Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

GÅ NER I VIKT MED PERIODISK FASTA

Jag funderar på att börja med periodisk fasta 4-5 dagar i veckan, vad kan det göra för skillnad och hur kan det påverka min hälsa. Jag planerar att äta mellan 13-21 och fasta resten. Målet med fastan är att bli av med det envisa fettet så att mina muskler defineras. Finns det risk att mina muskler bryts ned, behöver jag äta något kosttillskott? Har sett att du körde periodisk fasta, vad är dina bästa tips för att lyckas? När jag nått mitt mål, kan jag börja äta på vanliga tider, utan att det envisa fettet kommer tillbaka?

Vore så himla glad för snabbt svar, vill finslipa på min form innan sommaren, och vill ha gott om tid för det! Tack för en underbar blogg! 🙂 <3

SVAR: Hej och tack snälla fina du 🙂 <3

Jag har testat periodisk fasta under drygt 1 månad och det var väldigt nyttigt för mig eftersom jag innan var väldigt beroende av att hela tiden äta och blev väldigt stressad av om jag missade mina mål. Under fastan märkte jag att det gick alldeles utmärkt att leva utan att stressa i sig frukost och det var också skönt för magen att få vila då den var utan mat i 15 timmar varje dag. Vissa dagar mådde jag kalasbra av fastan och vissa dagar var jag så hungrig så jag höll på att dö. Fastan för mig är inte något hållbart sätt att leva och jag tror ingen mår bra av att leva efter en strikt ram. Dock kan jag tänka mig att göra fastan under kortare perioder igen för att lugna en stressad mage.

Jag tycker inte man ska se fastan som en diet för att gå ner i vikt utan det som spelar roll är vad du äter när du väl äter. Sedan kan du använda fastan som en metod för att snabbare gå ner i vikt men du bör fortfarande fokusera på att äta bra mat. Jag käkade precis samma mängd mat som vanligt om inte mer bara att mina mattider var ihoptryckta under 9 timmar. Trots det så gick jag ner lite i fettprocent. Är du ute efter att tappa fett så rekommenderas det att lägga in motion/någon form av rörelse under morgonen ex. promenad, yoga, träning.

Äter du inte tillräckligt så finns det alltid risk att muskler bryts ned men inte bara pga. fastan då den inte är särskilt lång. Ät regelbundet och varierat så ska det inte vara någon fara. Är du orolig eller svinhungrig under morgonen så kan du äta rent protein som ex. proteinpulver med vatten.

English: What I think about periodic fast?

I tried periodic fast for 1 month but it´s not a substainable way of living for me and I do not think anyone feels good about living by a so strict framework. However I can imagin doing fasting for short periods to calm a stressed stomach. I don´t recommend to see fasting as a diet to loose weight, what matters is what you eat when you are eating. Then you can use fasting as a method to quickly loose weight but you should still facus on eating healthy witht good clean food. When I did fasting I ate exactly the same amount of food as usually, if not more,  just that my mealtimes where pressed into 9 hours. Even so, I lose a little body fat. If you want to lose fat I recommend to do any kind of movement for 30-40 min in the morning like walking, yoga or any other kind of training.

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Hej ida!:) jag har en fråga angående inlägget! Om man kör den typen av fasta att man äter mellan 12-21, om man t ex lyckas gå ned i fettprocent, vad händer när man börjar äta under sina vanliga tider? Kommer jag att gå upp min fettprocent, sålänge jag äter lika många kalorier som jag gjort under fastan d v S så många kalorier jag behöver enligt mitt energibehov eller lite mindre!

    Karin 2014-02-21 17:24:00
    Svara
  • Hej Ida 🙂 jag tar paus från hård träning just nu eftersom att jag ska på utredning den 25e över min benhinneinflammation som håller på att gå över nu äntligen. Powerwalkar varannan dag på bandet i en timme och tränar även lite styrka. Skulle dock behöva veta hur jag ska äta för att hålla vikten nu när jag inte tränar så mycket, brukar i vanliga fall ligga ungefär på kaloribalans men vet inte hur jag ska äta under vilodagar. Jag vill varken gå ner eller upp något eftersom att jag trivs så himla bra i den form som jag är. Vad anser du? Jag panikar inte över det men bra tt veta på ett ungefär.

    Arw 2014-02-21 11:01:00
    Svara
    • Svar på Arws kommentar.

      Äter du bra annars så ät samma fast kanske lite mindre mängd. Jag brukar ta bort lite kolhydrater under de perioder jag tränar mindre. Krya på dig! Kram

      idawarg 2014-02-21 16:33:00
      Svara
  • Hej har du några bra träningstips på hur man får en stark rygg, fick för några år sedan ett besked av min kiropraktor att jag var tvungen att träna upp min rygg för att den var för svag och jag skulle få problem med den när jag blev äldre. Är 28 år nu och har fortfarande inte tagit tag i detta problem, kör kickboxning 2 ggr i veckan men det räcker ju inte om jag ska få bukt med min rygg. Är och har aldrig varit överviktig och oftast hållit på med någon sport så antar det är gymträning jag behöver.Tack för en bra blogg 🙂

    Hella 2014-02-20 22:12:00
    Svara
    • Svar på Hellas kommentar.

      Ja det är viktigt att ta tag i ryggträningen. jag har själv haft en svag rygg och har stärkt upp den det senaste året. Du hittar grymma övningar på min youtube kanal http://youtube.com/idasfitness som har hjälpt mig massor 🙂 Kram Ida

      idawarg 2014-02-21 16:35:00
      Svara
  • Hej Ida!
    Jag har en lillebror med, lång historia kort, sjukdom som gör att han inte kan äta protein. Protein-fattig kost helt enkelt. Han gillar att träna med kan inte ta tillskott eller liknande, vilket gör att han ser tanig ut trots effektiv träning. Finns det något annat sätt att få växande muskler i hans sits? Tack för bra blogg!

    Iza 2014-02-20 21:26:00
    Svara
    • Svar på Izas kommentar.

      Protein är byggstenar för kroppen och är det som bygger upp musklerna medan kolhydrater och fett är bränsle. Tål han inget sorts protein. Jag tror din lillebror behöver kostrådgivning från någon med specialkunskap om kost inom ämnet. Finns det ingen doktor/kostrådgivare på sjukhuset som kan hjälpa honom med ett kostprogram?

      idawarg 2014-02-21 16:41:00
      Svara
  • hej ida! din blogg ger mig sjukt mycket insperation! det hjälpert verkligen! men jag letar överallt för det svaraet jag tror många vill ha, hur är det enklaste sättet att gå ner i vikt? ska man träna kondition? eller styrka? och hur osv. skulle du kunna göra en video. och gärna också hjälp med vad man inte ska äta. kram!

    Johanna 2014-02-20 19:50:00
    Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Tack snälla <3 Enklaste sättet är att träna regelbundet och äta bra, ren och nyttig mat. Det finns inga genvägar och man måste ha viljan och tålamod. Du hittar massa träningsvideos på min youtubekanal http://youtube.com/idasfitness och mattips hittar du i bloggen som jag postar regelbundet så håll utkik 🙂 Kram Ida

      idawarg 2014-02-21 16:42:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Emma Danielsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström