Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

ÄR JAG ÖVERTRÄNAD?

Hej Ida! 😀 Jag undrar en sak, kan man överträna? Jag tränar varannan dag tex löpning 5-6-7km något, gym 1h styrka, sedan på vilo dagen PW promenad eller ridning ibland löpning om jag inte gjorde det på gym dagen. Borde jag vara rädd att träna för mycket? Vet att musklerna ska återhämtas typ 48 h men jag är helt kär i träningen och går på högvarv<3 😀 ÄLSKAR verkligen detta
Är väldigt vältränad så vet inte om det påverkar att kroppen inte slits lika mycket? dock så utmanar jag mig varje pass för att ständigt bli bättre. Däremot kan jag känna en utmattning som gör att jag bara på tex gymmet ger upp, får känslomässiga nedgångar när jag tränar och får en känsla ibland av att allt ”faller”, svårt att förklara men blir sårbar typ . Detta har kommit när jag ökade min träning. Hur mycket träning är egentligen sunt på kropp och knopp?

SVAR: Hej tjejen! Så viktig fråga som många ställt innan så därför tar jag upp den här. man kan absolut överträna och tyvärr så tror jag att det är väldigt många som gör det.

Det går inte att sätta någon generell gräns för hur mycket man kan träna utan att bli övertränad då det är väldigt individuellt. Allt beror på hur hårt man tränar, hur mycket man äter, vilar, sover och hur snabb återhämtning man har. Men är man inte elitidrottare eller har ett specifikt mål som kräver en viss mängd träning så ser jag ingen anledning till att träna mer än 3-4gånger i veckan (jag har inte räknat in vardagsmotion i det här).

Att träna stenhårt varje dag som en elitidrottare är inte hälsosamt för kroppen och den kan ta skada. Du skriver att du brukar ta PW, rida eller springa under dina vilodagar, då är det ju ingen vilodag då det du nämner är träning. Under vilodagen tycker jag att det endast är ok med vardagsmotion och stretch.

Det du nämner kan absolut vara tecken på att du är övertränad. Jag själv har varit övertränad många gånger och även i långa perioder och jag vill ALDRIG hamna där igen. Nu lyssnar jag alltid på min kropp och har absolut minst en hel vilodag i veckan, men oftast 2 eller 3. Sedan jag började med det har jag fått så mycket bättre resultat av min träning.

Känner du dig…

– deppig och energilös…

– inte lika motiverad till träning längre…

– att du inte utvecklas och blir starkare utan har fastnat på en platå trots din höga träningsmängd…

– svag och inte motiverad under träningspassen…

…så bör du tänka om och lyssna på kroppen. Ta några vilodagar eller kansek några veckor tills du känner dig peppad och glad över att få gå till träningen igen. Bättre en vilodag för mycket än en för lite då för mycket träning kan vara minst lika skadligt som för lite.

Ta hand om dig och lyssna på din kropp!

Kramar Ida

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
12kommentarer
  • hej jag är en 14 årig tjej. jag tränar 20 min varje dag då ena dagen är 10 min hela kroppen/magen och andra dagen 10 min ben/rumpa. är det för mycket? jag har haft svårt att sova hela nätterna jag vaknar flera gånger och vaknar alltid 1 timme innan jag egentligen ska vakna, jag vet inte vad det beror på

    selena 2013-10-16 07:50:00
    Svara
  • Du skriver att det är viktigt med vilodagar. Men om man är överviktig ( ca 20 kg ) och strävar efter att gå ner i vikt är 3-4 träningsdagar för lite då? Hur ska man lägga upp sin träning och vila för bästa och mest hälsosamma resultat?

    nathalie 2013-10-09 13:37:00
    Svara
  • Men om man har ett väldigt stillasittande jobb och inte naturligt vardagsmotionerar, är inte 3-4 gånger i veckan väldigt lite då? Jag förstår din tanke och håller med om att det är en lagom mängd riktigt rejäl träning, men själv försöker jag göra något varje dag i 40-60 minuter vilket i praktiken brukar bli ca 3-4 powerwalks och 2-4 gym/konditionspasd i veckan. Upplever inte detta som för mycket men då kör jag inte heller slut på mig själv totalt varje pass, utan vissa pass är mer av motionskaraktär (typ powerwalks, lättare gympass. Mer för att röra på kroppen liksom 😀 Kram Annie

    Annie 2013-10-09 08:54:00
    Svara
    • Svar på Annies kommentar.

      Nej det är inte för mycket. PowerWalks räknar jag inte som träning utan vardagsmotion. Endast om du tränar stenhårt varje dag i veckan så du blir helt slutkörd är det bra om du är helt still på vilodagen. Lättare gympass och promenader där man inte tar ut sig och blir svettig räknar jag inte som träning så det du beskriver verkar vara en lagom träningsmängd :)Att röra på kroppen varje dag ska man absolut göra, bara bra så kör på! Kram Ida

      idawarg 2013-10-09 09:08:00
      Svara
  • Hej fina ida! Jag är en tjej på 15 år som behöver lite tips på vinterträning. Går i skolan till sent och när jag kommer hem måste läxor göras så hinner inte ut och träna innan det blir mörkt. Vill träna för att bli starkare och orka mer, samt bli mer slimmad. Tack!

    Linnea 2013-10-08 23:09:00
    Svara
  • Hej Ida! Först och främst, tack för en bra blogg. Den träningsform jag aldrig kommer lämna är löpning. Springer allt från 4-6 gånger i veckan med olika distans, hastighet, terräng. Det jag nu upptäckt är att gymmet inte är något för mig då jag vill bli mer funktionellt stark. Funkar det att styrketräna hemma? Kommer det att ge resultat? Kram på dig 😀

    Anna 2013-10-08 21:04:00
    Svara
  • Hej! Jag är en 13-årig välutvecklad tjej. Just nu ser mitt shema för träning i veckan ut såhär:
    Mån- styrka.
    Tis- kondition
    Ons- vilodag.
    Tors- ridning
    Fre- ridning
    Helg- oftast antingen friidrott eller ridning.

    Jag har funderat att börja träna samma fast med gym på både onsdagar och torsdagar, och då istället dra ner på träningstiden. Kan detta funka? Då får jag ju oftast ingen hel veckodag..

    Jättetacksam för svar! Älskar din blogg! <3

    Maja 2013-10-08 20:53:00
    Svara
  • Tack för svaret<3 Betyder mycket! Ska absolut tänka på detta och sätta upp en vecko-planering så jag får in lagom med träning och tillräckligt med vila! kram

    cajsa 2013-10-08 19:29:00
    Svara
  • Hej Ida! Vill börja med att tacka för daglig motivation, inspiration och information från dig!

    Jag är en 18 årig tjej, som tränar på Friskis & Svettis där jag ofta går på gruppträning ca 3-6 ggr/vecka (allt från Aerobic och Indoor Walking till Skivstång och Core), men även gymmar (t.ex. på crosstrainer eller styrketräning) ca 1-2 ggr/vecka, och utöver det har jag en hund som jag går 30-45 min långa promenader med ca 4-5 ggr/vecka. Tycker alltså att jag tränar ganska varierat, och jag är noga med att vilodagar (brukar bli 1-2 dagar). Jag har diabetes typ 1, och sköter den bra genom att räkna kolhydrater osv. Hursomhelst, mitt mål är som många andra att gå ner i vikt, ca 8 kg. Jag undviker snabba kolhydrater i den mån det är möjligt (kan ju inte utesluta dem helt pga min diabetes), och byter i princip alltid ut pasta, ris m.m mot quinoa, grönsaker eller liknande. Jag har länge försökt att gå ner i vikt, men tycker inte att jag ser några resultat (varken på vågen, genom att titta på bilder eller på hur kläderna sitter). Är det något speciellt jag ska tänka på när jag ska gå ner i vikt eftersom att jag har diabetes? Vad gör jag för fel?

    Nu blev det väldigt långt, och jag vet ju inte om du har kunskapen för att svara på min fråga (jag tänker på det med min diabetes). Men om du inte vet svaret på min fråga, vem tycker du att jag ska vända mig till? Är en dietist på diabetesmottagningen ett alternativ? Kram!!

    Linn 2013-10-08 19:26:00
    Svara
    • Svar på Linns kommentar.

      Jag har också diabetes och har fått höra att vi tydligen har svårare att gå ner i vikt än andra, varför har jag inte riktigt förstått. En del är ju att vi ibland får äta mer än vi tänkt vid känning. Sist jag var hos min sjuksköterska pratade vi räkna kalorier som ett alternativ för att jag precis som du också vill gå ner några kilo men trots träning och kost händer inget. Men att gå till dietisten tror jag är ett bra alternativ, fylla i matdagbok innan så kan hen hjälpa dig se vad som kan förändras.

      Milla 2013-10-08 22:30:00
      Svara
  • Hej Ida och tack för en jättebra blogg! Jag har ett stort problem och det är att jag mår extremt dåligt över min kropp, när jag tittar i spegeln ser jag en jättetjock person. Jag är 17 år, 164 cm och väger 57-58 kg. Väger jag för mycket? Hur ska jag komma ur det här?

    V 2013-10-08 18:05:00
    Svara
  • Hej Ida! först vill jag bara säga att jag verkligen gillar din blogg, alltid lika inspirerande! Jag vet att du tidigare skrev om din kompis som hade en frisörsalong på drottninggatan. Skulle du kunna skicka en länk till hennes hemsida eller kanske skriva nummret dit? Tack! 🙂

    Martina 2013-10-08 17:28:00
    Svara

senaste från Hälsa

Ida Wargs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Home
34 kvadrat
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Foodjunkie
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Emma Danielsson
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman