Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

GLÖM INTE BAKSIDA LÅR

larcurllarcurl-3larcurl-2

Jag har kommit på att jag är extremt svag i höger baksida lår. Jag skadade den muskeln väldigt mycket när jag gick på balettakademien och eftersom jag inte tog hand om skadan utan bara körde över den med träning och stretch så har jag fortfarande ärr kvar och kommer nog ha förresten av livet. Den är stelare än vänster ben + att jag har svårt att hitta kontakt med den ibland.

Men jag har börjat köra många olika lårcurl på gymmet och liggande lårcurl är en favorit. Just nu kör jag på låga vikter och många reps då jag får mycket bättre kontakt med rätt muskel. Brukar ni träna baksida lår? När jag jobbade som PT så träffade jag faktiskt på många klienter som var väldigt svaga där utan att de visste om det, så glöm inte bort baksidan vänner. Så viktigt att ha styrka där!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
7kommentarer
  • Hej fina Ida! Jag har två frågor. Jag undrar hur man tränar lår för att dem inte ska bli större utan snarare mindre och tightare. Min andra fråga handlar om kosten när man tränar mycket. Jag bor fortfarande hemma och kan därför inte alltid bestämma själv vad jag ska äta. Har du något tips på saker man absolut ska undvika? Då tänker jag förutom läsk,godis & chips osv. Tacksam för svar. Kram på dig

    H 2016-01-11 01:54:07
    Svara
  • Jag tränar absolut baksida lår. Även om jag inte tränar alla muskler lika mycket så hade det känts konstigt att helt utesluta vissa.

    Therese 2016-01-07 21:36:09 http://www.theresewiksten.se
    Svara
  • Jag hittar inte kontakt med just baksida lår, tips på övning förutom bencurlen som connecta med baksidan, eller tips hur man ska få kontakt i maskinen?

    Maja 2016-01-07 21:34:21
    Svara
    • Svar på Majas kommentar.

      Jag hade samma problem – det var som om jag inte hade några hamstrings överhuvudtaget, noll respons liksom – men jag hittade äntligen rätt när jag testade ”omvända” step ups. Alltså, som en vanligt step up, men istället för att börja på golvet och ta ett steg upp på lådan så börjar du med båda fötterna på lådan, lyfter ena benet så att det hänger fritt bredvid lådan och sänker dig sedan långsamt ned samtidigt som du verkligen fokuserar på att pressa knät utåt på det arbetande benet/det benet du står på. Som en negativ step up, helt enkelt. Gryyyym är den! Lovar =)

      Mimi 2016-01-08 06:41:42
      Svara
  • Vid varje benpass kör jag lårcurl, fast sittande för det är endast en sån maskin som finns på mitt gym. Skulle däremot vilja prova liggande också!

    Anna 2016-01-07 18:03:18 http://nouw.com/annaohlin
    Svara
  • Eftersom att jag inte vill att mina ben ska bli större (vi har stora lår i släkten) men vill ha en rund och fast rumpa så tränar jag nästan bara baksidan, lårcurl är också en av mina favoriter! Speciellt i cabelcrossen 😀

    Jenny 2016-01-07 17:59:44
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger