Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

VAD SKA MAN ÄTA?

Vänner jag har nu jobbat heltid i 1 år och 9 månader och inte haft en enda sjukdag. Idag är min första. Har åkt på den sjukdomen man allra helst INTE vill åka på, vinterkräksjukan. Skulle bannemej kunna betala dyrt för att slippa! Natten har varit allt annat än rolig men nu tror jag att det värsta har lagt sig men shit vad svag man känner sig! Både ser ut och känner mig som en liten sparv 😀

Jag är inte alls hungrig men läste att man ska försöka få i sig mat så snart man kan för att tillfriskna på snabbaste sätt? Någon som är expert på detta? Vad ska man äta/dricka för att inte få ont i magen?

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
30kommentarer
  • Hej Ida! Vi saknar dig här på jobbet 🙁 Drick blåbärssoppa och vatten. Undvik stekt mat och ät gärna lite kokt fisk när du ska börja äta ”ordentligt”. Krya på dig! Kram Annsophie

    Annsophie 2013-12-19 08:48:00
    Svara
  • Hej! Tusen tack för en fin blogg!
    Som typ-1 diabetiker lär man sig fort vilka husmorsknep som funkar, då det är extremt viktigt för oss att få i sig näring för att kunna ta insulin. Så om jag kräks (av någon anledning, magsjuka, vinterkräksjuka eller matförgiftning) så ska man så fort som möjligt försöka äta gröt. Gröt ska tydligen binda ihop maginnehållet och därmed göra så man inte kräks mer.
    Om detta är sant eller inte låter jag vara osagt, men det är i alla fall vad jag har blivit tillsagd att göra när jag blir sjuk! 🙂

    Bea 2013-12-18 18:12:00
    Svara
    • Svar på Beas kommentar.

      Å tack för tips. Alla säger olika om gröt att det är för mycket fibrer men jag ska testa det till middag tror jag. 🙂

      idawarg 2013-12-18 20:05:00
      Svara
  • Har precis samma sak här nu.. Dricker vatten ofta & i små mängder och varvar med Proviva som är lätt att få i sig & iaf ger lite energi

    Mikaela 2013-12-18 16:36:00
    Svara
  • Jag har preciiis blivit bra från min magsjuka..Usch, det är inte kul! Då jag också käkar mjölk och glutenfritt är det lite svårt att käka sådant som vitt bröd, filmjölk osv.. Jag har ätit mycket kokta grönsaker och kokt torsk, vilket också är jättegott! Mosad banan är också bra. Undvik mat som är stekt i största mån och undvik allt för fet mat!

    Jag tänkte också fråga dig; När tror du att man kan börja träna igen? Jag känner mig fortfarande tung i kroppen och har gått ned en del men magen mår bra. Hur ska jag liksom trappa upp träningen igen? Har legat med denna jävla sjuka i en vecka nu…..

    Tack för världens bästa blogg <3

    Malin 2013-12-18 16:18:00
    Svara
    • Svar på Malins kommentar.

      Hej Malin och tack snälla 🙂 <3 Fy för denna sjukdom och skönt att höra att du är på benen igen. Ja nästan alla tips innehåller tyvärr gluten. Men havreyoghurt med blåbär har jag fått i mig och ska imorgon gå och köpa banan.

      Angående träningen så får du känna dig fram. Vänta någon dag tills du känner dig helt frisk och återhämtatd. Kroppen tar verkligen stryk av denna sjukdom och eftersom man inte kan äta ordentligt så tar det en stund att återhämta sig. Börja testa med kortare powerwalks och se hur det känns, Känns det bra så kan du öka och kanske försöka jogga lite, Känner du att pulsen stiger för högt så avbryt och gå tillbaka något steg.

      Krya på dig! Kram Ida

      idawarg 2013-12-18 20:12:00
      Svara
  • Hur många kalorier ska man äta per dag om man vill gå ner i vikt? 🙂

    Rebecca 2013-12-18 15:06:00
    Svara
  • Buljong brukar funka bra. Då får du även i dig nödvändiga salter som kroppen behöver.

    Caroline 2013-12-18 13:57:00
    Svara
  • Kallt/ljummet te! I jämförlse med hett te, så får du behålla det utan att kräkas, om det är ljummet 🙂
    Krya på dig! kram

    Nathalie 2013-12-18 13:45:00
    Svara
  • Jag har för mig att saker som nypon-och blåbärssoppa gick ned ganska lätt när jag varit dålig. Har för mig att även banan i havregurt funkade okej, kanske lite längre fram dock då magen är mer stabil. Krya på dig och hoppas du mår bra tills julafton 😀

    Vickan 2013-12-18 13:32:00
    Svara
    • Svar på Vickans kommentar.

      Tack för tipsen. Både blåbärs- och nyponsoppa har det blivit och även lite havreyoghurt. Tack för tipsen stor kram

      idawarg 2013-12-18 20:14:00
      Svara
  • Rivet äpple brukade fungera för mig innan jag blev allergisk mot det! ^^
    http://netas.nu

    Neta 2013-12-18 13:22:00
    Svara
  • vitt bröd, ris och kokt mat, snällt för magen.. utan kryddor alltså

    sara 2013-12-18 13:07:00
    Svara
  • Nyponsoppa och skorpa brukar funka bra

    Hej 2013-12-18 12:55:00
    Svara
  • Vad helst en får i sig som är snällt för magen är nog bra 🙂 Men det här med cola, är det inte världens största myt att det skulle vara bra för magen? Koffein och kolsyra är ju typ det sista en orolig mage vill ha? Annan sockrig dryck typ saft säkert bra. Usch, krya stackars Ida!

    Maja 2013-12-18 12:30:00
    Svara
    • Svar på Majas kommentar.

      Ja jag vågar inte dricka cola. jag får i vanliga fall ont i magen av det så kan inte tänka mig att det skulle gå bättre nu :S Tack snälla 🙂

      idawarg 2013-12-18 20:17:00
      Svara
    • Svar på Majas kommentar.

      Tror att det är bra också för att det är behagligt att kräkas upp avslagen cola… Hur omysigt det än låter. Det är rätt starkt i smaken så det smakar inte pyton som man druckit vatten. Det har mest varit därför jag använt mig mot avslagen cola när jag varit magsjuk.

      Agnes 2013-12-18 14:26:00
      Svara
    • Svar på Majas kommentar.

      fast man skakar ju flaskan innan för att kolsyran ska försvinna. Så rent enrgimässigt när man är sjuk funkar ju colan prima..

      Evelina 2013-12-18 13:34:00
      Svara
  • Jag hatar mjölkprudukter när jag är magsjuk. jag äter o drdricker det jag är sugen på, avslagen cola, blåbärssoppa, knäckebröd och typ mandariner.

    ErikaJ 2013-12-18 11:53:00
    Svara
  • Knäckebröd ska va bra, och avslagen cola för att få i sig energi. Eller vätskeersättning. Även ris kan va bra. Inget som innebär att magen måste jobba jättemycket utan mer mat som lätt tas upp av kroppen och som slinker igenom utan för mkt jobb. =)

    Bella 2013-12-18 11:20:00
    Svara
    • Svar på Bellas kommentar.

      tack för tipsen. Ja vätskeersättning och blåbärssoppa har jag lyckats få ner. Imorgon ska jag försöka med ris. 🙂

      idawarg 2013-12-18 20:20:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Vanja Wikström
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Pamela Bellafesta
Home
34 kvadrat
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger