Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ETT LIV UTAN MJÖLK OCH GLUTEN

SVAR PÅ KOMMENTAR

Hej! Jag tycker verkligen din blogg är sund och inspirerande! Och du verkar verkligen vara en bra person. Men jag blir ändå nyfiken på hur du kommit fram till denna livsstil och då menar jag framför allt kosten. Som jag förstår det så äter du en helt gluten, laktos och sockerfri kost, men du är väl inte uppväxt med den livsstilen? Var det inte svårt att bryta dom gamla vanorna så extremt? Händer det inte att du blir sugen på en bit choklad nån kväll eller en bulle när du tar en fika med en kompis? Anledningen till att jag frågar detta är för att jag själv försöker hålla den här livstilen av den enkla anledningen att min kropp mår som bäst av det. Men jag är lite av en livsnjutare och genom att ta bort dom tre vita så tycker jag att man missar så fantastiskt många goda smaker. Det blir ganska så tråkigt att tex gå ut o äta. När jag läser din blogg så låter allt så självklart. Som att det aldrig finns några tvivel. Jag tycker verkligen att man ska göra allt för att vara hälsosam mot sig själv men samtidigt leva för dagen. Jag skriver inte om det klassiska godissuget utan om hur man ska kunna leva för dagen men samtidigt vara snäll mot sin kropp. Lite flummig fråga men jag undrar helt enkelt hur du tänker runt det här och hur du kommit hit vad gäller dit val av kost? Det kanske bara handlar om disciplin? Jag vill också skriva att jag tyvärrinte läst din blogg längre än några månader så om du skrivit om detta tidigare är jag ledsen att jag missat det detta är ingen kritik utan jag är bara intresserad av hur du tänker kring dettatack på förhand !

SVAR: Hej fina du och tack för din kommentar. Jättebra fråga som väldigt många frågar mig så dags att svara. Jag har absolut inte alltid ätit glutenfritt. Jag är uppväxt på formfranska, apelsinmarmelad, oboy, mjölk, pasta, pommes, nudlar och Kellogs frosties. Haha. Nej men det där var när jag var liten och väldigt kräsen med maten då jag i stort sett tyckte allt var ”äckligt” förutom det jag just nämne. Det gick över och jag började gilla mamma och farmors mat som var ren husmanskost på bra råvaror (ej halvfabrikat) men även mycket sallad. Vi har även alltid haft fullkornsprodukter hemma sedan det börjades säljas i matbutiker (när jag var liten fanns det knappt i butikerna). Jag har alltid haft ett intresse för bra mat då jag alltid varit aktiv och viktigt för mig att få i mig bra mat för prestation. Dock så åt jag godis, kakor, fika, mjölk och gluten. Godis, glass och fika slutade jag med för kanske 7 år sedan. Tyckte mitt godisätande gick till överdrift då jag åt godis och sött varje dag och var alltid sugen efter måltid. Jag bestämde mig för att sluta och har inte köpt en godisbit/bulle/kaka sedan dess och ångrar inte en sekund. Det enda jag blir sugen på i godisväg är mörk choklad och då äter jag det och då räcker det med en ruta så är jag supernöjd.

Mjölk och gluten har jag överkonsumerat grovt hela livet vilket de flesta svenskar gör då det är en stor del av vår ”normala kost”. Jag slutade med det för 1,5 år sedan då min zonterapeut bad mig sluta. Gluten var absolut inga problem men min älskade mjölk!!! Jag var så beroende av mjölk och dess mjölksocker så när hon sa till mig att sluta blev jag ledsen och livrädd. Men envis som jag är så bestämde jag mig för att sluta och det är absolut inget jag ångrar då jag mår så mycket bättre! När jag åt mjölkprodukter så kände jag mig alltid trött i kroppen, magen var öm, jag fick en dimma i huvudet under eftermiddagen och jag kunde inte se mina fötter på kvällen då magen vad som en ballong.

 I början var det jobbigt att vara utan mjölk men nu går det hur bra som helst och mjölk är inget jag saknar och att magen mår bättre är så mycket mer värt för mig än att äta mjölk. Ibland när man är ute och äter eller blir bortbjuden kan det vara svårt att undvika mjölk då det ofta finns i såser, ost mm men en liten skvätt någon gång i månaden funkar för min mage.

Självklart blir jag sötsugen ibland men då äter jag, från botten av mitt hjärta, mycket hellre frukt, bär, rawfood bars, mörk choklad eller bakar något gluten och mjölkfritt alternativ. De 3 vita är inget jag alls kämpar för att utesluta utan jag gör det faktiskt mer än gärna då det finns så mycket goda naturliga produkter som är godare. Jag tror bara man måste komma över den där första tröskeln så kommer det gå mycket lättare sedan. Testa vara utan, mjölk, gluten och socker i 3 mån och se hur det känns.

Lycka till! Kram Ida

.

Blir du sötsugen så testa baka denna rawfood tårta. Den är magisk!

raw food cake 1

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
26kommentarer
  • Hej Ida! Först och främst- TACK för en grym blogg. Har precis börjat läsa den och är i stort sett beroende! 😉 Du ger mig inspiration till både bra mat och träningsövningar.

    Jag har en liten fråga om gluten och mjölkfri kost. Jag bestämde mig efter ditt inlägg att försöka äta gluten och mjölkfri kost men vissa vänner menar att man då kan skapa en allergi om man nu inte var allergisk innan man slutade med gluten och laktos- stämmer det? Och är det stor skillnad mellan laktosfria produkter och mjölkfriaprodukter? Och du som äter mjölkfria produkter- kan du äta soyaprodukter??

    Och skulle du rekommendera människor att äta gluten- och mjölkfritt även om man inte var beroende innan- just för att kroppen kanske kommer må bättre??

    Verkligen TACK för din inspiration!!

    Lovisa 2014-04-16 23:28:24
    Svara
  • Bra av dig att inte ha köpt sådant som fikabröd på 7 år. Jag undviker sötsaker också och oftast vitt mjöl. Jag mår bra av det. Det jag tycker är jobbigt är när jag blir bjuden, det är ett så inlärt beteende att alla ska tycka om sötsaker och att många kopplar det till bantning, men jag tänker på hälsan och äter mer mat än många andra som äter sötsaker. Jag tror att om flera skulle lyssna på sina kroppar när de äter sötsaker skulle de märka att det inte är så gott. Jag får energi av att känna hur pigg jag blir av näringsrik mat och jätteglad av det! Jag har också lärt mig att ett sug kan skapas av socker även fast det inte är gott. Det betyder att det är hjärnan som vill ha sockret, alltså fysiskt och inte psykiskt. Det kan för många betyda att hjärnan(fysiken) vill ha socker, men hjärtat(psykiskt, tycka om) vill ha hälsosam mat! Jättebra blogg!

    Sofia 2014-04-15 08:50:42
    Svara
    • Svar på Sofias kommentar.

      Hej Sofia och tack för din kommentar 🙂 Håller helt med dig i det du skriver. Så jobbigt att vissa tror man bantar bara för att man inte vill äta socker. Jag äter mycket hellre mat och gärna mycket mat. jag gillar faktiskt inte socker och jag vet att om jag börjar med socker så kommer jag snabbt bli beroende igen vilket man inte vill. Så bara att stå på sig 🙂 Kramis

      idawarg 2014-04-15 10:39:24
      Svara
  • Kör du helt mjölkfritt, alltså mjölkprotein eller kör du laktosfritt? Det är ju enkelt att skippa laktosen nu när det finns så mycket laktosfria produkter. Om man ska undvika mjölkproteinet måste man tänka på allt känns det som. 😛

    Sandra 2014-04-14 16:59:11 http://sandybelles.com
    Svara
    • Svar på Sandras kommentar.

      Jag skippar all mjölk så alltså även laktosfria produkter. jag är inte allergisk men min kropp mår inte bra av mjölkprotein. Det är endel att tänka på men man kommer in i det efter ett tag 🙂

      idawarg 2014-04-14 17:07:14
      Svara
  • Jag borde köra gluten och mjölkfritt, men det är inte så enkelt alltid. Speciellt inte när man bor hemma och ens föräldrar inte förstår en… :/

    Nathalie 2014-04-14 15:04:58 http://missnatta.blogg.se
    Svara
    • Svar på Nathalies kommentar.

      Nej jag förstår det och ofta beror det på okunskap. Du får förklara för dina föräldrar varför du inte vill äta mjölk ch gluten och att du inte mår bra av det och hoppas att de förstår. Kram Ida

      idawarg 2014-04-14 17:08:29
      Svara
  • Har inte läst allas kommentarer så kanske kommer en fråga här du redan svarat på… men dricker du kaffe? Dricker du utan mjölk då? JAG MÅSTE HA MITT KAFFE och utan mjölk? jisses jag vet inte… eller kanske är svaret enkelt ”Du måste komma över den första tröskeln”… 😀

    malin 2014-04-14 09:04:28 http://malinjoannag.spotlife.se
    Svara
    • Svar på malins kommentar.

      Jaaa det trodde jag skulle bli kaos i början men jag har lärt mig dricka kaffe utan mjölk. Funkar topp för mig och ja, det är bara att komma över första tröskeln här också 😀 Haha

      idawarg 2014-04-14 17:10:58
      Svara
  • Helt omöjligt är det inte 🙂 Det som kan vara jobbigt är dock yttre press ifrån andra som känner att de måste lägga sig i ens livsstil. Jag får inga kommentarer vad gäller min glutenintolerans men att jag vill undvika socker, fläskkött och alkohol är det alltid någon ska ska tjafsa med mig om och kalla mig hysterisk och ibland ätstörd. Jag såras riktigt ordentligt även om det inte är mina närmaste som säger det utan mest bekanta som tycker att dem ska lägga sig i. Varför ska andra alltid ha problem med vad man väljer att stoppa i sig, särskilt när de inte vet vad andra mår bra av? Mammas sambo lägger sig exempelvis gärna i men vågar knappt hälsa på dem längre eftersom att han alltid kommenterar mig och ska ställa till med en scen. Phuh! En lång post x) Men kort och gott! Stå på er!

    Arw 2014-04-14 09:02:29
    Svara
  • Hej! Tack för en superbra blogg! Jag blir galen av att inte kunna uppnå några av mina mål… Tränar 3-5 ggr i veckan men har jättesvårt att äta bra. Är ”normal” men borde kunna bli ”fit” så mycket som jag tränar… Hur motiverar jag mig? Är besviken på mig själv varje kväll när jag går och lögger mig och det blir bara värre..
    Hur ska jag göra? Snälla hjälp mig..
    Kram

    Obeslutsam... 2014-04-13 23:19:29
    Svara
  • Hej Ida.
    Jag är 16 år, tävlar i disco med allt vad det innebär. Jag dansar 4 gånger i veckan och har egen intervall träning (styrka 3 min, kondition 2 min och mage 1 min, alltså ca 30 min) + lite blandade andra övningar. Jag tränar ju och äter hyfsat hälsosamt. Jag känner mig inte nöjd med min kropp, och med all press som det är i discovärlden (och även övriga dansvärlden) så vill jag gärna vara nöjd, och även utöver dansen också. Jag har redan gått ner i vikt men jag har det sista fettet kvar som jag gärna vill av med. Jag har börjat med att ”deffa”, eller tänka mer på vad jag äter och äter runt 1600 kcal om dagen. Min fråga är till dig är hur du tycker att jag borde göra för att göra detta på bästa sätt, och hur jag sedan ska fortsätta för att behålla bra resultat, bra kropp och en bra hälsa. Vilka matvaror tycker du är bra och som kan användas i bra recept? Några bra recept och övningar? Tack på förhand, och även tack för en väldigt inspirerande blogg. Kram 🙂

    Nathalie 2014-04-13 22:24:57
    Svara
  • Jätte bra svar och du är verkligen inspirerande! Och nu har jag bestämt mig, en gång för alla, att jag nu ska utesluta mjölk, gluten (så gott det går med gluten) och socker i 3 mån! och jag kan lätt efter en-två vecka gå över till den ”dåliga” sidan igen, men nu när jag skriver det som en kommentar här, så är det om jag har skrivit det som ett slags avtal som man kan använda emot mig om jag nu skulle trampa fel 😉 Ett löfte till mig och på ett sätt dig haha! tack en kanon blogg Kram

    Jenny 2014-04-13 19:21:54
    Svara
    • Svar på Jennys kommentar.

      Haha underbart och det där med att skriva ner att man lovat är toppen. Om du vill så får du gärna skriva en kommentar här varje vecka om hur din gluten och mjölkfria vecka varit 🙂 Då kan man bli ännu lite mer taggad 😉 Jag ser i alla fall fram emot att höra om din kostresa 🙂

      idawarg 2014-04-13 22:09:35
      Svara
  • En fråga! Vart hittar man tips på frukost/lunch o mellanmål som är gluten och laktosfria? Mer än hos dig då så klart 😉 Ibland räcker inte inspirationen till!
    Kramar!

    Amanda 2014-04-13 18:56:00
    Svara
  • ”Jag tror bara man måste komma över den där första tröskeln så kommer det gå mycket lättare sedan.” Den meningen är så himla sann! Jag tyckte de var SJUKT jobbigt i början att utesluta dom tre vita och behöva ”stå emot” frågor och kommentarer. Tyckte också de var jätte jobbigt när mina kompisar och familj åt onyttiga saker.
    Nu är det helt annat, har kommit över tröskeln och känner inte sug efter de. Självklart känner jag sötsug men då är mörkchoklad och rawbars räddare i nöden.

    Så om någon läser den här kommentaren och tror att ni aldrig skulle kunna leva utan dom tre vita – ge de 3 månader så lovar jag att ni knappt kommer sakna de! Under dom 3 månaderna så boosta er kropp med mycket grönt och bra hälsosam mat. Era kroppar kommer tacka er!!
    & om ni nu inte skulle gilla de så är de ju bara gå tillbaka till så som ni åt innan.

    kram & tack för en bra blogg!

    Amanda 2014-04-13 18:08:26
    Svara
    • Svar på Amandas kommentar.

      Sååå sant som det är sagt! Alla kan och man måste bara bestämma sig och hålla ut i några månader sedan går allt så mycket lättare 🙂 Tack snälla för din kommentar <3

      idawarg 2014-04-13 22:12:05
      Svara
  • Jag har börjat köra din fat burning legs and but workout och jag undrar hur många gånger i veckan man ska köra den för att få resultat?
    Skulle vilja ha smalare/tonade lår till sommaren och skulle gärna ha lite mer tips på hur man ska göra med cardion & styrkan. Skulle vara så himla tacksam för svar!!
    Måste bara säga hur mycket jag älskar din blogg & får så mycket inspiration <3
    Kramm

    erica björkander 2014-04-13 17:10:10 http://bjoorkander.blogg.se
    Svara
    • Svar på erica björkanders kommentar.

      Hej och tack snälla! vad kul 🙂 Det passet är grymt. Börja med 2-3ggr/v och öka sedan till 3-4ggr veckan + vardagsmotion och bra kost. Kör hårt! Kram

      idawarg 2014-04-13 22:13:06
      Svara
  • Hej Ida! Din blogg är verkligen jätte bra! Jag har en viktig fråga till dig, disco Sm närmar sig och jag undrar hur du tycker man som discodansare ska träna/äta och lägga upp träningen innan? Jag har satsar verkligen nu på sm, har bara en prick kvar till superstar. Så jag behöver hjälp på vad som är bra att träna och äta osv, kram

    Ali 2014-04-13 16:57:58
    Svara
    • Svar på Alis kommentar.

      Kul 🙂 Träna stenhårt till tis/ons innan tävling och trappa sedan ned. Ät ordentligt och se till att sova ordentligt sista vecakn innan. Regelbundna måltider med bra mat. Kolla in mina recpet. Kram Ida

      idawarg 2014-04-13 22:14:36
      Svara
  • Din blogg är verkligen den bästa träningsbloggen!! Men jag har en fråga, disco sm närmar sig, så hur ska man ska börja förbereda mig. Hur tycker du man ska träna/äta nu månaden innan? Om du skulle lägga upp träningsschema hur skulle det se ut? Jag är 15, och tävlar i star med 2 prickar, kram 🙂

    2014-04-13 16:52:16
    Svara
  • Jag ville bara säga att jag uppskattar din blogg otroligt mycket! Du ger så himla bra tips och du kan verkligen dina grejor. Det som är så häftit som du sticker ut ifrån alla andra träningsbloggar är att du hittar på egna grejor. Jag har liksom inte sett någon annan träningsblogg som har veckans utmaning! Jag menar hur smart är inte det? Det är typ det roligaste som finns! Samtidigt vinner du ju massa läsare på det eftersom vi länkar din blogg. Det är verkligen jätteroligt! Längtar tills imorgon när det kommer upp en ny utmaning! Jag ville bara säga att din blogg är verlkigen helt fantstiskt bra!

    Johanna 2014-04-13 15:22:02 http://johannaam.blogg.se
    Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Hej Johanna och tack snälla du vad glad jag blev av din kommentar. Jag lägger mycket energi på bloggen och brinner verkligen för att kunna hjälpa och motivera er läsare. Ser fram emot att ha dig med på nya utmaningen som kommer imorgon 7.00 🙂 Sov gott Kram Ida

      idawarg 2014-04-13 22:17:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Chrystelle Eriksberger