Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR FÅR JAG SYNLIGA MUSKLER OCH MÅSTE MAN ÄTA ETT ÅTERHÄMTNINGSMÅL?

SVAR-PÅ-KOMMENTARJag undrar en sak angående träningsresultat… Jag styrketränar 4 gånger i veckan och tränar cardio 2 gånger. Utöver så vardagdmotionerar jag också i form av trappor, promenader etc. Jag är noga med att få i mig tillräckligt med protein, men även kolhydrater, fetter, vitaminer och mineraler. Jag eftersträvar mer definierade muskler och framförallt synliga magrutor. Jag har ett normalviktiga BMI och är smal,en jag tycker att jag borde ha mer muskler i förhållande till hur mycket jag tränar.. Vad ska jag ändra på eller tänka extra på??

En annan sak, hur viktigt är det egentligen att få i sig protein direkt efter ett styrketräningspass? En del säger att återhämtningstiden blir längre ju längre man väntar med att äta!!

Kramar, din blogg är min absoluta favorit, du behövs i den här branschen!!

SVAR: Hej Emma och tack snälla för din kommentar! Det värmer i mitt hjärta att höra <3

Nu till din fråga… Det kan vara så att du får i dig för lite mat. Utan mat och vila blir det inga muskler. Jag själv har gått på den niten. Jag åt supernyttigt och tränade varje dag men jag fick inte mer muskler och absolut inte starkare utan stod still på en platå. När jag sedan drog ner på träningen, käkade mer mat och då både kolhydrater, protein och fett så fick jag mycket bättre resultat och blev starkare. Träning bryter ner kroppen och vila och mat bygger upp den så testa det. Är du ute efter mer muskler så skulle jag också rekommendera att kanske dra ner på cardion och enbart köra styrka med tyngre vikter och vila mellan set. Så mer mat, mer styrka och mindre cardio skulle jag testa om jag var du.

Att man måste få i sig mat 30 min direkt efter träning är lite överdrivet. Träningen är absolut inte förstörd om man skippar det så kallade ”återhämtningsmålet”. Tränar man på elitnivå och vet att man ska köra ett till pass samma dag eller dagen efter så kan det vara bra att fylla på direkt efter träning för att få en snabbare återhämtning. Annars så funkar det att vänta tills man kommer hem och har lagat mat. Där emot tycker många att det är skönt att äta något litet efter träning för att fylla på och det kan man absolut göra då man annars kan bli lite låg efter träningen. Har man som mål att bygga större muskler eller gå upp i vikt kan det också vara en mycket bra ide att fylla på direkt efte träningen och något du borde testa en tid och se vad du får för resultat.

Kram Ida

20140710-183728-67048575.jpg

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Hej jag är en tjej om vill kunna börja träna. Jag har problem med knäna och höfter. Finns det någon träning som inte kan skada mina knän mer eller höften?

    Rebecka L 2014-07-15 16:27:36
    Svara
  • Hej Ida!
    Superfin blogg har du! Jag tränar 6gånger i veckan, förut åt jag väldigt strikt, nu under sommaren har fika och glass blivit en del av vardagen. Jag äter fortfarande bra måltider – mer hur skulle du säga, påverkar en bulle eller en glass om dagen vikten när man tränar så pass mycket som jag gör?

    Lisa 2014-07-14 14:24:38
    Svara
  • Hej Ida!
    Tack för en underbar blogg. Jag ska till Stockholm med min mamma över helgen och vi undrar om du vet något bra gym man kan gå till en dag? Gärna ett med mycket fria vikter 🙂 kram

    Ida 2014-07-10 23:01:11
    Svara
    • Svar på Idas kommentar.

      Hej fina du! De flesta gym har så man kan betala för att träna en gång. jag tränar själv på Sats och gillar spårvagnshallarna på Birger Jarlsgatan. Där kan man även ta en grym smoothie innan eller efter träningen 🙂 Kramis

      idawarg 2014-07-11 15:53:32
      Svara
  • superbra att du tar upp läsarfrågor så himla ofta! det gillas!

    isa 2014-07-10 21:34:11 http://www.isabyl.blogg.se
    Svara
  • Hej Ida!
    Först och främst vill jag säga att din blogg är super bra!
    Jag har ett problem.
    Jag är ute och backpackar, reser runt och har väldigt tajt i kassan.
    Jag har ofta ingen motivation till att träna, inte heller äta ordentligt, och vissa dagar äter jag bara skit så som chips och annat.
    Jag vill inte längre må som jag gör med min kropp men vet inte riktigt vad jag ska göra.
    Som sagt, kassan är väldigt stram och kan inte alls göra mycket så som gå på gym eller köpa dyra sallader, vilket jag i normala fall äter hellre än allt annat.
    Mitt sinne mår underbart tack vare mina resor, men min kropp är stressad och utmattad efter alldeles för mycket festande, skit mat och stress.
    Har du några tips till mig?
    Tacksam för svar! ❤️

    Latmask 2014-07-10 21:19:43
    Svara
    • Svar på Latmasks kommentar.

      Hej fina du och tack för din kommentar. Ett gym behövs absolut inte när du har min blogg och youtubekanal 😉 Haha. På min kanal hittar du massa träningsprogram du kan göra hemma eller utomhus så kolla in http://youtube.com/idasfitness

      Låter som du kommit in i en dålig cirkel med maten. Där är det bara att bestämma dig och välja bättre mat. Skippar du någon festväll + allt chips och godis så kommer du ju ha råd till bättre mat 😉 Kramis

      idawarg 2014-07-11 15:52:04
      Svara
  • Hej Ida!
    Jag undrar vad du tycker om riskaka som mellanmål?
    Jag har problem med magen och äter därför glutenfritt. Jag brukade tycka att naturella riskakor kändes som ett bra alternativ när jag behövde få i mig något snabbt, men för ett tag sedan läste jag att det var lika illa att äta som vilken kaka som helst. Jag har googlat lite och det finns tydligen väldigt många olika åsikter gällande riskakor, men vore intressant att höra hur du ser på det hela – är det okej att äta 1-2 naturella riskakor om dan?

    Mirjam 2014-07-10 19:44:16
    Svara
    • Svar på Mirjams kommentar.

      Hej fina du! Riskaka är kanon. Sitter och äter en själv nu med cashewsmör på 🙂 Bra alternativ för oss som inte vill äta gluten. Kramis

      idawarg 2014-07-11 15:49:18
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind