Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

SVAR PÅ FRÅGESTUND

question answerHej! Jag har funderat ett tag på att minska och eventuellt sluta helt med gluten men tycker det är så svårt att komma igång. Jag skulle även vilja bli av med några kg på min kropp. Jag undrar då om det är bättre att äta alternativt bröd bakat på glutenfritt mjöl än att äta “vanligt” bröd för viktminskning. Jag funderar även på t.ex glutenfri pasta och andra glutenfria alternativ.

SVAR: Hej! Att sluta med gluten helt är en bra ide. Vill du gå ner i vikt skulle jag skippa bröd helt ett tag och satsa på andra alternativ till kolhydratskälla som tex. rotfrukter, quinoa, råris, glutenfria havregryn, amaranth, bönpasta mm.

Hej! Jag älskar verkligen din blogg och är inne varje dag! Jag har precis börjat träna xtremefit och undrar vad du tycker om det? Ha en fortsatt trevlig semester :)

SVAR: Kul att du hittat hit. Jag har aldrig testat Xtremefit och kan inte säga så mycket om träningsformen. För vissa passar det men är du svag i vissa delar av kroppen kan det vara hög skaderisk så se till att göra allt tekniskt korrekt. Kör hårt 🙂

Hej fina Ida!

Jag har länge haft så kallad lovehandles, men bestämde mig i somras att göra sig av med dem. Jag har alltid varit normalviktig och var i övrigt smal, all mitt fett samlades vid höfterna.. Idagsläget har jag blivit av med stora delar av höftfettet och det känns mycketbra. Jag mår förövrigt väldigt bra just nu och älskar att träna. Dock har jag legat på ett kaloriunderskott med ca 500 nu i några veckor, men har bestämt mig att sluta med detta nu. Konsekvenserna av träningen blandat med kosten har gjort så att min mens har försvunnit, har tyvärr inte haft den sedan juni och nu börjar såväl jag som mamma att bli orolig. Jag vill givetvis ha tillbaka min mens men inte gå tillbaka till mina gamla vanor. Har du några tips till en desperat själ som mig?
Kramar!

SVAR: hej fina du! Jag förstår och mitt bästa tips är att skippa räkna de där kalorierna. Fortsätt äta bra mat tills du är mätt och träna i lagom mängd så kommer din kropp att hitta en balanserad och hälsosam vikt. Om det är med lovehandles eller inte ska du bara skita i. Vi alla har de där och kom ihåg att du är vacker som du är <3 Viktigaste är att din kropp mår bra! Kram Ida

Hej! Jag tycker det är svårt att veta om jag får i mig rätt näringsämnen, och behöver ofta gå till läkaren för att jag känner att jag inte mår bra. Har extrem trötthet, låg energi osv. Jag tror att det beror på näringsbrist men vårdcentralen lyssnar inte och tar bara samma prover om och om igen. Har du något tips på hur jag kan göra för att se om det är vissa näringsämnen som min kropp inte tar upp eller saknar?

SVAR: Låter som du har någon slags brist/obalans. Kan rekommendera att göra en hårmineralanalys. Där får du en mer säker staus på hur det egentligen ser ut med näringsbalanser och gifter i din kropp. Googla på det 🙂

Hej Ida!
Jag har två stycken frågor:
1.Socker och vetemjöl är ju två av de största “bovarna” vi äter, men jag undrar vilken av dem som är värst? Jag menar, om du var tvungen att äta någon av dem, vilken skulle du välja då?
2. Salt och vatten sägs ju påverkas mycket av varandra, t.ex. att man kan bli uttorkad om man äter mycket salt. Min fråga är, om man äter mycket salt men även dricker massa vatten, är det ok då? Eller är det alltid dåligt med mycket salt?
Tack för en underbar blogg! :)

SVAR: 1. I mina ögon är socker och vetemjöl ungefär samma sak. Jag skulle välja socker eftersom jag är allergisk mot vetemjöl men helst ingen alls. Jag är ite rädd att få i mig lite socker då och då och unnar mig gärna en liten chokladbit. Men vetemjöl håller jag mig helt borta från så jag inte alls mår bra av det.

2. Salt tycker jag får alldeles för mycket skit. Salt är bra och speciellt om man tränar och svettas mycket. När jag är utomlands stoppar jag alltid salt i mitt vatten för att kroppen ska kunna ta upp vattnet bättre så salta på du 🙂 Använd havssalt eller himalayasalt.

Nu när det börjar närma sig juletider med en massa gott tunnbröd, röror och annat..hur fungerar det med ditt gluten och mjölkundvikande då? Jag har som dig, också valt att tagit bort det då jag mår mycket bättre. Hittar du andra varianter under jul eller brukar du fuska under dessa tider? Skulle vara väldigt intressant att få veta! :)

SVAR: Jag äter alltid alltid glutenfritt och jag är inget stort fan av julmat. Min mamma är grym på att laga mat och hittar alltid på massa nya godare rätter på julbordet som passar mig så för mig är det inga problem. Är det något som innehåller mjölk och jag verkligen vill äta det så tar jag bara 2 kaplsar Laktozym och 2 kapslar cellenzym och äter det sedan. Funkar toppen 🙂

 4634587715_8622c61d624677784471_3970bc2032

1. Cellenzym – har man problem med uppsvälld mage efter måltid är dessa kapslar guld. Cellenzym hjälper till att bryta ner maten och ger ett bättre näringsupptag.

2. Laktozym – Är man känslig mot laktos så är dessa tabeltter grymma om man är bortnjuden eller vill äta mjölk då de hjälper till att bryta ner laktosen.

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
14kommentarer
  • Har under en tid ätit proteinpulver, men har nu fått höra att vill man gå ned i vikt ska man ej äta proteinpulver utan bara träna och äta vanlig hälsosam kost, hur ser du på det ? Bör kah skippa proteinpulvret för att gå ned i vikt? Har gått ned 15 kg sen i maj och vill gå ned några till för att sedan bygga mer muskler. Just nu står vågen ganska stilla.. Tränar 4-5 gånger i veckan, äter ganska strikt, laktos och glutenfritt, grönsaker protein men inte så mycket kolhydrater då jag inte gillar det och blir uppblåst och mår dåligt även av potatis och ris..

    Ellen schutz 2014-11-12 10:28:44 http://www.nattstad.se/eschutz
    Svara
    • Svar på Ellen schutzs kommentar.

      Alltså proteinpulver må vara det bästa man kan äta om man ska gå ner i vikt men man ska då äta det som ett mellanmål/frukost och inte som något extra utöver sin vanliga kost. Proteinpulver är en källa till protein och kan tex bytas ut mot ägg under frukosten eller kalkon/skinka till mellis.

      idawarg 2014-11-12 17:19:16
      Svara
  • Hej! Jag har hört att man helst ska äta så fort som möjligt efter träning för maximal återhämtning. Man ska äta protein och kolhydrater. Jag har hört att fett ger en långsammare återställning. Vad ska man äta??? Kram

    Lovisa 2014-11-11 23:44:02
    Svara
    • Svar på Lovisas kommentar.

      Ska man inte träna stenhårt samma dag eller tidigt dagen efter spelar det ingen roll. Gillar du äta återhämtningsmål så ta en proeinshake. Annars gå hem och laga en god middag innehållande bra kolhydrater, fett och protein. 🙂 Kram Ida

      idawarg 2014-11-12 17:17:36
      Svara
  • Hej Ida!
    Rekomenderar du inte dina recept på bröd om man försöker gå ner i vikt?
    Bör man utesluta bröd helt?

    Emilia 2014-11-11 22:33:48
    Svara
    • Svar på Emilias kommentar.

      De kan vara bra någon gång ibland men vill man gå ner mycket i vikt skulle jag välja andra kolhydratskällor då man lätt kan få i sig mycket kalorier på liten yta när det gäller bröd. Kram Ida

      idawarg 2014-11-12 17:16:20
      Svara
  • Hej Ida!
    Såg att du tidigare svarat på en kommentar där en tjej hade svårt att låta blir att för mycket, inte onyttiga grejer som pizza cóch godis (hon skrev att hon inte gillade sånt) men typ dadelbollar, nötter etc i stora mängder vilket inte blir så nyttigt i längden… Du svarade att du kände igen dig och att när du hamnar i sådan svacka där sötsuget är stort tar du en paus från allt sött och uteslutar typ allt sött!

    En sådan ”socker detox/break” hade jag gärna behövt göra men skulle du kunna göra ett inlägg om hur du gör och hur det är? Gör du det i en månad typ, vad undviker du att äta och hur gör du får att stå emot när sötsuget kommer smygandes?

    Jag ÄLSKAR att träna men tycker att det är svårt att vara nyttig. Grejen är att jag vet att jag mår hundra gånger bättre när jag undviker gluten och laktos men det är som att jag vill ”provocera” mig själv och därför äter det..? Haha det låter skumt men kan inte förklara det på annat sätt… SNÄLLA hjälp mig 🙁 <3

    lena 2014-11-11 21:50:43
    Svara
  • Hej 🙂 Två frågor! Den första haha: kan man ta dom där tabletterna även om man inte fått en ”diagnos” av läkare att man är laktosintollerant men att man misstänker att man iaf är känslig mot mjölk? Sen så undrar jag hur man kommenterar på Mikz appen? Följer dig där och tycker det är jättekul att läsa det du skriver, och ibland undrar man ju saker men när jag försökte kommentera så kopplades den först till facebook och så känns det inte som att kommentaren kom upp typ! Du är en stor inspiration som person verkligen! 🙂

    Alexandra 2014-11-11 21:00:34
    Svara
    • Svar på Alexandras kommentar.

      Hej Alexandra och tack snälla för din kommentar! Man kan absolut ta tabletterna ändå. Blir du svullen så är du antagligen överkänslig och behöver ingen diagnos. Testa dem och se om du mår bättre av dem, om inte s skippa dem. Tack vad kul att höra 🙂 Man kan kommentera på appen via facebook men har själv inte testat så vet ej om det funkar. Vet dock att de jobbar på att få det smidigare framöver 🙂

      Kram på dig

      idawarg 2014-11-11 22:04:55
      Svara
  • Hej Ida!
    Har sett att du använder produkter från holistic. Tänkte fråga om du använder den flytande D-vitaminen därifrån? Läste nämligen att den innehåller sötningsmedel, så funderade på om den inte är bra? I så fall, har du något tips på en annan bra D-vitamin?

    Sanna 2014-11-11 19:03:34
    Svara
    • Svar på Sannas kommentar.

      Hej! Nej jag tar multivitamin som är helt naturlig. De har även d-vitamin på piller som är helt naturlig, testa den 🙂

      idawarg 2014-11-11 22:03:01
      Svara
  • Hej! Jag älskar din blogg. Det är såhär att jag försöker äta nyttigare men det är svårt när jag går i skolan och servas skolmat. Har du några tips?

    Klara 2014-11-11 18:31:39
    Svara
    • Svar på Klaras kommentar.

      Hej och tack snälla! Jag förtsår och att välja mycket av protein och grönsaker är en bra ide och sedan ta lagom mängd kolhydrater i form av potatis, ris, pasta mm. Kram Ida

      idawarg 2014-11-11 22:02:08
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger