Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HUR ÄTER MAN MJÖLK- & GLUTENFRITT & VAD ERSÄTTER MAN DET MED?

Denna veckas utmaning är alltså att utesluta komjölk och gluten i 2 veckor. Men hur äter man då mjölk och glutenfritt och vad ersätter man produkterna med?

Det här innehåller komjölk: Mjölk, fil, yoghurt, grekisk & turkisk yoghurt, gräddfil, ost (riktig get och fårost funkar oftast för många då det är enklare att bryta ner), creme fraische mm.

Det här innehåller gluten: Bröd, pasta, mjöl, flingor, musli, knäckebröd, endel soja (som man smaksätter tex asiatisk mat med), endel såser där man har mjöl i för att göra såsen tjockare mm.

Det här ämnet med mjölk- och glutenfritt väcker många känslor då vi svenskar har starka band till just dessa 2 livsmedel. Jag har också haft det, tro mig då jag i hela mitt liv har överdoserat båda. Jag älskade mina mjölkprodukter mer än något annat och min största skräck var att någon skulle säga till mig att sluta! Jag var helt beroende av mjölken och en dag kom domedagen då min Zonterapeut sa till mig att jag borde sluta. Från den dagen i december förra året så har jag varit både komjölk och glutenfri och jag ångrar inte en sekund!

Det var svårt i början men det är bara en vanesak. Det finns så mycket bra mjölkfria och glutenfria alternativ på marknaden just nu och det dyker bara upp fler. Här kommer mina bästa tips på vad man kan ersätta mjölk och gluten med:

Mjölkprodukter: Rismjölk, mandelmjölk (eller annan nötmjölk), havremjölk, quinoamjölk, kokosmjölk, havregurt, ekologisk majonäs, havregrädde, kokosolja, naturellt jordnötssmör.

Produkter med gluten (mjöl, bröd, pasta mm): Mandelmjöl, kokosmjöl, glutenfria havregryn, havremjöl, quinoa, potatis, rotfrukter, ris/rå ris, riskakor, bovete, bovetepasta, quinoapasta.

Här är en ekologisk mjölk- och glutenfri sallad med lax, rödkål, tomat, broccoli, sallad, melon, zucchini, kokosflingor, valnötter och limemajonäs. Ser inte så tokigt ut va? 🙂

Det finns mängder med mer alternativ och det går alldeles utmärkt att baka glutenfritt bröd, göra egen glutenfri musli eller göra sin egen mandelmjölk (eller vilken bas till mjölk man vill ha).

Recept glutenfritt bröd HÄR, HÄR & HÄR.

Vilka er era bästa mjölk och glutenfria tips?

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
18kommentarer
  • Hej!

    En sak jag funderat på är, hur mår våra kroppar av hårt processat ris/mandel/havre osv, som dessutom oftast har olika tillsatser? Tänker på dessa ris/havre/mandel-mjölk som vi tänker oss är ”nyttigt” eftersom orginalprodukten är nyttig. Men om det handlar om att t.e.x. äta clean, då går ju egentligen alla dessa bort… eftersom mycket filtrerats bort som hade en funktion i orginalprodukten. Hänger du med hur jag tänker?
    Samma sak skulle kunna funderas kring kring mandelmjöl, kokosnötsmjöl osv… de är ju egentligen ”det vita mjölet” av en orginalprodukt, om du förstår.

    Tänker du någonsin att denna ”mandeltrend” också är något vi kommer att titta tillbaka på med viss förskräckelse? Finns ju nackdelar liksom med för mycket mandlar också (toxiner, et.c)

    Elin 2013-11-04 00:15:00
    Svara
  • Något mjölkfritt tips har jag inte men gluten/laktosfritt däremot! Skagenröra, kycklingröra, tonfiskröra med ajvar rejlish eller någon skinkröra och bakpotatis!
    Är såld på bakpotatis som är glutenfritt trots allt och går att varieras med flera röror och är inte sådär super dyrt när man är student och som jag inte tål spannmål 🙂

    Friends of Adam har riktigt mumsigt glutenfritt bröd dessutom (särskilt frukt och nöt brödet) Brukar ha en bit chevré på och det smakar fantastiskt! Det behöver inte suga att vara glutenintolerant.

    Arw 2013-10-15 17:59:00
    Svara
  • Hej Ida. Jag funderar lite på hur man ska få i sig allt kalcium när man utesluter mjölk. Skulle helst vilja få i mig det genom att äta rätt än att behöva köpa kosttillskott.

    Alexandra 2013-10-15 11:02:00
    Svara
  • Hej Ida och tack för en superblogg! Absolut min favrit genom tiderna!
    Hade också tänkt haka på denna utmaning faktiskt, eftersom min homeopat säger att jag har problem med magen. Istället har jag fått lov att utesluta fläskkött, socker, sötningsmedel och honung ifrån min kost helt sen valborg (saknar inget av det, usch!). Men det kanske inte är det de beror på? Jag vet också att jag är känslig mot laktos.
    Så min fråga, jag äter väldigt mycket keso och kvarg osv, vad kan jag ersätta det med? Vill gärna få i mig mycket proteiner eftersom jag tränar väldigt, väldigt mycket! Livet som discodansare;)

    Återigen tack! Kram!
    Juliibarn.devote.se

    elin 2013-10-14 22:48:00
    Svara
    • Svar på elins kommentar.

      hej Elin och tack snälla 🙂 Kul med discodans. Du gör helt rätt i att utesluta dessa produkter. Jag ersätter det med tex. ägg i alla olika former, nötter, jordnötssmör, kalkon, kyckling, tonfisk mm. Äter du en varierad lunch och middag med bra protein så kommer du få i dig tillräckligt till din träning 🙂 Lycka till med dansen! Kram Ida

      idawarg 2013-10-15 17:09:00
      Svara
  • Jag har varit mjölkproteinallergiker hela mitt liv och mår väldigt dåligt de perioder jag får i mig extremt mycket av det. Under de senaste 4 åren har jag valt att inte utesluta mjölk helt, utan äta det i mat osv. Men dricka mjölk har aldrig varit ett alternativ för mig. Jag kanske ska börja äta mjölkfritt igen, och varför inte köra med gluten också när jag håller på? Vet att jag mår väldigt dåligt av mycket gluten, äter väldigt sällan saker som innehåller gluten för jag är inte så förtjust i det. Mår ju som sakt var dåligt av det. Så sånna här inlägg hjälper verkligen mig till att börja äta mindre och mindre mjölk- och glutenprodukter. Det hjälper mig till att må bättre, både fyskiskt och psykiskt. Mår bättre i hjärtat när min kropp mår bra! Tycker det är jätteroligt och intressant att läsa om sånt här!
    Skulle du kunna lägga ut receptet på hur du gör din havregrynsgröt?
    Tack för en fantastisk blogg Ida!

    Jennifer 2013-10-14 21:53:00
    Svara
    • Svar på Jennifers kommentar.

      Hej Jennifer och tack snälla för din kommentar vad glad jag blir att läsa 🙂
      Du gör helt rätt att utesluta gluten och mjölk, det kommer göra så gott för din kropp 🙂
      Min göt gör jag på 1dl glutenfria havregryn + 1,5-2dl vatten. Koka upp det och knäck i 1-2 ägg och rör om :)Kramar Ida

      idawarg 2013-10-15 17:28:00
      Svara
  • Jag brukar leta recept med kokosmjölk och silkestofu till mellanmål. Är det mejeri- och glutenfritt? Jag gillar det iaf 🙂

    Pixie 2013-10-14 21:14:00
    Svara
  • Hej Ida! Jag har en fråga om det många tipsar om att man ska dricka på morgonen – alltså varmt vatten, citron och ingefära. Jag undrar hur man ska ”tillaga” den. River man ingefäran, hackar den i bitar eller hur ska man göra? Vore tacksam för svar!

    Emma 2013-10-14 20:43:00
    Svara
  • Jag har en liten annan fråga som jag sååå gärna skulle vilja ha svar på! Jag brukar köra Wargens buttkiller och undrar om den kan hjälpa mig att få en putig och snygg ”persiko-rumpa”?

    Caroline 2013-10-14 20:13:00
    Svara
  • jag tycker det är svårt att hitta på mättande mellanmål:( kan inte äta nötter. jag behöver ett rejält mellanmål då jag rider många hästar innan kvällsmaten, tips?

    malin 2013-10-14 20:03:00
    Svara
  • Hej Ida! Jag bor i Bryssel – och på butikerna där jag går för att köpa alternativ till mjöl finns bara sojamjölk som sockerfritt alternativ. Även de hälsokostbutiker jag har gått på har endast sötad mandel- och hasselnötsmjölk – inte så mycket socker men ändå. Jag har alltså glad i hågen köpt ekologisk sojamjölk, men skulle du rekommendera det överhuvudtaget? Vilka är nackdelarna?

    Karin Källström l 2013-10-14 20:02:00
    Svara
    • Svar på Karin Källström ls kommentar.

      Hej Karin! Nu är jag ju inte Ida, men jag vet att man kan göra egen nötmjölk ganska enkelt. Mixa skalad mandel (eller annan nöt) med vatten (200 gram med 1 liter vatten funkar bra, men testa dig fram för en bra konsistens), sila genom en fin sil och drick! Superenkelt! Vet dock inte hur länge det håller. 🙂

      Frida 2013-10-14 22:27:00
      Svara
  • Vad menar du med glutenfri havregryn? Havre innehåller väl inte gluten? 🙂

    Sofie 2013-10-14 19:47:00
    Svara
  • Hej Ida! Jag skulle mer än gärna vilja gå upp i vikt men jag har oregelbundna mattider och jag jobbar dagar, kvällar och nätter blandat så detta blir ännu mer oregelbundet för mig, jag är sockerberoende och älskar cola (dels mest för smakens skull). Har du några tips på hur jag skulle kunna förbättra mina vanor så jag skulle kunna lägga på mig några kilon?

    elin 2013-10-14 18:21:00
    Svara
  • blir väldigt inspirerad att testa zonterapi.vilken zonterapeut gick du till?tack:)emma

    emma 2013-10-14 18:09:00
    Svara
  • Hej Ida! Din blogg är GRYM till att börja med!

    Till min fråga, skulle du kunna ge några exempel på goda såser utan komjölk? 🙂

    Otroligt tacksam för svar!

    Caroline 2013-10-14 18:07:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Chrystelle Eriksberger