Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

VARFÖR HAR JAG SVULLEN MAGE?

svar på kommentar

Vad snyggt! 😉
Jag har en fråga som inte har någonting med din bild att göra.. Eller på sätt och vis har det lite det. Du har ju en jättesnygg mage.. Och jag tycker också att jag har det, i alla fall på morgonen. Sen så fort jag äter någonting så blir den större. Sen så blir den större och större under hela dagen, ju mer jag äter desto större blir den.. Den blir inte jätte stor ( det var värre förut, då såg jag gravid ut men det har gått över) men den blir tillräckligt stor för att jag ska känna mig obekväm och i slutet av dagen så går jag och håller in magen så att det inte ska synas.. Jag tycker inte att det är roligt att äta längre då jag vet att magen blir större.. 🙁 Och det skapar problem eftersom att jag tränar och måste äta mycket.. Jag har gått ner i fettprocent och har inte alls mycket fett på magen. Så min väldigt utdragna fråga är, blir din mage större när du äter? Putar den ut väldigt mycket vid naveln? Jag vet inte ifall det är normalt, eller hurycket större magen bör bli.. Men jag börjar bli desperat och vet inte vart jag ska vända mig.. Och jag har tagit blodprov och är varken gluten eller laktos, och jag äter nyttig mat.. Snälla Ida svara på det här.. Jag tycker att detta är sjukt jobbigt och vet inte vad jag ska göra..
Mycket kärlek // Josefin <3<3

SVAR: Hej Josefin och tack snälla för din kommentar. Jag förstår dig precis då jag var i exakt samma situation för ca 2 år sedan. Magen var lugn och platt på morgonen men på kvällen kunde jag knappt se fötterna. Jag hade väldig låg fetthalt då men ändå stod magen rätt ut vilket gjorde att jag såg stor ut.

För mig hjälpte det att sluta med alla mjölkprodukter och alla glutenprodukter så blev det mycket bättre. Men eftersom mjölk och gluten hade skadat mina tarmar i många år så funkar magen fortfarande inte helt ok men det blir bättre och bättre för varje dag men det kan ta tid så man måste ha tålamod. Jag har känt mig fram och vet ganska väl vad min mage gillar och inte gillar. Mjölk och gluten äter jag inte alls längre och sedan är jag försiktig med råa morötter, broccoli, nötter, frön, avokado, quinoa, bönor, lök mm. då jag vet att min mage inte gillar för mycket av det. Dock så funkar tillagade grönsaker kanon och om man lägger nötter, frön i blöt över natten och sedan torkar dem i ugnen blir det mycket lättare för kroppen att ta upp.

Nu är det här vad som funkar för mig och det är inte alls säkert att det funkar för dig. Jag skulle råda dig till att kolla upp ev. matallergier och undvika det du är allergisk/överkänslig mot. Testa att vara utan mjölk och gluten i någon månad och se om det känns bättre och för matdagbok där du skriver vad du ätit och hur du mår så kan du lätt gå tillbaka och kolla vad som kan vara orsaken.

Många av mina recept är väldigt snälla för magen så testa dem. Sedan så äter jag dessa tillskott som har hjälpt mig långt på vägen…

Lactovitalis <– LÄNK – Tar ett piller om dagen med dessa goda magbakterier och de är perfekta att ta med på semestern för att hålla magen i bra form.

Björksav <– LÄNK & Aloe vera <– LÄNK – Blandar en shot med ca 2cl av varje som jag tar direkt på morgonen tillsammans med Lactovitalis.

Inflamino <– LÄNK – Jag älskar inflamino! Det är ett proteinpulver som innehåller risprotein och andra aminosyror som är bra och läkande för magen som bla. L-glutamin. Har man en läckande tarm så kan de här aminosyrorna hjälpa till att läka.

Cellenzym <– LÄNK – Tar 2 st kapslar innan varje måltid. De innehåller enzymer som hjälper till nedbrytningen av maten. Är man känslig mot mjölk så är det perfekt att ta 2 kapslar innan om man tex. blir bortbjuden och maten innehåller mjölk.

Lycka till! Kram Ida

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
25kommentarer
  • Hej Ida!
    Om man bara har råd att köpa ett av dessa tillskott och ej alla, vilket rekommenderar du då främst?
    Som lite extra hjälp om man har problem som beskrivits i den här frågan med uppblåst mage?

    Elise 2014-07-26 22:29:36
    Svara
    • Svar på Elises kommentar.

      Jag skulle säga Cellenzym som du tar 2st innan varje måltid för att hjälpa till att ta upp och bryta ner maten och sedan Lactovitalis som håller en god tarmflora. Kramis

      idawarg 2014-07-28 15:14:31
      Svara
  • Om ni har IBS, eller IBS liknande symptom – kolla in denna tjejen. Hon är dietist, specialiserad på IBS. Hon och Fodmap har hjälpt mig jättemycket ( är dock lite dålig på att följa det till 100% men jag har nu nyckeln för att komma tilbaka till en god maghälsa..)

    http://www.ibsfri.com/

    Åsa 2014-07-26 17:26:24
    Svara
  • Jag vill bara säga till alla som ser detta och känner igen sig i det här med svullen mage att ni borde läsa på lite om ibs! Har för mig att ca var femte tjej lider av det, (vissa utan att märka av det särskilt mycket) och de är något jag själv lider av!
    Magen blir uppblåst efter man ätit, man kan få ont, man kan ha konstig avföring osv.. De finns många symptom! Snälla läs om det, jag vet hur jobbigt det är och vill bara hjälpa till 🙂

    eyla nygren 2014-07-25 20:24:17 http://www.startliving.devote.se
    Svara
  • Hej Ida! För några månader sedan blev jag pescetarian, alltså jag äter vegetarisk kost med fisk & skaldjur inkluderat. Jag är väldigt intresserad av mat och kost, och tränar på gym då och då. Men så funderar jag på att köpa ett nytt kosttillskott, efter att mitt förra MittVal från Apoteket tagit slut. Har börjat fundera på Holistics sortiment. Men hur är det egentligen med siffrorna för RDI i kosttillskott och liknande? Ofta överstiger produkterna rekommendationerna med flera hundra procent vad gäller vitaminer och mineraler. Är det för att kroppen inte kan ta upp så mycket? Tänk om långt och regelbundet intag kan ge bieffekter av något slag?

    Trevlig sommar! 🙂

    Sara 2014-07-25 17:03:32
    Svara
    • Svar på Saras kommentar.

      Hej Sara! Jag förstår vad du menar och har du inte gjort en analys så du vet att du har brist å något rekommenderar jag dig att ta en multivitamin och multimineral som har bra och noga sammansättningar så det inte blir obalans åt något håll. Du hittar dem här –> http://www.vitamera.se/ref/idawarg/holistic-duopack-231.html

      Eller att du tar naturliga tillskott som Supervitalis –> http://www.vitamera.se/ref/idawarg/supervitalis-500-ml-70.html
      Det är min favorit. Du kan läsa om Holistics produkter och tillverkning på deras hemsida http://holistic.se
      Det är väldigt kunniga människor bakom produkterna och de vet vad de gör och alla som jobbar inom Holistic använder produkterna själva vilket är ett väldigt bra betyg.

      Hoppas du fick svar nog? 🙂 Kramis

      idawarg 2014-07-28 15:12:00
      Svara
  • Brukar aldrig kommentera men måste bara göra det nu.. ALLT SOM DU SKREV BESKRIVER MIG PÅ PRICKEN!! det är ett jätte stort problem för mig, speciellt nu på sommaren då man visas i bikini. Jag väljer att äta så lite som möjligt under hela dagen då jag är på stranden för att inte min mage ska svullna upp. Är hellre hungrig än ser gravid ut.. tyvärr så har jag inte något svar på problemet, men köpte dock tabletter I say IBS på apoteket innan jag åkte på semester, och probimage, och jag känner att min mage inte svullnar upp LIKA mycket. Sen försöker jag följa lite fodmap, ibs vänlig mat, så gott som det går under semestern. Magen är inte alls lika uppsvälld som den kunde vara förut, nu vet jag inte om det beror på tabletterna, eller på maten jag undviker, eller en kombination av detta.. lycka till!

    ak 2014-07-25 09:28:07
    Svara
  • Hade varit toppen om man fick se mer recept på din blogg, hade verkligen uppskattat det! 🙂

    Stina 2014-07-25 09:15:51
    Svara
  • Hej Ida! Tack för en bra och inspirerande blogg, älskar den!
    Jag är också en sån som gillar att träna och äta hälsosamt. För tillfället går jag till gymmet ca. 5 dagar i veckan och jag äter sånt som många andra ”gymmare” gör, dvs typ kvarg, barer, inte godis osv.
    Men jag har ett problem; mina föräldrar. Varje gång jag säger att jag ska till gymmet får jag väldigt arga blickar och dom säger saker som: du går ju alltid till gymmet, du behöver ibte träna, du har en ohälsosam livsstil!
    Samma sak gäller när de frågar om de ska handla något: kan du inte äta som en vanlig människa, du kommer bli utanför i skolan pga din mat osv.. 🙁
    Det är jättejobbigt och jag kan inte räkna hur många gånger jag har åkt gråtandes till gymmet, blivit glad på gymmet för jag älskar det jag gör där, för att sedan komma hem och mötas av arga blickar av mina föräldrar.
    När jag undrande om jag fick beställa ett paket questbars här om dagen sa dom att jag ska skärpa mig och äta godis som en vanlig människa..
    Skulle värma om du svarade och gav mig tips, för jag vill verkligen leva den här livsstilen, jag älskar den!
    Kram/ Julia.

    Julia 2014-07-25 08:59:39
    Svara
    • Svar på Julias kommentar.

      Hej Julia och tack för dn kommentar! Vad tråkigt att dina föräldrar har den inställningen. De borde egentligen vara glada över att du satsar på din hälsa. Kan du inte förklara för dem varför du tränar och äter som du gör och kanske få med dem på tåget? 🙂 Stå på dig med din livsstil för den får dig att må bra och det är det viktigaste! Kramis

      idawarg 2014-07-25 10:12:44
      Svara
  • Hej ida! Jag har en fråga som jag hoppas du har tid att svara på:) Det gäller kokosvatten är det så bra som dom säger? Jag är student så undrar om det är värt att lägga pengar på?:) Min pojkvän säger att det är bättre och dricka ett glas mjölk 🙂 tack på förhand!

    Petra 2014-07-24 21:52:07
    Svara
    • Svar på Petras kommentar.

      Hej Petra! Kokosvatten är superbra men ofta ganska dyrt. Ja dricker inte komjölk och rekommenderar ingen att göra det så kokosvatten är bättre 🙂 Kramis

      idawarg 2014-07-25 09:39:11
      Svara
  • Måste ba lägga mig i och säga att brist på vissa ämnen också kan ge svullen mage! samt även läsk och tuggummi och för mkt fibrer och så, men det vet kanske personen redan, det brukar ju vara det första folk tipsar om :))

    www.isabyl.blogg.se

    ISA 2014-07-24 21:25:44 http://isabyl.blogg.se
    Svara
    • Svar på ISAs kommentar.

      Hej Isa! Jag håller absolut med. Kolsyra och sötningsmedel är inte alls bra för magen. För mycket fibrer kan också ställa till det men brukar bli bättre när man slutar med gluten då alla glutenprodukter som bröd och pasta innehåller massa fibrer om man äter fullkorn 🙂 Tack för att du delar med dig. Kram Ida

      idawarg 2014-07-25 09:43:21
      Svara
  • Kan man plötsligt bli känslig för mjölk? Började äta glutenfritt och fick bukt med mina exem jag haft sedan liten, och också magen blev mindre orolig, illamåendet jag haft konstant släppte. Men nu plötslig, utan anledning, har min mage börjat vara svullen och öm, speciellt mot kvällarna. Jag äter från tidigare väldigt små mängder mjölkprodukter, typ yoghurt en gång om dagen. Besvären kommer inte direkt efter att jag ätit nåt med mjlölk heller, utan flera timmar efter. Hittar liksom inget samband! KAn det finnas annat som orsakar problem. Kan man få såna symtom av morot? Ex. både rå OCH kokt? I så fall tror jag det är problemet….

    elsie 2014-07-24 18:39:03
    Svara
    • Svar på elsies kommentar.

      Hej! Man kan absolut bli känslig för mjölk och andra saker helt plötsligt. För mig kommer problemen inte direkt när jag äter utan någon-några timmar senare men det här kan ju såklart vara olika för alla. Det behöver inte vara mjölken men det kan vara och det kan vara andra saker också. Testa att föra matdagbok i några veckor och se om du hittar sambandet. Eftersom du är känslig för gluten kan det vara så att dina tarmar är skadade och upptaget/nedbrytningen inte funkar korrekt. Då kan tex. råa morötter och nötter vara svåra att bryta ner. För mig funkar heller inte sötningsmedel, avokado eller för feta produkter. Kramis

      idawarg 2014-07-25 09:52:45
      Svara
  • Hej Ida,

    Tack för en inspirerande blogg. Uppskattar din sunda inställning till träning och mat, en livsstil man absolut inspireras av. Heja dig 🙂

    Nu till min fråga. Hela mat och träningstrenden som är nu får mig ibland att bli helt knäpp. Att träna är ju fantastiskt och jag tycker det är bra att fler och fler får in det i sin vardag, men det ger också ångest, som tyvärr både du och andra träningsbloggare bidrar till. För denna mat och träninshetts kostar ofantliga med pengar. Man ska äta nötter, bär, acai, nyttiga tillskott, tabeletter osv. En ”normal” inkomsttagare, student etc. skuller aldrig ha råd att köpa på sig allt detta varje månad. Ibland känns det som att man inte har råd att leva efter dessa extrema nyttigheter och det skapar en extrem ångest.

    Vad tycker du om detta?
    Tänkte på detta inlägget tex. Mycket av detta skulle kosta flera hundra kronor varje månad, det är inte alla som har råd med det.

    Kram

    Maria 2014-07-24 15:23:42
    Svara
    • Svar på Marias kommentar.

      Hej Maria och tack för din kommentar. Tråkigt att du tycker att jag bidrar till den här ”hetsen” vilket jag inte alls tycker är någon hets. Jag säger inte till någon att man måste/ska äta de här produkterna utan bara vad jag själv använder och vad jag rekommenderar och sedan kan man välja att köpa det man känner att man behöver och har råd med.

      Jag själv har pluggat i 4 år och vet att det kan vara problem att ha råd till allt man vill men det går alltid att prioritera. När jag pluggade jobbade jag extra på helger och lov och la alla mina pengar på bra mat och de tillskott jag behövde eftersom jag var seriös med min träning. Jag prioriterade det framför fest och andra aktiviteter och sedan behöver man inte köpa allt utan det räcker med kanske ett proteinpulver eller mineraltillskott eller i många fall bara bra mat.

      De produkterna jag rekommenderade i detta inlägg räcker i mer än en månad. Aloe Vera flaskan räcker nästan 1 år och cellenzymerna räcker i 2-3mån. De produkterna jag rekommenderar kostar endel men det är för att de är av bra kvalité och ekologiska. Det finns billigare men skulle ej rekommendera dem då jag inte tycker att de håller den kvalitén och då är det bättre att skippa dem helt.

      Jag kommer fortsätta tipsa om produkter då många undrar och att det kan hjälpa många med tex. krånglig mage och träningsresultat. Känner du dig stressad av det så kanske du ska sluta läsa min blogg medan du pluggar men jag kommer fortsätta att tipsa.

      Hoppas få ha dig kvar i alla fall 🙂 Kram Ida

      idawarg 2014-07-25 10:10:04
      Svara
      • Svar på idawargs kommentar.

        Jag förstår vad du menar och det uppskattas även hos mig att man får tips om bra produkter, tillskott etc. Grejen är väl att det känns helt ouppnåligt att kunna ha dem härliga proppfulla skafferierna som många träningsbloggare har, för att det skulle kosta en förmögenhet att handla allt de nyttiga och det skulle inte spela någon roll om man prioritera.

        Jag studerar och arbetar extra och tar min träning på högsta allvar, men jag har ändå inte råd att köpa alla bär, nötter, tillskott, ekologiskt osv trots att jag skulle prioritera mat framför allt annat.

        Jag vet att det är ens egna ansvar att inte påverkas för mycket och i så fall sluta läsa bloggen/bloggarna. Men precis som med kroppideal, så är det svårt att inte beröras av all den media som dagligen finns omkring dig, trots att du avstår från att läsa modebloggar och köpa modemagasin.

        Jag kritiserar inte någon speciell, det är väl snarare kritik mot samhällets strukturer och jag ville nog bara understryka baksidan med det hälsosamma livet, det bidrar till mycket gott men också mycket dåligt, tyvärr. Och dem som får rösten hörd, borde upplysa om det lite oftare, enligt mig.

        Jag vill dock understryka, att jag anser, att du känns som den mest sunda träningsbloggen. Det finns en väldigt bra balans och du förmedlar verkligen både träningsgäljde och matglädje!
        Kram

        Maria 2014-07-28 11:01:56
        Svara
        • Svar på Marias kommentar.

          Tack vad glad jag blir att höra det och jag förstår vad du menar. Nu har jag den lyckan att jag är sponsrad av mitt favoritmärke som jag i många år köpt eftersom de har de bästa tillskotten. Jag har berättat det klart och tydligt i bloggen att Holistic är mina sponsorer och där av har jag den möjligheten att testa deras produkter och vägleda er till vilka som passar till vad. Enligt mig behöver man absolut inte ha ett fullproppat skafferi med tillskott och jag har till och med skrivit att man inte behöver tillskott över huvud taget flera gånger men att det kan vara till en stor hjälp om man har tillgång att köpa.

          Bra mat kommer man långt med och har man inte råd med ekologiskt så kan man välja sina varor som tex banan och ägg. (Det har jag också skrivit om). Jag ska tänka på det du skrivit men jag kommer fortsätta tipsa om både ekologisk mat, kosttillskott och andra prylar då det är mitt jobb och kan hjälpa många läsare 🙂

          Kramis

          idawarg 2014-07-28 15:07:30
          Svara
  • Pröva fodmap! Den dieten är egentligen för dem med IBS men det går ut på att inte irritera tarmen så man utesluter vissa livsmedel. Det ska hjälpa mot gaser osv. Man behöver inte gå all in, men man kan ju lära sig lite av det ändå!
    Annars kanske du har en liten tarmficka? Pröva psylliumfrön några dagar så kanske det hjälper till. Annars kan det också vara att man får i sig för mycket luft när man äter. Man kanske äter för snabbt och tuggar för dåligt, dricker mycket kolsyra etc. Sen har jag också för mig att apoteket har tabletter för dålig matsmältning och ballongmage, kanske fråga personalen?
    Det är mina tips iaf!! 🙂 Idas tips är också grymma! (Plus att man undviker laktos o gluten i fodmap)
    Hoppas du slipper ballongmagen, det kan vara riktigt jobbig ibland!

    veronica 2014-07-24 14:40:25
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Home
Andrea Brodin
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger