Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

INSPIRERAS TILL YOGA AV JOSEFINE BENGTSSON

yogajosIdaJosefine1idajosefine2

Hej mina vänner! Jag blir så glad över alla fantastiska människor jag möter i mitt liv. Man blir extra glad när man möter en människa som bara utstrålar glädje och positiv energi! Första gången jag mötte Josefine över en fika så kände jag exakt så då denna härliga tjej bara strålade! Är så glad att jag fått chans att lära känna henne och förutom att hon är en fantastisk människa så är hon även den bästa yogalärare jag testat. Hennes klasser är magiska och jag är så glad att hon ska med till Thailand och hålla yoga på min träningsresa. (Läs mer om vår träningsresa HÄR) Ni som ska med kommer älska henne! 🙂

För er som inte har chans att träffa Josefine kommer här en inspirerande intervju med henne där jag ställt de frågor jag oftast får angående yoga. Ni kan även hitta henne på instagram @yogajos. N´joy!

1. När och varför började du yoga?

Hmmm… jag tar det från början. Under min uppväxt stämde epitetet ”duktig flicka” väl in på mig – gick på EG, körde Handels-racet och jobbade som strategisk konsult. Jag gjorde med andra ord sjukt mycket duktiga grejer – hela mitt liv kretsade kring prestation och att nå något framtida mål. Jag var ständigt på språng – levde inte alls i nuet. Det gick bra. Men när jag under mina sista år på Handels stack iväg på en resa och råkade komma i kontakt med yogan och meditationen på Koh Tao i Thailand (där Ida och jag snart kör vår resa!) så fick jag en helt ny definition av hur härligt livet faktiskt kan vara. Även om jag då inte fattade någonting av bandhas, andning genom näsan, sitta tyst å stirra in i en vägg och alla skumma positioner så kände jag att det fanns något nästan magiskt i praktiken. Framförallt häpnades jag över yogisarna runt omkring mig i det där studion i Thailands djungeln – de hade liksom något skimmer över sig. En ny typ av djup ögonkontakt och leenden som lös av kärlek. Det där ville jag också ha. Efter den dagen har jag yogat och mediterat varje dag.

2. Hur ofta yogar du?

Varje dag annars blir jag lite galen. En bra morgon börjar jag med ca 2 timmars fysisk yoga och därefter 1 timmes vila och meditation. Den går inte alltid men oftast ser jag till att ge mig själv denna lyxen, hehe. Gäller att gå upp tidigt för att få ihop det.

3. Vad betyder yoga för dig?

Genom yogan möter jag mig själv både fysisk och mentalt. Jag lär känna min kropp och har även genom yogan börjat uppskatta den som den är, släppa lite på hur den ser ut på utsidan och istället fokusera på hur bra den fungerar och allt häftigt jag kan känna i den. Stunderna på yogamattan är också en mentalpaus för mig – en slags meditation i rörelse där jag grundar mig själv och är närvarande i stunden. Yogan ger mig helt enkelt balans både i kropp och sinne.

4. Hur ser dina yogaklasser ut?

Jag inleder nästan alltid klasserna med något som heter ”Shaking”, man står rakt upp och ner och skakar kroppen till musik. Det är ett sätt att värma upp kroppen från insidan, börja få bort spänningar men också att landa i nuet (släppa alla tankar på jobb och sånt). Därefter låter jag studenterna röra sig lite fritt till musik, känna in sin kropp hur den är för stunden. Var det finns spänningar, skador etc. Jag kallar det för ”lektid”. Allt detta göra med ögonbindel eller stängda ögon.

Sen kopplar vi på yogaandningen (genom näsan där vi använder vår fulla lungkapacitet) och börjar synkronisera andetaget till rörelserna. Vi gör solhälsningar, stående positioner, balans positioner etc. Efter ca 60 minuter börjar vi komma ner mot golvet där vi gör lite magövningar, bakåtböjningar och kanske vänder oss uppochner. Tillsist är det dags för ”Savasana” – den långa magiska avslappningen på rygg.

5. Är yoga för alla?

JA!!!

6. Måste man vara vig när innan man börjar?

Absolut inte. Det är ett påstående jag får från människor hela tiden ”jag är för stel för att yoga” – är inte det en väldigt bra anledning att göra yoga då? 😉 Och yoga handlar ju dessutom absolut inte bara om de fysiska positionerna, i grunden är yogan en mentalpraktik. Positionerna är ett sätt att landa i sin kropp och på så vis i nuet, det spelar alltså ingen roll vilken position man gör och hur djupt man kan gå i dem utan dessa anpassas helt till varje kropps förutsättningar. Men sen kan det ju såklart vara härligt när kroppen börjar öppnas upp och man blir vigare. Kanske kan det vara så att en vig kropp också ger ett öppet sinne, det tror jag 😉

7. Varför ska man yoga?

Enligt mig är yogan suverän av två olika men också relaterade anledningar – kroppslig och mental. Yogan hjälper till att öppna upp kroppen, läker skador, gör att man känner mer i sin kropp, accepterar sin kropp och så vidare. Samtidigt gör den också att man blir mentalt stark, kommer i kontakt med sina känslor, känner balans i livet. Bästa kombon helt enkelt!

8. Har du några tips för en nybörjare? Hur börjar man? Vilken yogaform är bäst?

Häng med på ett retreat med Yogiakademin, vi kör Biarritz, Big Sur och Santa teresa nu i höst och vinter. Jag har märkt att det är när man åker iväg och lämnar alla måste hemma som det verkligen går att komma djupt i yogan och förstå dess helhet. En yogaresa ger ju förutsättningar för just det – en vecka med fokus på sig själv och sin inre resa. Men självfallet kan en timmes yoga på en studio också vara ett sätt att smygstarta lite men för att verkligen börja uppskatta yogan räcker det tyvärr inte att bara ta en klass – tålamod är A och O.

Jag kan bli ledsen ibland när jag hör folk som provat en yogaklass på gymmet och säger att det inte är för dem – det finns så många olika yogaformer och lärare så jag tror att det kan finns något som passar för alla. Vissa gym yogaklassen verkar också mest fokusera på den fysiska delen av yogan, det blir nästan någon form av gymnastik där det bara handlar om hur positionen en ser ut från utsidan istället för hur den känns på insidan och hur närvarande man är då man gör dem. Det kan leda till prestationsångest istället för acceptans och balans i livet.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
15kommentarer
  • […] det så ska jag dit och hålla i en träningsresa tillsammans med Anna Nyström och yogaläraren Josefine Bengtsson. Det kommer vara yoga med Jossan varje dag + träning med mig och Anna. Alla kommer få kostschema […]

    ImActive.se - Ida Warg 2015-07-30 13:06:04 http://idawarg.wearecube.se/2015/07/30/dream-away/
    Svara
  • Älskar verkligen yoga! 🙂 Så underbart och man mår så bra efteråt! 🙂

    Gabriella Joss, 19 år fru, toppbloggare och väntar första barnet 2015-07-24 14:24:16 http://www.gabriellajoss.com
    Svara
  • Jättefin blogg Ida! Har nyligen börjat läsa! Kram

    Tavla 2015-07-24 10:38:18 http://www.wallstars.se
    Svara
  • Hej snygging!
    En lite konstig fråga kanske, men visst måste det vara du som är med på ett av Alexandras ( Kissie) TBT-inlägg? 😀
    http://kissies.se/throw-back-thursday-22/#comments
    Väldigt länge kotet togs men åh så söt du är på kortet 😀
    Ta hand om dig och glad ( snart) fredag! Kram

    Camilla 2015-07-23 23:35:39 http://camillanorman.se
    Svara
  • Hej Ida! Tack för att du är en sådan grym inspirationskälla! Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde ge mig lite tips och råd. Mitt mål just nu är att få magrutor, men det känns som om hur mycket jag än tränar magen så händer ingenting. Har du tips på en övning/övningar som verkligen bränner ens abs? Och hur ska man äta? Tycker du att en borde satsa på en speciell diet?

    Tack för en grym blogg!!

    Frida 2015-07-23 22:42:44
    Svara
    • Svar på Fridas kommentar.

      Hej finis och tack snälla <3 Du hittar grymma hela workouts för magen på min youtube http://www.youtube.com/subscription_center?add_user=idasfitness
      Har du inte kollat in det så gör det 🙂 SEdan så är ju kosten a-o. Uteslut sockerm snabba kolhydrater och halvfabrikat och ät ren mat med protein, fett och bra kolhydrater, Jag lägger ut massa recept här som är grymma och du hittar alla mina recept samlade i min app i Mikz som du kan ladda ner gratis här http://getmikz.com/wargpower

      Kramis

      idawarg 2015-07-24 10:21:29
      Svara
  • Hej Ida! Jag vill först och främst tacka för en mycket inspirerande blogg! Detta har inget med just det här inlägget att göra utan mer lite hjälp på vägen. Till min fråga så har jag träffat en kostrådgivare som sa att både min mage och bukspottkörtel inte var bra. Jag skulle då utesluta gluten inklusive havre, potatis, tomat och bananer. Jag har tidigare redan uteslutit gluten då jag har både järn och b12 brist som hänger ihop med mina ryggproblem (skolios och dolt ryggmärgsbråck som på påverkar nerverna). Men jag förstår inte riktigt varför jag ska utesluta potatis, banan och tomat? Han sa även att jag skulle äta zink, folsyra och AFA blå-gröna alger. Efter en månad så känner jag att min mage mår lite bättre men jag tror att jag fortfarande inte tar upp mineralerna och vitaminerna, då jag ätit järn och b12 sedan januari men känner ingen stor skillnad. Tänkte om du vet något bra som kan hjälpa mig mer?
    Tusen tack igen för en underbar blogg! Kram Johanna

    Johanna 2015-07-23 19:46:15
    Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Hej!
      Jag har haft långvarig brist på bl.a vitamin B12. Något som hjälpt mig väldigt mycket och som rättat till mina värden idag var när jag hittade denna blogg och började förstå hur allt hänger ihop, genom att ta del av både inlägg och böcker som rör ämnet vilket jag kan rekommendera att fler gör.
      Här är en länk dit: http://gluten-celiaki.blogspot.se

      Mvh Anita

      Anita 2016-07-05 08:47:44
      Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Hej Johanna! Jag vet inte varför du ska utesluta de livsmedlen. vad har hon gjort för test på dig? Hon kanske ser att du är överkänslig mot dem och att det irriterar din mage? Fråga henne om det tycker jag. DEt tar lång tid för kroppen att återhämta sig så ha tälamod med vitaminer och mineraler. Jag har hållt på i ett år snart och jag blir hela tiden bättre och bättre. Jag gör regelbundna tester hos min naturläkare för att ha koll på att mina värden är blir bättre. Kanske du också kan ta hjälp av en sådan som kan hålla koll på hur din kropp tar upp tillskotten eller om du behöver ändra. Min naturläkare kollar de olika tillskotten med olika märken på mig. Ex på goda magbakterier så funkar min kropp inte alls med ett märke medan det funkar kalas med ett annat. Kramis

      idawarg 2015-07-24 10:26:26
      Svara
  • så fina ni är! kram www.joseefiinb.devote.se

    JOSEFIN B 2015-07-23 16:06:04 http://www.joseefiinb.devote.se
    Svara
  • Ett vanligt misstag som många gör när de ska gå ner i vikt är att man endast tänker på sina kostvanor och skippar träningen.
    Oftast krävs det mer än bara ändrade matvanor för att lyckas.

    Läs min blogg http://www.superwoman.n.nu/ för att ta reda på hur du kan Optimera din fettförbränning och gå ner i vikt!

    Anna 2015-07-23 14:21:45 http://www.superwoman.n.nu/
    Svara
  • Hej underbara du!
    Jag är helt besatt av din blogg och allt du gör. Du är så faktastiskt sjukt grymt BRA! Vet att du bor i Stockholm och jag skulle så gärna vilja träffa dig. Bor dock i södra Sverige men ska till Stockholm nästa vecka och tror du man har chans att se dig då? Skulle verkligen va as grymt!
    kram!!!!

    Stina Bondeson 2015-07-23 13:33:40
    Svara
    • Svar på Stina Bondesons kommentar.

      Hej Stina och tack finis 😀 haha vad gullig du är! Jag vet inte vart jag håller hus nästa vecka om jag är i sthlm eller ej. men skriv till mig här så kan vi kanske säga hej en snabbis. Kram på dig

      idawarg 2015-07-24 10:29:59
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emma Danielsson
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Home
34 kvadrat
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Man
Niklas Berglind