Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

MENTAL TRÄNING

question answerHej Ida!

Jag har en fråga som jag skulle bli väldigt glad för om du kunde ta upp. Jag har precis börjat (hållt på i tre veckor) att träna med en personlig tränare. Det är tuffa 90 minuter tre gånger i veckan men jag har upptäckt att det inte är det fysiska som är det jobbigaste. Det är det mentala. Jag har tyvärr väldigt dålig tro på mig själv och är rädd för att misslyckas och ger därför hellre upp (hur motsägelsefullt det än låter). Hur tränar man sin mentala styrka? Hur får man en tro på sig själv? Jag märker att det är där det börjar för mig. Jag kan vara hur peppad som helst innan ett träningspass, men sen under tiden när det blir tufft tappar jag tron på mig själv vilket skapar ett enormt motstånd. 

Tack för grym inspiration i övrigt.
/Alexandra

SVAR: Hej Alexandra och tack för din kommetar! Jag förstår vad du menar och det är så mycket som sitter i huvudet. Jag har också många gånger brottats med de där demonerna som dyker upp och talar om för en att man är dålig och inte klarar något. Speciellt under min tävlingskarriär och dansutbildning. Det som verkligen har hjälpt mig och som jag fortfarande använder mig av när jag märker att självförtroendet sviker är mentalträning. Väldigt många elitidrottare använder sig av det och vi hade inlagda pass med det på Balettakademien när jag gick där. Men när vi inte hade en tränare som hjälpte oss visualisera så har jag ett band jag lyssnar på med olika mental träning. Det är 20 min långt och innehåller olika övningar som är grymma. Tror det går att köpa på apoteket. Om inte så googla så kommer du säkert hitta. Sedan så öva på självkänslan varje dag och låt dig våga misslyckas. Jag menar vad gör det om du inte klarar det din PT säger? Ingenting utan du kommer få 100 chanser till att försöka göra om det. Döm dig inte så hårt utan beröm dig istället för allt grymt du gör varje dag. På så vis kanske prestationsångesten släpper lite och du vågar mer. Att ha en PT är superbra och denna kommer pusha dig och det enda du ska göra är ditt bästa! 🙂

Kram Ida

//English: Answer/question in swedish. Use google translate. 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Hej!
    Jag försöker hålla mig borta ifrån bröd i min vardag men jag undrar om du har något tips på recept på något slags nyttigt knäckebröd man kan göra själv med frön osv. Tack på förhand 🙂

    Lina 2015-01-30 09:47:01
    Svara
  • Hej Ida! När jag är och tränar så brukar jag aldrig hinna äta något förrän 2-3h senare, skulle jag kunna ta lite proteinpulver då, eller blir man tjock av det?

    Jag 2015-01-29 08:39:39
    Svara
  • Hej Ida,
    Jag är en 18 årig tjej som kört strikt LCHF kombinerat med gympass 3gg/vecka (och promenader) sedan i Augusti. Har rasat i vikt och har nu ett BMI på 15 vilket räknas som undervikt. Bor hemma och mina föräldrar har märkt av min vikt nedgång och kost vanor (äter ej kolhydrater eller några som helst ”sötsaker”/drickor/feta såser osv.) så dem har tvingat med mig till en läkare för regelbundna vikt-kontrollen varje vecka. De fick reda på att jag tappat ytterligare ca. 1 kg från förra till denna veckan och nu har dem spärrat mitt gymkort och slutat köpa frukter och sådant jag brukar äta som snacks, jag mår dåligt över detta då jag älskar att träna. Jag förstår att jag måste öka i vikt några kg för att kunna få mitt gymkort aktiverat men jag vet inte hur. Vill alltså öka i vikt av muskler och INTE fett, vilket jag kommer göra om jag slutar träna. Skulle vara jätte snällt om du kunde ge mig några tips på hur jag kan träna respektive äta för att bygga muskler utan att öka i fett. Att äta sötsaker och snacks är inte aktuellt men har du några andra tips på mat? Vilka kolhydrater är bäst i detta läge? Har testat proteinpulver efter och innan träning (i kaffet då det är chai-smak) men vet ej om det hjälper något. (Uppskattar alla tips jag kan få!)
    Tacksam för svar!
    kramkram (tack för en otroligt inspirerande och motiverande blogg!!)

    anonym tjej, 18. 2015-01-28 16:01:18
    Svara
  • Det finns även alternativet att köra med hypnosCD, funkar likadant som mental träning CD men snabbare.

    KikkiSandström 2015-01-28 14:45:57 http://kikkisandstrom.se
    Svara
  • bra fråga och bra svar! Jag känner detsamma, och är faktiskt en anledning till att jag inte tränar (fast försöker börja nu). Inte av lathet, utan av att jag inte tror att jag kommer klara grejer, att jag inte orkar och kämpar utan hellre ger upp. Jag är även livrädd för att gå till ett gym, eftersom jag inte kan några maskiner, och tänker alldeles för mycket på alla runt omkring och vad de ska tycka och tänka om mig.

    Lovisa 2015-01-28 14:40:39
    Svara
    • Svar på Lovisas kommentar.

      Jag förstår och du är inte ensam om det, men jag kan bara säga att släpp det där och sluta döm dig själv så hårt. Ingen annan kommer kolla konstigt på dig och börja allt på din nivå. Att träna mentat kan verkligen hjälpa och ett annat bra tips är att anlita en PT några gånger som kan hjälpa dig med teknik i övningar och ge dig bättre självförtroende i gymmet 🙂

      idawarg 2015-01-29 09:29:21
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Emma Danielsson
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Man
Niklas Berglind