Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

VARFÖR ÄR JAG I BRA FORM?

ida warg bloggquestion answerHej Ida! Otroligt inspirerande blogg du har. Måste bara fråga, hur kan du hålla dig i så himla bra form utan att du tränar mer än 3 dagar i veckan? Jag förstår att mycket handlar om vad för träning man gör när man väl tränar, och jag förstår även att kosten har en väldigt stor betydelse. Men jag förstår ändå inte hur du kan vara så vältränad med tre pass, där inte ens någon konditionsträning ingår (tänker mest på att du ser ut att ha låg fettprocent). Vid styrketräning förbränner man helt klart en hel del, men att tre pass i veckan skulle vara nog.. det verkar för bra för att vara sant, haha ;) Förstår du hur jag menar? Kollar man på andra träningsmänniskors scheman så verkar de träna 6 gånger i veckan, ibland 7 och många gånger tränar de två gånger om dagen… Jag tränar i dagsläget 5 gånger i veckan (kör igenom hela kroppen rent styrkemässigt, samt kör konditionsträning 3 gånger) och jag hinner inte mer med all skola och jobb. Är det kosten som är hemligheten bakom allt (hur många kalorier per dag äter du ungefär?) eller helt enkelt att du har lätt för att bygga upp en fin kropp? Förlåt för väldigt flummig fråga…Kram

SVAR:Hej fina du och tack för din kommentar. Du är inte den första som undrar så svarar på frågan här 🙂 Jag vill börja med att säga att jag inte alls har lätt för att bygga muskler och jag har ingen superförbränning heller utan jag har lågproduktion på sköldkörteln/låg ämnesomsättning (äter ej medicin för det och kommer ej att göra). Kosten är A-O för träningsresultaten och jag tror bara jag har hittat rätt i träning och kost. Jag räknar inga kalorier eller väger mat utan äter bra mat, undviker det jag inte tål och som min kropp har svårt att bryta ner, tränar regelbundet och ser till att vardagsmotionera. Sedan har jag en bakgrund där jag tränat sjuukt mycket (8 timmar/dag) under många år och har byggt upp kroppen där. 3 pass i veckan + vardagsmotion och 15min yoga/dag funkar fint för att underhålla kroppen jag byggt upp. När det kommer till kosten så äter jag otroligt mycket mat (kolla min kostdagbok i Mikz genom att ladda ner appen HÄR), men jag ser till att äta bra mat med oftast bra kvalité men jag är absolut inte manisk och jag unnar mig choklad varje dag 🙂 Jag äter kolhydrater, protein och fett och utesluter ingen näringskälla. Jag tror helt enkelt att jag har hittat min balans som funkar för just mig just nu 🙂

//English: Question/answer in swedish. Use google translate.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
26kommentarer
  • Hejhej jag har en sköldkörtel som är i grav ”underfunktion”. Är endast 20 år men har gått länge och mått riktigt riktigt dåligt och var tvungen att sluta jobba då min arbetsgivare tyckte att jag var ”för trött”. Jag har gjort mycket för att försöka må bra under ett halvår nu genom att träna 3-4 gånger i veckan, varvar olika SATS pass med styrketräning och spinning. Äter bara BRA mat som du skulle beskrivit det, färskt, grönt, inga tillsatser. Saken är den att jag inte fungerade innan jag fick min Levaxin, jag håller fortfarande på att stabilisera dosen men jag orkar iaf leva. Jag tränade på även om jag var trött och ville inte verka lat. Men ingenting händer, är 172 cm, vägde 65 och jag har gått upp till 74 på endast några månader och bygger typ inte muskler, känner inte att jag förbättras iaf. Vikten i sig spelar ingen roll men jag ser ingen skillnad på min kropp. Jag har tänkt kolla upp kosttillskotten från holistic du rekommenderat men undrade om du kanske vet mer än jag om vad man kan göra? Tack och kram

    Victoria 2015-03-22 22:34:12
    Svara
  • Hej! Hur vet man vilken mat man inte ”tåler”, vad som är svårt för kroppen att bryta ned osv? Vilken mat jag inte tåler kan jag nog lista ut, men inte vad min kropp har svårt att bryta ned. Skulle du kunna förklara och berätta lite om sådant? Din blogg är grym och en superbra inspirationskälla!!
    Kram

    :)) 2015-03-14 09:44:10
    Svara
    • Svar på :))s kommentar.

      DEt är svårt ibland då rekationerna kan komma 3 dagar efter man ätit produkten. Men ofta könner man efter en måltid om man känner sig trött/pigg/uppblåst/svullen mm. Känner man sig inte pigg utan trött, svullen så har man antagligen ätit något som kroppen inte gillar. Själv gjorde jag ett stort allergitest då man tar blodprov so skickas till Tyskland men det för att jag hade problem med magen. Kram Ida

      idawarg 2015-03-14 18:12:47
      Svara
  • Jag måste bara säga att jag tycker att du är helt awesome! Så peppande, positiv, och med en inställning till mat och träning som jag bara kan önska att jag hade. Har just tagit tag i mina ätstörningar och din blogg är en av få som känns ”trygg”! Fortsätt som du gör, sprid glädje och inspiration 🙂

    Malin 2015-03-12 21:43:52
    Svara
    • Svar på Malins kommentar.

      Men tack fina du vad glad jag blir och så himla skönt att höra <3 Du kommer fixa det här! Bli av med de dumma tankarna det är inte värt det! Jag skickar energi! Kramis <3

      idawarg 2015-03-14 08:34:12
      Svara
  • Träningsintresserad?

    Läs om mitt Samarbete med Budo&Fitness, det kommer komma inlägg med nyheter som ännu inte kommit ut som reklam, ni ser det hos mig innan andra!

    Följ mitt liv som en snart 17årig tjej som spenderar vardagar och helger åt träning!

    Ta del av min klädstil, åsikter och musik också!

    www.nouw.com/mylo
    www.nouw.com/mylo

    mylo 2015-03-12 19:29:13 http://www.nouw.com/mylo
    Svara
  • Hej Ida! Tack för en underbar läsning och inspiration!
    Hur ser du på kosttillskott, det vill säga PWO, BCAA och kreatin? När jag kör konditions pass använder jag mig av PWO och när jag styrketränar tar jag BCAA och protein tillskott efteråt, men har på senaste tiden börjat tänka på hur det påverkar min kropp i längden. Jag siktar på att äta så ren mat som möjligt och självklart inte stoppa i mig saker som kan skada min lever eller något likande.
    Tack igen för att du finns! 🙂

    Linnéa 2015-03-12 12:52:47
    Svara
  • Tack så mycket för svaret!!
    laddar ner appen!
    Ha det bäst

    Johanna 2015-03-12 12:43:43
    Svara
  • Men även om man är smal så kan fettprocenten vara hög. Har du gjort kalipermätning Ida? Vad har du i fettprocent?

    Marissa 2015-03-12 10:20:31
    Svara
    • Svar på Marissas kommentar.

      Jag har gjort mätning på hela kroppen för någon månad sedan och hade låg fettprocent så bestämde mig för att gå upp i fett och har definitivt gjort det nu.

      idawarg 2015-03-12 10:30:57
      Svara
  • Hej, Jag älskar din blogg och man får så mycket inspiration och du har fått mig och börja träna Tack!
    Iallafall jag har en liten sak jag VERKLIGEN behöver hjälp med det är så att nu när jag har börjat träna så har ja ju såklart gått ner i vikt och blivit smalare fast då kommer vi till mitt lilla problem..mina ”kurvor” är på väg att försvinna hahaha.. Snälla kan du komma med nåt tips på vad ja ska göra jag vill ju träna och äta rätt och va fit fast min rumpa försvinner ju och den vill ja ju ha..
    Jag har testat på squates fast ja har knä problem så de gick ju sådär.. Kan ja bygga upp min rumpa (göra den större) på ett annat sett? Snälla svara behöver verkligen din hjälp!

    Lisa 2015-03-12 09:53:46
    Svara
    • Svar på Lisas kommentar.

      Tack fina du vad glad jag blir 🙂 Ja skippa för mycket konditionsträning och kör tyngre styrketräning. höftlyft och marklyft kanske är skonsammare för dina knän?

      idawarg 2015-03-12 10:32:29
      Svara
  • Du är en SÅ bra förebild. Blir så glad av att läsa dina ”mänskliga” svar om man får säga så. Du verkar kunna leva ett liv som inte enbart kretsar kring kost och träning vilket känns så himla hälsosamt och rätt! Kram

    agnes 2015-03-12 08:53:12
    Svara
  • Jag har hört att för att underhålla den kropp och de musklerna man har räcker det med 1-2 pass i veckan. Sen om man vill utvecklas kan man lägga in fler pass, kanske 3-5. Mer behövs nog egentligen inte om man verkligen utnyttjar träningstillfällena samtidigt som man kör med bra kost! Tror att många ”vanliga” människor stressar upp sig i onödan och kanske tränar för mycket i förhållande till det mål de har. Detta beror nog mycket på att man hela tiden jämför sig med människor som tävlar och verkligen lägger ner sitt liv i träning. Alla kan, och ska, inte ägna den tiden på kost och träning, man är ju bara människa!!

    Katarina 2015-03-12 08:47:37
    Svara
  • Intresserad utav hälsa & skönhet?
    Jag är oberoende återförsäljare utav Forever Livings produkter.
    Jag har ett litet lager för omgående leverans, och en del produkter är beställningsvaror.

    Jag söker dessutom nya kollegor!
    Skulle du vilja ha ett nytt jobb? Du kanske vill tjäna lite extra pengar eller byta karriär helt? Jag kan nu i mars erbjuda 3 nyckelpersoner en rolig och lönsam möjlighet inom hälsa och affärsutveckling oavsett vad dina ambitioner är!

    Du är din egen chef och bestämmer själv hur, var och när du vill jobba. Du får all utbildning och handledning du behöver. Mina krav är att du är nyfiken, intresserad av antingen hälsa eller make-up samt att du är driven.

    //Michaela Lundgren
    https://www.facebook.com/mahalsaskonhet

    Michaela Lundgren 2015-03-12 08:38:30 https://www.facebook.com/mahalsaskonhet
    Svara
  • Hej Ida! Det du sa om din sköldkörtel gjorde mig nyfiken. Min har också låg produktion och jag har ätit medicin sen jag var ca 12. Har nyss börjat tänka mer på detta och skulle gärna vilja trappa ner/ sluta med det för jag vill inte förlita mig på medicin. Har du blivit tillsagd att ta medicin, du med? Är den mycket eller endast lite lågproducerande? Och tror du man kan träna på att sänka och klara sig på liten dos? Ska såklart inte göra något förhastat men är extremt tacksam för svar. Det verkar vara så många som har just detta numera.

    Kram! <3 // Ida L

    Ida L 2015-03-12 08:21:52
    Svara
    • Svar på Ida Ls kommentar.

      Ja många har lågproduktion och det går absolut att leva med utan medicin. Ofta handlar det om en obalans i kroppen och jag jobbar med att ställa min till rätta tillsammans med min naturläkare och äter istället naturliga kosttillskott som hjälper mig massor 🙂 Testa göra en hårmineralanalys och se om du har några obalanser i vitaminer/mineraler. Sedan har jag äen gjort ett salivtest för att kolla obalansen i hormoner. Där kan man få en bra översikt på sin hälsa. Kramis

      idawarg 2015-03-12 08:48:51
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Åh, stort tack för ditt svar Ida! Du har ingen aning hur stor hjälp det är för mig och hur hoppfull jag blir. Har tagit Levaxin i olika doser men mest 100 mg i förmodligen 10 år nu. Det är otroligt dåligt att lösa problem på kemisk väg då jag förmodligen redan då kunnat få hjälp på traven via rätt sorts naturliga medel. Jag ska kolla upp dina förslag, absolut. Tack igen! Kramar! 😀 <3

        Ida L 2015-03-12 23:54:00
        Svara
        • Svar på Ida Ls kommentar.

          Men vad kul att höra 🙂 Ja naturlig väg är altid bäst och det går alltid att lösa på det sättet bara att det kanske tar längre tid och svårt att veta hur men det går. Hoppas det löser sig för dig Kramis <3

          idawarg 2015-03-14 08:30:14
          Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Jag har också nedsatt ämnesomsättning, äter 100 mg Levaxin om dagen då jag inte reflekterat över alternativ förrän nu! Är väldigt nyfiken på vilka kosttillskott som hjälper dig!? Vidare undrar jag var man kan gör hårmineral- och salivtest?

        Tack på förhand och tack för en inspirerande blogg!

        Bati 2015-03-12 18:47:17
        Svara
        • Svar på Batis kommentar.

          Hej Bati! Ja det är lätt att man bara gör som läkarna säger då de tydligen älskar att skriva ut kemisk medicin och talar ner den naturliga vägen. DEn naturliga vägen är alltid den bästa men kan ta lite längre tid men det går och det är så mycket bättre för din kropp. Jag tar flera olika tillskott för att balansera mig och jag vill inte rekommendra mina tillskott då du kanske har brist/överskott på andra, så bäst är om du gör en hårmineralanalys. Googla på det så kommer flera alternativ upp 🙂 Kramis

          idawarg 2015-03-14 08:40:05
          Svara
  • Min träningsresa har intressant nog också gått fån väldigt mycket träning (5-6ggr löpning o muskelträning, 45min-1.5h), till 30-45 minuter 3-4 ggr i veckan (efter hur det känns; muskelträning, högintensiva pass och lugnare löpning). Går alltid överallt, så det blir vardagsträning 4-10 km gång varje dag, utan att jag desto mer tänker på det. Får mer ut av träningen nu, den känns mer i kroppen, men samtidigt känner jag mig starkare och i bättre form än någonsin! Intressant hur kroppen fungerar, att man hela tiden måste hitta sin egen balans, en balans so mman antagligen måste justera då och då!

    Jag tror det största felet som gjörs är att folk ser på andra, och inte lyssnar på kroppen. Det gjorde jag, och det var inte bra. Andra kanske mår bra av så jag tränade tidigare, men min kropp drar definitivt mer nytta av att träna lite mindre, men mer kvalitativt.

    En sista sak som antagligen påverkar är stress. tränar man mycket och är stressad hinner ju kroppen inte ens varva ner emellan passen! Om träningen blir stress gör den antagligen lika mycket skada som nytta. Ett stressat hjärta och hjärna är no-no

    skulle gärna se ett inlägg om din syn på stress+kroppens stressreaktioner och detta relaterat till träning!

    elsie 2015-03-12 07:42:04
    Svara
    • Svar på elsies kommentar.

      Ja du har så rätt. Jag tror de allra flesta kommerfå bättre resultat av att träna regelbundet men se till att återhämta kroppen mellan passen och som du säger dra ner på stressen. Tack för din kommentar! Kramis

      idawarg 2015-03-12 08:51:13
      Svara
  • Jag tror att många som tränar väldigt många dagar och inte når sina resultat gör felet att de äter för mycket. Hur mycket kcal man förbränner vid en timmes träning och stillasittande v.s ingen träning och vardagsmotion är marginell.

    http://runwayp.com

    pilla 2015-03-12 07:36:54 http://runwayp.com
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Dasha Girine
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Paulina Forsberg