Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR HITTAR JAG BALANSEN?

IMG_6082.JPG

Hej Ida! Jag har verkligen ett stort problem. Jag vill och jag har alla förutsättningar för att komma i form, men jag kan inte ta tag i det. Jag lever i den här hälsohetsen, går mellan svält och hetsätningar. Tränar fotboll 3 gånger i veckan och på gym tre gånger, främst löpning. Skulle du vilja ge mig lite tips hur man blir hälsosam? Jag tror allt handlar om att jag är rädd för att äta stora portioner. Och vad ska jag välja för livsmedel så att jag kommer i form fortare?

Kram från en vilsen tjej!!

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar! Skrev ett inlägg för någon dag sedan om –> jojobantning där jag tipsar om 80/20 regeln. Alltså att om du till 80% äter bra och nyttig mat så kan du resterande 20% äta vad du vill. Det har hjälpt mig att få ett mycket mer hälsosamt och avslappnat tänk kring kosten. Vad det gäller portioner så är det så viktigt att du får i dig tillräckligt med mat när du tränar så mycket som du gör. Ät bra mat tills du är mätt och när du är hungrig. Jag personligen gillar att äta 5 mål om dagen. Då äter jag frukost, lunch, mellis, middag och kvällsmat. Jag väger eller mäter aldrig något utan äter tills jag är nöjd och ser till att 80% är av god kvalité och näring så kan de andra 20% vara det jag känner för. Så tänk inte så mycket på hur stora portioner och jämför inte med någon annan utan lyssna på din kropp vad den vill ha för att bli nöjd.

När det gäller träningen så kan det också lätt gå till överdrift. Är man en driven person så är det oftast svårare att ta vilodagar än att motivera sig till att träna. 6 pass i veckan funkar absolut att träna om man tycker det är roligt och är noga att få tillräckligt med vila och näring. Känner du att du tvingar dig själv att träna och ställer du dig på löpbandet med fokus att bränna kalorier och har negativa tankar kring det så skulle jag råda dig att skippa de passen eller byta ut dem mot något annat som du tycker är roligt. Testa ex att dansa, styrketräna eller yoga.

Vad det gäller kosten så är det bästa att äta så ren mat som möjligt och så lite halvfabrikat det går. Dvs. laga maten från grunden och använd grönsaker, frukter, rotfrukter, ris, potatis, avokado, linser, bönor, quinoa, sötpotatis, bovete, havre mm. Är du inte vegetarian så laga fisk, ägg, kyckling mm.

Kolla min kategori –> recept så kanske du får lite tips. Kramis

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
17kommentarer
  • Hej! Blir alltid lika motiverad av att gå in och läsa din blogg! När man kommer hem från föreläsningar eller extrajobb och är helt slut, så går man in på din blogg och blir ändå super motiverad att gå till gymmet! Jag har en fråga angående ingefära, läst mkt om det och att det ska vara himla bra för kroppen. Men min frågar är då kan man äta det i pulver form(lika nyttigt?) och hur mkt måste man äta per dag för att det ska ge någon hälsoeffekt? Hittade inte just så mkt om det på nätet så vore super tacksam för svar om du vet, ha en fortsatt bra dag!

    Maria 2016-02-20 16:14:12
    Svara
  • Hej Ida!
    Jag har ett litet problem angående min kost som jag hoppas du kan hjälpa mig med. Jag är en tjej på 18 år, 161cm lång och väger ca 53kg. Jag är aktiv och gymmar 3ggr/vecka, utöver det går jag på PW samt rider 1-2ggr/vecka. Jag har det väldigt strikt med sötsaker på veckodagar, med andra ord utesluter jag fika, läsk, godis (har godisförbud), chips allt sådant måndag-torsdag&söndag. Då äter jag bra med grönsaker, frukt och dricker vatten. Äter även minskade portioner mat dessa dagar då jag är väldigt noga med min vikt. Men problemet är att när jag tillåter mig själv att käka godsaker på fredag och lördagar blir det lätt att jag typ ”hetsäter” chips, fika och läsk dessa två dagar då jag väl får, och det slutar oftast med att jag lägger mig med en ångest över att jag ätit för mycket. Jag känner typ att eftersom jag undviker det på veckodagarna kan jag öka mängden på helgen, men jag vill natuligtvis inte att det ska vara såhär utan jag vill kunna äta en lagom mängd godsaker liksom..

    Har du något tips på hur jag ska undvika detta hetsätandet?

    Emelie 2016-02-18 22:00:13
    Svara
  • Hej Ida! Först vill jag bara tacka för en bra och inspirerande blogg 😀 Men jag har en fråga angående ”havregurt”- havreyoghurt. Jag är inte vegan eller laktos allergiker men har ändå sedan en tid tillbaka köpt havreyoghurt istället för vanlig. Anledningen till detta var att jag fick för mig att det är nyttigare men undrar nu om det verkligen är så? Är havregurt nyttigare och bättre än vanlig naturell yoghurt eller fil?

    hanna 2016-02-18 15:50:20
    Svara
    • Svar på hannas kommentar.

      Ja havreyoghurt kan vara bra ibland men en variation är det bästa. De flesta får ändå i sig massa mjölkprodukter i annat så då kan havreyoghurt vara ett bättre alternativ för variation. Kramis

      idawarg 2016-02-18 20:24:10
      Svara
  • Håller helt med om 80-20! Det är precis så jag tänker. Besök gärna min sprillans nya blogg. Härliga recept och inspiration till ett hälsosamt liv. Allt är gluten, laktos och raffinerat sockerfritt:D Ha en fin dag.
    https://energikoket.wordpress.com/

    Sandra 2016-02-18 15:12:00 https://energikoket.wordpress.com/
    Svara
  • Det där med balansen kan vara svårt alltså…

    Erika, sambo, New York 2016-02-18 14:56:01 http://erikalindgren.com
    Svara
  • Jag känner också igen mig i inlägget. Jag har hittat någorlunda balans vad det gäller kost och träning. Vad det gäller kosten så behöver man avdramatisera maten. Man ska inte gå och tänka hela tiden på vad man inte får äta utan tänka på vad man ska äta. Om det är så att man är sockerberoende vore det bra att försöka bli av med beroendet och om man är äter för att man har tråkigt eller stressad så får man ta tag i det och då brukar det ofta ordna upp sig med dramatiken kring att äta och jojobantning 🙂 Hoppas det är läsbart..

    Daniela 2016-02-18 14:21:25
    Svara
  • Ida har två frågor till dig. Maten du lägger upp, kan man äta den även fast man vill gå ner i vikt, eller är den maten för folk som vill gå upp i vikt? O vad kan man krydda mat med? För vad jag vet så är salt inte så bra så kan du ge mig några alternativ istället för salt. Tacksam för svar!

    sara 2016-02-18 12:38:56
    Svara
    • Svar på saras kommentar.

      Nej min mat är bra mat som passar alla. Om du går upp/ ner kommer bero på portioner och vad för annan mat du äter. Jag kryddar med havssalt, curry, nejlika, basilika, gurkmeja, peppar, citron, kanel, tamaris mm. Kram

      idawarg 2016-02-18 20:15:53
      Svara
  • Gud vad jag kan relatera till att aldrig hitta balans i träningen.. så tråkigt för jag tycker det är kul, men det går alltid till överdrift så jag kör slut på mig själv och sen får jag ha uppehåll i typ ett år. Som nu 🙁 buhu!

    ISA 2016-02-18 12:37:00 http://isabyl.devote.se
    Svara
    • Svar på ISAs kommentar.

      Ja detd ör lätt hänt. Jag har gjort det i hela mitt liv innan men det är inte värt det. Lyssna på dig själv och ta hand om din kropp 🙂 <3 <3

      idawarg 2016-02-18 20:13:14
      Svara
  • Hello ida! detta har inget med inlägget att göra men kan du inte lägga in ”veckans utmaning” i kategorier?? vet att det finns en träningskategori men de är ju inte riktigt samma sak. så bra att kunna titta tillbaka på olika utmaningar och köra om dom igen ibland. googlar man kmr ofta inlägg från 2014 upp när du bloggade från nyheter24.

    uppskattar dem väldigt mycket så vore toppen att låta dem ha en egen kategori! :)) kram

    Anna 2016-02-18 08:52:02
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      Hej Anna och vad kul att höra att du uppskattar veckans utmaning. Det finns redan en kategori men lite otydlig 😀 haha. Men kolla kategorin #wargpower så hittar du alla tidigare utmaningar. Bytte namn för det blev så långt med veckans utmaning i menyn. Kramis

      idawarg 2016-02-18 08:55:42
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind