Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR SLUTAR JAG SMÅÄTA SÖTSAKER?

Hej Ida! Jag älskar verkligen din blogg, jag är väldigt tacksam över att du inspirerar mig och många andra.

Vart ska jag börja? Ja, jag är femton år gammal och jag älskar verkligen att träna. Jag tränar både kondition och styrka men mitt problem är att jag inte är så noggran med kosten. Jag tränar nästan varje dag i 1-2 timmar. Jag småäter väldigt ofta och det är verkligen jobbigt. Jag vill verkligen sluta med det men jag vet inte hur, jag är liksom beroende. Jag vill se resultat och jag vill verkligen få min kropp ”fastare”. Jag blir så förbannad på mig själv och jag får ångest efteråt. Hur ska jag gå till väga? Jag försöker dricka vatten men det funkar inte.

Annars försöker jag att äta nyttigt. Alla andra i min familj äter t.ex vittbröd men jag äter mörkt. När jag oftast småäter så äter jag något sött… jag skulle vara tacksam om du svarade. /en tjej slm alltid småäter 

SVAR: Hej tjejen och tack för din kommentar! 🙂 <3 Först soch främst vill jag säga att du ska sluta döma dig så hårt och ångest är bara onödigt att ha så släpp det och gå vidare om det skulle vara så att du småäter ibland.

Min första tanke är, äter du så du blir ordentligt mätt när du äter mat? Kanske det är så att du inte får i dig tillräckligt av något näringsämne? Du skriver att du tränar 1-2 timmar varje dag vilket är väldigt mycket och inte konstigt att du blir hungrig då. Håller du på med någon speciell sport så du måste träna så mycket? Om inte skulle jag rekommendera att träna max 5 gånger i veckan + vardagsmotion vilket fortfarande är väldigt mycket träning och kräver att du äter ordentligt med mat vilket förhoppningsvis kommer stilla ditt sötsur.

Men även om du äter tillräckligt kan det vara så att du får sockersug och jag har alltid själv varit en småätare som inte känner skillnad på hunger eller sug och kan i stort sätt går runt konstant med något att tugga på.  Värst sug får jag om jag ätit ett mål med mycket snabba kolhydrater innan. För mig hjälper det att minska på snabba kolhydrater i varje måltid och istället lägga till mer nyttiga fetter och protein. Ex. ät köttfärssås med spagetti istället för spagetti med köttfärssås eller ät äggmacka istället för macka med ägg. Hänger du med?

Det är också viktigt för många att äta bra under förmiddagen för att slippa sug under eftermiddagen. Se till att få i dig en ordentlig frukost, ett mellanmål och lunch  med proteiner, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater i varje mål. Då har du en bra grund och chansen att falla dit för sötsaker misnkar.

Blir du ändå sötsugen så försök se till att du alltid har bra produkter hemma som du kan ta när sötsuget kommer. Ta en skål yoghurt med musli, en frukt med naturellt jordnötssmör, koka eller stek ägg, gör en fruktsallad eller en proteinsmoothie istället för att stilla sötsuget. Det ger din kropp näring och vitaminer och byggstenar till att återhämta kroppen efter träning vilket inte en chokladkaka gör.

Lycka till! Kram Ida

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Ha sånna där små tomater hemma också, perfekt att äta om man är lite sugen, nyttigare än godis och väldigt gott 😀

    /http://amandaeklund.se

    Amanda Eklund 2014-01-07 21:55:00
    Svara
  • Hej, jag har länge velat lära mig att gå ner i spagat och splitt men inte riktigt vågat pga att jag är rädd att göra fel. Jag hittade din video om hur man gör för att strecha innan man går ner i spagat, men jag undrar om du kan göra en video för split också? Och om man lägger sig med rumpan emot en vägg hur länge ska man ligga då?
    Sen undrar jag även hur man ska lära sig att stå på händer, för tillfället kan jag inte alls. Så har du något bra tips hur man ska lära sig det?
    Hittade nyss hit till din blogg och den verkar jättebra så ska fortsätta läsa den! Skulle vara jätte tacksam om du kunde svara så fort som möjligt, tack på förhand 🙂

    Pamela 2013-12-31 05:29:00
    Svara
    • Svar på Pamelas kommentar.

      Hej tjejen och tack för din kommentar! 🙂 Kul att du har hittat hit 🙂 En vidoe med övningar om hur man lär sig stå på händer är på G. Mer stretchvideos kommer att komma under 2014 så håll utkik. Har tänkt att göra en både för spagat och splitt 🙂 Kommentera gärna i början av jan och påminn mig 🙂 Stor kram och gott nytt år!

      idawarg 2013-12-31 13:36:00
      Svara
  • Hej Ida! Jag är en tjej på 160 cm och 51 kg som håller på med mycket bollsporter. Eftersom jag är ganska liten har jag länge viljat bli större muskelmässigt och inte bli flyttad lika lätt på plan. Har funderat på att dra igång och börja gymma nu efter nyår och funderar lite över det här med kosttillskott. Men eftersom jag inte har nå kunskap inom området har jag ingen aning om vad man ska ta, när och hur de fungerar. Jag skulle gärna uppskatta om du ville rekommendera några du tycker och tror skulle passa mig bra och hur jag ska träna för att bygga mycket muskler snabbt.

    Emma 2013-12-30 23:10:00
    Svara
    • Svar på Emmas kommentar.

      Absolut. Ska göra ett inlägg om kosttillskott i början av nästa år så håll utkik 🙂 Kramis

      idawarg 2013-12-31 13:37:00
      Svara
  • hej ida! jag tränar ganska ofta men just nu har fotbollen uppehåll över jul och nyår och eftersom det är lov har jag inte tillgång till skolgymmet. jag vill kunna träna hemma men behöver tips på övningar så jag blir varm. jag kan ju inte bara börja med styrka och sånt direkt utan att sträcka mig. hur kan jag värma upp hemma?

    olivia 2013-12-30 21:16:00
    Svara
    • Svar på olivias kommentar.

      Styrka med egen kroppsvikt kan du absolut använda som uppvärmning om du tar det lite lugnare. Kör tex mina cirkelpass som ligger på min youtubekanal –> http://youtube.com/idasfitness och kör första varvet lite försiktigare. Lycka till kram ida

      idawarg 2013-12-31 13:40:00
      Svara
  • Hej Ida! Jag undrar vad din syn är på tabletter i samband med träning och kost. Främst tänker jag mig oneheat a.m och p.m som finns på fitnessguru. Jag har funderat ett tag på att testa, men inte vågat ta steget riktigt. Är de farliga? Kan de förstöra min ämnesomsättning?

    Isabella 2013-12-30 19:58:00
    Svara
    • Svar på Isabellas kommentar.

      Skippa alla sådana tabletter. De förstör och kostar mer pengar än gör nytta 🙂 Använd endast naturliga produkter, Kaffe, te, ingefära, citron, äppelcidervinäger, kanel, chili, mm kan höja fettförbränningen så kör på det istället 🙂 Kram

      idawarg 2013-12-31 13:41:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Home
34 kvadrat
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Ida Warg
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Mode
Petra Tungården
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind