Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

SÅ HÄR SER MIN DIET UT

.
Hur är din diet?
.
SVAR: Jag har inga förbud men väljer att avstå från gluten och så mycket komjölks produkter som möjligt. Det gör jag eftersom jag vet att min kropp inte mår bra av de produkterna. Jag äter nästan aldrig rött kött heller och det är för att jag inte tycker det är gott helt enkelt. Väljer helst fisk, skaldjur, ägg, get/får ost, nötter, hampa och ibland kyckling som proteinkälla och grönsaker, frukt, råris, rotfrukter som kolhydratskälla. Ser även till att få i mig mycket fett genom kokosprodukter, nötter, frön, ägg, avokado mm.
.
Blir jag sugen på något så äter jag det och äter ganska ofta thaimat och sushi ute och jag älskar att baka ”nyttiga efterrätter”. Jag dricker väldigt sällan alkohol då jag tycker att det smakar jätte äckligt och för att jag tycker det är så galet drygt att vara bakis. Men skulle det hända att jag blir toksugen på att festa till det med lite alkohol så är det absolut inget förbud jag har utan då dricker jag. Men det där suget kommer nästan aldrig så det brukar bli att jag dricker 1-4gånger/år. 
Jag försöker ha ett så avslappnat förhållningssätt till mat som möjligt men måste tänka efter och planera när jag ska resa eftersom jag har endel allergier och ofta så stoppas det mjölk och gluten i allt. Ett tankesätt som funkar för mig är 80/20. Håller mig 80% av tiden till bra och ren mat så har jag sedan 20% att fuska på om jag så skulle vilja.
.
How is my diet? Answer: I have no ban but choose to abstain from gluten and cow milk as much as possible. I do that because I know my body don’t feel good when I eat these products. I almost never eat red meat either and thats because I don’t like it. As a protein source I choose shellfish, eggs, goat cheese, nuts, hemp and sometimes chicken. As Carbohydrates I eat brown rice, vegetables, fruit, berries and root vegetables and fats coconut oil, nuts, seeds, avocado, egg etc. If I crave anything I will eat it and I often buy thaifood or sushi and I love to bake healthy desserts. I do not drink alcohol often because I think it taste very disgusting and I really hate to be hung over. But sometimes I really feel for some partying and if that happens I don’t mind drink a few glasses of wine. I try to have such a relaxed attitude to food as possible and a mindset that works for me is 80/20. Eat healthy and clean 80% of the time and I can eat and drink what ever I want to the other 20%. 
.
Grön smoothie är min favorit – RECEPT HÄR!// Green smoothies is my favorite – RECIPE HERE!
.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
11kommentarer
  • Hej!

    Tack för din inspiration! Jag blev lite nyfiken när jag läste om att du var tillbaka till din rutin efter en resa, med ett slags schema med en råvara som tema varje dag i veckan (ex kyckling som proteinkälla på torsdagar) (som jag uppfattade det i alla fall:) ). Skulle du kunna dela med dig av det schemat? Eller finns det kanske att hitta någonstans redan…?

    Jojjo 2015-01-07 21:14:23
    Svara
  • Hej! Vill börja med att din blogg är underbar! Jag har ett problem som jag så hemskt gärna skulle behöva ett ordentligt svar på.
    Jag ska börja med att berätta att jag för ca 3-2 år sedan hade en typisk ätstörning. Idag är jag helt frisk från denna, och har varit i mer än ett år. Dock har detta lett till att jag fått mig ett ordentligt bakslag. Jag kan inte hantera känslan av hunger. Jag är oerhört rädd för att behöva gå hungrig och fyller konstant på med energi. Jag tränar och är aktiv, och behöver såklart gå i mig mer energi. Tyvärr kan jag inte hantera mängden mat jag stoppar i mig. Jag äter mig proppmätt vid varje måltid. Det är som att magen aldrig däger stopp. 3 normalstora portioner i genomsnitt. Jag äter alltid mellanmål var tredje timme, fast jag inte är hungrig. Vid middagen, äter jag nästan varje kväll mig så mätt att jag får spykänsla när jag reser mig, även om jag egentligen inte är sådär super hungrig innan middagen. Dessutom rapar och fiser jag jätte mycket och kan knappt röra mig efter en måltid..(Har gått upp 6 kg på 4 månader)
    Jag mår så fruktansvärt dåligt av att inte kunna kontrollera mängden jag äter. Jag känner av när jag är mätt, men är rädd att jag ska bli hungrig snabbt igen, om jag inte fortsätter äta. Dessutom kan jag heller inte sluta äta om jag inte går ifrån bordet vilket också är ett problem. Hur ska jag göra? Min mage klarar inte av mer!

    Amanda 2014-02-27 23:38:00
    Svara
  • hej ida! kommer det fler svar från kiropraktorn snart..? vi var flera stycken som undrade kring ”knakningar” i höften så tänkte att du borde ha tagit upp den frågan? tack och kram!

    isabelle 2014-02-27 15:58:00
    Svara
  • Håller mig också till 80/20 tänket, ibland blir det mer 20 än vad det borde och ibland mer 80 men så länge man mår bra vad gör det?! 🙂

    Sofie Eriksson 2014-02-27 13:58:00 http://be-sofit.blogspot.co.uk/
    Svara
  • Låter som att du äter både gott och bra! Tummen upp för en ganska ”vegetarisk” kost eller vad man ska säga 😉 Är själv vegetarian och blir så glad när ni förebilder inom träningsvärlden inte bara propagerar ut att kött med sallad är det rätta!! Kram

    healthspo.shapemeup.se 2014-02-27 09:40:00
    Svara
    • Svar på healthspo.shapemeup.ses kommentar.

      Ja det tycker jag i alla fall och jag har aldrig mått bättre eller känt mig starkare 🙂 Kul att höra och det går hur bra som helst att vara semivegitarian och träna massor 🙂 Kram

      idawarg 2014-02-27 16:33:00
      Svara
  • Åh Ida! Jag håller fulständigt med dig i ditt tänk om förbud och liknande. Har man inte problem med att äta bra och varierat ska man inte behöva förbud och liknande. Men jag måste fråga dig om och vad du anser om FODMAP dieten?
    Jag har blivit diagnostiserad med IBS efter en lång och utdragen period med tester och undersökningar och vårdcentralen är rent ut sagt sämst när det gäller råd kring sjukdomen! Jag har på egen hand hittat FODMAP dieten som tycks fungera bra än så länge, men kollar runt med alla som kan ha någon känedom om detta för att se vad som sägs om den.

    Du är ta mig tusan bäst Ida! Kram

    Emelie 2014-02-27 09:30:00
    Svara
    • Svar på Emelies kommentar.

      Kan inget annat än att hålla med dig Emelie. Har haft problem med magen sedan jag var liten och mina föräldrar var tvungna att mata mig med messmör för att läkaren inte hade några vettiga lösningar. Min dåvarande husläkare i Lund satte dock för två år sedan mig på LCHF och magproblemen försvann i princip helt. Hade då gått på olika mediciner i många år för att få magen att fungera men de hade ofta motsatt effekt. Käkar inte ren LCHF idag och det visar sig att jag inte tål gluten överhuvudtaget så brukar därför hålla mig till rena kolhydrater i mindre mängder. Krävs ibland att man hittar rätt läkare tyvärr :/ Been there done that!

      Arw 2014-03-01 12:02:00
      Svara
    • Svar på Emelies kommentar.

      Hej Emelie och tack snälla för dina fina ord! Jag har hört om FODMAP då jag har en kollega som äter efter det men vill inte uttala mig då jag inte testat det själv. Jag själv tror att allt handlar om att undvika sådant man är allergisk mot och sådant man har svårt att bryta ner. Jag har kollat allergier och sedan vet jag att jag har svårt att bryta ner tex råa morötter, nötter som ej legat i blöt, avokado, rött kött, mjölk mm fast jag inte är allergisk. Mitt bästa råd är att skriva matdagbok och även skriva hur då mår så kanske du ser ett samband med vilka produkter som passar för dig och vilka som inte passar. IBS är inte kul, I know the feeling :S Men testa FODMAP och se hur det funkar och uppdatera mig gärna om vad du tycker 🙂 Kram Ida

      idawarg 2014-02-27 16:37:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Foodjunkie
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger