Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR STORA PORTIONER SKA JAG ÄTA?

svar på kommentar

Hej Ida. Först vill jag bara säga att du är en grym inspiration och förebild!
Jag är en 16årig som började gymma det här året och jag tycker det är superkul! Jag kör mest styrka men även lite cardio cirka 3-5 gånger i veckan. Något som jag tycker är svårt är dock kosten. Inte vad man ska äta, jag känner att jag har ganska bra koll på vad som är bra och dåligt, utan hur mycket man ska äta.
När man tränar ska man väl äta mer mat? Jag känner att jag äter ganska mycket men blir trots det snabbt hungrig igen. Borde jag äta mer då? Jag äter 4-5 mål per dag. Om jag äter mer känns det som att jag kommer gå upp i vikt men jag vill ju ändå hålla mig mätt och inte gå runt hungrig. Borde jag äta mer av en viss sorts mat?
Nu efter sommaren är mitt mål att få magrutor och då måste man ju tänka mycket på kosten. ”Abs are made in the kitchen” säger man ju. Men vad menar man egentligen? Att man ska äta mindre och/eller att man ska äta bättre.
Jag ska prova 100 dagar utan socker och ska även försöka utesluta gluten och laktos så mycket som möjligt.
Eftersom att du inte har mina mått så kan du ju inte säga exakt men jag tycker det här med kosten är så svårt! Hur skulle du göra om du var jag?
Tacksam för svar, ha så kul på Marbella! <3

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar! <3 Vad kul att du hittat kärleken till träningen. Tar upp din kommentar här då många undrar samma sak som du.

När man tränar är det väldigt viktigt att äta mycket och bra mat. Du är 16år och växer fortfarande och behöver därför extra mycket mat och det är inte bra om du ligger på ett underskott. Att du utesluter gluten, laktos och väljer bra mat är ingen fara utan bara bra men du måste äta tillräckligt! Säger din kropp att den är hungrig så är den det och det verkar som om att du behöver öka din mängd mat i dina portioner. Se till att du i varje måltid får med både kolhydrater, fett och protein och ät en sådan stor portion tills du är mätt. Skit i att räkna kalorier för det är aldrig bra utan lyssna på din kropp istället!

Jag själv äter stora portioner och äter ca 5-7 gånger/dag. Jag försöker välja så bra mat som möjligt och äter tills jag är mätt. Jag har aldrig vägt eller räknat kalorier på min mat på en dag då jag anser att det mycket lätt kan starta ett ohälsosamt förhållande till mat. Mat är något bra som ska ge dig energi till att leva livet och det får man genom att mata sin kropp med bra och ren mat i så stora portioner så du blir mätt. Vi alla funkar olika och behöver olika mycket mat och rör man på sig mer så behöver man mer energi. Mycket enkelt!

Jag anser att om man väljer bra mat, lyssnar på kroppen och äter tills man är mätt i kombination med regelbunden motion så får man en stark och hälsosam kropp. Det är när man börjar ”fuska” genom att äta skit och sedan sitta ner största delen av dagen man är tvungen att börja kompensera med att minska portioner och gå på konstiga dieter. Därför är jag emot de som säger att man kan äta vad man vill bara man håller sig inom en viss kalorimängd. Ex. istället för att äta sina kalorier med 6 bra måltider så väljer man att äta en Ben & Jerrys och en hamburgare. Den livsstilen är inte hållbar och inte bra för insidan av kroppen och kommer sluta i en ohälsosam kropp så det är inget man ska hålla på med.

Nu blev det ett långt och flummigt svar men hoppas du fick lite hjälp 🙂

Summering för er som inte orkar läsa hela: Motionera regelbundet i kombination med att äta bra, ren mat tills du blir mätt så kommer man få en hälsosam kropp. Glöm heller inte bort att mat är något bra so ger kroppen energi och som man ska njuta av! 🙂

Kram, Ida

 20140708-094312-34992161.jpg

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Hej Ida!
    Jag är 15 år och jag har ganska mycket problem med vad jag ska äta. Jag tränar friidrott 4-5 gånger i veckan och då är ofta två pass löpning 7 km och sedan intervaller och en gång i veckan lite styrka och teknik. Men problemet är att jag vet inte hur mycket jag ska äta. Jag är livrädd för att gå upp i vikt, för de flesta friidrottare är väldigt smala. Det har bidragit till att jag gått ner i vikt och mina föräldrar tjatar varje dag på att jag äter för lite, de säger att om jag inte börjar äta mer får jag sluta med träningen. Men varje gång jag äter mer, känns de som att jag kommer gå upp i vikt. Jag var lite större förra året och jag vill inte se ut som jag gjorde då, ändå vet jag att jag var normalviktig. Jag måste börja äta bättre men vet inte hur mycket jag borde äta. Jag vill äta bra och tillräckligt för att träningen ska hjälpa och för att jag ska få energi när jag tränar, nu för tiden är jag alltid trött. snälla hjälp mig!
    Kram

    Cornelia 2014-07-21 20:31:33
    Svara
  • Hej Ida!

    Jag skulle verkligen behöva dina tips om hur jag ska bära mig åt. Sedan ung ålder har jag varit överviktig. Jag har försökt hundratals gånger med att gå ner i vikt på olika sätt och det har alltid gått bra till en början men till slut så kör det ihop sig, varje gång. Jag mår så otroligt dåligt över hur jag äter och hur jag ser på mat. Det enda jag vill känna är att jag är hälsosam och må bra i mig själv. Varför faller jag alltid tillbaka på den dåliga kosten, och hur ska jag bära mig åt för att fortsätta äta hälsosamt och bra och hitta motivationen? Jag vill ju bara så himla gärna må bra…
    Din blogg ger mig lite styrka i vardagen då jag har dåliga dagar men jag är trött på det här livet och jag minns inte senast jag kunde ta ett dopp med mina vänner på sommaren för att jag är så obekväm i mig själv.
    Jag skulle vara jätte tacksam om jag fick svar av dig, så att det hjälper mig lite på traven.

    Tack på förhand. Kram

    Molly 2014-07-21 19:32:11
    Svara
  • Jag har en fråga: alla träningsbloggare skriver alltid att man ska köra ett benpass eller magpass osv. Jag brukar ofta bara blanda och köra lite olika när jag är på gymmet. Är det bättre att fokusera på en del?
    Kram

    Mia 2014-07-21 09:29:13
    Svara
  • glömde även att skriva på kommentaren ovanpå att jag är bara 160cm kort så ah, känner mig som ett minifetto typ..

    evin 2014-07-20 21:43:36
    Svara
  • hej ida! jag har en fråga… jag är en 17årig tjej som går i handboll. och vi har träningar 4 dagar/vecka och inom dom 4 dagarna har vi gym/löppass och handbollspass inräknat. så jag tränar väldigt mycket.. men jag känner mig väldigt fet.. förra året hade jag stl 25 på byxorna och nu har jag 28, och jag vet inte om det är fett eller muskler för jag äter som bara den nu, men det är det att jag känner att jag har feta lår. för jag har ganska platt mage annars. men hur ska jag göra? jag vill bara ha smalare lår och dom blir bara större av träningen men det känns inte som om det är muskler jag går upp i utan i fett för dom i skolan säger ibland ”oj du har fått större lår” och då känner jag mig jätteledsen , för då tänker jag inte att det är pga träningen utav all mat jag äter.. så hur ska jag göra? jag äter inte nyttigt, känns onödigt för mig att tänka på sånt för jag vill inte gå ner i vikt utan bara få smalare lår och jag tränar som ett as.. så hur ska jag göra? äta nyttigare? vissa av mina kompisar har börjat med dieter, och det vill jag absolut inte börja med (asså pulver osånt och svälta sig typ) jag vill kunna träna lika mycket med laget som jag gör men äta vad jag vill och hur mycket jag vill … please help me! 🙂

    evin 2014-07-20 21:42:40
    Svara
  • Åh, vad bra du är! Älskar att du förmedlar ett sunt, vettigt och hälsosamt tankesätt! Det behövs verkligen idag och jag hoppas verkligen verkligen att unga tjejer läser din blogg, och framför allt detta inlägg och ser hur viktigt det är med mat! Jag gjorde däremot tvärt om och gick in på sidor som tipsade om att man ju kan äta en halv pizza OM man inte äter något annat på dagen, för det blir ju samma kalorier. Sån jävla skit. Så bra att du och resten av tjejerna på ImActive finns, ni visar att tjejer kan äta ordentlig, bra mat och träna tungt. Så bra! Puss och tack för att du finns!

    Angelica 2014-07-20 18:06:40
    Svara
    • Svar på Angelicas kommentar.

      Men tack snälla fina du för kommentaren! Det glädjer mig så att höra att mitt budskap kommer fram 🙂 <3 Stor Kram

      idawarg 2014-07-20 18:42:00
      Svara
  • Jag är förvånad över hur mycket man kan och bör äta när man tränar! Jag äter antagligen mer, volymmässigt, nu än vad jag gjorde som överviktig (fast då gör jag ju lite bättre val också). Nu har jag lite för lätt att gå ner i vikt, så jag kämpar på med att äta tillräckligt. Svårare än man kan tro, speciellt om man vill äta mycket grönsaker.

    Maria 2014-07-20 15:44:57
    Svara
    • Svar på Marias kommentar.

      Ja eller hur, man kan äta väldigt mycket om man tränar 🙂 Musklerna behöver mat och byggstenar 🙂 Kramis

      idawarg 2014-07-20 16:29:34
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Susanne Barnekow