Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR FÅR MAN SMALARE BEN?

question answerUndrar hur man får smala ben? har just nu ganska mycket fett på benen men just nu gör jag (lunges?,squats, stora squats och inner thigh lift?) hjälpper dessa att få smalare ben eller blir de större ? (Hoppas du försår vad jag menar kan inte skriva rörelserna riktigt rätt)  dessutom känns det som att mina ben blir bara bredare och bredare hela tiden :/

SVAR: Hej! Om benen blir större eller inte beror på vikt och antal reps. Kör du mellan 6-12 reps och tungt så jobbar du på hypertrofi, dvs. ökar muskelvolymen. Är du ute efter långa smala muskler så kör 15-20reps med lägre vikt och gärna cirkelträning. Sedan så är kosten det viktigaste i det hela. Ät bra, ren mat med proteiner, bra fetter och kolhydrater och skippa socker, snabba kolhydrater och halvfabrikat. Lycka till! Kram Ida

//English: Question/answer in swedish. Use google translate.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Hej! Jag bara älskar solroskärnor (ej saltade) och kan liksom äta hur mycket som helst, är det farligt, onyttigt eller ”dåligt”? Överkonsumerar inte, men kanske 1dl/per dag ungefär.

    moa 2015-03-31 14:11:19
    Svara
  • Muskler blir antingen tränade eller inte tränade. Tränade muskler växer. De blir inte ”långa och slanka” eller ”korta och bulliga” som vissa tror, utan de växer på samma sätt. Frågan är hur SNABBT muskeln växer i jämförelse med hur stark och uthållig den blir. Om man tränar antingen väldigt få reps (1-4) eller väldigt många reps (12+) så ligger fokus lite mer på styrka respektive uthållighet – men musklerna kommer växa oavsett.

    Precis som Ida skrev så bör man inte träna för hypertrofi om man vill hålla sig så smal som möjligt, MEN vill man ha mer muskler på benen (det vill säga om man tränar) så kommer dina muskler att växa oavsett om du tränar för hypertrofi eller inte.

    Samtidigt som jag förstår att kvinnor inte vill bli ”bulliga” av muskler, så är det otroligt synd att ständigt träna för att bli mindre. Träna för att bli starkare, friskare, vackrare? Jag tränar för att omfördela fett till muskler och har fått mindre ben (och faktiskt mindre synliga celluliter) för att jag lyfter TUNGT och tänker på hur jag äter. Jag nojar inte över kilon eller försöker undvika att få muskler. Det tar grymt lång tid för tjejer att få muskler och de muskler man får ska man alltså vara stolt över 🙂

    Anna 2015-03-31 13:10:00
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      Instämmer helt! Stark är ett positivt mål. Sedan är det ett stort missförstånd att man lätt blir bullig och stor av styrketräning, herregud det tar ju lång tid och att man verkligen maxar. Jag tycker personligen man får en fin form med muskler. Det bästa med träning är väl ändå att släppa kroppsidealen och fokusera på vad kroppen klarar av?!

      Emma 2015-04-05 08:04:48
      Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      grymt skrivet! håller med dig till 100%!

      Ida Benneborg 2015-03-31 16:04:53
      Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      Jag håller med dig till 100% i din kommentar! Speciellt det om att träna för att bli stark istället för mindre. Jag tänker likadant! Tråkigt dock att idealet i dagsläget är att vara så liten som möjligt, istället för att uppskatta den kropp man fått (oavsett storlek) och därför vårda den med (rätt) mat och träning.

      Maloue 2015-03-31 15:50:46 http://blogg.improveme.se/minresa/
      Svara
  • Grymt bra svar, lätt och koncist. Precis vad jag behöver, för jag vill INTE ha större ben heller och har lätt för att lägga på mig muskler på benen speciellt. Har redan stora lår pga graviditeterna. Men nu ska allt bort, jag ska bli mig själv, av med allt som ett skinn på en orm. 😀

    Diana D 2015-03-31 12:39:27 http://lamadre.vimedbarn.se
    Svara
  • Hej Ida! Jag styrketränar ca 4 ggr i veckan och spelar fotboll 3 ggr. Jag är ganska spänd i ryggen/nacken också men också vader pga av all löpning. Skulle du rekommendera foam roller? Jag har inte stora problem men känner av lite spänningar då och då. Din blogg äger, kram!

    Emmy 2015-03-31 12:31:04
    Svara
    • Svar på Emmys kommentar.

      Hej Emmy och tack snälla! Foam roller är toppen mot ömma muskler man kan vara svårt att komma åt nacken med den. Jag skulle rekommendra att besöka en naprapat några gånger och sedan underhålla med stretch och kanske foam roller 🙂 Kram

      idawarg 2015-03-31 13:49:26
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Träningsglädje
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Petra Tungården
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk