Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ATT VÄLJA PT

SVAR PÅ KOMMENTARHej Ida, tack för en riktigt peppande blogg!

Förra hösten bestämde jag mig för att ta tag i träningen och maten vilket att jag blev av med min ”övervikt”. Under vintern och våren hade jag tyvärr återkommande förkylningar och under samma tid försvann passen på gymmet som jag gillade.. Sedan sommaren har jag tränat till och från men fått problem med en höft som försvårar allt.. Så jag funderar på att skaffa en pt som skulle kunna hjälpa mig att få koll på träning och nå mina mål. Men nu till min fråga, hur går det till när man skaffar en pt? Hur ofta träffas man och under hur lång tid? Jag gillar att träna själv, så det är inte så att jag vill träna med en okänd person speciellt ofta, jag vill mest ha en person som finns där som ett stöd och som kan hjälpa mig att lägga upp ett träningsschema som passar mig och mina mål. Går det att göra så? Hur skulle jag kunna lägga upp det? Jag är student och har därför inte råd att ha en pt en gång i veckan.. hur skulle jag kunna lägga upp det? 🙂

Tack igen för en riktigt bra blogg!!
Kram

SVAR: Hej tjejen och tack för din kommentar! Tycker du gör helt rätt i att skaffa en PT. Alla som har möjlighet borde ha en PT, även en PT behöver ha en PT för att få ut maximalt av träningen.

Att ha en första konsultation med en PT brukar ingå på det gymmet man är medlem på. Jag skulle rekommendera att läsa lite om de olika PT:sarna som finns att välja på och boka ett första möte med de som verkar vara intressanta. Det viktigaste är att du och din PT klickar med varandra och att PT:n har en bra utbildning och/eller mycket erfarenhet av träning. Berätta för denna hur du vill ha det, om din budget och så får denna PT:n berätta vad den kan göra för dig och vilket upplägg den rekommenderar.

Ett bra tips är också att spana på när PT:n har andra klienter i gymmet så kan du se vilka metoder de olika använder och vilka som tilltalar dig. Lycka till och hoppas du hittar en bra PT 🙂

Kram Ida

.

Bilder från inspelningen av Kickstart.

unnamed

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • Hej Ida! Jag vill börja med att säga att jag verkligen älskar din blogg och kickstart.
    Förresten skulle du kunna ha med de här frågorna i ett ”svar på kommentar” inlägg? Nu till frågorna…
    Jag är en 13 årig tjej i Sthlm som verkligen vill gå ner i vikt. Jag är 166cm och väger 57kg. Är jag överviktig eller normal? Jag spelar badminton 1 gång i veckan och brukar promenera 1 gång i veckan men vet inte vad jag ska göra för övningar eller liknande för att gå ner i vikt. Jag vet att du är ”emot” thigh gap och att du inte tycker det är viktigt men jag blir så lättpåverkad av alla ideal och vill gärna ha det. Jag får ofta sötsug och äter något sött nästan varje dag. Vad kan en 13 årig tjej göra för att bli smalare, få thigh gap och sluta äta så mycket sött som jag gör. Vad kan jag äta istället och hur ofta tycker du att jag bör äta godis och träna? Jag kanske låter löjlig nu och att mina frågor blir flummiga men är jättetacksam för svar! Älskar dig Ida! 🙂

    Edit 2014-04-20 19:25:50
    Svara
  • Hej Ida! Jag har precis börjat gymma och vill slimma till min mage. Jag är absolut inte ”stor” men jag har mer hull på höfterna än vad jag trivs i. Därför undrar jag vilka övningar du rekommenderar? Vill inte ha synliga magrutor utan vill bara ha en slimmad och ”tajt” mage! tacksam för svar, din blogg är en stor inspiration! Kram

    michelle 2014-04-18 15:10:47
    Svara
  • Hej Ida! Först vill jag tacka för en grym och inspirerande blogg och självklart även kickstart:) Har dock en fråga, Mina ben är mitt område jag vill och behöver träna som mest, i mitt vardagliga liv går jag och springer i trappor mkt, och så älskar jag pw, gör squats osv. Men mina ben ”svullnar” upp när jag gör detta vardagligen och jag får även lite ont. Vet du varför, och ha du något bra tips`? Hälsningar, emma

    Emma 2014-04-16 19:03:22
    Svara
    • Svar på Emmas kommentar.

      Hej Emma och tack snälla 🙂 <3 Härligt att du är igång och tränar en inte bra att du får ont. Omöjligt för mig att svara på utan att kolla på dig. Tycker du ska besöka en sjukgymnast så kan denna hjälpa dig med det. Lycka till Kram Ida

      idawarg 2014-04-16 20:13:19
      Svara
  • Hej Ida! Hoppas verkligen du svarar på dettaa 🙂
    Jag är 17 år och styrketräna 6 ggr i veckan 5×5 med mkt vikt o olika muskelgrupper varje dag. När jag tränar mkt reps så känner jag en stress när jag tränar, antagligen adrenalinet, så därför har jag valt att köra 5×5 för jag vill verkligen inte sluta träna. Träning är mitt liv men jag fattar inte varför min kropp stressas när den utför vissa övningar? Som tex dips. Jag har varit ganska utbränd i skolan osv men träningen är ngt jag inte velat ge upp. (Dock så är det lugnt i skolan nu men har ganska ofta en stress). Min mamma säger att jag borde sluta träna pga agg kortisolet i kroppen tillverkas mer men gud jag vill verkligen inte! Så har struntat i att sluta. Så hur blit man av med den här stressen när jag trä ar? (Det hjälper ganska bra nät ja kör 5×5 o tungt men känner stressen ibland ändå).

    Sen så har jag också nyligen gjort illa min arm när jag tränat, fick muskelbrist tror jag o massa blåmärken antagligen för att jag lyfte för tungt. Men jag vilade i ca 5 veckor o nu när jag tränar så känner jag att det kommer tillbaka i samma arm, samma ställe. Tror du jag fortfarande har för mkt vikt eller kan det bero på något annat? Jag kör övningarna rätt ändå känns det som för jag har fått hjälp med dem innan.

    Så för att sammanfatta: hur blor man av med stressen när man tränar? (O det är inte heller så att jag stressar för att bli klar snabbt) och vad ska jag göra med min arm?

    Hoppas du svarar, din blogg är så himla grym. Älskar den och dig! //Cecilia

    Cecilia 2014-04-16 16:50:20
    Svara
    • Svar på Cecilias kommentar.

      Hej Cecilia och tack för din kommentar! Jag förstår vad du menar då jag vissa stressiga dagar känner samma. Då brukar jag avsluta träningen och gå hem och köra yoga online istället. Det hjälper mig massor. Jag skulle rekommendera dig att under en period införa yoga som träning istället då det är väldigt lugnande när man väl kommit in i det. Just nu går ja också på akupunktur vilket verkligen hjälper mig att stressa ner. Inte säkert det hjälper alla men värt att testa, Angående din arm så är det omöjligt för mig att säga utan att se så rekommenderar dig att söka hjälp hos en sjukgymnast eller naprapat som kan kolla på det.

      Lycka till och ta hand om dig! Kram Ida

      idawarg 2014-04-16 20:19:23
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Foodjunkie
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger