Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

SÄMRE TRÄNINGSRESULTAT MED GLUTEN?

svar på kommentar

För att återknyta till känslighet mot gluten som du nämnde i det tidigare inlägget. Undrar om du känt av något märkbart av din träning att du inte äter gluten? Jag har hört flera träningsprofiler som talar om just vete och att den gör att man är betydligt svagare i musklerna än när man inte fått i sig vete. Kan själv säga att jag inte haft nackspärr eller problem med några smärtor (annat än benhinneinflammation en gång då) sedan jag plockat bort gluten och särskilt vete från kosten, vet inte om det enbart har med det att göra men hur ser du på saken? :) Kram!

SVAR: Hej fina du! Ja det har jag faktiskt gjort. Min kropp har aldrig tidigare svarat så bra på träningen som den gör nu. För några år sedan kommer jag ihåg vad jag sa till min mamma ”Jag äter och äter men det känns som kroppen inte tar upp min mat utan att den går rakt igenom”. Jag stod still i min träning och utvecklades inte åt något håll, jag var skadad och hade inflammationer på flera ställen på kroppen, min mage var uppblåst och jag var ständigt trött. Jag levde på en kost med både gluten och mjölk då vilket skadade mina tarmar så att närigsupptaget inte var som det skulle. Antagligen var det så som jag sa att min kropp inte kunde ta upp maten jag åt utan den gick rakt igenom. Sedan jag slutade med gluten och mjölk har jag märkt en enorm skillnad på både träningsresultat och välmående. Självklart hände det inte över en natt utan har varit en lång läkprocess och mina tarmar är säkert inte helt återställda ännu, men det är en enorm skillnad! Nu kan kroppen ta upp det jag äter och jag kan både se och känna tydliga resultat av träningen.

Jag har faktiskt inte testat att äta gluten en enda gång sedan jag slutade för snart 2 år sedan men funderar på att göra det snart för att se hur min kropp reagerar på det. Men som svar på din fråga så tror jag definitivt att ett regelbundet intag av gluten skulle kunna vara en bidragande orsak till försämrat träningsresultat och större risk för inflammationer i kroppen och speciellt  om du är överkänslig.

Något jag verkligen sett resultat på är min rygg, så mycket starkare än innan.

20140803-155541-57341708.jpg

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
13kommentarer
  • Lyssnade på Karlavagnen nu i fredagskväll och det var intressant om gluten. Här är ett klipp:

    Stissan Bengtsson 2014-09-01 10:25:24
    Svara
  • Jag har också en matfråga! Jag vill undvika mejeriprodukter så gott det går och undrar lte vad du tycker om produkter gjorda på mandel, havre och soja? 🙂

    Louise 2014-08-27 19:39:37 http://www.nattstad.se/grenas
    Svara
  • Att du blivit starkare i ryggen beror väll inte på att du äter glutefritt utan det beror väll snarare på att du länge har tränat för att stärka ryggen? 😉

    Sen undrar jag om glutenfria mjölmixer och så är bättre än att äta vanligt mjöl för oss som inte är glutenintoleranta eller vad anser du om det?

    My 2014-08-27 17:47:05
    Svara
  • Hej Ida! Jag ska i nästa vecka på en undersökning och får fram tills dess, med start nu på fredag, ENDAST äta vanlig vit pasta och ris, potatis (utan skal), nudlar, kyckling, kalkon, köttfärs, skaldjur, ägg, alla sorts såser, vitt fiberfattigt bröd och mejeriprodukter. Alltså inget annat än detta, inga grönsaker, frukter, musli osv… Till saken hör att jag även lider av kraftig IBS så pasta, ris och brödet är helt uteslutet för min del och är även känslig mot laktos så där får jag ta laktosfria produkter. Men har du något tips på frukost, lunch, mellanmål som man kan äta med denna fattiga kost? Jag är väldigt noga med min träning och detta känns lite tungt och behöva äta då jag eftersträvar mjölk- och glutenfritt.

    Frågar dig endast då du för mig är en sån grymt bra inspiration men denna vecka ”skrämmer” mig lite och tankarna bara snurrar kring hur jag ska äta. Du verkar ha så bra koll och hoppas du kan hjälpa mig med detta.
    Många kramar Cecilia

    Cecilia 2014-08-27 09:34:57
    Svara
    • Svar på Cecilias kommentar.

      Hej fina du! Det är bara en kort period och inget som kommer påverka i det stora hela så var inte orolig. Jag förtsår dock att du inte vill äta gluten och mjölk eftersom det är inte kul att ha ont i magen. Kan du inte göra olika omeletter, köttfärssås med nudlar och getost (jag har recept på en riktigt god här på bloggen under recipe), stekt ris med ägg, kyckling med sås och ris mm. Det blir ju lite tråkigt utan grönt men so sagt det är bara en kort period och att härda. Lycka till! Kramis

      idawarg 2014-08-27 11:02:48
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Tack så himla mycket för ditt svar! Nu känns det redan lite lättare. Man blir så låst när man är van och äta det man brukar och sen bara få välja på ett antal livsmedel gör att man lätt känner sig låst men du har rätat ut många frågetecken åt mig så tack igen! Kram

        Cecilia 2014-08-27 12:53:10
        Svara
  • hey dear
    This is merrry Evans working for sheinside company.
    We’ve sent your message without any reply.
    If you see it, please contact: marketing02@sheinside.com
    have a nice day

    Merry Evans 2014-08-27 09:26:44 http://www.sheinside.com/
    Svara
  • Hej, vad äter du i kolhydrats väg? potatis, fullkornsris, är quinoa och bulgur bra grejer eller bör man undvika det?
    är det typ vitt ris, pasta, bröd som du undviker?
    eftersom du undviker mjölkprodukter, vad äter du då istället när det gäller såser osv? maten blir ju lätt tråkig och torr utan sås lixom 😛

    M 2014-08-27 09:18:31
    Svara
  • Hej Ida!!

    Har läst din blogg nu ett tag och älskar den, så inspirerande!!
    Har några frågor till dig som jág hoppas på att du kan svara på i ett inlägg 🙂

    1. Har tyvärr tappat motivationen till träning men älskar att träna så vill verkligen komma igång… Har du några tips till att hitta motivationen igen? 😀
    2. Gillar verkligen inte att köra styrka, hehe!! Vad finns det för andra träningsformer som tightar till och förbränner?
    3. Vad tycker du om ätdagar? 🙂

    Tack för en fin blogg, kramis!!

    J 2014-08-27 06:58:29
    Svara
  • Hej! Såg i ditt näst senaste inlägg att du tar Holistics Lactovitalis. Jag tar, som jag sett att du också gör, deras Cellenzymer och undrar om du äter båda under samma dag eller hur du gör? Med tanke på att de verkar ha ungefär samma syfte. Älskar cellenzymerna men efter att ha läst om Lactovitalis känns de lika bra – om inte bättre. Vore jätteglad om du svarade på detta! Kram! 🙂

    Johanna 2014-08-26 21:43:06
    Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Hej Johanna! Jag äter båda. lactovitalis är goda magbakterier som håller en god maghälsa medan cellenzym hjälper till att bryta ner maten så jag tar 2st cellenzym innan varje måltid och 1 lactovitalis på morgonen. Kramis

      idawarg 2014-08-27 10:54:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Home
Andrea Brodin
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger