fråga eftersom att du har sådan stor erfarenhet inom dans och stretchträning. Är det senorna som fäster ovanför knäna som är stela? Det känns som att det drar för mycket. Rullar jag med en boll där så är jag väldigt öm. Som i en stel sätesmuskel typ. Samma känsla. Jag har inga knäskador utan detta är mer ovanför och under insida knän. I lår och vad så att säga. Går jag för fort fram? Ska jag ta det ännu lugnare. Släpper detta med tiden? Jag är en vältränad och hyfsat rörlig 38 åring som bestämt mig för att bli vig detta år. För att gynna min träning och även för att slippa få ont som gammal. Jag vet att split är lite väl svårt men just split står på min bucket list. 😛 Kan du ge mig ett tips eller två? Hoppas att du förstår vad jag menar.

    Största karmen och tack för en jättefin och inspirerande blogg! <3

    Marielle 2016-03-15 11:38:30
    Svara
    • Svar på Marielles kommentar.

      Hej fina du och tack för din kommentar <3 Vad kul att höra att du är så peppad på att stretcha och att utvecklas. Helt rätt! Det är inte ovanligt och det kan vara så att du går lite fr fort fram. Jag skulle rekommendera att testa stretcha insidorna med böjda ben istället så du inte töjer på knäleden och då menar jag som grodan https://www.google.se/search?q=grodan&biw=1240&bih=654&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiBssKQxMLLAhXhDpoKHWHuD8kQ_AUIBigB#tbm=isch&q=grodan+stretch

      Lägg mest fokus på den och sedan stretcha din splitt försiktigt och med tårna pekandes uppåt. Testa det och se om det funkar bättre 🙂 Kram Ida

      idawarg 2016-03-15 12:01:25
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Tack så jättemycket för ditt svar!! Jättefint tips. DÅ kör jag på grodan och är försiktig. 🙂 Kramar

        Marielle 2016-03-15 14:11:44
        Svara
  • Hei Ida!
    Detta är inte så relaterar till inlägget, men vad är din åsikt om rågbröd? Jag äter rågbröd (t.ex. Reissumies (är från Finland)) nästan dagligen till frukost med margarin, ost och paprika/gurka. Tycker du rågbröd är ok/hälsosamt, eller går det även under denna kategori av ”dåligt vete” som vi inte borde äta för mycket av?
    Kram och tack för härlig blogg!

    Martina 2016-03-15 10:43:38
    Svara
    • Svar på Martinas kommentar.

      Råg är bättre. Jag är känslig mot gluten så därför äter jag ej råg heller. Men tål du det och din mage gillar det så kan du äta. Kram

      idawarg 2016-03-15 11:32:02
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Mathilda Weihager
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind