Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

GÅ UPP I VIKT PÅ ETT HÄLSOSAMT SÄTT

question answerHej Ida!
Tänkte höra om du har tips på hur man, på ett snyggt sätt, lägger på sig några få, hälsosamma kilon? Kanske 3. Vill gå upp men samtidigt rädd för att bli lite plufsig och missnöjd. Jag gillar verkligen min kropp nu men ver att några extra kilon skulle vara mer hälsosamt. Har du några tips? Äter redan sjukt muxket mat dock. Kan man köra cirkelträning eller ska man bara köra tungt? Hur många ben-/rumppass i veckan tycker du att man kan köra? Vill bygga lite rumpa och ändå vara tajt. Liksom tajt som nu fast några kilo tyngre. Jätte tacksam för svar! Du är fantastisk. Kram kram

SVAR: Hej fina du! Låter som du är i samma sits som mig. Jag ska själv försöka gå upp några kilon då det kommer vara både mer klädsamt och hälsosamt. Jag har dragit ner på träningen till 3 pass i veckan och då kör jag styrketräning och ganska tungt. 1 benpass, 1 pole pass och 1 ryggpass. Jag äter redan mycket bra mat med en blandning av protein, kolhydrater och fett och kan nästan inte få i mig mer. Jag skriver matdagbok varje dag i min app i Mikz så kolla in den och ladda ner gratis HÄR. Förutom att jag äter mycket mat regelbundet (ca 6 gånger dag) har jag även tillsatt mer fetter i alla måltider i form av smör, kokosolja, olivolja, linfröolja och ostar och äter alltid fullfeta produkter. Tål du nötter kan det vara bra att tillsätta nötter både till måltider och som extra till mellanmål och innan läggdags. Jag adderar smör på min potatis, fisk, kokta grönsaker, riskaka mm och olja på alla sallader och även kokos- eller linfröolja på gröten. Sjukt gott och bra med kalorier. För att gå upp i vikt behöver man inte trycka i sig sötsaker utan man kan göra det på ett hälsosamt sätt genom att helt enkelt ligga på ett överskott av kalorier varje dag och se till att kroppen har tillräcklig med byggstenar för styrketräningen. Lycka till! :) Kramis

//English: Question/answer in swedish. Use google translate.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • Tack så jätte mycket för ett utförligt svar. Det hjälper verkligen!!
    Hur stort överskott tycker du att man bör ligga på för att gå upp med kvalite? och vad tycker du om att lägga in cirkelträning och dylikt också? Kramis.

    Anonym 2015-02-03 23:17:53
    Svara
  • Hej Ida,
    Om du bara tränar ben och rygg som styrketräning, hur gör du då med de andra muskelgrupperna? Jag tänker framförallt på t.ex. bröst. Är det inte viktigt att få en ”jämn” muskelbyggnation i de olika muskelgrupperna? Har hört att man kan få dålig hållning och sånt annars?
    Hade vart jättesnällt om du kunde svara på detta för jag hade velat dra ner på styrketräningen men är rädd att min kropp kommer att må dåligt om jag bara kör styrka i vissa muskelgrupper.

    Ha det fint!

    Hannah 2015-02-03 10:40:52
    Svara
  • Hej Ida!
    Sitter här och räknar på min matbudget och så blev jag nyfiken om du vet hur mycket du ungefär lägger på mat i månaden? Och om du har några bra tips på bra matlådor osv.

    Kram!

    Frida 2015-02-02 17:48:50
    Svara
  • Kollade på ditt filmklipp du lade upp i Mikz om din pizzalunch. Måste bara säga att din sminkning där var otroligt fin, rougen var sminkad så fint! Synd att man inte kan kommentera på Mikz förresten…

    Hanna 2015-02-02 15:09:17
    Svara
  • Hej Ida! Du är min största träningsförebild. Följer dina stretchfilmer slaviskt 😛 Hoppas att du har tid för min fråga!

    Jag tränar gymnastik 3 gånger i veckan men det är väldigt långa pass. Det kortaste är 2 timmar och det längsta 3,5 timmar. Utöver det lägger jag till lite löpning och liknande andra dagar då jag har tid, men dessa tre är mina fasta pass. Det är inte jag som bestämt träningsupplägget utan jag går i en grupp som har dessa tider. Jag har läst att det är ineffektivt att träna längre pass än 1 timme på en gång – att det är bättre att träna kortare men ofta. Jag tränar i första hand för att det är kul men vill självklart uppnå bra resultat: Mer muskler och bli bättre på gymnastik. Vet du något om vad som gäller? Är det dåligt att ha så långa men ”få” pass? Blir så stressad och osäker när jag läser att folk skriver att upplägget är dåligt.

    Supertacksam för svar <3

    edith 2015-02-02 13:41:02 http://dithness.blogg.se
    Svara
    • Svar på ediths kommentar.

      Hej Edith och tack snälla för dina fina ord <3 Superkul att höra! Det är långa pass och vi hade så långa pass då jag tränade dans också. Har man som mål att bygga större muskler så är det inte optimalt med så långa pass men i gymnastik, dans mm är det mycket teknikträning och då kan det funka. Jag skulle dock rekommendera att du tar med dig mellanmål som du kan ta underpasset för att fylla på så du håller fokus. Jag brukade ha torkad frukt, proteinshakes, frukter mm att fylla på med under passet. Snabb energi som är lätt att inta. Allt funkar bara man är noga med återhämtning. Lycka till med träningen! Kramar

      idawarg 2015-02-02 14:45:02
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Man
Niklas Berglind