Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ETT LIV UTAN SOCKER? SÄTTA UPP MÅL MED TRÄNINGEN?

question answerHej Ida! Jag har en fråga till dig angående sockerberoende. Äter du godis/chips? Eller har du uteslutet det helt? Jag kan inte tänka mig ett liv utan socker. Ena stunden känns det som en fin tanke att vara fri ifrån det men sen börjar jag tänka på hur tråkigt livet skulle vara om jag aldrig skulle få äta en glass eller godis igen. Hur finner man balansen?

SVAR: Jag har inte ätit varken chips eller lösgodis på kanske 8 år och det är inget jag saknar eller någonsin ens blir sugen på. Jag har en gång i tiden haft exakt samma känslor som du, att livet skulle vara helt värdelöst utan godis och jag älskade verkligen chips men efter att ha gjort en sockerdetox under något år så har suget helt försvunnit. I början var det riktigt tufft då jag alltid efter måltid blev sugen på sött men ersatte godis med torkad frukt först för att sedan sluta helt. Visst blir jag sugen på sött nu med men då tar jag en ruta mörk choklad, bär eller frukt och nöjer mig. Känner du att sockersuget påverkar dig negativt och inte går att kontrollera skulle jag verkligen rekommendera dig att göra en sockerdetox. Skrev ett inlägg om tips här om dagen som du hittar HÄR.

Samt undrar jag angående mål med träningen. Jag gymmar nu tre dagar i veckan. Jag vill inte tävla och sätta upp det som ett mål. Men jag vill ändå finna något mål.. just de stunder som man inte känner för att gå till gymmet så skulle jag vilja ha ett mål som håller mig driven. Har du tips på mål man kan sätta upp för sig själv?

Skulle bli jätte tacksam om du svarade på min fråga.

SVAR: Man behöver inte ha några storslagna mål utan det kan räcka med att tex klara 10 armhävningar från knäna, springa 5 km på en viss tid, klara en chin, lyfta en viss vikt i marklyft eller squats mm. Att följa tex ett squatsprogram kan vara väldigt motiverande och när man ser en utveckling i sin träning så blir man taggad på mer träning. Får du inte till det själv skulle jag verkligen rekommendera att boka några pass med en PT som kan hjälpa dig sätta upp mål och ett träningsschema utefter dina mål. Lycka till! Kram, !

//English: Answer/Question in swedish. Use google translate.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
12kommentarer
  • Tack så mycket Ida för ditt svar! Blev så glad nu när jag såg att du hade svarat på mina frågor. Tack så hemskt mycket!

    Louise 2015-02-25 19:14:53
    Svara
  • Hej Ida! Jätte bra blogg, älskar den. Jag undrade om du har några bra övningar för att få smalare/ tränade lår. Tacksam för svar.

    klara 2015-02-25 14:48:11
    Svara
  • Hej Ida! jag har en fråga, det är nämligen såhär att jag har problem med mina knän och har haft sen jag var 19 (1 helt år alltså) Får alltid ont vid träning och efter ansträngning, nu även vid promenader. Ingen vet vad det är och jag har provat på allt från vila, rehab, akupunktur, värktabletter och antiinflammatoriska medel, Voltaren osv. Och gissa om jag saknar att springa och sånt? Jag har alltid varit mycket aktiv och jag blir knäpp när jag inte kan få svettas så som jag älskar. Jag undrar om du har några tips på andra övningar man kan göra för att få upp pulsen och svettas ordentligt utan att anstränga benen så mycket, och om du har några benövningar som inte belastar knäna särskilt mycket?
    Kram, och tack för bra blogg!

    Annika 2015-02-25 09:09:20
    Svara
  • Hej Ida. Jättebra blogg. Det hade varit intressant om du gjorde en sammanfattning av vilka vitaminer/kosttillskott du tar och hur din rutin ser ut med dem. Jag tänkte köpa vitaminer/kosttillskott men undrar vad man ska satsa på. Jag äter någorlunda nyttigt och tränar både styrke- och konditionsträning och vill vara så pigg som möjligt. Tack för en maxad inspirationsblogg och en härlig personlighet! Kram!

    Klara 2015-02-25 04:28:51
    Svara
  • Är heller aldrig sugen på godis dessutom får jag hemsk hy så fort jag sätter i mig lite för mycket av något sött är mer ett fan av salt.. Ställer någon fram nötter är det exempelvis svårt för mig att inte börja hugga in. Tycker att jag blivit bättre att det inte ska bli en daglig basis av det hela eftersom att det inte är så hälsosamt att smälla i sig massor med salt heller. Har för mig att du sagt att du också föredrar salt, hur tacklar du det? Jag försöker dricka mer vatten eftersom att jag är väldigt dålig på detta och har tänkt på att det kanske hänger ihop med saltsug men kanske har fel (?)

    Arw 2015-02-24 20:16:58 http://fames.se/metalbardess/
    Svara
  • Hej! Jag har lite utav ett komplex över mina armar.. Jag är inte den mest vältränade men känner att det är dax att ta tag i mina problem. Har du några tips på bra övningar för armar? så man kan bli av med fett och inte bara göra dem större med muskler! När jag köper tröjor så måste jag nästan alltid köpa en storlek större eftersom det sitter åt om armarna annars och då blir ju resten av tröjan dålig passform på! Tacksam för svar!

    Karin 2015-02-24 17:12:19
    Svara
  • Hej Ida!
    Under mitt träningspass (biceps+rygg) idag hände någonting märkligt. Mitt under bicepscurlsen känner jag hur mina biceps svullnar och blir jätteröda (aldrig hänt förut). Det gjorde inte ont så jag fortsatte och tänkte fråga dig nu eftersom jag inte hittar svar på Google, är det någonting man bör vara orolig för eller är det bara att köra på? Funderade på om det hade att göra med att jag körde på lite för tungt då jag ökade i vikter idag.
    Kram!

    Rebecca 2015-02-24 17:01:57
    Svara
    • Svar på Rebeccas kommentar.

      Hej Rebecca! Det kan ha varit en muskelbristning så gör det ont när du böjer i armbågsleden ska du vila tills det går över. Går det inte över skulle jag även kontakta en sjukgymnast som kan kolla på det hela 🙂 Kramis

      idawarg 2015-02-25 08:35:19
      Svara
  • Ja det låter hemskt svårt att tänka sig ett liv utan socker, samma sak som utan alkohol. Det kanske låter konstigt men ärligt, att inte få skåla på ett bröllop, ta en drink på en fest eller äta godis med barnen på helgerna. Det är svårt. Sen behöver man inte supa sig full och aprak varje gång man dricker, man behöver inte vakna upp bakis varje gång. Jag gör inte det, dricker otroligt sällan men när jag gör det så är det även då med måtta. Och godis, ja kanske några få men inte varje vecka. Skulle gärna vilja sluta med det så ofta, kanske 1 ggr /månaden eller nått.

    DeMarkey 2015-02-24 12:45:03 http://demarkey.se
    Svara
  • Jag har som mål att klara av en chin och jag börjar märka resultat. Kan böja armarna lite grann nu och börja dra mig upp. 🙂 Dock borde jag kanske börja med att prova på chins innan jag kör slut mig själv med andra övningar. 🙂

    Neta - träning och hälsa 2015-02-24 12:39:09 http://netas.nu
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Vanja Wikström
Home
34 kvadrat
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Paulina Forsberg