Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

VARFÖR ÄTER JAG SAMMA?

IMG_3407.PNG

question answerJag har följt dig och din matdagbok på mikz och det är otroligt inspirerande allt du gör och äter! Tack för att du delar med dig! En sak jag undrar över av nyfikenhet är varför du relativt ofta äter samma sak till lunch och middag eller till frukost och kvällsmål? Någon/några speciella anledningar? :)

SVAR: Hej fina du och vad kul att höra 🙂 Många har frågat samma så tar upp frågan här. För er som inte vet så skriver jag matdagbok i min app varje dag och det stämmer att jag ofta äter samma sak både till frukost och kvällsmat och sedan samma lunch och middag. Det beror på att jag äter efter rotationskost för att bli av med inflammationer i kroppen och för att min mage mår så galet mycket bättra av det. I mångas ögon äter jag en ensidig kost men jag har aldrig ätit så varierat som jag gör nu. Innan jag började med detta schema så tyckte jag att jag varierade mig då jag åt ex. gröt till frukost, fisk till lunch, yoghurt till mellis, kyckling till middag och riskaka till kvällsmat. Det låter ju jättevarierat men problemet var att jag sedan nästa dag åt samma ”variation” och att varje dag få i sig tex. havregryn kan tillslut ge inflammationer i kroppen. Mitt rotationsschema funkar som så att om jag äter havregryn idag så äter jag inte det på 3 dagar sedan för att få det att gå ur kroppen. Då är det bättre att jag äter havregryn hela dagen för att sedan inta äta det alls på 3 hela dagar. Äter jag nu tex. både kyckling, lax, halloumi under en dag så kan jag inte äta något av det på 3 dagar vilket gör det väldigt svårt att hitta en ny proteinkälla så därför äter jag oftast samma lunch som middag. Så jag har alltså 4 olika alternativ på frukost/mellis och 4 alternativ på lunch/middag som jag kör rotation på. I början körde jag rotationen till 100% och till och med på kryddor. Nu när jag känner att jag blivit bättre kör jag den inte alltid 100% men försöker alltid variera min frukost till 100% och så gott jag kan på lunch, mellis och middag (blir svårt då jag ofta äter ute). Lite krångligt men OJ så mycket bättre jag mår av en rotationskost.

Vill ni följa min matdagbok så hittar ni den i min app på Mikz och kan ladda ner den HÄR.

//English: Question/Answer in swedish. Use google translate.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
16kommentarer
  • Hej! Jag undrar om du kan länka till någon form av studie om rotationskost, något som stödjer dina resonemang? Vore intressant att läsa.

    Lisa 2015-02-09 19:39:38
    Svara
  • Ida,
    Var köper du Amarantfrön i Stockholm?
    Vill jättegärna testa byta ut den vanliga havregrynsgröten mot något nytt.

    Tack!

    Lizzie 2015-02-09 09:49:55
    Svara
  • Vad intressant, visste inte det! Visste ju att man inte ska överäta mat (framförallt gluten&mjölk) men ändå. Trodde att du åt samma för att du lagade dubbel portion till lunch och bara värmde på kvällen. Så fel man kan ha, haha!

    Marinda 2015-02-08 18:01:51
    Svara
    • Svar på Marindas kommentar.

      Haha ja det är ju väldigt smidigt att äta efter detta schema och väldigt spännande också då man tvingas till variation.

      idawarg 2015-02-09 16:13:18
      Svara
  • något jag undrar gällande din kost är varför du sällan äter kolhydrater och mycket fett? Det låter ju som lchf? Du tränar ju så mycket så varför gör du så?

    Miranda 2015-02-08 17:27:39
    Svara
    • Svar på Mirandas kommentar.

      Haha hur kan du säga så? MIn kost består största delen av kolhydrater. Att äta havregryn, ris, potatis, frukter, choklad mm ingår inte i lchf och är alla kolhydrater. Jag äter både mycket kolhydrater, fett och proteiner. Finns inte brist på något 😉

      idawarg 2015-02-09 16:15:39
      Svara
  • Så, om man äter fil och saltås musli varje dag till frukost och ibland havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt tar mina tarmar skada av de också? P.s ska börja träna så därför har jag ändrat min frukost och delvis för jag tycker de är gott. Men också för att jag är en sån person som kan t.ex äta fil och musli i en viss period och sen hoppa över till en annan period då jag äter macka o nånting till. Men till min fråga iaf, eftersom jag ska börja träna.. vad ska jag äta? Och vad får jag äta? Är de okej att jag äter havregrynsgröt ibland men att jag äter fil yoghurt varjedag? Snälla, hjälp mig ida. 🙂 skulle bli jätte glad om du kunde svara på mina frågor 🙂

    Malin 2015-02-08 16:10:28
    Svara
    • Svar på Malins kommentar.

      Nej det behöver inte göra det men att variera sig är aldrig fel. Det är omöjligt för mig att svara på. Mår du bra av fil/yoghurt så ät det men som dagt försök att variera din kost så du inte äter samma varje dag, Kramis

      idawarg 2015-02-09 16:12:37
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Okej, tack. Men har du några förslag på frukost,lunch,middag som jag kanske kan äta? 🙂 Min fantasi är inte alltid den bästa. 🙂 Och allt du äter ser så j*vla gott och nyttigt ut. 🙂 Så jag bangar inte på att å förslag. 🙂 Om du nu orkar och ids o har tid. 🙂 Kram på dig goding!

        Malin 2015-02-10 17:25:33
        Svara
  • Jag följer dig på mikz och måste säga att det är inspirerande att läsa din matdagbok, då jag får idéer på hälsosamma och ofta enkla måltider, tack! 😉 Vad jag har förstått det som äter du mer mjölkprodukter nu än tidigare, då du verkade vara striktare med det. Det kanske inte är sant men min fråga är helt enkelt om du ändrat din syn på mjölkprodukter lite?

    Sara 2015-02-08 16:01:30
    Svara
    • Svar på Saras kommentar.

      hej fina du och tack snälla 🙂 <3 Nej jag har ej ändrat min syn på mjölk. Jag gjorde en "mjölkdetox" under 2 år vilket verkligen gjorde gott för min kropp. Nu efter allergiprovet så visade det att jag inte är allergisk mot yoghurt och eftersom jag är allergisk mot så mycket annat så har jag lagt in naturell yoghurt i rotaionsschemat så jag äter det var 4e dag. Lite mjölkprodukter då och då gör ingen skada om du inte är allergisk men det är överkonsumtionen som är den farliga. Jag dricker fortfarande inte mjölk och kommer ej göra. Yoghurt är bättre då man tuggar och det innehåller goda magbakterier. Kramis

      idawarg 2015-02-09 16:11:00
      Svara
  • Det är alltid bäst att variera sin mat och inte äta för ensidigt som vi flesta gör då man kan utveckla överkänsligheten mm om man äter samma.

    idawarg 2015-02-08 15:02:44
    Svara
  • ”att varje dag få i sig tex. havregryn kan tillslut ge inflammationer i kroppen…” Vaa? Vadå för inflammationer? Aldrig hört detta innan. Jag äter gröt varje morgon. Detta är alltså inte bra?

    Nellan 2015-02-08 13:49:03
    Svara
    • Svar på Nellans kommentar.

      Nästan allt Ida säger är toppenbra och jag lyssnar ofta på hennes råd. Men man får välja vad man ska lyssna på. Det här rotationsschemat tror jag personligen är helt onödigt för de som mår bra och inte upplever att de har några problem. Ida behöver säkert äta såhär men jag tror att de allra flesta klarar sig utmärkt utan att tänka såhär mycket.

      Edith 2015-02-09 02:13:14 http://dithness.blogg.se
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Emma Danielsson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Paulina Forsberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Ida Warg
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Makeup by Lina