Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

DÅLIGT ATT KÖRA HELKROPPSTRÄNING VARJE DAG?

question answerHej Ida! Tack för bra tips och pepp! Jag har en fråga. Jag tränar så ofta jag kan oftast 5 ggr i veckan. Då kör jag sön-tors och vilar fredag, lördag eftersom jag oftast har annat för mig då. Är det dåligt att köra helkroppsträning (samma träningschema) flera dagar i rad utan att vila emellan? Finns det något tumregel? Hur tränar och vilar du? Kram Alice

SVAR: Hej Alice och tack för din kommentar! Vad härligt att höra att du tränar på. Ja jag skulle inte rekommendera att köra samma träningschema 5 dagar i rad då musklerna måste hinna återhämta sig. Tränar man 5 gånger i veckan så rekommenderar jag verkligen att dela upp kroppen i olika pass. Ex. fokusera på underkroppen en dag, rygg, bröst/biceps/triceps, axlar/mage och sedan kanske en dag med cardio. Eller så gör du 3 olika pass som du roterar. Tränar man bara 1-2 gånger i veckan kan helkroppsträning funka bra. Jag själv tränar bara 3 gånger i veckan och då ser de ut så här:

Måndag: Styreketräning ben

Onsdag: Pole Dance

Fredag: Rygg

Ibland när jag är supertaggad på träning så kan jag lägga in ett extra pass och då kör jag oftast axlar och mage. Sedan så kompletterar jag med 10-40min yoga om dagen. Med detta träningschema så hinner kroppen återhämta sig och bygga muskler och jag får bättre resultat av min styrketräning när jag har dragit ner på mina pass.

Lycka till! Kram, I

//English: Answer/question in swedish. Use google translate.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
19kommentarer
  • Hej Ida! Tack för din inspirerande blogg!

    Jag blir inspirerad av dina inlägg varje dag och en sak du inspirerat mig till är att bli sugen på att lära mig yoga. Men sen när jag tänker på det lite mer kommer jag på mig själv med att jag inte riktigt vet varför och vad som är fördelarna med yoga. Du brukar säga att vissa pass är tuffa eller liknande, på vilket sätt? Krävs det styrka i yoga? Blir man trött och svettig eller är det bara stretchning?

    Det kanske låter som dumma frågor men jag har inte testa yoga sen vi gjorde det med klassen på gymnaiet och då fnissade vi oss igenom lektionerna. Jag älskar att känna att jag sträckt ut musklerna ordentligt men jag vet inte om jag skulle ha tålamod att träna på yoga om det bara töjer och inte krävs styrka. Hoppas du förstår min fråga 🙂

    Kram!

    Hanna 2015-02-12 23:09:10
    Svara
  • Hej Ida!
    Detta året känner jag att jag har kommit igång med min träning. Jag äter vad jag vill i matväg (hoppat över godis, kakor, glass, läsk osv i över ett år). Men det blir nästan alkohol varje helg och ibland både fre och lör. Jag känner att det inte är något som jag vill utesluta eftersom jag är 20 år. Men hur mycket påverkar alkohol min träning och resultat. Hört att om man dricker så förstör det en veckas träning, vet du om de stämmer?.
    Superbra blogg.
    Kramisar från Vickan.

    Victoria 2015-02-12 13:39:25
    Svara
  • Hej jag har liten fråga om frukost. Jag äter oftast havregrynsgröt m. Gojibör, tranbär, linfrön, pumpafrön och mjölk till frukost. Ibland tar jag ett ägg också, men jag känner mig aldrig mätt efter jag ätit de. Har du något förslag på vad man lägga till/byta ut för att känna sig mättare?

    Sofia 2015-02-12 05:59:29
    Svara
  • Hej Ida! För lite mer än ett år sen så drabbades jag av en ätstörning där jag gick ner från 65 kg till 53 på ca 2 månader. Detta var aldrig något jag pratade med någon om men jag vet att mina föräldrar och syskon märkte att nåt var fel. Jag lyckades ta mig ur det och gick upp till 55-57 kg där och där har jag stannat fram till nu, dock har jag haft en dålig relation till mat och gått på dumma dieter där jag äter väldigt lite i faser. Nu idag mår jag dock mycket bättre och har även börjat träna för ca 1 månad sen. Jag går på pass ca 4-5 ggr i veckan och har även börjat smått på gym och jag mår så bra av det! Jag äter även mer, men tänker på vad jag stoppar i mig, inte hur mycket. Jag känner alltså inget av mina ätstörningstankar, förutom lite småskuld om jag äter nåt onyttigt. Dock märker jag att min familj oroar sig för att jag ska bli manisk med min träning. Jag styrketränar inte varje dag, men går på konditionspass de flesta dagarna, vilket inte kan vara särskilt farligt då dom bara är ca 1 timme långa. Hur ska jag kunna se till så att min familj inte dömer mitt tränande längre? Förstår såklart att dom är oroliga, men det finns ingen anledning till det och eftersom jag aldrig hade en offentlig ätstörning förra året så känns det svårt att ta upp min träningssituation med dom nu. Hoppas att något av detta made sense hahah! 🙂

    johanna 2015-02-11 21:28:32
    Svara
  • i wonder do you really ”Only” workout 3times a day?? you seem to write more often about that you trained the other day or will train today…and you wrote that you train your legs just one day but you follow this squat challenge right? so you make this quats on more than one day? i am just a bit confused since i think you work out a lot more than you just wrote here 🙂 <3

    gianna 2015-02-11 18:04:32
    Svara
  • Hej Ida!
    Är lite nyfiken på varför du inte har några pass för axlar, core och armar som du kör varje vecka? Om du inte har något emot att jag frågar, är bara nyfiken 🙂

    nina 2015-02-11 17:40:13
    Svara
    • Svar på ninas kommentar.

      Core får jag i alls pass då jag ser till att aktivera den ordentligt 🙂 Sedan så får jag både axlar och armar geno Pole Dance och ryggpasset. Kram Ida

      idawarg 2015-02-12 09:28:01
      Svara
  • Hur tacklar man hungern som långsamt smyger sig på efter träning? Jag känner oftast av det mest dagen efter jag har sprungit/tränat kondition. Jag kan äta hur mycket som helst men blir aldrig nöjd och känner mig aldrig riktigt mätt. Jag äter rikligt med protein alla dagar i veckan, speciellt precis efter träning men det hjälper inte alltid. Vissa vilodagar är mat det enda jag tänker på och jag får ångest av att bara äta, äta och äta. Borde jag lyssna på kroppen och äta när jag känner för det (endast bra mat såklart) eller ska jag planera måltider och sedan hålla mig till det oavsett hur hungrig jag känner mig?

    Kramis och tack för att du alltid inspirerar!

    Elsa 2015-02-11 16:04:58
    Svara
  • Är det dåligt om man kör en 30 minuters klass per dag (olika klasser varje dag) och en 40 min powerwalk 5 dagar i veckan? För viktnedgång!

    Jenny 2015-02-11 14:58:01
    Svara
  • Hej Ida

    Jag är 160 lång och väger 74 kg och vill verkligen slimma till mig. Men vet inte hur jag ska träna riktigt för att få en riktigt fit kropp.
    Har du tips på kost och träning så att jag kan komma mot mitt mål. Har gym kort.

    Super inspirerande blogg har du

    lotta 2015-02-11 14:19:37 http://loottzz.disciplin.se
    Svara
    • Svar på lottas kommentar.

      Hej Lotta! All form av träning är bra i kombination med hälsosam kost. Kosten kommer vara A-O. Jag brukar rekommendera att köra både styrka och cardio. Cirkelträning är grym om man vill komma i form och du hittar massa färdiga pass på min youtubakanal som du kan köra både hemma och på gymmet. Kolla in den här http://youtube.com/idawarg

      Kram Ida

      idawarg 2015-02-11 16:51:20
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        okej tack så mycket. Ah jag brukar kolla på dina videos på gymmet om jag inte kommer på vad jag ska göra. Din butt killer är dock svår att få till.

        Men då ska jag lägga ner mer planering på kosten och fortsätta köra på med min cirkel träning och sånt

        lotta 2015-02-11 23:48:30 http://loottzz.disciplin.se
        Svara
  • Hej Ida!

    Jag har valt ett sånt där jobbigt nyårslöfte där jag fått för mig att jag ska klara av att jogga 10 km. 😛 Har sämst kondition (alltid haft, fast jag varit hyfsat aktiv), men efter fyra veckor är jag halvvägs till 5k så det går framåt!

    Jag tränar 3 ggr i veckan (tis, tors, lör). Springer alltid intervaller i 30 minuter (med 5 min uppvärmning och 5 min cooldown). Till det försöker jag komma in i en rutin med styrketräning, men har inte riktigt kommit fram till ett konkret träningsupplägg utan prövar mig fram lite på måfå.

    Vilket utav följande upplägg tycker du är bäst:

    A) lägga in styrka på två av passen (och bara köra cardio det tredje) exempelvis tisdag så kör jag core (mage, rygg) + armar, axlar och bröst och på torsdagar ben.

    B) lägga in styrka på alla tre pass. tis: core; torsdag: armar, axlar och bröst; lör: ben

    Jag har inte något särskilt mål med träningen utan vill bara ”underhålla” musklerna och bli tightare. Det känns som att det är lättare att köra två längre styrkepass i veckan för att inte tappa motivationen till att faktiskt ta sig till gymmet och springa den tredje dagen. (För då ska jag ju trots allt ‘bara springa’.) Men vad tror du blir bäst? Eller ska jag tänka om helt?

    Angela 2015-02-11 12:34:12
    Svara
    • Svar på Angelas kommentar.

      Har du inga speciella mål med styrkan så kör på alt A så håller du även uppe cardion och tar det alt som verkar passa dig bäst. Den träningen som blir av är alltid bäst 🙂 Kramis

      idawarg 2015-02-11 16:47:40
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Fannie Redman