Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

JAG ÄR OJÄMNT STARK, HUR SKA JAG TRÄNA?

svar på kommentar

Hej fina Ida!
Tycker du har så bra blogg med en bra blandning av träningstips, recept och privatliv. Det som jag skulle vilja ha mer av är tips på övningar, gärna med fria vikter!!!
Jag skriver denna kommentar med största syfte att ställa denna fråga; om man är ojämnt stark, hur ska man träna då? T ex, min vänstra triceps är starkare än min högra, ska jag köra samma vikt på båda eller ha mer på den vänstra? Det känns som att jag tränar fel om jag har samma vikt pga bygger som jag förstått det uthålliga muskler på den vänstra då och “biffigare” på den högra. Snälla svara!
Plus, röstade på dig i veckorevyns bloggtävling. Heja dig! Kram

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar och din röst. Det betyder väldigt mycket för mig att få den 🙂 <3

Jag ska försöka tipsa om fler övningar. Oftast så gör jag alla övningstips på video på min youtubekanal som du kan följa HÄR. Där ligger massa hela träningsprogram och övningar.

Angående att du är ojämnt start så är det superbra att du är medveten om det och att du kör med just fria vikter och gärna ensidesövningar.

Ex 1. din ena biceps är starkare än den andra så istället för att göra bicepscurl med skivstång så kör med hantlar. Anpassa vikten efter din svaga sida så du jobbar upp styrkan där till samma nivå som den starka.

Ex. 2 Ditt högra ben är starkare än ditt vänstra både bak och fram. Istället för att enbart köra squats så gör olika sorters utfall och enbensknäböj och ha även här samma vikt. Här kan också maskinerna komma till sin fördel då det är superbra att tex. köra benspark och bencurl med 1 ben i taget. I de här övningarna märker man verkligen om man är ojämnt stark.

Lycka till med träningen!

Kram Ida

English: Question: Im unequally strong, how should I train to smooth it out?

Answer: It´s very good that you are awere of it and to use one side exercises is very good.

Ex. 1: One of your biceps is stronger then the other. Instead of doing biceps curls with a barbell, use dumbbells. Adjust your weights to your weak side.

Ex. 2: Your right side is tronger then the left both on the front and back side. Instead of squats do all kinds of lunges and one leg squats. You can also use the machines and då leg kick and leg curl but with one leg at the time. It´s very good to even out your strength. 

Good Luck! Love, Ida

Bulgariska utfall är en av mina favoriter av utfall. // Bulgarian split squats is one of my favorite exercises.

IMG_7419-0.JPG

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
11kommentarer
  • Tack Ida för ditt snabba svar,men jag vet eftersom jag är inne titt som tätt på din blogg att du svarar på nästan alla inlägg :)..Att jag skrev till din mailbox var bara för att jag ville veta vad du tyckte om mitt tränings schema, skickade nämligen med det ,här går det inte att göra det….tyvärr 🙁 ..men No problem jag fattar 😉 !! Krammmm !

    petra 2014-09-03 07:59:07
    Svara
  • Hej snygging ! Jag skickade ett mail till dig för ett tag sen ,NO SVAR,!!synd,såg verkligen fram emot att höra din åsikt 🙁 🙁 …men du har säkert mycket att stå i,.eller ???.. 🙂 🙂

    petra 2014-09-02 17:20:44
    Svara
    • Svar på petras kommentar.

      Hej Petra! Jag får så mycket mail varje dag och jag har tyvärr inte möjlighet att svara på dem. Bästa sättet att få svar är att kommentera här på bloggen. Kramis

      idawarg 2014-09-02 21:12:15
      Svara
  • Hej Ida,

    fugerar din mailadress ida.warg@imactive.se ? Jag lyckades inte skicka mitt mail.

    Ha en bra dag! 😀

    Josefine 2014-09-02 12:56:03
    Svara
  • Hej Ida!
    Vill först tacka för en fantastisk blogg! Du och de andra imactive-tjejerna är ju helt underbara! 😀
    På din sida här och din youtube-kanal har jag hittat stretchprogram och ett gäng andra spännande träningsprogram, men inget yoga-program. Du skriver att du ganska ofta utövar yoga, så jag tänkte att du kanske kan svänga ihop ett klipp där du visar några bra grundövningar eller liknande. Dels övningar som stärker kroppen, men även övningar som bara får kroppen att vakna, tex ett morgonprogram. Kanske finns men att jag missat det?

    Stort tack på förhand 🙂 /Malin.

    Malin 2014-09-02 12:53:56
    Svara
    • Svar på Malins kommentar.

      Hej Malin och tack snälla! Jag har ej lagt ut det men många frågar efter det så ska se till att spela in ett yogapass med 🙂 Kramis

      idawarg 2014-09-02 15:34:30
      Svara
  • Hej! Jag älskar ägg och äter ungefär 3-6 ägg varje dag och har inte märkt av att jag skulle må dåligt av det. Men samtidigt har man ju hört så många gånger att för mycket ägg inte är bra för hälsan. Vad är dina åsikter om det? Är det farligt att äta så mycket ägg som jag gör? Eller är det bara en myt? Tacksam för svar!! 🙂

    Sandra 2014-09-02 11:45:22
    Svara
    • Svar på Sandras kommentar.

      Det är bara en myt. Jag äter själv 2-6 ägg/dag. Men se till att variera kosten och proteinkällorna också. Kramis

      idawarg 2014-09-02 15:33:48
      Svara
  • Jag är svagare i min vänstra sida ochtycker att en bra grej är att börja och avsluta med den vänstra sidan, det vill säga om en normalt kör 3 set så kör man 4 set med vänster och tre set med höger:)

    Ida 2014-09-02 08:57:36
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Emma Danielsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström