Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

BEACH 2014 – VAD SKA MAN TRÄNA FÖR ATT FÖRBRÄNNA?

Det många gör fel när man ska gå ner i vikt och tappa fett är att ägna alldeles för många timmar på konditionsmaskinerna. Man är rädd för styrketräning för att man tror att an ska bli ”större” av det, men det stämmer inte om man lägger upp träningen rätt. Muskler kräver mer energi än kroppsfett så där av ökar förbränningen i vila ju mer muskler man har. Bra va? 🙂

Jag skulle rekommendera att köra många repetitioner med lite lägre vikt och mindre vila om man är ute efter att förbränna. Kör cirkelträning, spring intervaller och varva med styrka nedanför löpbandet osv.

Blanda den här sortens träning med vardagsmotion så har du ett grymt träningsupplägg.

English: The biggest mistake people do when they want to lose weight is to spent to many hours on the cardio machines. People are afraid of lifting weights because they think they are going to be ”bigger”. That´s not true if you train right. Muscles require more energy than body fat so the combustion increase the more muscles you have. Good huh? 🙂

I recommend to do many reps with lower weights and shorter rest if you want to burn fat. Try circuit training and run intervals on the treadmill and intersperse it with strength. Mix it with daily exercise and you will have the perfect plan.

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
20kommentarer
  • Tack för SÅ inspirerande och bra blogg! Älskar att följa dig nu när jag själv försöker få träningen som rutin 🙂 Konditionen går bra för mig och är bekväm med intervallerna jag kör. Men mitt problem är att jag inte vet hur jag ska kombinera och lägga ihop styrketräningen?! Har liksom aldrig en nedskriven träningsplan, utan jag går till gymmet och tänker ”okej idag kör jag ben”, och så kör jag lite random övningar, det som faller mig in, de maskiner som är lediga… Inget pass är ju det andra likt så det blir ju omöjligt att se om jag utvecklas, vill få struktur på det hela men vet inte hur!! Vet inte om du skrivit ett inlägg om detta tidigare, men har brukar du tänka när du lägger ihop pass? Och har du olika dagar för olika kroppsdelar? En dag ben, en annan dag överkropp osv. Kram! Hoppas ni har det bra på Lanzarote 🙂

    Michelle 2014-02-02 21:19:00
    Svara
  • Jag brukar köra 15-20 min uppvärmning på löpband eller crosstrainer. Sedan kör jag ca 30-40 min styrketräning med fokus på t.ex. ben. 🙂 Tycker det funkar för min del i alla fall.
    http://netas.nu

    Neta 2014-01-31 11:38:00
    Svara
  • Hej fina Ida!
    Jag vill tappa några kilon till våren och sommaren, och har nu lagt mig på ett litet kaloriunderskott. Jag undrar dock hur jag bör göra och äta för att bäst ligga på ett kaloriunderskott?
    Det känns konstigt att börja äta mindre, så hur bör jag äta för att inte göra något dumt?
    Undrar framförallt hur jag ska göra sedan när jag nått dit jag vill för att inte gå upp igen? Är ute efter en hållbar viktminskning och inte något quick fix!
    Undrar även över smör, typ bregott, är det en bra grej eller ska man skippa det?
    Kram kram kram och lycka till i Lanzarote!

    Erika 2014-01-31 10:51:00
    Svara
    • Svar på Erikas kommentar.

      Det låter som en sund plan. Att minska för mycket på kaloriintaget är inget jag rekommenderar och kan komma att ställa till det i framtiden, Jag skulle rekommendera att minska på kolhydrater och öka mängden protein. Ät mycket grönsaker till proteinet istället. Tack snälla Kram Ida

      idawarg 2014-01-31 12:48:00
      Svara
  • Är Bodypump ett bra alternativ?

    Tack för en bra blogg!!

    Cissi 2014-01-30 22:47:00
    Svara
    • Svar på Cissis kommentar.

      Jag är inget stort fan av bodypump eftersom skaderisken kan vara hög då vikter är inblandat och ingen som håller koll på rätt teknik. Men känner man att man har koll på teknik och har som mål att tappa vikt kan absolut bodypump vara ett bra alternativ. Kram Ida

      idawarg 2014-01-31 12:49:00
      Svara
  • Hej!

    jag tycker din blogg är jätte bra (Y)

    jag har en fråga till dig som kanske kommer låta lite konstig men hur gör du dina lår smalare? Min kropp är helt okej jag trivs i den men det finns bara ett minus (jag ska inte skryta,(kan låta skrytigt) men vet inte hur jag ska förklara annars) jag är smal, överkropp och ben är helt okej smala, jag trivs i det men mina lår är mycket tjockare men ser det och det tycker jag inte så mycket om, har du tips på träning som hjälper låren att minska eller vad man ska säga haha, och mat? 🙂 kram

    anita 2014-01-30 19:34:00
    Svara
  • Hej!
    Vad tycker du om NTC-appen? Är det en bra träningsform för att få snabba resultat? Jag vill få mer synliga muskler och mindre fett på mage, rumpa och lår. Jag tränar med den 4-5 ggr i veckan samt springer intervaller 1 gång i veckan (och äter bra mat), men jag är rädd för att det inte ska räcka eller vara fel träningsform för mina mål.

    Bea 2014-01-30 19:15:00
    Svara
    • Svar på Beas kommentar.

      Har aldrig testat faktiskt så vet ej. Helt omöjligt för mig att säga då jag vet för lite om dig, din träning, kost och mål.

      idawarg 2014-01-31 12:52:00
      Svara
  • Vad tycker du om NTC-appen? Är det en bra träningsform för att få snabba resultat (om man såklart äter bra) och springer intervaller 1 gång i veckan? 🙂

    Bea 2014-01-30 19:05:00
    Svara
  • Jag föredrar att köra kondition men styrka känns också viktigt av andra syften som att hålla sig smärtfri. Är man student och måste sitta still åtta timmar dagligen och plugga är det svårt att inte bli stel i nacke osv. Särskilt jag som utbildar mig till arkeolog ska ju helst vara stark och klara av fysiskt arbete så det är det som motiverar mig 🙂

    Arq 2014-01-30 17:45:00
    Svara
  • Att springa är ju ett toppensätt att komma i form till sommaren 🙂 Behöver du hjälp att komma igång, eller bara lite pepp så besök min blogg och läs dagens inlägg som är min löparskola del 1 🙂 www.jorten.blogg.se

    Johanna 2014-01-30 16:42:00
    Svara
  • Jag är helt förvirrad i denna djungel av dieter… Jag har länge funderat på LCHF eftersom jag vill bli av med runt 20 kg övervikt men samtidigt läser man ofta om det här med kaloriunderskott för att gå ner i vikt. Men när jag läser om LCHF så innehåller den maten ganska många kalorier men folk verkar ändå gå ner i vikt. Hur går detta ihop? Och vad borde man satsa på?

    Nathalie 2014-01-30 15:55:00
    Svara
    • Svar på Nathalies kommentar.

      Jag personligen tycker inte man ska gå på någon färdiggjord diet som LCHF, 5:2 eller någon annan då vi alla är olika. Det gäller att hitta just sin egen diet som funkar effekt för just dig. Så försök att dra ner på snabba kolhydrater, socker och halvfabrikat och ät mycket grönt och lite frukt blandat med protein och bra fetter. Jag rekommenderar en glutenfrikost då många är intoleranta utan att veta men som sagt vi alla är olika 🙂

      idawarg 2014-01-31 12:56:00
      Svara
  • Hej!
    Vad tycker du om att man tränar ex. kondition på morgonen och sedan styrketräning på kvällen? är det en bra kombo?

    Stella 2014-01-30 14:48:00
    Svara
  • Kan inte du skriva lite mer om kost, typ exempel på frukostar, luncher och middagar! Samt vad man kan bjuda kompisar och sin partner på! 😀

    Lisa 2014-01-30 13:28:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Petra Tungården
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Vanja Wikström
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger