Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR HITTAR JAG KONTAKT MED RUMPAN?

Hej Ida!
vill ha en större rumpa och kör väldigt tungt. Ser nästan bara resultat på mina lår, att dom har blivit större och inte rumpan. Är rädd att låren blir ännu större. Har du några bra tips eller övningar som bara fokuserar på större rumpa?

SVAR: Hej tjejen! Du är inte den enda med det här problemet. Det är väldigt vanligt att när man gör tex knäböj, utfall, benpress mm. att man endast känner i framsidan. Det allt handlar om är att försöka hitta kontakten med baksida och rumpa och det är lättare sagt än gjort.

Oftast är det så att framsida lår är starkare än baksida och då tycker kroppen att det är enklare att koppla in de musklerna istället. Jag skulle rekommendera att kanske plocka av några kilon och istället fokusera benträningen på att hitta kontakten med baksida och rumpa för att sedan öka vikter när du hittat kontakten.

Hur hittar man då kontakt med baksida och rumpa. Det är olika för alla men mina bästa tips är att pressa ner hälarna på väg upp i tex knäböj och att knipa ihop rumpan, Det får mig att hitta kontakten. Sedan tycker jag att utfallsövningar är lättare att få kontakt i än knäböj och marklyft. Höftlyft med fötter på en stepbräda är också en bra övning för att hitta kontakt.

English: Question… How do I find contact with backside leg and butt?

Answer: It´s very common to find better connection with frontside leg instead of backside and butt.Usually quads much stronger and easier for the body to engage. I will recommend to focus everything finding contact with your backside leg and butt in your leg workouts. My best tips is to press down your heels on the way up in squats and lunges. I also think that all kinds of lunges is the best exercises to find backside and butt in. Hip extensions is really good to. When you find the contact you can put on more weights.

Här kommer 2 filmer med mina favoritövningar för ben/rumpa.

Here is 2 videos with my favorite exercises for leg/butt.

[youtube id=”N4-bSfsgf9w”]

[youtube id=”A5qguklypCI”]

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Hej Ida! Tack för tipsen, jag har samma problem när det kommer till magträning. Hur jag än gör vill höftböjare och framsida lår ta över… Vad gör jag för fel och vad kan jag göra för att få magen att jobba? 🙂

    Stina 2014-01-22 20:55:00
    Svara
  • Med kontakt menar du då att man får ”mjölksyra” i rumpmusklerna när man gör sina övningar eller bara att det spänner i rumpan och rumpan känns hård när man gör övningarna?

    Matilda 2014-01-22 20:49:00
    Svara
  • Känner också av det mer i rumpan vid utfall än knäböj och hip lifts med en vikt eller viktplatta tycker jag är grymt för rumpan, likaså benpress 🙂
    http://be-sofit.blogspot.co.uk

    Sofie Eriksson 2014-01-22 15:01:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Dasha Girine
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Makeup by Lina
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger