Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR SLUTAR JAG RÄKNA KALORIER?

Har du någonsin hållt på och vägt och räknat din mat? Jag räknar ALL mat och kan uppskatta väldigt bra även när jag äter hos andra, det är sjukt jobbigt och tar så mycket tid och är inte givande på NÅGOT sätt. Skulle inte du kunna skriva ett inlägg om hur man slutar väga sin mat? Just nu har jag gått ner 10 kg och är inte alls stor är väldigt lång och väger 60 kg och rädd för att inte våga sluta dieta… har du några tips? min kropp kan knappt känna hunger eller mättnad, det är bara kcalkcalkcal som krestar i mitt huvud 🙁 hjälp mig bästa Ida!

SVAR: Hej fina du! Att strikt börja räkna kalorier är alltid något jag avråder från då det oftast slutar med att man hamnar i onda cirklar så som du nu har gjort. Jag skulle verkligen råda dig till att söka hjälp så fort du kan innan det går längre. Jag själv har haft en form av ätstörning men har aldrig fastnat i att strikt räkna kalorier utan jag var mer fast i att försöka äta extremt nyttigt och kolhydratsfattigt. Jag sökte faktiskt aldrig hjälp för mina ätstörningar utan bestämde mig bara en dag att ”FAN IDA vad håller du på med? Skada din kropp på detta viset är inte ok! Du vet bättre!”. Jag tvingade mig själv att sluta kolla på innehållsförteckningen på allt och la till ”förbjudna produkter” i varje måltid och käkade maten utan att försöka tänka så mycket. Eftersom jag tränade så kopiöst mycket just då (pluggade på Balettakademien och dansade 6-8 timmar/dag) så tryckte jag alltid i mig en extra portion fast jag egentligen var mätt bara för att vara på den säkra sidan. Självklart tog det emot men jag hade bestämt mig för att bli frisk och sluta skada min kropp och när jag har bestämt mig för något så blir det så.

När jag helt plötsligt fick den energi jag behövde så mådde jag så mycket bättre och ångesten jag haft innan försvann eftersom jag mådde bättre. Så det går att bli frisk själv men jag rekommenderar ändå att ta kontakt med någon du kan prata med.

Äter man bra och hälsosam mat så behöver man inte räkna kalorier. Så bestäm dig för att sluta räkna och försöka skaffa ett mer avslappnad attityd till mat. En regel som jag gillar är att gå efter 80/20. Ät 80% bra, nyttig och näringsrik mat så kan du äta vad f*n du vill de andra 20%.

Tänk vad många timmar du slösar på att hålla på att väga, mäta och tänka på mat! Lägg de timmarna på något roligt istället och bort med alla dumma tankar. Mat är ditt bränsle för att kroppen ska fungera så du kan leva varje dag. Ge den det den behöver och lyssna på den! Känner att jag blev lite flummig här nu men hoppas mitt budskap kommit fram. Ta hand om dig!

Kram Ida

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
12kommentarer
  • Jag har varit där jag med o det skadade mig enormt! Jag kunde tillslut inte känna mättnad eller hunger utan var total skadad av detta, när man äter efter kcal så äter man ju inte när man är hungrig alltid utan håller igen o det är det som gör att kroppens signaler blir störda, dessutom blev träningen en hets eftersom ju mer man tränade desto mer kunde man äta..jag slutade helt med kalori räkning efter ca 1 år o tillät mig att äta allt i ett tag för att kunna komma ur kalori tänkandet. Gick upp mina 10kg igen vilket såklart var trist men insåg också att det inte var hållbart. Nu är jag tillbaks o äter hälsosamt o tränar men räknar inte kcal, dock är jag nog fortf väldigt skadad av den tiden. Det dyker alltid upp en tanke and kcal men jag lyssnar inte längre på den!

    Lycka till!

    kristin 2013-12-28 11:29:00
    Svara
  • Gud vad bra inlägg, vet hur personen som skrev känner det. Kram på er båda!

    healthspo.devote.se 2013-12-28 10:35:00
    Svara
  • Bra inlägg och viktigt att ta upp! Har själv haft svåra ätstörningar och anorexia.

    Kram!!

    http://enflickasomarstark.se

    En flicka som är stark 2013-12-28 00:44:00
    Svara
  • Tycker att kalorier kan vara en ok måttstock ibland. Jag går ogärna upp eller ner men tränar en hel del kondition så tränar jag länge ser jag till att äta en måltid som motsvarar ungefär det jag gjort av med. Inte till punkt och pricka dock då skulle man ju bli smått galen. Kul att man får se mer av den Ida som inte är lika superstrikt på senaste tiden förresten 🙂

    Alex 2013-12-27 23:24:00
    Svara
  • Hej Ida! Snälla hjälp mig att komma ur min hälsobubbla….

    Jag har hamnat i en hälsobubbla som tyvärr blivit för överdriven.. Visserligen slutade jag räkna kalorier för ett tag sedan, men uppskattar alltid och vet nästan hur mycket kalorier som jag äter innehåller och stirrar mig blind på innehållsförteckningar. Jag äter få kolhydrater, och mestadels protein. Jag tränar 5 gånger i veckan, både styrketräning och konditionsträning.. Tyvärr har allt bara blivit värre, då jag upplever mig som tjock på över nedre ryggen, midjan och innerlåren. Väger 60 kg, är 170 cm lång, BMI på 20 och midjemått på 80cm. Vill vara riktigt slank om magen, men vet inte vad jag gör för fel??? Kan det vars kosten, de kanske dåliga jag äter är flera frukter varje dag som äpple, apelsin, clementin, kan de vara dåligt p g a kolhydratsinnehållet? Snälla hjälp mig! Jag önskar en sådan mage som dig, med tydliga definierade muskler.. Vet att jag måste minska fettprocenten, men jag verkar inte lyckas..

    Tack för din inspirerade blogg, som ger mig ny inspiration varje dag! Du är bäst!
    Kraam

    Lovisa 2013-12-27 22:59:00
    Svara
    • Svar på Lovisas kommentar.

      Men NEJ!! Jag måste bara svara här: det som avgör om du går ned eller upp i vikt är den TOTALA kalorisumman. Du kan gå ned i vikt med fanta och godis om du så skulle vilja det. Avskyr verkligen hur LCHF svartmålat kolhydrater. Det är inget fel på kolhydrater, vi behöver dem! Nyckeln till en bra kost är i slutändan en bra balans av allting.

      Martin 2013-12-28 01:38:00
      Svara
  • bra skrivet! intressant att läsa om dina historier/uppfattningar!

    //paulinasuonvieri.blogg.se

    paulina suonvieri 2013-12-27 22:13:00
    Svara
  • Bra skrivet! Det är som du säger väldigt lätt att hamna i den där ”hälsohets-fällan” och plötsligt bli så nyttig att det är skadligt. Jag har själv haft perioder där jag blivit för fixerad vid maten, främst när jag var yngre men även ibland när annat i livet känns jobbigt. Att kunna kontrollera maten och träningen när livet känns lite kaosartat tror jag fungerar som en (falsk) trygghet för många. Gillar din 80/20 regel, den lever jag också efter- livet är till för att njutas!

    Em 2013-12-27 20:55:00 http://emsliv.wordpress.com/
    Svara
  • Detta behövde jag höra!
    Räknar själv kalorier men är noga med att få i mig mitt överskott & räknar inte för att äta lite, utan för att ha koll liksom. Skulle egentligen vilja sluta, men likaväl som jag inte vill äta ”för mycket” (mer än mitt redan stora överskott) vill jag inte heller äta för lite..Är lika rädd för att man inte uppskattar rätt. Ibland efter ett benpass kan jag vara illamående och inte alls hungrig, men äter lika mycket i alla fall för att jag inte vill bryta ner kroppen utan bygga upp 🙂 Just nu äter jag mina kcal oavsett. Ex tar ett kvällsmål för att jag har ”400 kcal kvar” så att jag äter tillräckligt. Min fråga till dig är; OM jag slutar räkna och istället går på känsla, ska jag då strunta i det om jag inte är hungrig för att kroppen troligvis är nöjd? Och borde jag även strunta i det i dagsläget om jag egentligen inte är direkt hungig? Vill ju bygga muskler och måste ju ligga på ett överskott då jag är smal naturligt 🙂 Skulle vara tacksam för svar!! Du är grym.

    Anonym 2013-12-27 18:53:00
    Svara
  • HEJ! Vill säga att jag tycker du är helt underbar <3
    JAG VILL TIPSA OM VART JAG FYNDAR MÄRKESVAROR SUPERBILLIGT! !!!!!!!!
    T.EX. ODD MOLLY, SKOR, SMYCKEN, BARN, INREDNING …..M.M
    http://campadre.se/tipsa/7817. Även denna sida har jag tjänat tusentalskronor genom att handla på internet genom denna sida (tex på nelly, Apollo mm) http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=302794

    Paul Svensson 2013-12-27 16:35:00
    Svara
  • Hej! Vill bara börja med att säga att jag gillar verkligen din blogg, den är så motiverande och du har så smarta tips! Har du något tips om hur man kan hålla håret fräscht efter ett inte så tungt träningspass, eller måste man helt enkelt tvätta håret efter varje gång? Har precis vant mitt hår vid att bara duschas två eller tre gånger i veckan men nu har jag fått ett ordentligt träningsschema av min PT och jag känner mig verkligen taggad på att komma igång! Skulle bli så tacksam för svar! Kram

    Sanna 2013-12-27 16:28:00
    Svara
  • Hej Ida, åh vilket bra inlägg!! 😀 Har mejlat dig och hoppas du hinner svara snart 🙂

    Eira 2013-12-27 15:52:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Fannie Redman