Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

VARFÖR GÅR JAG INTE NER I VIKT?

Hej Ida och tack för en helt underbart inspirerande blogg! Nu till min fråga; varför går jag inte ner i vikt utan snarare upp i vikt? Jag har tränat 4 gånger per vecka i 6 veckors tid (innan det var det ca 2-3 gånger men tränat har jag gjort i åratal) då kör jag 30 min kondition och 30 min styrketräning. Utöver det har mitt matschema en typisk dag sett ut på följande sätt:
Frukost: glutenfri fralla med ost, sallad, paprika, kaffe, green superfood
Mellis: Kaffe, en näve cashewnötter eller en ekologisk banan
Lunch: Linssoppa
Träning
Mellis efter träning: en ekologisk banan (eller någon annan typ av frukt) eller cashewnötter
Middag: husmanskost, dvs hemgjorda köttbullar med potatis/ ägg, köttbullar, sill, potatis / sallad med kyckling
Allt jag äter är ekologisk och för det mesta hemlagat. Men jag går bara upp i vikt och undrar därför om det är något jag gör fel? Visst kan jag fuska ibland och ta mig en liten chokladbit, kanske ett glas julmust etc men inte varje dag och något sådant litet ska väl inte göra att jag går upp i vikt när jag ”sköter” mig så pass bra annars!? Tack för din inspiration till en hälsosam livsstill <3

SVAR: Hej Anna och tack snälla för din kommentar! Det är omöjligt för mig att säga exakt vad det är som gör att du inte går ner i vikt. Att du äter glutenfritt och ekologiskt är kanon men bara för att man gör det betyder det inte att man ska gå ner i vikt av att äta den maten. Tycker absolut att du ska fortsätta äta glutenfritt och ekologiskt men tills du nått din målvikt kommer du behöva ligga på ett litet kaloriunderskott. Att byta ut endel kolhydrater mot protein är en bra grej som du kan börja med. Ex. byt ut frukostfrallan mot en omelett, linssoppan mot en laxsallad, banan mot en proteinshake eller kokt ägg och husmanskosten mot en kycklingwook med grönsaker om hummus.

Sedan skulle jag också rekommendera att variera din träning. Kroppen vänjer sig så lätt. Brukar i samma tempo så kör intervaller istället, Kör du alltid många reps med lägre vikter i styrketräningen så minska repsen och lägg på tyngre vikter osv.

Känner du att du ändå inte får resultat så skulle jag absolut lägga pengar på en duktig PT som kan hjälpa dig med både träning och kost. Stort lycka till! Kram Ida

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
7kommentarer
  • Hej Ida! Tack för en superbra blogg! 🙂
    Jag har ett väldigt stort problem som jag har haft länge nu och jag vet inte hur jag ska ta mig ur de!
    Det är så att jag överäter..och det är som att jag har vant magen vid dom mängderna för jag blir inte mätt på normala mängder mat längre utan måste äta en massa innan läggdags för att ens kunna somna.. äter jag normalt eller lite mer än normalt så får jag sömnproblem i form av att vakna flera gånger på natten eller för tidigt typ 04. och vara jättehungrig 🙁 .
    Det jag menar med överätning är alltså sjuka mängder mat 🙁 jag skäms för allt här hemma ta slut och mamma frågar varför jag måste äta upp allt så fort men jag hatar att inte kunna sova 🙁 jag behöver ju antagligen inte maten i dessa mängder för jag får inte ens på mig mina kläder längre och väger alldeless för mycket.. och tröstäter gör jag inte! det är bara det att jag tror jag vant mig vid mängderna.. sjukt! hur ska jag ta mig ur dehär? snälla hjälp!

    caroline 2013-12-18 06:15:00
    Svara
  • Hejhej, jag har för mig att du förut skrev något om att om du åt tills du blev mätt men ändå åt lite till så blev du hungrig igen? Jag har precis samma känsla! Kom du fram till något angående detta? Om det är att man verkligen är hungrig eller om det är något annat?

    Henrietta 2013-12-17 13:32:00
    Svara
  • Hej Ida! Först vill jag tacka för en grymt inspirerande och hälsosam blogg!!
    Jag har en fråga som jag vore sååå oerhört tacksam om du kunde svara på!!

    Det är nämligen så att jag har en väldigt markant svank i ryggen och är en aning ”kutryggig” längre upp vid skulderbladen. Jag tränar regelbundet men vet inte riktigt hur jag ska träna ryggen! Skulle vilja bygga lite mer muskler i den och om möjligt ”räta ut den” en aning så jag inte får några problem med ryggsmärtor när jag blir äldre. Har du några bra träningstips för mig och min rygg?

    Vore så himla snällt om du kunde svara på min fråga!

    God jul!
    /trogen läsare

    Linda 2013-12-16 20:33:00
    Svara
    • Svar på Lindas kommentar.

      Hej Linda och tack snälla för din kommentar 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=GOqco8nOLfQ&feature=share&list=UUZJr-W6Z40wfVnritqnp9kQ&index=5

      Här hittar du även en film på bra ryggövningar —> http://www.youtube.com/watch?v=-ADZ78IZOBE&feature=share&list=UUZJr-W6Z40wfVnritqnp9kQ&index=3

      Fler filmer på bra övningar kommer så håll utkik 🙂
      Hoppas du fick lite hjälp! God Jul på dig <3
      Kram

      idawarg 2013-12-16 20:43:00
      Svara
  • Dessutom väger ju muskler mer än fett, så att gå upp i vikt när man tränar kanske bara är positivt om man vill bli stark? 🙂

    Mathilda 2013-12-16 20:27:00
    Svara
    • Svar på Mathildas kommentar.

      Absolut! jag tycker aldrig man ska fokusera på vikten då den är ganska ointressant. Viktigaste är hur man känner sig och ser ut. 🙂

      idawarg 2013-12-16 20:34:00
      Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Ida Warg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström
Man
Niklas Berglind