Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ATT ORKA TRÄNA PÅ VEGETARISK/VEGANSK KOST?

IMG_2009.JPGlinsgryta2glutenfria-scones-1

Hej! Jag har läst din blogg ett tag och har en fråga som jag hade blivit otroligt tacksam om du orkade svara på! Jag äter mycket nyttig och ofta vegetarisk mat och trivs mycket bra med detta. Jag är 18 år och älskar verkligen all mat, speciellt den nyttiga, vegetariska maten och jag älskar att prova nya recept! Dock så har jag ibland lite svårt att få i mig tillräckligt mycket energi i förhållande till min träning när jag äter nyttigt och vegetariskt. Så har du något tips på hur man får in mer kalorier i nyttig vegetarisk mat? Många recept man ser tycker jag är så energifattiga. Hela karusellen kring “grönsakspasta” tycker jag är ett sådant exempel, att basera en måltid på pasta gjord på zuccini känns liksom som att basera sin måltid på vatten… Att ens kalla det för “pasta” tycker jag är otroligt missvisande till speciellt unga som äter det istället för pasta, det kan ju bli katastrof… Nej nu svävar jag bara iväg… Hoppas du förstod min fråga, börjar bli lite trött att lägga till avokado, nötter och grädde till alla recept hehe… Stor kram!

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar och mycket bra funderingar! Kan bara hålla med att vegetarisk kost är så härlig och jag trivs också verkligen med det. Dock som du säger är det viktigt att få i sig tillräckligt och speciellt om man ska träna. Det låter som du kör någon LCHF variant av vegetariskt? Jag själv äter väldigt mycket kolhydrater för att orka. Att bara basera kosten på kalorisnåla grönsaker funkar inte för mig och inget jag tycker man borde göra om man tränar mycket. Som du säger så är grönsakspasta bara vatten och inget din kropp kommer orka träna på. Jag själv äter mycket glutenfri pasta som är gjort på ex. bovete, sötpotatis, ris, eller amaranth. Sedan äter jag massor med rotfrukter, ris, olika gryner, glutenfritt hembakat bröd, linser, frukter mm. + bra fetter som frön, avokado, olivolja, kokosolja mm. Gör jag en smoothie ser jag till att ha ordentligt med frukt och bär i + proteinpulver + att jag toppar med massa frön och musli. Det gäller verkligen att få i sig bra med energi så att man ser till att få i sig det protein och näring kroppen behöver för att bygga upp kroppen efter träning. Jag har fått börja äta större portioner sedan jag började med vegetarisk/vegansk kost för att orka så testa det.

Här är några grymma recept du kan testa:
Vegansk linsgryta
Vegansk pizza
Vegansk nudelwook med tofu
Vegetarisk glutenfri pizza

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
14kommentarer
  • Måste se!

    WoW! Man blir mörkrädd!!! Dags för en ny rutin!

    Publicerat av Jack Columbus den 27 september 2017

    Jack 2017-09-27 18:53:46
    Svara
  • Hej Ida! Jag undrar om det finns något sätt som man kan få muskulösa ben att bli mer tonade och lite smalare? Jag är en väldigt sportig tjej som tränar konståkning 6 dagar i veckan, och har därför mycket muskler på mina ben, men jag vill inte ha för stora lår och undrar därför om du har några tips eller bra övningar för att smalna ner dem lite? Tacksam för svar! Kram!

    Nalle 2016-02-06 16:58:43
    Svara
  • Hej Ida! Jag har tänkt på det här med kokosolja, det är ju ett mättat fett och borde alltså vara ganska onyttigt? Eller alltså lika dåligt som smör t.ex. Hur tänker du kring det? 🙂
    Kram Sofia

    Sofia 2016-02-03 15:47:11
    Svara
    • Svar på Sofias kommentar.

      Det har en lång förklaring så googla på kokosolja nyttigt så får du massa bra förklaringar 🙂 Jag älskar kokosolja! Kramis

      idawarg 2016-02-03 17:32:05
      Svara
  • Jag vill tipsa om bönpasta! Har aldrig blivit så mätt och energipeppad som då jag provade det första gången. Jösses! 😀

    Bunny 2016-02-03 14:11:58 http://bunnydrugz.blogg.se
    Svara
  • Super fint inlägg! =)

    Hoppas du får en bra dag! =) Kram!

    Kika gärna in på min blogg för nyttiga bak och matlagningstips samt träningstips och outfits!=)

    (www.emmelinakrantz.se)

    Emmelina 2016-02-03 10:31:47 http://www.emmelinakrantz.se
    Svara
  • Hej ida!
    Man läser ofta att kosten är a och o för att få bra resultat av sin träning och för att se resultat snabbt osv. Jag undrar lite vad för kost man syftar till då??
    Sen undrar jag också hur jag bör träna för att taighta till min kropp bäst o snabbast? (cirkelpass eller tunga lyft osv?) Jag är i normalvikt, men jag har mycket av min runda rumpa som jag skulle vilja få fastare utan att den ska växa sig större 🙂 skulle vara jättetacksam om du skulle kunna hjälpa mig med tips! 🙂 Jag är 170 o väger 60kg.
    Tack för den absolut bästa bloggen!!
    Kramar Jonna

    Jonna 2016-02-03 09:50:28
    Svara
    • Svar på Jonnas kommentar.

      Man syftar oftast till ren kost utan socker och halvfabrikat. Kolla in alla mina recept och testa dem 🙂 För att tighta till så tycker jag att cirkelträning med styrkeövningar ger bäst effekt. Så häng med på mina utmaningar och kör på mij youtube 🙂 De är perfekta och du kan även köra dem i gymmet med vikter. Tack finis och stor kram <3 <3

      idawarg 2016-02-03 10:42:46
      Svara
  • Skitbra svar på frågan tycker jag! Håller helt med dig:) själv använder jag nötter och fröer (massor av pumpafrön) i typ allt för att få upp energiinnehållet i måltiderna och även extra olivolja och kokosfett, tahini och liknande med samma syfte. Ibland lite extra mellanmål också om rätterna jag ätit inte varit så energirika.

    Anna 2016-02-03 09:37:18 http://www.timans.se
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Josefines Yoga
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström