7 RECEPT – NYTTIG ENKEL LUNCH/MIDDAG

17:58 | June 30, 2015 | RECEPT

glutenfri-pizzaglutenfri-wrap-ida-warg-1kikartor recepthalloumi-lunch-ida-wargfiskgryta

Här kommer tips på 5 olika enkla och nyttiga recept på lunch/middag.

Kikärtsgryta

Glutenfri pizza

Glutenfri wrap med lax och pesto

Fiskgryta

Kalkonsallad

Halloumi sallad

Rödbetssoppa

Du hittar alla mina recept samlade i min app i Mikz (under R i menyn). Ladda ner den gratis HÄR.


 

Here is 7 rceipes on helathy and simple lunch/dinner.

Chickpea stew

Gluten-free pizza

Gluten free salmon wrap

Fish stew

Turkey salad

Halloumi salad

Beet root soup

VINNARE I ORAL-B TÄVLINGEN

12:04 | June 30, 2015 | Uncategorized

oral-b

Nu mina vänner är vinnaren utsedd i Oral-B tävlingen och den lyckliga heter Jennifer som kommer vinna både upplevelsen + den grymma tandborsten Oral B professional care. Jag använder tandborsten tillsammans med tandkrämen Oral B 3D White som tar bort missfärgningar och gör tänderna vitare. Hur fantastiskt?! 🙂 Stort grattis till Jennifer som kommer bli kontaktad via mail.

(Inlägg i samarbete med Oral-B)

//English: Competition in swedish.

 

CIRCUIT WORKOUT – BACK & CORE

7:01 | June 30, 2015 | TRÄNING
leopard-ida-wargleopard-1-ida-wargleo-ida-wargleopard-2-ida-warg

God morgon hjärtan! Hoppas ni mår finnemang? Själv mår jag kalas och är lite stel i axlar och rygg efter gårdagens lilla pass jag körde. Det var faktiskt riktigt länge sedan jag körde de här övningarna då jag fått byta ut många av mina överkroppspass med styrka till löpning nu innan loppet. Jag mjukstartade i alla fall lite igår med styrka igen och körde en cirkel med 5 olika övningar blandat med rygg och bål och de håller fokus exakt på de ställen där jag är som svagast. Drog ju axeln ur led i våras så måste se till at stärka upp kring den ordentligt så det inte händer igen. I alla fall så hade jag inte tänkt träna men min pojkvän drog med mig och det är jag glad för. Hela passet hittar ni nedan. Puss, I

// English: Good morning sweeties! Hope you are all fine? I feel great and Im a bit sore in my back and shoulders after yesterdays upper body workout. Did a circuit of 5 exercises for back and core and with focus on my weak points. Injured my shoulder this spring and must strengthen up the muscles around it so it would not happen again. You can see the whole workut below. Love, I

Circuit workout:

10/side “sword”

20 bicykle crunches

15/side core rotation cable cross

16 inner core exercise

12/side one arm lat pull down

1 min rest

X 5

ÄR FRUKT ONYTTIGT?

18:29 | June 29, 2015 | FRÅGOR/SVAR

question-answer

Hej! Två frågor: Jag har läst att om man gör gröt så ska man inte göra den i micron utan i spisen för att den förlorar massa bra ämnen annars. Vet du om detta stämmer? Måste man göra gröten i kastrull och hur gör du din gröt? Jag själv brukar göra i micron..

Nästa fråga är hur bra det egentligen är med frukt? Hör mer och mer om att man inte bör äta för mycket frukt då det innehåller socker som gör att du går upp i vikt, får problem med magen och levern osv.. Har annars tyckt att frukt känts som ett bra och nyttigt alternativ (äter ej kakor, läsk, godis osv) men nu blir jag lite fundersam haha.. Kan man äta för mycket frukt? Och vad tycker du, är det inte bra att äta för mycket frukt?

SVAR: Hej! Bra fråga om det där med micro och jag vet att mat förlorar vissa näringsämnen ju mer man värmer upp maten men vet ej skillnad på spis och micro. Kanske någon av er läsare vet något om det? Jag själv har inte ägt en micro på snart 5 år så jag gör min gröt på spisen. Dock så gör jag gröt i micro ibland när jag är hos mamma och pappa och tycker det är godare 😀 haha.

Frukt gör inte människor feta utan det är i så fall annat i kosten som gör folk överviktiga. Att äta sig överviktig på en kost med frukt är svårt. Där emot så skulle jag inte rekommendera att undvika fruktjuicer då man lätt kan få i sig galet mycket frukt. I en liten juice kan det vara 5 frukter och man blir inte ens mätt av att den, medan om man hade ätit 5 frukter hade blivit mätt, så mycket bättre att äta frukten. Precis som med allt annat så ska man inte överäta utan hålla sig på en lagom nivå och hur många frukter det är beror på hur kosten ser ut i övrig. I min kost brukar jag använda frukt som en kolhydratskälla så istället för ex ris/pasta/potatis så kan jag ibland skiva ner banan, ananas, mango i min gryta eller sallad. Så äter jag tex en stor tallrik med kyckling och ris till lunch och middag så kanske jag väljer att äta mindre frukt medan om jag en annan dag väljer att äta sallad så kan jag äta 5-6  frukter eller mer. Det där med magen är individuellt. Min mage mår toppen av frukt och frukt funkar mycket bättre än ex pasta och bröd för min mage så det är bara du som kan svara på det. Har man ett sockerberoende som man vill bli av med så kan det även under en period vara bra att dra ner på frukten men annars så innehåller frukt så mycket bra saker så det väger upp att den är söt. Dock så måste jag säga att alltid välja ekologisk frukt då annan frukt tyvärr är väldigt besprutad och innehåller massa gifter.

Hoppas du fick svar på dina frågor och njut på av frukterna i sommar 🙂 Kramis

//English: Question/answer in swedish. Use google translate.

BRUNCH TIPS

12:00 | June 29, 2015 | Uncategorized
brunchbrunch-3brunch-2brunch-1

Hej mina älsklingar! Måste visa bilder från den underbara brunchen jag var på igår med min älskade vän Natasha. Att äta en lyxig brunch i flera timmar tillsammans med vän/vänner är ju bara helt magiskt och så lyxigt! Igår testade vi Clarion Sign i Stockholm och det kan jag verkligen rekommendera! Så god mat och så vacker inredning. Den var ganska dyr dock (325kr/person) men så värt det! Käkade rotfruktsallad med chevre, tranbär, lax, risotto, grillade grönsaker och 2 tallrikar med fruktsallad, grädde, chokladmousse och choklad tryffel med kaffe. Alltså jag blir ju hungrig bara jag tänker på det. Älskar brunch och älskar att testa nya ställen så har ni något brunch tips? Puss, I

//English: Hi my sweeties! Have to show you pictures from yesterdays brunch with my lovely Natasha. To eat brunch with friends is just magic and so luxury! Yesterday we tried Clarien Sign in Stockholm and I can really recommend it! So good food and love the decor. It was quite expensive though (325kr / person) but so worth it! Ate roots with chevre, cranberry, salmon, risotto, grilled vegetables and two plates with fruit salad, cream, chocolate mousse and chocolate truffles with coffee. I get hungry just thinking about it 😀 Love, I