Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

VARFÖR BLIR JAG ALLTID SJUK NÄR JAG BÖRJAR TRÄNA? TIPS?

question answerHejsan Ida! Jag tränar gym ca 3-5 gånger i veckan och mina mål är att få en mer tränad kropp och även gå ner lite i vikt. Jag älskar träning men blir först motiverad när jag kommer in i det efter en träningsvecka. Jag sköter kost och undviker stora mängder socker och snabba kolhydrater. Nu till mitt problem, jag blir nästan ALLTID sjuk när jag kommer igång och känner mig som mest motiverad. Förkyld och halsont. Då lägger jag direkt av med träningen för att inte förvärra. Förkylningarna är rejäla och kan hålla i sig omkring 2-3 veckor. Detta är är sjukt jobbigt då jag hinner komma ifrån träningen igen och måste hela tiden börja om på nytt för att få upp motivationen och samma styrka som innan. Detta har hänt ett antal gånger och är alltid i samband med att jag är i full gång med träningen. Jag är noga med återhämtningsmål så tycker inte det borde bero på det heller… Vet du någonting som kan hjälpa mig? Kram och tack för en jättebra blogg!

SVAR: Hej fina du och tack för kommentaren! Det här är ett problem som många har så därför tar jag upp det här. Det kan bero på mycket olika saker men antagligen på en obalans  i kroppen. För att hålla dig frisk behöver tillräckligt med näring genom bra kost och kanske tillskott, tillräckligt med återhämtning, en bra magbalans och sömn. Det här är lättare sagt än gjort och vad man kan börja med är att få till en god maghälsa då stora delar av immunförsvaret sitter där. Eftersom du redan äter en bra kost så skulle jag rekommendera dig att börja testa använda multivitamin, multimineral, chlorella och goda magbakterier Lactovitalis. Hjälper inte det skulle jag fundera över att kanske göra en hårmineralanalys för att kolla över vitamin och mineralbalansen för att se om och i så fall vilka obalanser du har.

Sedan så är de också viktigt att tänka på att precis efter träning så är man extra mottaglig för bakterier så tvätta händerna, peta ej i ögon eller mun och åk helst inte kommunalt hem.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
17kommentarer
  • Åh tack så mycket för svaret! Måste säga att du är en otrolig förebild, som inspirerar och hjälper andra!

    Ida 2014-11-26 22:43:59
    Svara
  • Hej. Jag undrar återigen varför du inte skriver att du samarbetar med företaget som står bakom produkterna. Hur vet vi att dina åsikter inte är köpta? För det andra, blir man konstant sjuk på det sättet, ska en hårmminealanalys absolut inte göras, utan man bör istället söka husläkare som kan göra en grundlig anamnes, kolla elfores (Immunproteiner), hb och vitamin b12, bland annat. det man bör komma ihåg är att hårmineralanalyser är alternativ medicin, och det av en orsak. För det andra, man ska inte alls låta bli att åka kollektivt, det är snarare så man bygger upp sitt immunförsvar, genom att utsätta kroppen för olika patogener.

    //ssk

    madde 2014-11-26 22:18:56
    Svara
  • Godmorgon fina Ida!

    Du har tidigare skrivet att du använder dig av mandelmjölk, havremjölk och soya mjölk som alternativ till komjölk! Men varför inte laktosfri mjölk? Undrar även om hasselnöt mjölk och kokosmjölk från tex alpro är bra alternativ?

    Dessutom tror jag att jag har läst att man bör undvika soya… Av vilken anledning skulle det isåfall vara?

    Ha en fin dag! kram

    lena 2014-11-26 08:14:09
    Svara
  • Hej Ida! Jag är sugen på det där med hårmineralanalys. Jag har riktiga magproblem. Började med att ta bort gluten och laktos, det blev bättre ganska fort. Men är ännu inte helt bra. Kan du inte berätta allt om det här testet? Vart skickar man det och hur ser det ut när man får resultatet? Får man reda på allergier och överkänsliheter? Är det i den här analysen du fårr ditt nya ”kostschema”? 🙂
    Kram och tack för en superbra blogg!!!!

    Jenny 2014-11-25 22:01:07
    Svara
  • Förutom att se över kosten skulle jag även testa att inte gå ut så hårt i början. Kroppen behöver tid att vänja sig vid träning, speciellt hård träning. Börja med två pass/vecka och utöka därefter om det känns bra. Skynda långsamt:)

    Linda 2014-11-25 19:01:54
    Svara
  • Hej alla träningsintresserade 🙂
    Jag och min vän Elin gör ett projektarbete i skolan och skulle vara tacksamma om ni ville ta er tid och svara på denna marknadsundersökning om en ny träningsform: https://www.surveyplanet.com/546656a0fb17497b1a7cee66

    Vänligen se denna film innan ni svarar på tio korta frågor: http://www.youtube.com/watch?v=hTpBycikiHI

    Tack för er hjälp!

    Lisa 2014-11-25 15:48:51
    Svara
  • Hej Ida! Tack för en grym blogg, för det första. Sen till det andra, jag har testat flera av dina recept, och tyckt dom är fantastiska! Nu letar jag efter ett bra och nyttigt sockerfritt lussebulle recept. Har du något recept du vill dela med dig av? Kram!

    Hanna 2014-11-25 15:35:43
    Svara
    • Svar på Hannas kommentar.

      Hej Hanna och tack snälla! Just nu har jag inget men ska testa några i helgen och kommer lägga upp på bloggen inom kort så håll utkik 🙂 Kramis

      idawarg 2014-11-25 17:48:22
      Svara
  • Hej ida, jag förstår inte varför jag inte går ner i vikt, jag tränar fem-6 gånger i veckan blandat kondition och styrka. Men jag har hitils bara gått upp i vikt, jag sköter kosten helt okej med! vad beror de på ? kram

    Elin 2014-11-25 15:22:43
    Svara
    • Svar på Elins kommentar.

      Det beror antagligen på kosten då den är a-o. Bäst är om du tar hjälp av en kostrådgivare eller pt för att få ett specialdesignat schema till dig. Kram Ida

      idawarg 2014-11-25 17:49:06
      Svara
  • Kan inte du göra ett inlägg om ett bra ryggpass? Tycker det är så himla svårt att träna ryggen, hittar aldrig kontakten!!

    K 2014-11-25 15:05:46
    Svara
    • Svar på Ks kommentar.

      Ja absolut. La ut ett i fredags eller lördags så kolla det. Sedan kommer det snart massa nya klipp på youtube och där bla. ett ryggpass 🙂

      idawarg 2014-11-25 17:49:47
      Svara
  • Åh vilken tur att en sån fråga kom upp och att du svarade på den. Jag åker nästan ALLTID på sånt. Varje gång jag ska få för mig att vara hurtig och duktig, lägger upp ett schema så blir jag sjuk första veckan. Så borring och svårt att komma igång sen efter 2 veckor när jag mår bra igen.. och ibland åker jag på nästa smäll. Suck

    DeMarkey 2014-11-25 14:08:32 http://demarkey.se
    Svara
  • Hade också detta problem, innan jag blev vegan och lade om min kost så den till 80% består av frukt och snabba kolhydrater. Kör även helt glutenfritt 🙂 10% fett och 10% protein. Så kan man äta sig mätt med 2500 – 3000 kalorier om dagen, ha en fantastiskt välfungerande matsmältning, inga förkylningar och massa energi och bra resultat på gymet 🙂 Och sötsug som försvann redan dag 1 tack vare att jag ger kroppen den näring som den behöver och skippade den helgalna ”proteintrenden”. Mår fantastiskt och så länge man är försiktig med fett så håller man en fin figur!

    Cecilia 2014-11-25 12:20:02
    Svara
    • Svar på Cecilias kommentar.

      Härligt och intressant upplägg. Jag har alltid velat och kommer en dag att testa äta veganmat för att se hur jag mår. Dock får det bli när jag blivit av med mina allergier då jag just nu är allergisk mot de flesta grönsaker och nötter. Hur lägger du upp en dags mat för att få i dig så mycket kalorier? Eftersom du är försiktig med fett så förstår jag att du inte äter så mycket nötter? Får du då kalorierna från mest frukt?

      idawarg 2014-11-25 17:54:20
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Ja, mest från frukt. Frukost kan bli ca 12 bananer, ofta mixade med vatten och vaniljpulver. Mellanmål kan vara några äpplen eller medjool dadlar, vindruvor – vad som helst! Försöker köpa de frukter som är på erbjudande och ekologiska. Till lunch kanske det blir en melon eller en ananas. Så fort jag blir lite hungrig äter jag något. När jag kommer hem från jobbet brukar jag äta antingen potatis, ris eller pasta med en stor sallad. Om jag har tid och ork kanske en chili gjord på bönor och linser, men annars lagar jag något ”häftigare” på helgerna då jag har mera tid 🙂 Äter nog nötter och andra fetter i små mängder ibland. Kör ganska långt ”Raw till 4”. Värt att prova, men jag är helt fast och har inte en tanke på att gå tillbaka efter 4 månader!

        Cecilia 2014-11-25 21:41:22
        Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Vanja Wikström
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Petra Tungården
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger