Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

VARFÖR INTE BASÖVNINGAR?

marklyft-3

Hej ida! En liten fråga, jag tränar regelbundet 5-6 ggr i veckan främst styrka. Gjort senaste 2 åren. Men har nu kommit till ett läge där jag aldrig går från ett pass med lyckorus som jag gjort tidigare. Känner mig aldrig nöjd. Har en varierad träning och en relativt stor övnings bank. Dessutom en fantastisk pt som jag tränat/tränar någon gång i veckan. Har du kanske några tankar eller tips hur jag ska hitta glädjen i de igen och inte bara köra på rutin?

En extra fråga. Va kommer de sig att du nästan aldrig kör dem stora bas övningarna? Finns det en tanke med de?
Massa kramar och tack en glädjespridande blogg och främst att du tar dig tid att svara dina läsare!

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar! Låter som att du kanske är på väg eller är övertränad? Kanske behöver du ta en liten paus från träningen ett tag och eller byta träningform? Jag kör en träningspaus just nu faktiskt då jag känner att jag helt tappat suget. Just nu kommer jag köra promenader och yoga tills jag känner mig taggad igen. Det kan behövas när man inte längre känner glädje. Tävlar man inte på elitnivå eller har några speciella mål med träningen så finns det ingen mening med att pressa sig själv hårt på gymmet om man inte tycker det är kul. Tycker man heller längre inte att det är kul så är det absolut ingen idé. Så mitt råd är att ta en paus för att kanske hitta tillbaka till glädjen igen.

Vilka stora basövningar är det du menar? Back squats kör jag inte för det passar inte mig och min kropp. Front squats har jag kört mycket men inte nu på ett tag då jag varit för lat + att skivstängerna alltid är upptagna (har varit kaos på mitt gym det senaste). Samma med marklyften. Men ska försöka komma igång med både front squats och marklyft när jag får tillbaka träningssuget igen och det förhoppningsvis lugnat ner sig på gymmet 🙂 Chins och utfall kör jag. Sedan har jag kört benpress istället för squats då jag kan köra på mycket tyngre vilket gör att jag får mycket bättre muskelkontakt i just ben och rumpa än i squats.

Hoppas du fick svar på dina frågor och att träningssuget kommer tillbaka snart! Kramis

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
7kommentarer
  • Tror hon syftade på de 4 klassiska basövningarna knäböj, marklyft, militärpress och bänkpress:)

    Sara 2015-10-22 08:27:22
    Svara
  • Hej Ida!
    Räknas ”vanliga” övningar såsom armhävningar, situps, knäböj etc (utan vikter) också räknas som styrketräning? Stort tack för en inspirerande blogg! 🙂 / Nathalie

    Nathalie 2015-10-21 12:17:00
    Svara
  • Ett annat tips är ju lite som du skrev att testa andra former av träning som yoga, promenader, kanske springa, dansa eller vad det nu kan vara. när jag tröttnade och hade dålig motivation bestämde jag mig för att testa på alla pass som erbjöds där jag tränar. kettlebell, step up, spinning, ja allt möjligt. Det var så jag hittade mina absoluta favoritpass – cirkelfys! Det har jag gått på ett år nu och bara LÄNGTAR till måndagar när veckans första tillfälle är! 😀 sen kompletterar jag resten av dagarna med det jag känner för på gymmet och det blir toppen!

    magda 2015-10-20 16:03:01
    Svara
    • Svar på magdas kommentar.

      Men åh vad kul att höra och tack för din kommentar. Jag ska nog testa gå på pass jag med. Har aldrig någonsin varit på pass på sats Haha. Kanske dags att testa :)Kramis

      idawarg 2015-10-21 09:00:50
      Svara
  • Vad härligt att höra Ida att du kan ta träningspauser på grund av bristande motivation. För min del har jag verkligen fått en nytändning och är mer taggad än någonsin på träning. Anledningen till det är att jag på grund av en operation inte har fått träna tungt och mycket på tre månader. Jag gjorde ingen träning alls på kanske två månader sedan började jag verkligen lugnt efter det. Den här tiden utan träning gav mig nya perspektiv och nu tränar jag när jag känner för det och jag tränar det jag för stunden är sugen på. Det har medfört att jag ofta tränar på gym tre dagar i veckan med störst fokus på ben och rumpa-för att det är det som jag verkligen gillar att träna. Hoppas att personen som ställde frågan kan ge sin kropp lite tid ifrån träningen och fundera på vad rolig träning är. Vi ska ju trots allt träna hela livet och då måste det vara en njutning, ingen plåga. Tack för en härlig blogg <3

    Helene 2015-10-20 11:22:30
    Svara
    • Svar på Helenes kommentar.

      Hej Helene och tack snälla för din kommentar! Håller helt med dig och vad härligt att höra att du hittat tillbaka till träningen med en väldigt sund inställning. Kramar Ida <3

      idawarg 2015-10-20 13:52:48
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Paulina Forsberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Ida Warg
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström
Man
Niklas Berglind