Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR FÅR JAG STÖRRE LÅR?

SVAR PÅ KOMMENTAR

Jag får snart panik. Jag är smal och har helt raka ben och lår! Jag är ung dvs är ungefär 13 år gammal.  Det jag behöver hjälp med ät att eftersom jag har raka ben så vill jag få ”bredare” lår om du förstår vad jag menar. Jag har hört om man äter nyttigt så går man ner i vikt. Om man tränar går man ner i vikt! Alltså hur ska jag få naturliga och lite fett på låren så om man säger att lårens 48 cm om man nätet den bredaste på låren. Man kanske vill få låren att bli 51 cm bred. Hur ska man göra? Jag gömmer mig i mjukisbyxor hela tiden. Hjälp mig Ida!

SVAR: Hej fina du! Jag känner så igen mig i det du skriver då jag hade precis samma önskan när jag var 13 år. Jag var så smal och hur mycket jag än åt så gick jag inte upp i vikt och speciellt inte på ben och rumpan. Det fanns inga byxor som passade och jag ville inget hellre än att få lite större lår och höfter. I mångas öron låter det här som lyxproblem men det är faktiskt inte så roligt. Men du växer fortfarande och du kommer att få kurvor så ha tålamod.

Att skippa träning och hälsosam kost för att få större lår är inget jag tycker du ska göra och det kommer säkert inte funka heller. Egentligen gäller samma sak för både de som vill gå upp och ner i vikt, dvs. hälsosam, ren kost och träning. Din kropp växer och du behöver energi och i bra och näringsrik form och ät istället ofta och större portioner. Träningsmässigt så tycker jag att du ska testa att börja styrketräna. Stora basövningar som knäböj, utfall, marklyft, höftlyft mm. och var inte rädd för att lasta på lättare vikter. Är du osäker på teknik så rekommenderar jag dig att fråga en tränare/PT/sjukgymnast om hjälp att kolla tekniken så du inte skadar dig när vikter lastas på.

Kolla även in min YoutubeKanal och prenumerera på den HÄR. Där hittar du massa övningar och hela träningsprogram du kan följa.

.

Här är ett benpass som du kan göra både med och utan vikter.

[youtube id=”N4-bSfsgf9w&list=PL4nEz_ACMgWW3a0zKnaUuwdEiTTw0BenX”]

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
17kommentarer
  • Haha, lite kul att läsa alla kommentarer som du får. Självklart får en tonåring träna om den vill ändra på sin kropp och att känna sig mer ”bekväm” i sin klass eller skola om man är den enda tjejen/killen i klassen som är lite spinkig eller normal smal. För en tonåring är det absolut inte farligt att träna styrketräning som du säger. Men inte alls tunga vikter. Dessutom finns det sporter där man kan träna ”styrka” i låren och benen. Eftersom vi är i samma ämne så undrar jag lite frågor. Jag är verkligen tacksam om du vill svara eftersom jag vill börja röra mer på mig och må bra och lite tips. Själv är jag också smal.
    * Vad ska man äta för att gå upp i vikt?
    * Inom Innebandy, får man större lår i låren och benen så dom blir bredare? Själv har jag så små lår så jag vill att dom ska bli bredare och större!
    * Om man dricker/äter en smoothie. Vad kan man ha i för att gå upp i vikt? Om man vill behålla sin egna vikt och bara bli lite större och mer större lår och breda, vad ska man äta?

    Tacksam för svar! Hälsningar Maria

    Maria 2014-05-25 18:56:59
    Svara
  • Hej Ida! Följer din blogg slaviskt och älskar den! Men jag måste bara fråga hur du tänker när om nån frågar efter att få mindre t.ex. lår så ger du inget tips utan säger att man ska vara nöjd med sig själv medan om någon frågar efter större lår, då kan du känna igen dig i det och ge tips. Jag har själv väldigt päronformad kropp dvs majoriteten av mitt fett hamnar på rumpa och lår (är pinnsmal över armar/bröst och ganska stor över lår/rumpa) så jag kan känna igen mig i den första frågan dvs hur man ska få mindre lår. Det behöver inte betyda att jag ska svälta mig själv utan jag kanske bara vill tajta till mig för att min underkropp ska passa min överkropp (jag gör det alltså för min egen skull), så varför kan man inte få svar på den frågan? Bara för att du inte känner igen dig i att vilja ha mindre lår kan andra fortfarande känna så! Menar verkligen inget illa utan ville bara höra din åsikt till detta. Kram 🙂

    Nina 2014-05-23 18:35:15
    Svara
  • Hej Ida!
    Jag ville kommentera detta för jag börjar bli så trött på fokus på kroppen. Större/mindre lår/rumpor/ben osv. Dem gånger du skriver till unga tjejer som vill bli smalare att istället acceptera och försöka tycka om sin kropp är svinbra! Men nu när du ger tips så som att styrketräna till en 13-åring är galet. Inte bara för det är styrketräning utan för att allt fokus är att unga tjejer inte är nöjda med sin kropp och vill förändra den, istället för att acceptera en fungerande kropp. Och med detta svar uppmuntrar detta.

    Linnea 2014-05-21 11:23:01
    Svara
  • Hej Ida! Jag bara undrar en sak. Denna person, som är 13 år, vill ändra sin kropp. Personen i fråga vill dock bli STÖRRE, därför uppmuntrar du den och hjälper gärna till. När andra personer i den åldern kommenterat, och velat bli SMALARE, då skriver du att du blir ledsen och att dem inte borde tänka på sin kropp på det viset etc.
    Jag skulle helt enkelt bara vilja veta skillnaden- jag menar båda parterna vill ju förändra sina kroppar?

    Jonna 2014-05-21 06:28:55
    Svara
  • Hej Ida! Började följa din blogg för ett tag sen då jag behöver inspiration att bli smalare runt höfterna. Jag har alltid varit smal och är väldigt kort. Men jag har så kallade ”love handels” som jag hatar. Hela min mage är platt och snygg sen kommer de jävlarna och förstör. Hur ska jag få bort dem? Finns det någon grym övning som tar bort fettet på sidorna?

    Hoppas på svar!
    Kramis Maria

    Maria 2014-05-20 22:22:15
    Svara
  • Jag är en 14-åring tjej som tränar styrketräning, det går hur bra som helt & jag är superglad över att jag började med denna träningsform! Jag har en fråga som jag faktiskt undrat över. Finns det någon muskel på insida lår? 🙂 jag undrar över det eftersom mina insida lår är ganska ” hårda ” ? <3 hoppas på ett svar från dig!

    2014-05-20 19:14:53
    Svara
  • När man har absolut ingen energi eller ork kvar, då det är väldigt mycket i till exempel skolan och kroppen bara säger nej så fort det kommer träning på tal, är det då man bör pressa sig själv trots motivationen och orken sviker eller bör man vila och lyssna på sin kropp istället?

    Sara 2014-05-20 17:39:03
    Svara
  • Hej fina Ida!
    Först och främst måste jag få säga vilken otrolig inspiration du är! helt fantastisk förebild för alla oss där ute!

    Jag har en fråga angående en gluten och laktosfri ”diet” eller livsstil. Vilka livsmedelsprodukter använder du dig mest av, istället för tex mjölk och gluten varor. Jag funderar på att testa det, då jag känner att jag står still lite i min träningen och vill se om det är kosten som gör att det går lite segt. Jag äter en bra kost med mycket fiberrika livsmedel, sockerfritt och proteinrikt, men jag får inte fram de där synliga musklerna jag önskar. Jag känner att jag blir starkare och vill inte går ner i vikt, utan snarare gå upp i muskler och få mer synliga muskler. Man vill ju visa upp det man jobbar för! 🙂 Tror du att en gluten och laktosfri ”diet” kan vara något som hjälper mig på vägen?

    Alicia 2014-05-20 15:20:08
    Svara
  • Haha, älskar att alla verkligen kommenterar om grejen att du ”råder” en 13-åring att styrketräna! Det är ju inte som att du säger åt henne att träna styrka hela tiden, utan faktiskt råder henne till att prata med en PT eller gyminstruktör först. Det är väldigt många gym som erbjuder gyminstruktioner för tonåringar, dvs de under 15 år, för att de ska lära sig teknikerna. Jag minns att vi på högstadiet hade genomgångar i gymmen under idrottslektionerna så det finns ju absolut inget som säger att det är farligt för tonåringar att styrketräna eller att man dessutom inte gör det. Har föräldrarna alltså inte koll på att man faktiskt får lära sig sådant på idrotten i skolan till och med? Eller varför det faktiskt egentligen finns en åldersgräns på gymmen? Näe, läs på lite mer gott folk innan ni slänger ur er kommentarer om att det är dumt av Ida att ge sådana råd!

    Och Ida, tack för att du lägger upp kommentarer om ”den andra sidan” också! Det finns, precis som du säger, de som är smala och vill gå upp i vikt 🙂 Det är viktigt att höra på dessa historier tycker jag, och jag blir alltid lika glad över att läsa dina svar! Du är en sån fin inspiration 🙂 Keep up the good work!

    Johanna Tysklind 2014-05-20 14:48:01 http://fashionfit.shapemeup.se
    Svara
  • Jag håller med andra kommentarer här. Är det verkligen så klokt att rekommendera en 13-åring att börja styrketräna? Det är ingenting en 13-åring borde syssla med, de ska ha kul med andra sporter som fotboll, innebandy, gymnastik, friidrott osv..
    Det finns också en anledning till varför gym har en åldersgräns.

    My 2014-05-20 13:30:48
    Svara
    • Svar på Mys kommentar.

      Det ör inte farligt för barn att styrketräna och åldersgränsen beror på andra saker – Se mina svar nedan.

      idawarg 2014-05-20 13:50:39
      Svara
  • Vet inte hur smart det är att rekommendera en trettonåring att börja styrketräna med knäböj, marklyft etc, och med massa vikter, då trettonåringar oftast inte ens får träna på gym enligt gymmens åldersbegränsningar 🙂

    Irene 2014-05-20 13:08:53 http://enklockren.blogg.se
    Svara
    • Svar på Irenes kommentar.

      Att ha åldersgräns på gym förstår jag då man inte vill att det ska bli någon lekstuga. Barn får skaffa kort om de har förälder med sig. Det är inte farligt för barn att styrketräna.

      idawarg 2014-05-20 13:49:48
      Svara
  • Är det faktiskt klokt att börja styrketräna när man är 13 år gammal? De flesta gym har ju en åldersgräns på 15 år för att komma in.

    Rebecca 2014-05-20 12:42:52
    Svara
    • Svar på Rebeccas kommentar.

      Barn/ungdomar kan absolut styrketräna utan problem. De kan träna med vikter men inte för tungt. Att styrketräna med egen kroppsvikt är absolut ingen fara. Att det är åldersgräns på gymmet beror ej på att det är farligt utan mer att dedet ints ska bli någon lekstuga.

      idawarg 2014-05-20 13:48:25
      Svara
  • Hej Ida! Jag håller på att förbättra min kost och träning och vet att man ska dra ner på kolhydrater. Jag är glutenintolerant och har nu helt uteslutit mjukt bröd men äter fortfarande en del knäckebröd. Är knäckebröd bättre på något sätt eller ska man försöka dra ner på det helt och hållet också? Och vad finns det i sånna fall för alternativ om man tycker väldigt mycket om det 🙂 Kraam!!

    Sophie 2014-05-20 12:12:22
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger