Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HETSÄTA

IMG_3253.JPG

Testa min veganska pizza som är mättande och fylld med näring.

Hej Ida! Jag har ett litet problem angående min kost som jag hoppas du kan hjälpa mig med. Jag är en tjej på 18 år, 161cm lång och väger ca 53kg. Jag är aktiv och gymmar 3ggr/vecka, utöver det går jag på PW samt rider 1-2ggr/vecka. Jag har det väldigt strikt med sötsaker på veckodagar, med andra ord utesluter jag fika, läsk, godis (har godisförbud), chips allt sådant måndag-torsdag&söndag. Då äter jag bra med grönsaker, frukt och dricker vatten. Äter även minskade portioner mat dessa dagar då jag är väldigt noga med min vikt. Men problemet är att när jag tillåter mig själv att käka godsaker på fredag och lördagar blir det lätt att jag typ “hetsäter” chips, fika och läsk dessa två dagar då jag väl får, och det slutar oftast med att jag lägger mig med en ångest över att jag ätit för mycket. Jag känner typ att eftersom jag undviker det på veckodagarna kan jag öka mängden på helgen, men jag vill natuligtvis inte att det ska vara såhär utan jag vill kunna äta en lagom mängd godsaker liksom.. 

Har du något tips på hur jag ska undvika detta hetsätandet?

SVAR: Hej och tack för din kommentar! Att sätta strikta förbud och dra ner på mängden mat (svält) under veckan kan göra att din kropp skriker efter kalorier och kolhydrater och kan trigga igång en hetsätning. Jag skulle verkligen rekommendera dig att hitta en bättre balans på hela din vecka. Jag har aldrig varit för det där met ätardagar då det oftast slutar med just det du beskriver, hetsätning. Försök istället hitta en bra balans genom hela veckan och bort med alla dessa förbud och svält och skippa det här med vikten. Mat är till för att ge dig energi och få dig att må bra, inte att skapa ångest och hetsätning.

Se till att ge din kropp den energi den behöver genom bra och näringsrik mat och unna dig själv det du önskar ibland. För min egen del så mår jag bäst och undviker sötsug bäst genom att äta så stora måltider så jag blir mätt bestående av mest bra kolhydrater som ex. rotfrukter, ris, gryn, grönsaker, frukt, quinoa, amaranth, linser, bönor, potatis, sötpotatis men även bra fett och protein. Det får mig att känna mig nöjd och energifylld länge. Är man en sådan person som triggar igång sötsug av kolhydrater så testa byta ut en dal av kolhydraterna mot bra fett som avokado, frön, nötter men skippa ej kolhydraterna helt.

Vi alla är olika men för mig så funkar 5 mål om dagen bäst. Jag har heller inga förbud uppsatta utan är jag sugen på choklad så äter jag lite . Som jag sagt innan så tänker jag alltid efter 80/20 regeln, vilket innebär att jag till 80% försöker äta bra och hälsosam mat och restan av de 20% får jag äta vad jag vill. Det får mig att ha ett mer avslappnat förhållande till maten. Så testa att tänk efter det och sluta räkna kalorier och ta bort dina strikta förbud. Det tror jag bara gör att det enda fokuset i din hjärna blir mat och vad du får och inte får äta vilket inte är kul.

Om någon annan som läser det här har erfarenhet av hetsätning får ni gärna komma med era tips? Kram, I

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
18kommentarer
  • Jag har bulimi, och för mig började allt precis så som den här tjejen beskriver. Det blev värre och värre med åren eftersom jag aldrig ville acceptera mig själv som jag var utan ”skulle acceptera min kropp när jag gått ner i vikt”. Till slut kunde jag inte fokusera på något annat än mat och mådde väldigt dåligt över mig själv, så jag gick till kuratorn och blev skickad till Stockholms Centrum för Ätstörningar. Jag tycker att du som skrev frågan ska ta dig själv på allvar och om du inte klarar av att sluta banta och hetsäta så ska du söka hjälp. Återkommande hetsätningar som kompenseras med restriktivt ätande eller fasta är ett bulimiskt beteende. Och det är farligt. Om du vill försöka ta dig ur det här själv så är mitt absolut bästa tips att INTE försöka gå ner i vikt, för det behöver du inte!! Ät tillräckligt varje dag och ha inga förbjudna livsmedel. Du duger som du är.

    Dea 2017-02-19 19:32:45
    Svara
  • […] Ida Warg: Hetsäta […]

    HETSÄTNING | Svagtillstark 2016-03-02 11:23:35 http://www.svagtillstark.com/hetsatning/
    Svara
  • tips är att göra nyttiga efterrätter. jag blandar en liten skål med yoghurt eller kvarg+lite vatten(blir sjuuukt krämigt och inte sådär strävt som kvarg kan vara) tillsammans med 1 msk proteinpulver tex vaniljsmak. bär/frukt på det med frön/nötter och massa kanel! muuummssss! det finns också massa nyttiga recept på chokladbollar, fördelen där är att ingredienserna ofta är lite dyrare så man kanske hejdar sig från att äta en hel sats själv 😉

    magda 2016-02-28 09:37:38
    Svara
  • Bra skivet!

    Gabriella Joss, 20 år, fru,toppbloggare och mamma 2016-02-27 17:36:33 http://www.gabriellajoss.me
    Svara
  • Ida, tänkte fråga dig om acai. Kan man äta acai till frukost/mellanmål eller ja alltså äta det överhuvudtaget om ens mål är att gå ner i vikt?

    sara 2016-02-27 13:40:26
    Svara
    • Svar på saras kommentar.

      Acai är supergott och innehåller massor med nyttigheter och ja du kan äta det till frukost och mellanmål om du vill gå ner i vikt men sedan handlar det mer om det dagliga intaget. Kolla in det här paketet –> http://welloteket.se/produkt/ga-ner-vikt-paketet/

      Bra produkter + att du får tips på ett kostschema på hur du kan äta och använda produkterna under en dag. Vill du ha Acai i ina smoothies så funkar det även till det här 🙂 Kramis

      idawarg 2016-02-28 09:49:24
      Svara
  • Jag har själv aldrig hetsätit men jag tror att jag klarar mig ifrån det för att jag äter regelbundet och bra med mat. Precis som du:)

    Neamdring 2016-02-27 13:36:31 http://neamdring.blogg.se
    Svara
  • Det som fungerar för mig är att vara nyttig hela tiden, unnar mig hellre att må psykislt bra än en påse chips. Dock ökar jag på kalorimängden varje dag, så både hjärnan och kroppen blir nöjda 🙂

    Sofia 2016-02-27 12:16:33
    Svara
  • Jag har samma problem, och mitt absolut bästa tips är att INTE HOPPA ÖVER MATEN. Jag kan själv vara strikt en vecka och sedan på fredag smäller det. Jag vet att jag får äta godis och chips på kvällen och när jag står där hungrig klockan 17 i affären så lassar jag på både det ena och det andra. Men då måste man komma ihåg att laga middag med! Äter jag en stor, näringsrik och mättande middag så är det försvånansvärt lite godis och chips som slinker ner, eftersom jag redan är proppmätt. Jag menar, om man ändå skall släppa lös sig själv och äta för mycket så känns det ju bättre att fylla upp med så mycket riktig mat som möjligt först, och inte ersätta middagen med skräp. Och hör och häpna, jag börjar faktiskt tröttna lite på chip och godis nu när jag ändå inte orkar äta upp det…

    FIT by Emma Hå 2016-02-27 12:02:22 http://fitbyemmaha.com
    Svara
  • Önskeinlägg! Kan inte du göra ett inlägg med de basvaror som du i princip alltid har hemma? Älskar bloggen! <3

    Clara 2016-02-27 11:11:53
    Svara
  • Bra skrivet! Tror också på det där med inte för hårda regler särskilt när en kan märka att kontrollbehovet för vissa redan är så så starkt. Viktigt att då tänka till, och bra att du kan visa vägen här!

    Evelina 2016-02-27 10:42:46
    Svara
  • Jag är exakt likadan. Och jag har försökt följa kostscheman jag fått utformat med bara quinoa, mathavre etc som kolhydratkällor och det går inte. Jag är sjukt hungrig 24/7 och det enda jag tänker på är mat, chips och godis. Men nu äter jag när jag är hungrig. Väljer ändå att större delen av tallriken är grönsaker, protein men äter även potatis, ris och pasta. Har nu sagt att jag inte ska köpa godis på några veckor och det har FAKTISKT gått bra, men jag har även fått i mig mer frukost, jag äter mer nötter och känner mig mer.. nöjd. inte den här paniken över att vara konstant hungrig.
    Och idag ska jag unna mig lite Lindt choklad med mousse. Det är iaf bättre än ett halvt kg godis från hemmakväll ;D

    Malin 2016-02-27 10:22:32
    Svara
  • Jag känner igen mig så väl. Det är vad som händer när man inte får i sig tillräckligt med kolhydrater och kalorier. Jag åt ganska typisk träningskost med mycket kyckling, fisk och minimalt med kolhydrater om måndag till lördag och på söndagen kunde jag äta en chipspåse, ett helt paket pasta med ostsås och allt annat jag var sugen på bara för att jag var ”tvungen” att bli av med allt jag köpt för ”imorgon är det måndag och då måste jag vara nyttig!”

    Nu äter jag i princip veganskt och det bästa är att jag kan äta hur mycket jag vill av bra kolhydrater. Det är bland det bästa som hänt för någon som älskar mat och fy vad det hjälpte mot hetsätning. kolhydrater är fantastiska och ger massa energi och innehåller också protein, äter betydligt mer än innan men är slankare och piggare. Det har även gett mig cravings för BRA mat nu när kroppen vant sig. Jag var på väg att köpa pizza häromdagen men kom hem med massa grönsaker och gjorde världens godaste grönsakspasta.

    Och vill jag verkligen ha något onyttigt äter jag det och det spelar ingen roll vilken dag det är. Jag kan äta chips en måndag, en tisdag eller torsdag om jag så vill och det ger en balans. Nu har jag inte ätit något onyttigt (ok, pastan var kanske inte så näringsrik men inte onyttig heller) på 13 dagar och jag är inte ens sugen på något annat än hälsosam, vegansk mat.

    anna 2016-02-27 09:19:50
    Svara
  • Hej Ida! Finns det möjlighet att få reda på vilken naturläkare du går hos? Eller om hen är fullbokad och har några kollegor? Eller om du kan fråga din läkare efter rekommendation. Inte lätt att hitta en naturläkare man litar på 🙂 KRAM

    Marie 2016-02-27 09:17:31
    Svara
  • Usch jag hetsäter också och får grov ångest efter det. Oftast inte på grund av vikten utan för att jag mår så illa. Får ångest över varför jag utsätter min kropp för att må så dåligt. Men min bov är riskaka med smör. Kan äta ett halvt paket riskakor med smör på en kväll… det är iaf inte godis men mår ändå inte bra av de

    Jenny 2016-02-27 09:06:05
    Svara
    • Svar på Jennys kommentar.

      Åh Jenny, jag är exakt likadan! Särskilt med riskakorna med smör, det är helt sjukt! Jag kan ha smör på allt, men just med riskakor kan jag hetsäta hur mycket som helst. Och att känslan av att man utsätter sin kropp för det är det som ger en ångest känner jag också mycket väl igen…

      Alice 2016-02-28 17:39:01
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger