MENU
blogg

FASTA, BRA ELLER DÅLIGT?

12:48 | January 19, 2016 | FRÅGOR/SVAR,Uncategorized

lopning-dubai-2

Hej Ida! Först vill jag tacka för en supersuperbra träningsblogg som inte skapar hälsohets! Tack<3 Och sen, över till min fråga, har funderat på det här med fasta. Är det bra? Är det nyttigt för kroppen? Finns det någon typ av fasta som är bättre, alternativt farligare, än andra? Hur länge bör man fasta? Och varför bör man fasta? Eller är det bara en myt hela grejen? Kram

SVAR: Hej fina du och tack snälla vad glad jag blir att höra ♥ Finns många som säger att det här med fasta är väldigt bra för kroppen och att det finns forskning på det. Kroppen får vila och hinner repetera sig själv och det sägs att fasta ökar förbränningen, immunförsvaret och är ett vapen mot tumörceller.

Jag själv har testat periodisk fasta (Åt mellan 12-21 och fastade 21-12) när jag fick ett kostschema av en kostrådgivare. Jag körde det i ca 2 månader och vissa dagar älskade jag det men de flesta dagarna hatade jag det. Haha. Jag tror att det här är väldigt individuellt hur man mår och klarar av att fasta. Lyssnar mycket på Jonas Coltings podd och han kör 1 hel dag med fasta i veckan och tränar som vanligt den dagen och säger att han har mer energi än någonsin. Det hade ALDRIG jag kunnat göra! Blir så trött och grinig utan mat. Men som sagt vi alla är olika och ex. de som inte gillar att äta frukost kan ju en periodisk fasta passa bra till.

Kanske är det någon av er läsare som fastar eller har testat att fasta? Kan inte ni berätta vad ni tycker och om ni rekommenderar det?

19 Responses to “FASTA, BRA ELLER DÅLIGT?”

  1. Nina on

    Hej Ida! <3
    Jag har hört att det faktiskt sänker ens immunförsvar eftersom man typ får kroppen att tro att man svälter, och då sparar den på så mycket den kan och när man väl äter så lagras det istället för att smältas… Det kanske är helt fel haha men har läst något sådant i alla fall ganska ofta och blir förvirrad då jag inte vet vad som stämmer 🙈

    Reply
  2. Diana on

    Jag har alltid hört att det är dåligt att fasta, kroppen behöver mat, det är vår bränsle men alla tänker och gör olika. Bästa enligt dom pt jag haft, är att äta varje dag, varierad kost, 5-6 gånger om dagen. 😉 Passar mig perfekt. 😀

    Fin bild på dig Ida, så otroligt snygg.

    Reply
    • FIT by Emma Hå on

      Det som är bäst är olika för alla. Att äta 5 – 6 gånger om dagen hade gjort att jag enbart fick äta några 100 kcal per gång, och då hade jag vart konstant småhungrig hela dagen och en riktig satmara att ha att göra med. Nej, bättre är att inte lyssna på de enformiga kostråden och istället anpassa sin matplan efter sina mål och förutsättning, precis som man gör med sin träning.

      Reply
  3. Therese on

    Jag älskar frukost så för mig så hade periodisk fasta aldrig fungerat. Jag har dessutom svårt att gå upp i vikt och orkar inte äta så mycket åt gången, så jag hade bara blivit stressad över att bara få äta vissa tider på dygnet. Jag blir dessutom också sådär grinig om jag inte får äta, så nej, periodisk fasta går bort för min del.

    Jag satte däremot sambon på periodisk fasta nu när han ville gå ner i vikt och för honom har det fungerat otroligt bra att äta så. Han är inte direkt någon frukostmänniska och klarar sig bra utan mat fram till lunch. Nu äter han färre mål per dag än innan men just det att han kan äta lika mycket som innan- och verkligen äta sig mätt- dom gånger han väl äter gör att han knappt märker av att han “bantar”. Tror han har gått ner ca 10 kg på ett par månader utan större ansträngning och utan att förbjuda något. Han mår bra av det men om det är på grund av själva fastan lämnar jag dock osagt:)

    Nu är ju inte periodisk fasta per automatik en bantningsmetod, man kan ju både stå till i vikt eller öka på en sådan diet också, men för mig hade det som sagt blivit väldigt svårt svårt..

    Jag tror helt klart på att allt från vad man äter till hur man äter är otroligt individuellt och det gäller att hitta det som passar en själv bäst:)

    Reply
  4. Josefine on

    Hej!
    Jag har precis hittat din blogg och youtubekanal och älskar det du gör och har blivit jättepepp på träning och hälsa. Nu söker jag efter yttligare motivation och inspiration, skulle inte du kunna tipsa om svenska bloggare/youtubers som också håller på med träning som hälsa?

    Reply
  5. Natalie on

    Jag fastar till 13:00 varje dag utom lördagar och äter inte senare än 19:00, mår superbra av det! Går upp tidigt och full av energi. Ser till att dricka minst 1,5 liter vatten på förmiddagen och det mättar bra. När man lär sig att fasta så lär man sig också att det vi känner när vi tror att vi är hungriga är faktiskt inte riktig hunger utan mer som symptom som man får när kroppen läker, och det går i vågor… Så så länge man inte blir rädd för de signalerna så ska allt gå bra. 🙂

    Reply
  6. Mikaela on

    Jag provade köra 5:2 dieten i höstas ett tag. Då äter man 500 kalorier två dagar i veckan. Det gick rent ut åt h*lvete kan jag säga. Fick migränattacker dom här dagarna, så var tvungen att sluta. Tycker 500 kcal var lite väl lite, hade kanske klarat det bättre om man åt 1000 kcal åtminstone, halva dagsintaget. Sen att räkna kalorier hit och dit tog tid och var tråkigt:P

    Nu har jag nästan aldrig huvudvärk så det är helt klart värt att äta som vanligt 😀

    Reply
    • FIT by Emma Hå on

      Personligen tycker jag att 500 kcal låter som ett prov för de extrema! Man äter tillräckligt mycket för att stimulera aptiten, men inte tillräckligt för att bli mätt. Då är det bättre att inte äta alls, och bara dricka vatten de dagarna (så slipper man det mesta av hungern och suget) och äta sig mätt och belåten på de övriga 5 dagarna. 500 kcal låter bara som självplågeri ^^

      Reply
  7. Anna on

    Har aldrig provat att fasta men tror verkligen inte det skulle passa mig. Känner om jag äter för lite under en dag att min kropp inte orkar något, så då vill jag knappt veta hur det skulle bli om jag åt lite under flera dagar haha

    Reply
    • Therese on

      Den periodiska fastan som Ida pratar om (16:8) innebär dock inte att man nödvändigtvis äter mindre, utan mer om vilka timmar man väljer att äta. Man skulle med andra ord kunna äta dubbelt så mkt som ens energibehov och fortfarande äta enligt periodisk fasta 🙂

      Reply
      • FIT by Emma Hå on

        Eftersom att äta ofta stimulerar aptiten så kan man behöva äta ofta om man har svårt att få i sig alla sina kcal. Då är periodisk fasta ingen bra idé. Men för de flesta är det tvärtom, man äter för mycket. Då är det bra att hoppa en måltid då och då för att få aptiten under kontroll.

        Reply
  8. pauliina on

    jag testade att fasta på bara juice, buljong och te i fem dagar och för mig gjorde det mer ont än gott. Jag hade lite ork och sov väldigt dåligt. Efter fastan skall man sakta trappa upp med mat vilket funkade sisådär för mig. Eftersom jag har lätt för att hetsäta så var det precis det som hände och resultatet var att jag fick kramper kring bröstet.

    fastan kanske passar för vissa men för mig är regelbunden och varierad kost det bästa 🙂

    Reply
  9. Emilia on

    Hej Ida! Jag har en kort fråga som inte har med fasta att göra, hoppas det är okej ändå! Jag har börjat med att göra en grön smoothie som tillbehör till frukosten på morgonen för att få i mig lite mer grönt och har gjort den på spenat,grönt äpple, banan och kokosvatten/mandelmjölk. Grejen är den att jag tänkte boosta med ett grönt pulver och vet att du har tipsat om både chlorella och spirulina. Men om man bara skulle börja med ett grönt pulver för att ha i smoothien på morgonen, vilket skulle du rekommendera en nybörjare? Tack!

    Reply
  10. Elina on

    Så bra blogg!
    Jag själv skulle inte rekommendera någon en värre fasta. Vet att det finns ex. vattenfasta. Livsfarligt enligt mina erfarenheter då jag lider av Anorexi.

    Jag har också en blogg där jag just skriver om mitt liv med denna hemska sjukdom.
    http://nouw.com/biff3n

    Reply
  11. magda on

    Jag ÄLSKAR frukost så körde fasta kl9-17 istället! Superbra, funkar med träning och lunch med kollegor/klasskompisar!! Bara att dröja på frukosten och köra tidigare middag, bir inte så märkvärdigt då! Enligt mig behöver väl ändå inte kroppen energi sent på kvällen två timmar innan läggdags – när man ändå bara ska sova!? Då gör nog frukost mer nytta att starta dagen med! Men alla är ju som sagt olika!

    Reply
  12. Annie on

    Hej 🙂 jag har en fråga.Jag är 25 år och jag tärnar cirka tre gånger i veckan, mest fys samt löpning. Utöver det är jag ganska stillasittande för jag pluggar fortfarande. Mina matvanor är ganska konstiga. Jag kan bara äta ett stort mål om dagen. Idag tex har jag ätit en tonfiskmacka, lite sallad och kaffe. Har inte velat äta mer än så. Ibland äter jag en tallrik gröt med kanel och banan, sen kanske någon macka med grönsaker och en frukt.Jag får ofta dille på olika saker som nu är det avocdo och grönkål och då äter jag mycket av det. PÅ helgerna äter jag oftast kött och lite mera. Men är det dåligt att inte äta tre mål per dag ( större), ? har kollat på dina matvloggar och du äter ju tex minst tre stora mål per dag…men du kanske har hög förbränning? Kram/ en läsare

    Reply
  13. FIT by Emma Hå on

    Jag är en riktig fastare, jag hoppar frukost VARJE dag, och äter mellan 14 och 21 ungefär. Att äta mindre stimulerar faktiskt mättnaden, mellanmål får mig att överäta (och jag som vill gå ner i vikt vill absolut inte överäta). Jag har aldrig så mycket energi som när jag fastar, och tränar alltid på fastande mage. Sedan, när kroppen har arbetat och är inställd på energiinlagring DÅ äter jag, dvs på kvällen precis innan jag skall sova. Då är kroppen som mest mottaglig för att ta emot näringen. Äter man innan man tränar så måste kroppen dela sina resurser mellan matsmältning och annat, och jag tror inte man tar upp näringen optimalt då. Plus vem vill träna när man har magen full med mat?

    Jag vattenfastar även ibland för att ge kroppen en chans att återhämta sig efter allt jobb det innebär att hålla igång en fungerande matsmältning. 3 – 5 dagar med enbart vatten är inte farligt, speciellt inte om man inte är underviktig.

    Jag har en hel kategori om periodisk fasta på min blogg ( HÄR: http://www.fitbyemmaha.com/category/mat/periodisk-fasta/) för de som vill läsa. Som Ida säger så är det väldigt individuellt vilka som gillar att fasta, men eftersom fler är överviktiga än underviktiga i västvärlden, så tror jag att det är fler som vinner på att hoppa frukosten än som vinner på att försöka börja med frukost. Frukost är en av de största aptitstimulerarna, iaf för mig.

    Reply
  14. Prietha on

    Jag presterar som allra bäst dom dagar jag fastar! Ibland blir det mellan 20-16 och den dagen brukar jag köra 2-3 träningspass, varav 1 är cardio, och det går så bra med träningen då! Brukar annars känna att jag måste springa på toa när jag springer eller att maten vill komma upp om jag t.ex kör burpees så jag rekommenderar verkligen fasta!

    Reply

Leave a Reply

  • (will not be published)