Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ÄR FRUKT ONYTTIGT?

question-answer

Hej! Två frågor: Jag har läst att om man gör gröt så ska man inte göra den i micron utan i spisen för att den förlorar massa bra ämnen annars. Vet du om detta stämmer? Måste man göra gröten i kastrull och hur gör du din gröt? Jag själv brukar göra i micron..

Nästa fråga är hur bra det egentligen är med frukt? Hör mer och mer om att man inte bör äta för mycket frukt då det innehåller socker som gör att du går upp i vikt, får problem med magen och levern osv.. Har annars tyckt att frukt känts som ett bra och nyttigt alternativ (äter ej kakor, läsk, godis osv) men nu blir jag lite fundersam haha.. Kan man äta för mycket frukt? Och vad tycker du, är det inte bra att äta för mycket frukt?

SVAR: Hej! Bra fråga om det där med micro och jag vet att mat förlorar vissa näringsämnen ju mer man värmer upp maten men vet ej skillnad på spis och micro. Kanske någon av er läsare vet något om det? Jag själv har inte ägt en micro på snart 5 år så jag gör min gröt på spisen. Dock så gör jag gröt i micro ibland när jag är hos mamma och pappa och tycker det är godare 😀 haha.

Frukt gör inte människor feta utan det är i så fall annat i kosten som gör folk överviktiga. Att äta sig överviktig på en kost med frukt är svårt. Där emot så skulle jag inte rekommendera att undvika fruktjuicer då man lätt kan få i sig galet mycket frukt. I en liten juice kan det vara 5 frukter och man blir inte ens mätt av att den, medan om man hade ätit 5 frukter hade blivit mätt, så mycket bättre att äta frukten. Precis som med allt annat så ska man inte överäta utan hålla sig på en lagom nivå och hur många frukter det är beror på hur kosten ser ut i övrig. I min kost brukar jag använda frukt som en kolhydratskälla så istället för ex ris/pasta/potatis så kan jag ibland skiva ner banan, ananas, mango i min gryta eller sallad. Så äter jag tex en stor tallrik med kyckling och ris till lunch och middag så kanske jag väljer att äta mindre frukt medan om jag en annan dag väljer att äta sallad så kan jag äta 5-6  frukter eller mer. Det där med magen är individuellt. Min mage mår toppen av frukt och frukt funkar mycket bättre än ex pasta och bröd för min mage så det är bara du som kan svara på det. Har man ett sockerberoende som man vill bli av med så kan det även under en period vara bra att dra ner på frukten men annars så innehåller frukt så mycket bra saker så det väger upp att den är söt. Dock så måste jag säga att alltid välja ekologisk frukt då annan frukt tyvärr är väldigt besprutad och innehåller massa gifter.

Hoppas du fick svar på dina frågor och njut på av frukterna i sommar 🙂 Kramis

//English: Question/answer in swedish. Use google translate.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
27kommentarer
  • Hej Ida! Kan du rekommendera något proteinpulver som inte är gjort av vassle? Drack förut väldigt ofta proteinpulver gjort på vassle, men min mage klarar verkligen inte av det längre. Börjar må jätte dåligt! Har du någon aning om vad det kan bero på? Du är sjukt inspirerande! Ha det bra 🙂

    Julia 2015-07-01 23:30:28 http://julialarsson.webblogg.se
    Svara
  • Alltså, den som tror att en blir tjock av frukt får nog tänka om. Jag gjorde en fruktfasta en gång, åt enbart frukt och åt då frukt över hundra kronor om dagen. Det blev nästan två kilo om dagen… (skal inkluderat) och totalt kom det upp i cirka 1800 kcal, dvs strax under behovet för en som inte tränar. Om man däremot äter maxad kebab till lunch och dubbla portioner pasta till middag och tror att man är nyttig för att man tar en frukt till mellanmål, ja då blir det konsekvenser, men inte beror det på frukten…

    Angående micron skulle jag snarare tro att det är tvärtom. Utan andra källor än min egen hjärna som snart utbildad fysiker så vet jag att det microvågorna påverkar i maten främst är vattnet. Därför det tar så lång tid att tina en köttbit (som bara har is och proteiner) men går på en minut att koka upp en kopp tevatten. Det är alltså knappast skadligare att micra något än att hälla kokande vatten på det. Värmer man något med en yttre värmekälla (ex spisplatta) blir dock alla molekyler i maten påverkade i mycket högre grad (inte bara vattenmolekylerna) och DÅ kan gifter bildas, proteinstrukturer ändras osv osv. Jag skulle på det stora hela våga mig på att påstå att microtillagning är skonsammare än vanlig ”hederlig” matlagning för näringsämnena. Men det är ju bara vad jag tror… har någon några bra länkar så forskar jag gärna vidare! 😀

    Emma Hå 2015-07-01 22:57:06 http://emmahas.se
    Svara
    • Svar på Emma Hås kommentar.

      Får bara flika in att det är nog inte oro för att bli överviktig vid frö mycket frukt, utan snarare att det innehåller så mycket socker som vid ”överdos” blir för mycket socker för kroppen. För ja, absolut det är fruktsocker och inte vanligt vitt socker, men det är ändå socker och det är sött. Tror inte det är någon som oroar sig över att det innehåller för mycket kalorier utan snarare att det inte är bra att äta för mycket av bara, på grund av allt fruktsocker. 🙂

      Lydia 2015-07-02 00:08:19
      Svara
  • Bästa tipset: Kropp & Själ i p1.
    De har faktiskt gjort ett avsnitt just om bla vitamininnehåll i microvärmd mat. Det är, alla skrönor till trots, inte alls så onyttigt att värma maten i micro.
    Enligt deras research så handlar det om hur lång tid maten lagas. Det är alltså inte färre vitaminer i överkokt mat från micron, än överkokt mat från spisen =)
    Och radioaktivitet ska inte vara något som tillförs maten från micron.

    Länk: http://t.sr.se/1gz4PIv =)

    Lina 2015-06-30 22:10:25
    Svara
  • Hej! Har sett dina recept på bars och liknande som jag tänkt göra! Jag undrar om dessa är bra att äta som ett mellanmål istället för frukt på dagarna? Eller har du något annat tips på bra snabba mellanmål förutom frukt eller smoothies? 🙂 tacksam för svar!

    Lina 2015-06-30 17:03:27
    Svara
    • Svar på Linas kommentar.

      hej Lina! Ja de är absolut bra som mellanmål så testa dem 🙂 Växla mellan dem och smoothies 🙂 Kramis

      idawarg 2015-06-30 17:19:04
      Svara
  • ÄLSKAR Frukt! Det är typ dom enda bilderna jag postar på blogg och instagram 😉 haha kram!

    Gabriella Joss, 19 år fru, toppbloggare och väntar första barnet 2015-06-30 16:25:39 http://www.gabriellajoss.com
    Svara
  • Intressant det där med micron, det hade jag ingen aning om.. Gäller det allt som görs i micron? Jag själv använder micro till att förutom göra gröt till exempel smälta smör/olja (om det t.ex. ska vara några matskedar smält kokosolja i ett bakverk lägger jag det alltid i en skål och lägger i micron) eller om jag äter mat från gårdagen så värmer jag den i micron. Är detta inte heller bra då? 😮

    Sandra 2015-06-30 15:16:27
    Svara
  • Jag uppskattar verkligen variationen i din blogg Ida! Istället för att enbart fokusera på ett specifikt område inom hälsa, tex ”hur man lättast bygger muskler” så inkluderar du alla pusselbitar som behövs för att få en bra hälsa inifrån och ut; en sund och balanserad kost, att alla behöver hitta en träningsform som man själv finner lycka i, sunda ideal och ett stort fokus på den egna självkänslan (något som tyvärr är överskattat och glöms bort idag men som faktiskt är det allra viktigaste). Framför allt förmedlar du detta på ett fantastiskt och glädjespridande sätt som når ut till alla dina läsare, både yngre och äldre generationer. Du har en talang som jag tror att få besitter och du gör det allra bästa av den. Om du bara visste hur många du lyckats hjälpa tack vare dina kloka råd och positiva livssyn! Kul att du även varvar träningsövningar, recept, vardagsinlägg, frågor, mm samt veckans utmaning – ett genidrag. Tusen tack för en fantastisk blogg Ida, du är en levande inspirationskälla och allas egna komips <3

    Lovisa 2015-06-30 10:46:45
    Svara
    • Svar på Lovisas kommentar.

      Men åh tack fina du för den kommentaren, du förstår inte hur glad jag blir att få höra det! Värmer verkligen i mitt hjärta 🙂 <3 Massa kramar till dig <3 <3

      idawarg 2015-06-30 13:52:50
      Svara
  • ”Däremot så skulle jag inte rekommendera att undvika fruktjuicer då man lätt kan få i sig galet mycket frukt.”

    En av negationerna bör du ta bort för att göra meningen begriplig.

    Katarina 2015-06-30 05:33:59
    Svara
  • Om en ska välja en kolhydratskälla som är antingen potatis eller ris, vilken ser du som mest hälsosam? Vad väljer du helst och rekommenderar du mest?

    evelina 2015-06-29 23:39:34
    Svara
  • att micra mat ändrar dess struktur. Det ändrar aminosyrorna L-proline till D-proline, vilket blir till ett gift för nervsystemet, levern och njurar.

    att micra mat förstör även mycket av dess näring samt sist men inte minst är micovågsugnar väldigt radioaktiva vilket

    🙂

    julia 2015-06-29 23:35:43
    Svara
  • Vad jag förstått och fått höra är det själva sockret som inte är bra, som frukten innehåller. Så att frukten i sig är väl inte dålig men att äta för mycket frukt ger mycket socker… fruktsocker.. men jag har inte fattat grejen riktigt . Vissa säger att man ska undvika det helt och andra pt säger att det är bra..

    Diana (La Madre) 2015-06-29 20:46:36 http://lamadre.se
    Svara
  • Jeg mener at man faktisk ødelægger noget af frugtens vitaminindhold i microovn, men er ikke helt sikker 🙂

    Emilie 2015-06-29 20:15:50 http://emiliehaaber.com
    Svara
  • Behöver din hjälp Ida! Har nu slutat med all tillsatt socker (förutom vin till helgerna ibland), ris, pasta och ljust bröd. Något jag aldrig trodde att jag skulle klara. Dock har jag ett stort problem, även om jag endast äter nyttig mat, så överäter jag hela tiden, vilket gör att jag går upp. Tar flera portioner och jag tänker konstant på mat, vilket är otroligt jobbigt då jag vill gå tillbaka till min trivselvikt, vilket innebär att jag behöver gå ner 7 kg.. Vilken strategi bör jag använda? Blir så trött på mig själv!! Skulle verkligen uppskatta ett svar, hade betytt otroligt mycket!! Mvh, Bella

    Bella 2015-06-29 19:39:26
    Svara
    • Svar på Bellas kommentar.

      Hej Bella! Jag skulle se till att träna regelbundet 3-5 pass i veckan + en kost utan socker, halvfabrikat och snabba kolhydrater och även alkohol. Jag är lika dan och är alltid hungrig och att lägga till extra protein och bra fett brukar hjälpa att hålla sig mätt så testa det. Mycket lättare att överäta kolhydrater än protein och fett. Kram Ida

      idawarg 2015-06-30 08:54:53
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Chrystelle Eriksberger