Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

BEHÖVER VI VERKLIGEN TILLSKOTT?

8864446621_48c8e74ce1

Jag tar Chlorella varje dag för att binda ihop och driva ut gifter och tungmetaller vi dagligen får i oss. Chlorella smakar inte toppen så därför älskar jag de –> HÄR Chlorella tabletterna.

svar på kommentar

Hur ställer du dig till en vanlig kost? Allt jag fått höra genom kostrådgivare etc är ett en frisk person inte har någon som helst anledning att ta kosttillskott, det är onödiga pengar. Det är bättre att äta varierat så får du i dig allt du behöver. Grönsaker, kolhydrater, protein och fett i normala mängder. Eller är du HELT för kosttillskott? Jag förstår verkligen om man har brist på någonting men som du skriver är det onödigt att dosera ett visst mineral/viss vitamin för det kan ge obalans. Detsamma med multimineral, behöver verkligen gemene man detta? 

Jag själv är ganska negativ till tillskott över huvud taget vilket du kanske märker. Jag anser att dessa detaljer är onödiga och denna känsla av kontroll leder till (eller jag ska säga KAN leda till) ett osunt beteende.

Bara en fråga :) Ps. Gillar verkligen din blogg så ta det inte som något dåligt!

SVAR: Hej och tack snälla för din kommentar! Jag tar det absolut inte som något dåligt utan snarare tvärt om. Jag förstår precis vad du menar och många kosttillskott är också skit men många tillskott kan vara riktigt bra och till stor hjälp för många. Hade maten haft den kvalité och näring som den egentligen ska ha och hade för många år sedan, hade maten inte varit så behandlad och besprutad, hade vårt samhälle inte varit så stressat, hade luften inte varit så förorenad, hade vi människor haft en mer allsidig kost med rena ekologiska råvaror… nej då hade kosttilskott varit onödigt.

Dock så ser vårt samhälle inte ut så idag och maten håller inte den kvalité den borde och det är omöjligt för oss att undvika alla gifter tyvärr. Väldigt många personer lider av allergier, depression, trötthet, sömnsvårigheter, eksem, övervikt, sötsug, acne, uppsvälldhet, förstoppning, IBS mm. och allt det här beror på en obalans i kroppen och ofta på en obalans mellan mineraler och vitaminer.

Som jag sa ovan så är även många kosttilskott skit och som att slänga pengarna i sjön och speciell alla från apoteken som även innehåller massa sötningsmedel och andra konstigheter. När det kommer till proteinpulver och andra träningsrelaterade tillskott så bör man även där vara försiktig och jag undviker allt med blixtar, explosioner, muskelknuttar mm på förpackningen så de innehåller massa kosntigheter och är fullproppade med sötningsmedel och man har ingen aning om hur de är tillverkade. Jag håller mig själv till Holistic som jag vet är helt naturligt och ekologiskt tillverkat och med bra kvalité.

Så mitt svar är känner man att man är pigg, glad, har en bra maghälsa mm så behöver man absolut inte ta tillskott. Man har man några av problemen ovan så kan det vara så att man har brister och obalans och kan få hjälp av tillskott på ett bra sätt.

English: answer/question? Do we need supplements? Use google translate for the answer.

(Inlägg i samarbete med Holistic)

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
12kommentarer
  • Hej!
    Fortsätter på ditt inlägg, men hur vet man vilka tillskott man behöver? Om man inte är så påläst på vilka mineraler/vitaminer som gör vad och varför man behöver dom. 🙂

    Vicki 2014-10-24 08:34:46
    Svara
  • Hej Ida,
    Jag har en fraga gallande fettforbrannings supplements. Vissa sager att det ar jatte bra medans andra sager att det ar farligt for en. Jag har lust att prova nagot sadant for att fa mer hjalp till att forbranna fett och tror kanske det kan ge mig mer motivation att halla mig nyttig om jag vet att jag tar nagot sadant. Men vill garna veta mer om det forst innan jag gor det. Vad tycker du? Hade varit valdigt tacksam for ett svar.
    Kram

    Mathilda 2014-10-24 01:56:20
    Svara
  • Hej Ida!
    Jag har äntligen kommit igång med styrketräningen på riktigt och tränar gärna med kroppen, hantlar och kettlebell. Just nu har jag sex kilo på hantlarna, och vill såklart bli starkare och så. Mitt problem är att sätta upp mål, som är mätbara så jag inte tappar suget. När kan jag börja öka vikten utan att ”gå sönder”? Men jag har kört på sex kilo i cirka en månad nu. Vad tycker du? 🙂

    tula 2014-10-23 16:07:27 http://www.gliderfram.blogg.se
    Svara
  • Hej Ida! Först och främst, tack för en superbra blogg!
    I slutet på förra året mådde jag fruktansvärt dåligt och det slutade med att jag inte kunde äta för att jag var så ledsen, kunde ta flera dygn innan jag åt något och då spydde jag alltid upp det. I slutet på December åkte jag in till sjukhuset och skickades sedan vidare till en ätstörningsklinik och gick på några möten där. Valde att inte gå vidare med det eftersom jag tänkte att det berodde på att jag mått dåligt. Började äta mer och mer eftersom magsäcken dragits ihop sig så pass mycket så fick jag alltid ont i magen efter varje måltid.
    Efter ett par månader tänkte vi att det skulle gå över men det har det ännu inte gjort. Detta hände i slutet på november och jag har fortfarande fruktansvärt ont i magen efter varje måltid, jag äter normala måltider och har gjort det i över ett halvår nu.
    Har varit på VC för ett par månader sedan men de hittade inget. Vad kan det vara tror du? Detta är så jobbigt, på morgonen är magen helt platt och på kvällen är magen så svullen så att jag ibland inte ens kan se mina tår. Tusen kramar till dig

    Emma 2014-10-23 14:26:43
    Svara
  • Hej Ida!
    Det är så att jag lever ett väldigt fysiskt liv där jag äter ordentligt och regelbundet. Dock så har jag problem med hur mycket mat jag ska äta under vilodagar, hur mycket mindre mat ska man äta? Känns bra att veta då jag inte vill gå hungrig men heller inte öka i vikt…
    Tacksam för svar! Din blogg är bäst också :)!

    Anonym 2014-10-23 10:51:58
    Svara
  • Jag tror att både spirulina och chlorella är mycket bra för kroppen , DOCK har det blivit en stor inkomstkälla för många. Många odlar vanliga alger för att sedan sälja dyrt som ”chlorella”. Då både kontroller, samt BIO-märkning är mycket opålitliga kan vi inte veta helt säkert om det verkligen är chlorella och spirulina som vi får i oss, eller om det är vanliga alger. Som sagt , problemet är att det inte går att veta.

    Något att ha i åtanke bara.

    Ellinor 2014-10-23 10:41:00
    Svara
  • Heja! Först vill jag bar säga att du inspirerar verkligen! Jag har börjat träna på riktigt tack vare dig!

    Jag springer inte så ofta, utan kör 20 minuter kondition varje gång jag är på gymmet, cirka tre dagar i veckan. Resten är styrketräning och några gruppass, kettlebell och step är mina favoriter. Men till min fråga, hur ofta anser du att man behöver byta träningsskor? Eftersom jag är nybörjare så kan jag inte själv känna av de riktigt utan det skulle vara skönt att få något hum om vad som är ”normalt”. Sedan också lite tips på modeller som du tycker är bra.

    Återigen, tack för en mycket bra blogg!

    Elin 2014-10-23 09:52:46
    Svara
  • Tillskott kan ibland behövas när vi inte äter så som våra kroppar är gjorda för. Vi äter alldeles för lite omega 3 tex, och ett stort omega 6 överskott (många av oss) vilket driver på inflammationer, samt har vi generellt ett alldeles för lågt intag av c vitamin (plus att c vitamin har en halveringstid på 30 minuter i kroppen så det måste tillföras konstant).

    Så i dagens samhälle tycker jag att tillskott i många fall behövs. Men precis som Ida sa, mår du bra och är pigg så fortsätt med en varierad kost.

    Lovisa 2014-10-23 08:23:37
    Svara
  • Hej Ida! Har en fråga. Köpte holistic risprotein men tycker det smakar ganska äckligt hehe. Har du nått bra tips för att ”gömma” smaken? Själv brukar jag ha den ismoothie men har även provat att blanda det i havregoggi å i gröten men smakar blää! Det andra pulvret du brukar skriva om från holistic är det godare? (Kommer inte ihåg vad det heter men det ska vara bra för magen).
    / Sandra

    Sandra Ottosson 2014-10-23 08:11:02
    Svara
    • Svar på Sandra Ottossons kommentar.

      Hej Sandra! Jag håller med att risproteinet inte är det bästa naturellt. Tycker det funkar perfekt i smoothies och testa att blanda det med raw kakao, mandelmjölk, dadel och kanel. Tycker att kakao tar bort smaken bra. Inflamino smakar mycket mer neutralt –> http://www.vitamera.se/ref/idawarg/inflamino-171.html

      Det dricker jag med bara mandel eller kokosmjölk och tycker det smakar bra 🙂
      Kram IDa

      idawarg 2014-10-23 08:25:16
      Svara
  • Hej!
    Jag har börjat blanda chlorellapulver i mina smoothies, men jag funderar också på att testa spirulina. Vilken av dessa två tycker du är bäst? Är det överdrivet att äta båda två? Till exempel chlorella som pulver och spirulina i kapsel. Vore tacksam för svar=) Tack för att du tar upp dessa ämnen!

    Susanna 2014-10-23 08:02:32
    Svara
    • Svar på Susannas kommentar.

      Jag är lite känslig mot spirulina men ska även börja testa det och se om det funkar bättre för mig nu. Du kan ta båda, de är bra för kroppen :)Kram Ida

      idawarg 2014-10-23 08:22:34
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Man
Niklas Berglind
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Emma Danielsson